PSYCHOLOGICKÁ CHARAKTERISTIKA OSOBNOSTI. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Temperament.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Označení DUM Fi- DUM Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.
č. 43 Občanská nauka, 1. ročník, obor Obchodník
Osobnost Občanská výchova.
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
Autorka: Jaroslava Suchá Obrázky, informace: Klipart, Wikipedie
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Přednáška Psychologie I. Povinnost k sobě. Stabilní vůdce = stabilní děti i oddíl Naší životním cílem by měla být práce na své osobnosti Snaha o sebezdokonalování.
VY_32_INOVACE_ 10 - Dynamické vlastnosti
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Temperament.
Analytická psychologie
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Galénova teorie Pavel Holinka, Vojtěch Hruška, Jan Pospíšil, Veronika Kučerová, Barbora Lázňovská.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Osobnost a temperament
Temperament Pavel Šuranský.
Psychoanalýza Sigmund Freud ( ).
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI TEMPERAMENT
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice
DETERMINISMUS PSYCHIKY OSOBNOSTI Různá pojetí teorie osobnosti
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Typologie temperamentů
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
Vše, co je modře, zaznamenejte do sešitu: Temperament = soubor vrozených vlastností projevujících se způsobem reagování, chování a prožívání. Rozčilujete.
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Dynamické vlastnosti osobnosti
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 06 – Osobnost a temperament NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_11_Osobnost člověka Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – DYNAMICKÉ SLOŽKY Mgr. Jiřina Boušková.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
ANOTACE Vysvětlit žákům pojem osobnost, popsat typy osobností podle různých autorů, určit jejich charakteristiky.
OBČANSKÁ VÝCHOVA - 9. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
MOTIVACE.
Temperament Mgr. Denisa Denglerová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Temperament, charakter, motivace
Nevědomí.
Dějiny psychologie současná psychologie.
Dynamické vlastnosti – temperament
OSOBNOST sportovce.
Kejřová Psychologie.
PODOBNOST A ODLIŠNOST LIDÍ
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGICKÁ CHARAKTERISTIKA OSOBNOSTI

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Václava Talábová Předmět:Základy společenských věd

Obsah Typologie osobnosti1 Typologie osobnosti - FREUD2 3 4 Typologie osobnosti - ADLER5 Typologie osobnosti - JUNG6 7 Konstituční typologie8 9 10

Obsah Konstituční typologie11 Hipokratova typologie12 Hipokratova typologie13 SANGVINIK = stabilní extrovert14 CHOLERIK = labilní extrovert15 FLEGAMTIK = stabilní introvert16 MELANCHOLIK = labilní introvert17 Shrnutí18

Snaha zařadit jednotlivé charakteristiky osob do tzv. TYPŮ A TYPOLOGIÍ OSOBNOSTI = konkrétní seskupení vlastností, které jsou dány určité skupině lidí Typologie osobnosti 1

SIGMUND FREUD (1856 – 1939) ◦ zakladatel psychoanalýzy a autor teorie osobnosti ◦ řeší problém, zda se stačí zabývat pouze vědomím a zda neexistují i další pochody – nevědomí ◦ zjistil vztah mezi minulou zkušeností a současnými problémy, tím upozornil na vliv nevědomí na chování ◦ provedl analýzu snů – na základě snů je možné částečně nahlédnout do nevědomí Teorie osobnosti - FREUD 2

Pudy pud života (Eros) ◦ erotická sexuální energie, souhrn života-záchovných mechanizmů obsahujících především sexuální pud; libido = slast, v psychoanalýze je to označení pro projevy pohlavního pudu pud smrti (Thanatos) ◦ popírání a odmítání slasti Dělení osobnosti Ono (Id) ◦ vnitřní stránka (intro) Já (Ego) ◦ hlavní část osobnosti (to, co projevujeme) Nadjá (Superego) ◦ veškeré vnější prostředí, které má na nás vliv (extro) Superego ovlivňuje Id (má na něj negativní dopad), Id ovlivňuje Ego 3

