VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Genetika člověka.
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
GENETIKA NUKLEOVÉ KYSELINY DNA, RNA
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková
Základy genetiky.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Genetika.
Příklady dědičnosti u člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Dědičnost 1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mendelistická genetika
GENETIKA.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
gonozomální dědičnost
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
VY_32_INOVACE_14_PR_SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍ SEKRECÍ
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Genetika.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Úvod do obecné genetiky
Genetika.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace

ANOTACE Předmět:Přírodopis Název:Základy genetiky Anotace: Cílem prezentace je seznámit žáky se základními pojmy genetiky a významem genetiky pro člověka. Výstup:Žák objasní základní pojmy genetiky a vysvětlí vztahy mezi nimi. Klíčová slova:Dědičnost, proměnlivost, DNA, gen, alela, chromozóm, znak, heterozygot, homozygot, křížení Autor:Mgr. Leona Brezovská Cílová skupina:2. stupeň ZŠ Ročník: ročník Vzdělávací program: Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, 793/2009, Škola pro každého Druh učebního materiálu: Prezentace Formát:MS PowerPoint 2010Celkem 19 snímků

GENETIKA=VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ DĚDIČNOSTÍ A PROMĚNLIVOSTÍ ŽIVÝCH ORGANISMŮ GENETIKA = VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ DĚDIČNOSTÍ A PROMĚNLIVOSTÍ ŽIVÝCH ORGANISMŮ Dědičnost = přenos druhových vlastností z generace na generaci Proměnlivost (variabilita) = odlišnost mezi jednotlivci v rámci jednoho druhu

Za zakladatele genetiky je považován brněnský opat a badatel JOHANN GREGOR MENDEL JOHANN GREGOR MENDEL (* Hynčice, † Brno), † Brno), který se věnoval křížení hrachu a sledování potomstva; na základě svých pokusů formuloval 3 pravidla, tzv. Mendelovy zákony dědičnosti který se věnoval křížení hrachu a sledování potomstva; na základě svých pokusů formuloval 3 pravidla, tzv. Mendelovy zákony dědičnosti.

ZÁKLADNÍ POJMY GENETIKY DNA (kyselina deoxyribonukleová ) - nositelka genetické informace (2 vlákna DNA se často spojují a vytvářejí dvoušroubovici)

Chromozóm - pentlicovitý útvar - pentlicovitý útvar v jádře buňky obsahující DNA v jádře buňky obsahující DNA Gen (vloha) - základní jednotka genetické informace; úsek na chromozómu umožňující vznik určitého znaku nebo vlastnosti - základní jednotka genetické informace; úsek na chromozómu umožňující vznik určitého znaku nebo vlastnostiAlela – konkrétní forma genu (menší jednotka – geny se skládají z 2 alel) – konkrétní forma genu (menší jednotka – geny se skládají z 2 alel)

Homozygot -jedinec, jehož genotyp je ve sledovaném znaku tvořen jediným typem alel (AA nebo aa) Heterozygot - jedinec, který má pro sledovaný znak gen s rozdílnými alelami (Aa) - jedinec, který má pro sledovaný znak gen s rozdílnými alelami (Aa) Genotyp - souhrn všech genů - souhrn všech genůFenotyp - vnější projev genotypu - vnější projev genotypu

Znaky -jednotlivé vlastnosti organismu -jednotlivé vlastnosti organismu, - znaky dělíme na: nebo na: kvantitativní (měřitelné) - výška, IQ, … kvalitativní (neměřitelné) – krev. skupiny, barva očí, … anatomicko – morfologické (tvarové) fyziologické (funkční) psychologické

VZTAHY MEZI ALELAMI STEJNÉHO GENU 1.Úplná dominance a recesivita - dominantní alela úplně potlačí projev recesivní alely; dominantní alela je tedy taková, která se projeví i v heterozygotní kombinaci - dominantní alela úplně potlačí projev recesivní alely; dominantní alela je tedy taková, která se projeví i v heterozygotní kombinaci

Např.: A-červený květ a-bílý květ AA homozygotní genotyp Aa heterozygotní genotyp aa homozygotní genotyp

2. Neúplná dominance a recesivita -dominantní alela nepotlačuje recesivní alelu úplně, recesivní alela se také částečně projeví Např.: A-červený květ květ a-bílý květ květ AA homozygotní genotyp aa homozygotní genotyp Aa heterozygotní genotyp

3. Kodominance -obě přítomné alely se u heterozygota projeví v celé míře a navzájem se neovlivňují, -např.: u krevních skupin

GENETIKA ČLOVĚKA Lidský chromozóm - součást jádra každé lidské buňky, obsahuje DNA a bílkoviny, jsou v něm uloženy geny Chromozómy se v buňkách nacházejí v tzv. sadách, každá sada obsahuje 23 chromozómů.

