BĚŽECKÉ LYŽOVÁNÍ
1. ZOH V CHAMONIX (1924)
1. LYŽAŘSKÝ ZÁVOD ŽEN V ČESKÝCH ZEMÍCH (1904)
CHARAKTERISTIKA BĚH NA LYŽÍCH PATŘÍ MEZI CYKLICKÉ SPORTY VYTRVALOSTNÍHO CHARAKTERU. PROJEVUJE SE PRAVIDELNOU PRACÍ DOLNÍCH A HORNÍCH KONČETIN A SVALSTVA TRUPU
POHYB PŘI BĚHU NA LYŽÍCH SE USKUTEČŇUJE POMOCÍ ODRÁŽENÍ NOHOU A ODPICHU HOLEMI S VYUŽITÍM SKLUZU LYŽÍ PO SNĚHU. CHARAKTERISTICKÉ PRO BĚH NA LYŽÍCH JE: SKLUZ NA JEDNÉ LYŽI (V JEDNOOPOROVÉM POSTOJI) NEBO NA OBOU LYŽÍCH (V DVOUOPOROVÉM POSTOJI), NEPŘERUŠENÝ STYK SE SNĚHEM (S PODLOŽKOU), PRÁCE PAŽÍ A ODPICH HOLEMI
PŘEDNOSTI BĚHU NA LYŽÍCH NEDOCHÁZÍ K NADMĚRNÉMU OPOTŘEBENÍ POHYBOVÉHO APARÁTU VLIVEM GRAVITAČNÍHO PŘETÍŽENÍ PO ODRAZE, K NAMOŽENÍ A POŠKOZENÍ SVALOVÝCH ÚPONŮ A KLOUBNÍCH SPOJENÍ
PRINCIPY HYBNÉ SÍLY BĚŽCE ODRAZ Z PLOCHY LYŽE ODRAZ Z VNITŘNÍ HRANY LYŽE STŘÍDAVÁ PRÁCE PAŽÍ, ODPICH HOLEMI SOUPAŽNÁ PRÁCE PAŽÍ, ODPICH HOLEMI
BĚŽECKÁ TECHNIKA = VŠECHNY POHYBOVÉ ČINNOSTI, KTERÉ VYUŽIJEME PŘI POHYBU NA BĚŽECKÝCH LYŽÍCH:
ZPŮSOBY BĚHU KLASICKÁ TECHNIKA BRUSLENÍ VÝSTUPY SJÍŽDĚNÍ ZMĚNY SMĚRU BRZDĚNÍ ZRYCHLOVÁNÍ
ZBŮSOB BĚHU - KLASICKÁ TECHNIKA TRADIČNÍ TECHNIKA, KTERÁ JE SPOJENA S POČÁTKY LYŽAŘSKÉHO SPORTU ODRAZ Z PLOCHY LYŽE A NÁSLEDNÝ SKLUZ V JEDNOOPOROVÉM POSTOJI
ZBŮSOB BĚHU - BRUSLENÍ VZNIKLA V LETECH 20. STOLETÍ, KDYŽ SE HLEDALY MOŽNOSTI ZVÝŠENÍ RYCHLOSTI BĚHU PODMÍNKOU VZNIKU BRUSLENÍ BYLA VYŠŠÍ ÚROVEŇ TRÉNOVANOSTI A DOKONALÁ MECHANICKÁ ÚPRAVA BĚŽECKÝCH TRATÍ JE ÚČINNĚJŠÍ, RYCHLEJŠÍ A TECHNICKY SNAZŠÍ
technika klasická technikabruslení rozdíl provedení odrazu z plochy lyžez vnitřní hrany lyže provedení skluzu nerovnoměrné, dochází k zastavení lyže před odrazem nedochází k zastavení, rovnoměrné postavení lyží paralelníodvratné rychlost pohybu 5-6 m/saž 10 m/s mazání vosků skluzové vosky jen ve skluzových zónách, odrazové vosky v odrazové komoře skluzový vosk po celé délce skluznice
