Ing. Daniel Trnka, Oddělení kvality regulace Úřad vlády ČR Zvyšování kvality regulace 9. mezinárodní konference o informatické podpoře personálních procesů
Co je kvalita regulace Zlepšování regulace dle OECD, EU a ČR RIA Snižování administrativní zátěže Další způsoby zvyšování kvality regulace Obsah
Kvalita regulace kvalita regulace - jeden ze základních předpokladů kvalitní státní správy produkt + proces + instituce principy kvalitní regulace (dle OECD, 1995) správná definice problému nejlepší forma reakce vlády? užitek převyšuje náklady jasnost, srozumitelnost, přístupnost… jinak - přiměřenost, odpovědnost, konzistence, transparentnost, účelnost, nezbytnost (Irsko)
Zlepšování/reforma regulace OECD – regulatorní reforma Principy kvality regulace Doporučení Rady 1997/2005 Hloubková hodnocení reformy regulace (ČR 2001) EU – Better Regulation Jedna z priorit současné Komise Priorita britského předsednictví Iniciativa šesti předsednictví
Zlepšování regulace v ČR součást reformy ústřední státní správy – projekt C.2 usnesení č. 950 z 27. září 2000 k naplňování doporučení OECD v oblasti reformy regulace usnesení vlády č. 650 z 25. června 2001 k Analýze doporučení OECD pro další postup regulatorní reformy v ČR
Hodnocení dopadu regulace - RIA Regulatory Impact Assessment soustava metod směřujících k systematickému hodnocení negativních a pozitivních dopadů navrhované či existující regulace nejdůležitější není preciznost kalkulací, ale kladení otázek, porozumění praktickým důsledkům, přezkoumávání předpokladů, konzultace a diskuse se zainteresovanými stranami atd.
Fáze RIA Definice problému Varianty řešení (včetně nulové) Zhodnocení možných dopadů, výběr variant(y) Kontrola Rozhodnutí KONZULTACEKONZULTACE
Implementace RIA v ČR usnesení vlády 420/2005 – implementace RIA do legislativního procesu v ČR + návrh Směrnice pilotní projekty povinnost hodnocení dopadů na podnikatelské prostředí na základě Směrnice povinnost vyhodnocovat také sociální a environmentální dopady vychází z obdobných směrnic EK, UK a dalších
Snižování administrativní zátěže administrativní zátěž - náklady, které plynou fyzickým a právnickým osobám z plnění informačních povinností, které jsou na ně právními předpisy uvalovány metoda měření AZ – Standardní nákladový model měření pomáhá odhalit slabá místa a soustředit se na jejich odstranění usnesení 421/2005 – cíl změřit AZ podnikatelů v ČR a následně snížit o 20% Nizozemí – snížení o 25 % - 1,5 – 1,9 % růst HDP
Další postupy zkvalitňování a zjednodušování regulace kodifikace a konsolidace čištění od redundantních a protichůdných předpisů větší „přístupnost“ regulace lepší implementace evropské legislativy Koncepce zlepšování regulace 2007 – 2012 Iniciativa „10 minut“
Děkuji Vám za pozornost Úřad vlády ČR odbor reformy regulace a ústřední státní správy oddělení kvality regulace Ing. Daniel Trnka