Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.1.13 Pohádka Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METODICKÝ LIST Tato prezentace je zaměřená na pravopis vlastních jmen.
Advertisements

BEZPODMÍNEČNÁ LÁSKA – lekce i příběh
POROVNÁNÍ Otec jedné velmi bohaté rodiny vzal jednou svého syna na venkov, aby mu ukázal v jaké bídě někteří lidé žijí.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Božena Němcová - život o datu a místu narození se dosud vedou spory
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Moje království. Královská koruna Poloha Mé království se nachází ve Francii v Paříži.
Božena Němcová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_04
Pohádka.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se vrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů rodičům.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Brat ř i Grimmové - n ě me č tí pohádká ř i Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurence schopnost Není.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová Pohádka
Lidová pohádka Mgr.Hana Hoberlová.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_28.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_29.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Věta jednoduchá a souvětí Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Božena Němcová Narození: Vídeň Zemřela: (42let)
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.5 B. Němcová Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Božena Němcová. O Vídeň – Praha O Dcera panského kočího Jana Pankla a služky Terezie Novotné. O Měla velmi silný vztah k babičce.
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 007 ING. JANA POLIAČÍKOVÁ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Pohádka Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sběratelé lidových pohádek u nás
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Mluvnické kategorie podstatných jmen Název sady: VY_32_Inovace Český jazyk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_Tru_II_12 Pohádka trochu jinak Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POHÁDKY Bylo, nebylo, za devatero lesy a devatero horami……… Žil,
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Pohádka 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
VY_12_INOVACE_C6.01 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: listopad 2011 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Číslovky 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_15 TÉMA:
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Romský slovesný folklor
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_20   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Dobrá Jana VY_32_Inovace_ Pohádka
Šablona III/2 Božena Němcová Mgr. L. Junová, 1
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.2_pohadky Název: Pohádky.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
POROVNÁNÍ Otec jedné velmi bohaté rodiny vzal jednou svého syna na venkov, aby mu ukázal v jaké bídě někteří lidé žijí.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_42_Božena Němcová
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková Název : VY_32_INOVACE_2B33Čj5_Pohádka
VY_32_Inovace_4.3.1 Opakování učiva 2.ročníku (1)
Spisovatelé a ilustrátoři
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Český jazyk a literatura 3. ročník
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Pohádka. Před dávnými a dávnými časy,
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Pohádka Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace:. Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává výklad o vzniku a významu lidových pohádek jako žánru lidové slovesnosti. Jsou v něm zařazena cvičení k upevnění učiva. Obsahuje animace.

 Lidové pohádky patří k nejstarším projevům ústní slovesnosti. Každý národ vypodobnil svůj způsob života ve vymyšlených příbězích, kde hrdinové překonali bezpráví či chudobu a svým důvtipem, dobrým srdcem a poctivostí vítězili nad zlem, příkořím osudu i lidí…  Zvláštností českých pohádek je to, že zlo nebývá úplně zničeno, ale často je napraveno.

ZNAKY POHÁDEK  Tři úkoly, tři hádanky  Protiklady chudý – bohatý, chytrý – hloupý…  Nadpřirozené bytosti/schopnosti …draci, kouzelný dědeček/babička, skřítkové, čarodějnice…/zvířata mluví, hrdina je neviditelný, zmizí, objeví se …  Kouzelné věci prsten, hůlka, koberec, sedmimílové boty  Typický začátek Byl jednou jeden… Kdysi dávno… Za sedmero/devatero horami….  Typický konec A žili spolu šťastně až do smrti. A byla svatba: já jsem na ní také byl, dobře jedl, dobře pil…. A jestli neumřeli, žijí dodnes.  Magická čísla tři, sedm, devět, dvanáct

 Pohádka Boženy Němcové, hlavní hrdinkou je dívka. Autorka věřila, že ženy jsou stejně statečné jako muži  Jedna z mála pohádek, kde nepomáhají hrdinům čáry a kouzla  1. Ve které další pohádce B. Němcové je hlavní hrdinkou dívka?  2. Ve které známé knize B. Němcové je hlavní hrdinkou žena?  3. Jakým způsobem vítězí Manka nad zlem a nespravedlností?