Vývoj sexuality dle zón v určitém věku fáze orální (0-1 rok) ústa jsou prostředek k seznámení se světem, cucání palce – uspokojování bez cizí pomoci, kouření – následek nedostatečného kojení fáze anální (2-3 roky) zdrojem uspokojení anální oblast – vylučování fáze falická (3-6 let) zájem se přenáší na genitálie ◦ Oidipův komplex – podvědomý erotický vztah syna k matce spojený se strachem z trestu, otec je pociťován jako sexuální soupeř, syn se jej snaží odstranit a zastat jeho funkci Elektřin komplex – ženská forma Oidipova komplexu, tedy podvědomý erotický vztah dcery k otci fáze latentní (vstup do školy) fáze genitální (dospívání) Teorie osobnosti - FREUD 4

ALFRED ADLER (1870 – 1937) ◦ představitel individuální psychologie ◦ kritik Freuda – polemika, zda se vše točí jen kolem agresivního a sexuálního pudu ◦ domněnka, že nejdůležitějším motivačním faktorem je seberealizace – pozitivní motivační faktor ◦ do psychologie zavedl pojem „komplex méněcennosti“ Teorie osobnosti - ADLER 5

CARL GUSTAV JUNG (1875 – 1961) ◦ představitel analytické psychologie ◦ teoretičtější pojetí osobnosti než Freud, nepokládal pohlavní pud za rozhodující ◦ určující složkou psychiky tzv. archetypy – předobrazy společného kolektivního nevědomí lidstva, ze kterých se zrodila naše kultura ◦ osobnost tvořena vědomím (vědomá část naší osobnosti), nevědomím (nevědomá část naší osobnosti, ovlivňuje vědomí) a předvědomím (oblast psychiky, jejíž obsahy nejsou aktuálně ve vědomí, ale lze je vyvolat hypnózou) Teorie osobnosti - JUNG 6

TYPOLOGIE Carla Gustava Junga INTROVERT ◦ člověk žijící především svým vnitřním životem ◦ avšak velmi vnímavý ke svému okolí, přemýšlivý, empatický pozorovatel, rozvážný ve svém jednání a opatrný ve svých citech, sklony k mlčenlivost, preferuje nepřímou komunikaci ( y, dopisy, SMS) před hovorem. ◦ ve společnosti preferuje menší skupinky (méně než 5-10 osob) introvertních lidí. V případě nutnosti je po určitou dobu schopen se chovat extrovertně EXTROVERT ◦ člověk žijící navenek – povrchní a spontánní ◦ snadno komunikuje a dokáže zahajovat a udržovat i hovor „o ničem“ ◦ jedná rozhodně a rychle až zbrkle, po citové stránce je velmi otevřený ale jeho city jsou taktéž povrchní a je méně vnímavý ke svému okolí ◦ ke spokojenosti potřebuje být v centru dění, nejlépe i pozornosti, tudíž se rád objevuje na akcích s větším množstvím lidí. 7

KONSTITUČNÍ TYPOLOGIE tvrdí, že stavba těla je určujícím faktorem psychických vlastností dr. KRETSCHMER (19. – 20. st.) o rakouský psychiatr, zkoumal závislost mezi duševními chorobami a stavbou těla, typologie založena na zkoumání psychicky nemocných dr. SHELDON (19. – 20. st.) o zabýval se podobným dělením jako Kretschmer, byl jeho žákem o je si vědom chyb Kretschmerovy typologie (musí být zkoumána na zdravých jedincích) o tělo zkoumal zezadu, zepředu i zboku. 8

KONSTITUČNÍ TYPOLOGIE 9 PYKNIKATLETIKASTENIK

KONSTITUČNÍ TYPOLOGIE PYKNIK zavalité krátké tělo kulatá hlava měkké svalstvo o společenský o aktivní o přizpůsobivý o srdečný o dobrácký o družný o extrovertní o náladově labilní ATLETIK silně vyvinutá kostra výrazné svalstvo široký hrudník široká ramena o houževnatý o spolehlivý o energický, aktivní o psychologicky nevýrazný ASTENIK dlouhá, štíhlá postava plochý hrudník slabě vyvinuté svalstvo dlouhé, slabé údy o uzavřený o samotářský o introvert o citově i emocionálně zdrženlivý o často si vytvářejí ideální fantazijní svět o trvá jim, než si najdou svůj cíl, na který se zaměří 10

