Kvalita a reliabilita výzkumu Radoslav Škapa. Výzkum jako redukovaná realita Redukce počtu pozorovaných proměnných Redukce počtu analyzovaných vztahů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Marketingový výzkum v praxi
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Management Ing. Jan Pivoňka.
Zlepšování jakosti.
Reprezentativita: chyba plynoucí z výpadků návratnosti Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Riziko a významnost v auditu
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Analýza dat.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
VLASTNOSTI MOTORICKÝCH TESTŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS.
Zpracování dat v kvantitativním šetření
Tazatelská síť.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Korelace a elaborace aneb úvod do vztahů proměnných
Úvod: Vytvoření datové matice a pořízení dat Výzkum TV & knihy Jiří Šafr FHS UK, HiSo a ŘS Analýza kvantitativních dat AKD I. (II.) / Praktikum LS 2011,
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
Lineární regresní analýza
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi PRAKTIKUM
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Praktikum elementární analýzy dat Třídění 2. a 3. stupně UK FHS Řízení a supervize (LS 2012) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Statistická významnost a její problémy
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
KMVP část 31 Kvantitativní metody výzkumu v praxi 3. část ZS 2008 (2/11/08) Jiří Šafr
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Základy pedagogické metodologie
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Aplikovaná statistika 2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Reprezentativita: chyba plynoucí z výpadků návratnosti Jindřich Krejčí
Metody a techniky výzkumu II.
Metodologie pro ISK 2 Kontrola dat Popis kategorizovaných dat
Základy statistiky.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Kvalita a reliabilita výzkumu Radoslav Škapa

Výzkum jako redukovaná realita Redukce počtu pozorovaných proměnných Redukce počtu analyzovaných vztahů mezi proměnnými. Redukce populace na vzorek. Redukce časového kontinua na jeden bod – naprostá většina sociálních jevů se mění s časem, což je zásadní, usilujeme-li o kauzální vysvětlení.

Kvalita výzkumu Kvalita výzkumu je vedle použitých metod vyhodnocení, jasné definice cíle, fundované interpretace odvislá zejména kvalitě dat, která má dvě klíčové složky: ▫reprezentativitu (externí validita) ▫a kvalitu měření (interní validita)

Kvalita výzkumu: kvalita měření Validita (platnost) – zda test skutečně měří to, co chceme měřit Reliabilita (spolehlivost) ▫Reliabilita je předpokladem, aby byl test validní! ▫složky reliablity: stabilita v čase, ekvivalenci (různý postup měření – stejný výsledek) a vnitřní konzistenci (Split-Half metoda)

Kvalita výzkumu: kvalita měření Měření reliablity ▫Měří se snadněji než validita ▫Opakované měření v čase (v krátkém čase se jev nemění) ▫mezi-položková reliabilita (konzistence v odpovědích na baterii otázek) ▫alternativní forma jedné otázky (např. různé pořadí nabízených odpovědí ▫Více hodnotitelů hodnotí jednu věc – zkoumá se shoda

Kvalita výzkumu: kvalita měření Kriteriální validita – výsledek se porovnává s validizovaným kritériem (současně, retrospektivně). Kde takové kritéria vzít? ▫Příklad: prediktivní modely se porovnaní se skutečností, která nastane (retrospektivní hodnocení). Konstruktová validita – zjišťuje zvolený nástroj (ukazatel) to, co mě zajímá? Obsahová validita – soulad mezi tím co jsme testovali a tím co jsme testovat měli. Např. Obsahuje zkouškový test otázky na podstatné znalosti z celého učiva? (předpokladem je existence teorie, průzkumu, názory expertů).

Kvalita výzkumu: reprezentativita Míra shody mezi základním a výběrovým souborem z hlediska kvantity i kvality Předpokladem zobecnitelnosti výsledků výzkumu

Kvalita výzkumu: výběrový vzorek Zdroj:

Kvalita výzkumu: výběrový vzorek Míra spolehlivosti zobecňování dána kvalitou výběrového vzorku. Vždy ale existuje jistá chybovost! Větší vzorek vždy lepší než menší (Kdo to zaplatí? Čas?) Ideálně zkoumat celý základní soubor – pak netřeba provádět statistické testování testování výsledků

Velikost vzorku

Kvalita výzkumu: výběrový vzorek Míra návratnosti (final sample)? ▫Při písemném dotazování či kontaktování vybraných osob (podniků) běžně 10% ▫Ideálně víc než 65%* ▫Nedošlo díky tomu k pokřivení výpovědí? (tzv. non- response bias) – porovnat se znaky základního souboru, které jsou známé + další postupy Více: Jindřich Krejčí: Chyba plynoucí z výpadků návratnosti výběrových šetření a statistické dokazování * Smith, Fletcher: The Art & Science of Interpreting Market Research Evidence.

Techniky zvyšování návratnosti: strategie vysvětlení účelu a prospěšnosti výzkumu rozesílání kontaktních dopisů předem zajištění maximální důvěryhodnosti výzkumné agentury a jejích tazatelů techniky odvracení odmítnutí peněžní a nepeněžní odměny respondentům (pobídky, incentivy) vhodně zvolená náročnost tazatelských úkolů vyšší počet pokusů o kontakt strategie v načasování, sběru dat a pokusů o kontakt s ohledem na životní styly potenciálních respondentů konstrukce dotazníků s ohledem na zatížení respondentů a předpokládanou zajímavost jednotlivých témat výzkumu výběr tazatelů a způsoby jejich vyškolení použití více modů dotazování vhodné strategie odměňování tazatelů průběžné vyhodnocování úspěšnosti sběru dat a následná opatření, jako je zadávání méně striktních odmítnutí k dotazování jiným tazatelům, použití vhodných metod sběru dat, případně jejich kombinací atp.