KLASICKÁ TECHNIKABRUSLENÍ střídavý běh dvoudobýbruslení jednostranné soupažný běh prostýbruslení oboustranné jednodobé soupažný běh jednodobýbruslení oboustranné dvoudobé bruslení dvoudobé symetrické bruslení dvoudobé asymetrické bruslení střídavé brusleni prosté
PŘÍPRAVA NA ODRAZ – ODRAZ – ŠVIHOVÁ PRÁCE DOL.KONČETIN – PŘENÁŠENÍ HMOTNOSTI TĚLA – PRÁCE PAŽÍ (ODPICH HOLEMI) – POHYB TRUPU – JÍZDA VE SKLUZU (JEDNOOPOROVÉM) STŘÍDAVÝ BĚH DVOUDOBÝ
BRUSLENÍ LYŽE PRO SKATING JSOU O 10 – 20 CM KRATŠÍ HOLE O 10 – 15 DELŠÍ SKLUZNICE UPRAVOVANÁ PO CELÉ DÉLCE PRO SKLUZ PROTO RYCHLEJŠÍ ZPŮSOB
VÝSTUPY VÝSTUP JEDNOSTRANNÝM A OBOUSTRANNÝM ODVRATEM (VIZ. VŠEOBECNÁ LYŽAŘSKÁ PRŮPRAVA), VÝSTUP STRANOU (VIZ. VŠEOBECNÁ LYŽAŘSKÁ PRŮPRAVA), BĚH DO SVAHU: BĚH STOUPAVÝ, BĚH PROSTÝ, STOUPAVÝ KROK, OBOUSTRANNÉ BRUSLENÍ STŘÍDAVÉ
SJÍŽDĚNÍ ZÁKLADNÍ LYŽAŘSKÝ POSTOJ (VIZ. VŠEOBECNÁ LYŽAŘSKÁ PRŮPRAVA), POHOTOVOSTNÍ POSTOJ, ODPOČINKOVÝ POSTOJ, SNÍŽENÝ POSTOJ, NÍZKÝ POSTOJ
ZÁKLADNÍ LYŽ.POSTOJ
ZMĚNY SMĚRU ODŠLAP, ODŠLAPOVÁNÍ PŘEŠLAP, PŘEŠLAPOVÁNÍ OBLOUKY O STŘEDNÍM POLOMĚRU: V PLUHU, Z PŘÍVRATU VYŠŠÍ LYŽÍ, SNOŽNÉ OBLOUKY TELEMARKEM
BRZDĚNÍ JEDNOSTRANNÝ A OBOUSTRANNÝ PŘÍVRAT SESOUVÁNÍ
ZRYCHLOVÁNÍ ZVÝŠENÍM FREKVENCE POHYBŮ V JEDNOTLIVÝCH ZPŮSOBECH BĚHU, ZVĚTŠENÍM INTENZITY ODRAZU, SNÍŽENÍM ČELNÍHO ODPORU VZDUCHU SOUPAŽNÝM ODPICHEM
PRAVIDLA BEZPEČNOSTI POHYBU NA BĚŽECKÝCH TRATÍCH - JEDNOTLIVEC OHLED NA OSTATNÍ. KAŽDÝ SE MUSÍ CHOVAT TAK, ABY NEOHROZIL NEBO NEPOŠKODIL JINÉHO LYŽAŘE. SIGNALIZACE, SMĚR A BĚŽECKÁ TECHNIKA. KAŽDÝ JE POVINEN SLEDOVAT ZNAČENÍ A ORIENTAČNÍ TABULE. NA UPRAVOVANÝCH TRATÍCH MUSÍ LYŽAŘ DODRŽOVAT PŘEDEPSANÝ SMĚR JÍZDY A BĚŽECKOU TECHNIKU, KTERÁ JE DANÁ ZPŮSOBEM ÚPRAVY BĚŽECKÉ STOPY. NENÍ DOVOLENO VSTUPOVAT DO STOPY BEZ LYŽÍ.