ŘEŠENÍ:  1. Sedmero krkavců, O princezně se zlatou hvězdou na čele…  2. Babička (povídky Divá Bára, Karla…)  3. Svou moudrostí, důvtipem, chytrostí, zkušenostmi…

 Když šlo děvčeti na dvanáctý rok, dal ji k bratru za husopasku….  Manka sloužila tři léta poctivě a bez reptáni, otec ale churavěl a stárnul, a ona musela domů…  Pan prokurátor byl v rozpacích. Bohatého by si nerad byl rozhněval, a chudý měl přece právo na své straně. Rozsoudil tedy chytrým způsobem. Zavolal si každého zvlášť a dal jim hádačky: "Co je nejbystřejšího, co je nejsladšího a co nejbohatšího?" s tím doložením, kdo to uhodne, že dostane jalovici.

ŘEŠENÍ:  Když šlo děvčeti na dvanáctý rok, dal ji k bratru za husopasku….  Manka sloužila tři léta poctivě a bez reptáni, otec ale churavěl a stárnul, a ona musela domů…  Pan prokurátor byl v rozpacích. Bohatého by si nerad byl rozhněval, a chudý měl přece právo na své straně. Rozsoudil tedy chytrým způsobem. Zavolal si každého zvlášť a dal jim hádačky: "Co je nejbystřejšího, co je nejsladšího a co nejbohatšího?" s tím doložením, kdo to uhodne, že dostane jalovici.  Magická čísla  Hádanky  Tři úkoly  Protiklady

JAK BYSTE ODPOVĚDĚLI NA OTÁZKY VY?

 Sedlák: „Inu, já myslím, že nemůže být nic bystřejšího nad mého špicla, který všecko vyčmuchá a vyslídí, nic sladšího nad můj sud medu, který již čtyři léta leží, nic bohatšího než moje truhla tolarů.“  Chalupník: „Milostivý pane, já myslím, nejbystřejší že je oko, které mžikem všecko přehlídne, nejsladší že je spaní, neboť ať je člověk jak chce zarmoucen a utrmácen, když spí, neví o ničem a někdy se i ve snu potěší, a nejbohatší že je zem, z níž všecko naše bohatství pochází.“

ZHODNOŤ ODPOVĚDI OBOU BRATRŮ: Oba odpovídali na základě svých zkušeností. Proč bohatý sedlák považoval za největší bohatství pro život majetek? Jak uvažovali prostí lidé? Bohatí se v pohádkách starali jen o to, aby měli co nejvíce peněz, kdežto obyčejní lidé věděli ze zkušenosti, že peníze nejsou všechno - zdraví ani lásku si nelze koupit. Vážili si i maličkostí všedního dne. Řešení:

PROKURÁTOR CHTĚL VĚDĚT, JESTLI SI MANKA PORADÍ I S DALŠÍM ÚKOLEM. Opět se uplatnilo magické číslo 3 Vzpomeň si, jak úkoly zněly a jak je Manka vyřešila. Obrázek ti napoví:brázek

ŘEŠENÍ:  Úkol: „ Dobře tedy, když je tvá dcera tak chytrá, ať přijde zítra ke mně, ale ať to není ani ve dne ani v noci, ani ustrojená ani nahá, ani pěšky ani na voze.“  Řešení úkolu: Manka vzala režný, velmi řídký žok, oblékla ho na sebe, na jednu nohu vzala punčochu, na druhou naboso střevíc, a když bylo ke třetí hodině, mezi dnem a nocí, sedla na kozu a napolo pěšky, napolo po jezdecku do města se dostala.

ZDROJE:  AUTOR NEUVEDEN. e-shop rychle cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: eshop/eshop/7-1-omalovanky-ke-stazeni/12-2- pohadky/5/210-chytra-horakyne  NĚMCOVÁ, Božena. Chytrá horákyně [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: horakyne   Obrázky z galerie Klipart