Zdroje chyb Výzkumník: ▫Chybný či nedostatečný popis základního soboru ▫Chybný výběrový soubor (např. nereprezentativní vzorek, chybná metoda tvorby výběrového souboru). ▫Chybně formulované otázky, chybné pořadí otázek Tazatel: ▫Chování vůči respondentům ▫Nedodržení postupu dotazování/podvody ▫Omyly Respondenti: ▫Neschopnost odpovědět (neznalost, složitá formulace otázek ▫Neochota odpovědět ▫Neochota odpovědět správně Podrobněji např.:

Kvalita výzkumu? Jedna z cest jak eliminovat rizika je triangulace ▫triangulace dat – použití více zdrojů dat ▫triangulace výzkumníků – zkušenosti, intersubjektivita ▫triangulace teorií – více způsobů jak data a jevy interpretovat ▫triangulace metod – více metod na zkoumání jednoho jevu

Příprava dat Editace a kódování struktura datového souboru – značení proměnných, jejich charakter i samotné dotazníky je třeba označit, aby byly dohledatelné. Přepisování dat patrně tabulkový procesor (většinou data ve sloupcích) kontrola přepisovaných dat – podezřelé hodnoty, či celý dotazník Kontrola dat Jsou hodnoty jednotlivých proměnných smysluplné? Např. extrémní hodnoty, chybějící hodnoty, podezřelé hodnoty (věk 15 let + stav: ženatý)

Procesy kontroly dat KONTROLA DOTAZNÍKŮ:  Optická (formální) kontrola Kontrola vyplněnosti dotazníků Evidence průběžného stavu Počty dotazníků od jednotlivých tazatelů Počty dotazníků v jednotlivých krajích, respektive výběrových jednotkách Číslování dotazníků Číslování je nutné v celém procesu od evidence dotazníků pro zpracování dat Umožňuje zpětně dohledat papírový (zdrojový) dotazník, tazatele, který jej vyplňoval, i respondenta  Logická (obsahová) kontrola V případě komplikovaných a dlouhých dotazníků, kde by bylo problematické a zdlouhavé kontrolovat data až po uložení a dohledávat zdrojové dotazníky Kontrola logických souvislostí, součtů apod.

KONTROLA DATOVÉ MATICE  první pohled na data – třídění prvního stupně pomocí frequencies si udělat základní přehled o proměnných a distribuci dat zda nejsou v některých případech uváděny extrémní hodnoty (zejm. kardinální proměnné, např. cena/ks) zda nejsou uváděny hodnoty mimo definovaný rámec („out of range“) kontrola použitých jednotek - kódování času (roky, měsíce, hodiny, minuty)  kontrola vazeb mezi proměnnými – třídění druhého stupně crosstabs – vazby mezi dvěma proměnnými; odhalení nelogických odpovědí (samostatná osoba v domácnosti x počet dětí v domácnosti 3; Zlín, kraj Karlovarský; Praha, velikost obce do 4999 ….) – odhalí často chyby v kódování i „nepoctivé tazatele“ první analytický pohled – můžeme při té příležitosti najít či ověřit korelace mezi proměnnými

Procesy kontroly dat PŘÍKLAD LOGICKÉ KONTROLY DATOVÉ MATICE – Evropský průzkum pracovních podmínek (EWCS 2010)  Kontrola souladu uvedeného počtu členů domácnosti se součtem výčtu jednotlivých osob  Kontrola věku ukončení studia s dosaženým vzděláním  Věk ukončení studia nesmí být vyšší než současný věk respondenta  Počet podřízených by neměl být vyšší než celkový počet spolupracovníků  Počet dní pracovní neschopnosti z důvodu pracovního úrazu nesmí být vyšší než celkový počet dní pracovní neschopnosti v daném časovém období  apod.

Procesy kontroly dat ČIŠTĚNÍ DAT:  Během čištění se odstraňují či napravují nesrovnalosti a nekonzistence v datech (mezi proměnnými, které spolu souvisí)  Nejčastěji jde o: Nedodržení filtrů a přeskoků o Řešení: vymazání odpovědí v otázce, která měla být přeskočena Rozpor v odpovědích o Řešení: na základě kontextu ostatních odpovědí zvolíme nadřazenou proměnnou (odpověď), kterou považujeme za platnou; můžeme také kontaktovat tazatele a ověřit, zda správně zaznamenal respondentovu odpověď Chybějící odpovědi o Řešení: dohledání dotazníku na základě jeho ID, ověření, zda nedošlo ke ztrátě během ukládání; pokud ne, je nutné zpětně kontaktovat respondenta a doptat se na odpověď

Procesy kontroly dat NEJSOU-LI DATA SEBRÁNA SPRÁVNĚ… (aneb řešení problémů způsobených selháním lidského faktoru)  Nedůsledné/nekompletní vyplnění dotazníku Řešení: o Preventivní 10% navýšení výběrového souboru o Opětovné kontaktování respondentů  Nedodržení kvóty, nedodržení zadaného počtu realizovaných rozhovorů, podvodně vyplněné dotazníky Řešení: o Preventivní 10% navýšení výběrového souboru o Dosběr, umožňuje-li to časový harmonogram projektu (je vždy lepší mít časovou rezervu v timingu)

Literatura Miroslav Disman: Jak se vyrábí sociologická znalost Martin Kreidl: Metody měření reliability a validity. StatSoft, Inc. (2010). Elementary Statistics Concepts. Electronic Statistics Textbook. concepts/button/1/