PŘEDJÍŽDĚNÍ. JE MOŽNÉ ZPRAVA I ZLEVA. PŘEDJÍŽDĚNÝ NEMUSÍ SVOJI STOPU UVOLNIT, DOPORUČUJE SE UMOŽNIT PŘEDJETÍ VYBOČENÍM PŘEDJÍŽDĚNÉHO BĚŽCE DO STRANY ZA PŘEDPOKLADU, ŽE JE TO PRO NĚHO BEZPEČNÉ. PROTIJÍZDA. PŘI POTKÁVÁNÍ S JINÝM LYŽAŘEM SE VYHÝBÁME VPRAVO. SJÍŽDĚJÍCÍ LYŽAŘ MÁ PŘEDNOST
VEDENÍ HOLÍ. PŘI PŘEDJÍŽDĚNÍ I POTKÁVÁNÍ LYŽAŘ POHYBUJE HOLEMI JEN PODÉL TĚLA. PŘIZPŮSOBENÍ RYCHLOSTI JÍZDY PODMÍNKÁM. KAŽDÝ LYŽAŘ MUSÍ SVOJI RYCHLOST PŘIZPŮSOBIT SVÝM TECHNICKÝM SCHOPNOSTEM, SLOŽITOSTI TRATĚ, VIDITELNOSTI A HUSTOTĚ LYŽAŘŮ. MUSÍ UDRŽOVAT BEZPEČNÝ ODSTUP OD LYŽAŘE JEDOUCÍHO PŘED NÍM A V PŘÍPADĚ NUTNOSTI MUSÍ SÁM ZASTAVIT BEZPEČNÝM ZPŮSOBEM, ABY ZABRÁNIL SRÁŽCE.
UVOLNĚNÍ STOPY. KDO STOJÍ NA TRATI, MUSÍ OPUSTIT STOPU. UPADNE-LI NĚKDO NA TRATI, MUSÍ STOPU CO NEJRYCHLEJI VYKLIDIT. PŘÍPAD NEHODY. KAŽDÝ JE POVINEN V PŘÍPADĚ NEHODY A ZRANĚNÍ JINÉHO LYŽAŘE POSKYTNOUT PRVNÍ POMOC. IDENTIFIKACE. KAŽDÝ ÚČASTNÍK I SVĚDEK NEHODY JE POVINEN POSKYTNOUT ZÁKLADNÍ ÚDAJE O SVÉ OSOBĚ.
PRAVIDLA BEZPEČNOSTI POHYBU NA BĚŽECKÝCH TRATÍCH -DRUŽSTVO VOLBA STOPY. ČLENOVÉ SKUPINY JEDOU V PRAVÉ STOPĚ ZA SEBOU. PŘIZPŮSOBENÍ RYCHLOSTI JÍZDY. DRUŽSTVO PŘIZPŮSOBUJE RYCHLOST JÍZDY NEJSLABŠÍMU ČLENU DRUŽSTVA. NEJSLABŠÍ ČLEN SE VŽDY POHYBUJE NA ZAČÁTKU DRUŽSTVA
JÍZDA Z KOPCE. PRVNÍ Z KOPCE SJÍŽDÍ VŽDY INSTRUKTOR NEBO URČENÝ LYŽAŘ. JEDNOTLIVÝ ČLENOVÉ DRUŽSTVA DODRŽUJÍ DOSTATEČNÉ VZDÁLENOSTI, KTERÉ JIM UMOŽNÍ BEZPEČNÉ ZASTAVENÍ V PŘÍPADĚ PÁDU VE STOPĚ.DRUŽSTVO SE SJÍŽDÍ VŽDY POD KOPCEM JÍZDA DO KOPCE. DRUŽSTVO JEDE ZA SEBOU V PRAVÉ STOPĚ. RYCHLEJŠÍ ČLENOVÉ DRUŽSTVA MOHOU PŘEDBÍHAT VŽDY VŠAK ZLEVA. NA KOPCI SE DRUŽSTVO SJÍŽDÍ. NESLABŠÍ LYŽAŘI SE OPĚT ŘADÍ NA ZAČÁTEK DRUŽSTVA. DRUŽSTVO UVOLŇUJE STOPU SJÍŽDĚJÍCÍM LYŽAŘŮM