Tělní (somatické) buňky obsahují 2 sady chromozómů, tj. 46; jsou tzv. diploidní. Pohlavní buňky (gamety) obsahují jen 1 sadu chromozomů, tj. 23; jsou tzv. haploidní. V každé sadě je vždy 1 pohlavní chromozóm, buď X nebo Y (liší se tvarem i genetickou informací). V tělních buňkách muže se objevuje kombinace XY, u žen je to kombinace XX.

CHROMOZÓMY V TĚLNÍCH BUŇKÁCH MUŽEŽENY

VYUŽITÍ GENETIKY lékařství (odhalování vývojových vad, testy otcovství, ….), lékařství (odhalování vývojových vad, testy otcovství, ….), zemědělství (šlechtění nových odrůd R., nových plemen Ž., …), zemědělství (šlechtění nových odrůd R., nových plemen Ž., …), kriminalistika, aj. kriminalistika, aj.

POUŽITÉ ZDROJE: NOVOTNÝ, Ivan a Michal HRUŠKA. Biologie člověka pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 136 s. ISBN NOVOTNÝ, Ivan a Michal HRUŠKA. Biologie člověka pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 136 s. ISBN KANTOREK, Jan, Jaroslav JURČÁK a Jiří FRONĚK. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, 1999, 127 s. ISBN KANTOREK, Jan, Jaroslav JURČÁK a Jiří FRONĚK. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, 1999, 127 s. ISBN Gregor Johann Mendel. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: Mendel.png Gregor Johann Mendel. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: Mendel.png Chromosome (model). In: [online]. [cit ]. Dostupné z: w=1440&bih=683&gbv=2&tbm=isch&tbnid=OmyufDDq- xde7M:&imgrefurl= /shop/chromosome.jpg&w=400&h=400&ei=JOqoT4b9FsSD4gSE u5HJCA&zoom=1&iact=hc&vpx=1168&vpy=165&dur=1679&hov h=225&hovw=225&tx=118&ty=122&sig= &page=2&tbnh=151&tbnw=159&start=22&ndsp=27&ved=1t :429,r:5,s:22,i:130 Chromosome (model). In: [online]. [cit ]. Dostupné z: w=1440&bih=683&gbv=2&tbm=isch&tbnid=OmyufDDq- xde7M:&imgrefurl= /shop/chromosome.jpg&w=400&h=400&ei=JOqoT4b9FsSD4gSE u5HJCA&zoom=1&iact=hc&vpx=1168&vpy=165&dur=1679&hov h=225&hovw=225&tx=118&ty=122&sig= &page=2&tbnh=151&tbnw=159&start=22&ndsp=27&ved=1t :429,r:5,s:22,i:130

Chromozomy. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: s&sa=X&biw=1440&bih=683&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=dW A9z3AUkNKpaM:&imgrefurl= romozomy-a- geny&docid=sipuL059MuWhnM&imgurl= n.de/images/Karyogramm-813.JPG&w=813&h=715&ei=xC- pT9SNLIeMswaTpuzMBA&zoom=1&iact=hc&vpx=1154&vpy=149 &dur=5047&hovh=211&hovw=239&tx=133&ty=87&sig= &page=1&tbnh=155&tbnw=183&start=0&nds p=18&ved=1t:429,r:5,s:0,i:81 Chromosomy dívky. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: Eeny&hl=cs&biw=1440&bih=683&tbm=isch&tbnid=fX_2VzsmHy yuIM:&imgrefurl= ech/chromosome_changes.xhtml&docid=3XT3xquvaKXouM&imgu rl= /Chromosomes%252520T21XX%252520Downes.jpg&w=480&h= 510&ei=7DCpT4uBOYXctAaq_IHEDw&zoom=1&iact=rc&dur=156 &sig= &page=1&tbnh=147&tbnw=142 &start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:28,s:0,i:90&tx=46&ty=93 Dvoušroubovice DNA. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: mation.gif