KONSTITUČNÍ TYPOLOGIE 11

nejznámější a nejstarší, pochází z antického světa, dodnes využívaná a uznávaná Hipokrates se domníval, že poměr čtyř tělesných tekutin určuje reakce na okolí: krev – sanguis žluč – cholé sliz – flegma černá žluč – melancholé HIPOKRATOVA TYPOLOGIE 12

HIPOKRATOVA TYPOLOGIE 13  máme čtyři typy temperamentů  žádný člověk se nenajde pouze v jedné charakteristice  každý jsme kombinací více druhů temperamentů

silný, pohyblivý, vyrovnaný optimismus, sdílnost, otevřenost, družnost, citová vřelost, aktivita, podnikavost ( často překypuje nápady, ale leckdy je nedokáže dotáhnout do zdárného konce), přizpůsobivost společenský typ člověka povrchnost, mělké city, přílišná sdílnost, snadná ovlivnitelnost, nedůslednost, výbušnost (bývá egocentrický a jako přítel nestálý a nespolehlivý) reaktivní, živý, společenský, přizpůsobivý, lehkomyslný, proměnlivý, bezstarostný, rozhodný, vnímavý, méně sebekritický SANGVINIK = stabilní extrovert 14

silný, nevyrovnaný, citově nevyrovnaný směrem k hněvu a agresivitě sebevědomí, vášnivost, samostatnost, obětavost, otevřenost, sdílnost, pečlivost, vůdcovství (je rozeným vůdcem od nejútlejšího věku) výbušnost, impulsivnost, nesnášenlivost, nesmiřitelnost, panovačnost, fanatismus, netrpělivost, urážlivost, neukázněnost, narcismus dynamická osobnost ( rád překonává překážky, miluje boj a konkurenci) Bojovný, netrpělivý, vášnivý, nedůtklivý, neklidný, agresivní, vzrušivý, proměnlivý, impulzivní, optimistický, aktivní, výrazně bezprostřední CHOLERIK = labilní extrovert 15

silný, vyrovnaný, citově vyrovnaný, nepohyblivý dobromyslnost, snášenlivost, samostatnost, rezervovanost v mezilidských vztazích ale se schopností vytvořit silné citové vztahy, trpělivost, rozvážnost, vytrvalost, přemýšlivost, konzervativnost citový chlad, uzavřenost, nespolečenskost, nepřizpůsobivost, váhavost, pomalost, pasivita až lenost klidný až lhostejný, pasivní, starostlivý, hloubavý, samostatný, mírný, tichý, snášenlivý, pohodlný, stereotypní, nespolečenský FLEGMATIK = stabilní introvert 16

slabý, nevyrovnaný, citově nevyrovnaný směrem k úzkosti, strachu a ústupnosti oddanost, věrnost, velkorysost, hlubokomyslnost, svědomitost, spolehlivost, ústupnost, odpovědnost přecitlivělost, pesimismus, zasmušilost, uzavřenost, samotářství, plachost, roztržitost, bázlivost, vztahovačnost, egoismus oddaný, důkladný, vážný, náladový, úzkostný, přecitlivělý, nepřizpůsobivý, pesimistický, rezervovaný, nespolečenský, ostýchavý, uzavřený MELANCHOLIK = labilní introvert 17

SHRNUTÍ extrovert/introvert piknik/atletik/astenik id/ego/superego Orální/anální/falická/laten tní/genitální fáze Sangvinik/cholerik/melanc hlik/flegmatik S. FREUD-vývoj sexuality HIPOKRATES S. FREUD-dělení osobnosti C.G. JUNG KRETSCHMER a SHELDON 18

introvert/#.UA5s8XVp3Wc missions-mdiv/personality-stem-from obezita.html DVOŘÁK J. A KOLEKTIV.: Odmaturuj ze společenských věd. Praha: Didaktis, 2009 Použité zdroje