JÍZDA DRUŽSTVA ZA SNÍŽENÍ VIDITELNOSTI (NEPŘÍZNIVÉHO POČASÍ). JÍZDA DRUŽSTVA ZA SNÍŽENÉ VIDITELNOSTI A ŠPATNÉHO POČASÍ SE NEDOPORUČUJE. V PŘÍPADĚ NÁHLÉ ZMĚNY POČASÍ JE NUTNÉ DODRŽOVAT KRÁTKÉ VZDÁLENOSTI MEZI JEDNOTLIVÝMI ČLENY DRUŽSTVA A PROVÁDĚT PRAVIDELNOU KONTROLU POČTU PŘÍTOMNÝCH. INSTRUKTOR VEDE DRUŽSTVO NEBO JEDE JAKO POSLEDNÍ, NEUSTÁLE MUSÍ MÍT KONTAKT Z POSLEDNÍM NEBO PRVNÍM ČLENEM DRUŽSTVA.NEJSLABŠÍ ČLENOVÉ DRUŽSTVA SE POHYBUJÍ NA ZAČÁTKU DRUŽSTVA
MAZÁNÍ LYŽÍ VOLNÝ ZPŮSOB
KLASICKÝ ZPŮSOB
PO NANESENÍ STOUPACÍHO VOSKU MOHOU NASTAT TŘI PŘÍPADY: VOSK NA LYŽI TVOŘÍ OPTIMÁLNÍ VRSTVU A LZE SE Z NĚJ ÚČINNĚ ODRAZIT VOSK SE NABALUJE NA LYŽI (LYŽE JE NAMAZANÁ PŘÍLIŠ MĚKKÝM VOSKEM) LYŽE PODKLUZUJE, BYL UŽIT PŘÍLIŠ TVRDÝ STOUPACÍ VOSK
BĚŽECKÉ LYŽE PODLE VYUŽITÍ ZÁVODNÍ BĚŽECKÉ LYŽE - JAK PLYNE UŽ Z NÁZVU, JSOU URČENY PRIMÁRNĚ PRO ZÁVODNÍKY. BÝVAJÍ ZPRAVIDLA UŽŠÍ, TVRDŠÍ, S VÝRAZNĚ RYCHLEJŠÍ SKLUZNICÍ, KTERÁ JE VŠAK DÍKY POUŽITÝM MATERIÁLŮM NA BÁZI KARBONU VELMI NÁCHYLNÁ K POŠKOZENÍ. PRO POHODLNOU JÍZDU JE TAK NUTNÁ I DOKONALE UPRAVENÁ TRAŤ. SPORTOVNÍ BĚŽECKÉ LYŽE - TATO KATEGORIE BUDE VYHOVOVAT POKROČILÝM LYŽAŘŮM A NÁROČNĚJŠÍM SPORTOVCŮM. TAKOVÉ BĚŽKY JSOU STÁLE POMĚRNĚ RYCHLÉ A TVRDÉ, SOUČASNĚ VŠAK DISPONUJÍ ODOLNĚJŠÍ SKLUZNICÍ. VYPLATÍ SE VÁM ALE JEN V PŘÍPADĚ PRECIZNĚ ZVLÁDNUTÉ BĚŽECKÉ TECHNIKY. TURISTICKÉ BĚŽECKÉ LYŽE - BUDOU PRO VÁS VHODNÉ, POKUD LYŽUJETE POUZE REKREAČNĚ NEBO NA BĚŽKÁCH TEPRVE ZAČÍNÁTE. V POROVNÁNÍ S OSTATNÍMI JSOU O NĚCO ŠIRŠÍ, MĚKČÍ A NEMAJÍ TAK RYCHLOU SKLUZNICI. NA DRUHOU STRANU JSOU STABILNĚJŠÍ A ZVLÁDNOU I NĚJAKÝ TEN KAMÍNEK VE STOPĚ BEZ FATÁLNÍHO POŠKOZENÍ. JSOU IDEÁLNÍ VOLBOU PRO ZVLÁDNUTÍ DŮRAZNÉHO ODRAZU I DLOUHÉHO SKLUZU.
LYŽE PODLE TECHNIKY BĚHU KLASIKA VYZNAČUJÍ SE VÝRAZNĚJŠÍ ŠPIČKOU S OSTŘEJŠÍM VRCHOLEM PRO PLYNULOST POHYBU PO DŮRAZNÉM ODRAZU CHARAKTERISTICKÉ JE I VĚTŠÍ KLENUTÍ LYŽE V OBLASTI MAZACÍ KOMORY OPTIMÁLNÍ JSOU O 20 CM DELŠÍ NEŽ POSTAVA BĚŽCE. NA DELŠÍ LYŽI DOSÁHNETE DALEKO LEPŠÍHO SKLUZU. DŮLEŽITÝM FAKTOREM JE I JEJICH TVRDOST. OBECNĚ PLATÍ, ŽE TVRDŠÍ LYŽE JE RYCHLEJŠÍ, ALE VYŽADUJE LEPŠÍ ZVLÁDNUTÍ TECHNIKY ODRAZU, PROTOŽE JE OBTÍŽNĚJŠÍ JI PROŠLÁPNOUT
VOLNÝ ZPŮSOB: NEVÝRAZNÁ ŠPIČKA ZPEVNĚNÉ HRANY CELKOVÉ MENŠÍ PROHNUTÍ BÝVAJÍ TAKÉ UŽŠÍ, TEDY MÉNĚ STABILNÍ A JEJICH OPTIMÁLNÍ DÉLKA JE KRATŠÍ NEŽ U KLASIČEK, ASI O 5 – 15 CENTIMETRŮ DELŠÍ NEŽ POSTAVA BĚŽCE
KOMBI LYŽE POKUD JSTE REKREAČNÍ LYŽAŘ, KTERÝ CHCE ZKUSIT OBĚ TECHNIKY, ALE NECHCE INVESTOVAT DO KAŽDÝCH LYŽÍ ZVLÁŠŤ, JSOU PRO VÁS TZV. KOMBI LYŽE IDEÁLNÍ VOLBOU. VLASTNOSTMI JDE O KOMPROMIS MEZI KLASIČKAMI A LYŽEMI NA BRUSLENÍ. DĚTSKÉ LYŽE PRO DĚTI MEZI PĚTI AŽ DESETI LETY JSOU NEJVHODNĚJŠÍ JUNIORSKÉ LYŽE S OPTIMÁLNÍ DÉLKOU O 15 CENTIMETRŮ PŘEVYŠUJÍCÍ POSTAVU DÍTĚTE PŘIBLIŽNĚ OD DESETI LET JE MOŽNÉ POŘIZOVAT DÍTĚTI LYŽE PODLE STEJNÝCH KRITÉRIÍ JAKO U DOSPĚLÝCH
DESATERO ZÁSAD BEZPEČNÉHO CHOVÁNÍ PŘI POHYBU V HORSKÉM TERÉNU
IDEÁLNÍ INFORMAČNÍ KANÁL O BĚŽECKÉM LYŽOVÁNÍ - FSPS BRNO O BEZPEČNOSTI POHYBU NA HORÁCH