8.9.2013 MEZINÁRODNÍ DEN GRAMOTNOSTI Negramotnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora dalšího vzdělávání v Ústeckém kraji Nutnost dalšího vzdělávání pro zvýšení zaměstnanosti Podpora dalšího vzdělávání v Ústeckém kraji CZ.1.07/3.2.06/
Advertisements

Úvod do rozvojových studií Základní pilíře rozvojové pomoci.
Problém hladu a podvýživy
Vzdělávání finanční gramotnosti pro české občany každého věku Jak nejlépe vzdělávat děti ve FG? - vysvětlováním základních pojmů od 3 let - hrou - soutěžením.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Vietnam.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Dětská práce jako průřezové téma ve výuce - odkazy zmíněné během semináře na konferenci Evvoluce v Třebíči 4. října 2012 Pavla Začalová Rozvojovka – Člověk.
CHUDOBA, ROVNOST, VZDĚLÁNÍ
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.60 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Afrika nevšedníma očima … nejen v českých školách II 2010 Projekt je financován z prostředků Evropské unie a spolufinancován z prostředků vládního programu.
Ekonomické dělení států světa
HOSPODÁŘSKÉ PROBLÉMY SOUČASNÉHO SVĚTA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Dětská práce Lucie Pizúrová.
Bohatství versus chudoba
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Problémy současné Afriky
CHUDOBA.
KEŇA – kam turisté nechodí
Sociální politika 06 CHUDOBA.
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI
AFRICKÉ REGIONY.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Přelidnění Vypracoval: Lubomír Knopp Třída: 2L Předmět: Biologie
Proč a jak učit psát cizince analfabety a poloanalfabety
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
AFRICKÉ SLUMY SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ PROBLÉMY AFRIKY
( vzdělanostní struktura obyvatel )
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
PŘEDŠKOLNÍ KLUBY Člověk v tísni, o. p. s. PŘEDŠKOLNÍ KLUBY Člověk v tísni, o. p. s.
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
Tisková konference o pravidelném dárcovství v České republice.
Gramotnost v sociální práci Zimní semestr Školního roku 2015/2016.
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ – INVESTICE DO BUDOUCNOSTI PaedDr. LUDVÍK ZIMČÍK, ředitel ZŠ A MŠ BŘEZOVÁ (ŠKOLA NA KONCI SVĚTA)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
PROBLÉM SVĚTOVÉHO HLADU. nejstarší z globálních problémů – akutní hlad vede k bezprostřednímu umírání, chronické podvýživě, náchylnosti k nemocem a degeneraci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Adopce na dálku. Mnozí z nás často mívají pocit, že pomoc jednoho nic nezmůže. Není tomu tak. Pomoc každého jednotlivce je důležitá.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
VOŠP a SPGŠ Litomyšl UNESCO. Lidská práva a svobody Pozornost tématu věnována napříč humanitními vzdělávacími předměty Zapracováno do ŠVP Používány moderní.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR Tisková konference.
Vsetín proti chudobě Vsetínské školy pro lepší svět Vsetín,
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Budoucnost zemědělství a výživy v rozvojových zemích
Sčítání lidu, domů a bytů výsledky 2001
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.10_lidska_prava_I. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
POPULAČNÍ VÝVOJ V ČESKÉ REPUBLICE V ROCE & AKTUÁLNÍ ÚDAJE ZA ROK 2005
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání
VY_32_INOVACE_03_Věcné učení_03_8. ročník_Adresa školy
VYBRANÉ PROBLEMATIKY DNEŠNÍHO ŠKOLSTVÍ
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_Základní lidská práva TÉMA:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
SVĚTOVÁ MIGRACE A PRACOVNÍ SÍLA.
Přidejte se na slido.com #ZE1.
Transkript prezentace:

MEZINÁRODNÍ DEN GRAMOTNOSTI Negramotnost

Co je negramotnost Neschopnost ovládat čtení, psaní a počítání. Je spojena s celkově nízkou úrovní života. Nejvyšší je v rozvojových zemích, kde je spojena s: 1. chudobou 2. špatným zdravotním stavem 3. nedostatečnou výživou 4. nevhodnými podmínkami k bydlení

Negramotnost v číslech ADRA Počet negramotných lidí na světě klesá V roce 1990 nevládla slovem a písmem téměř 25% dospělých obyvatel planety V roce 2011 už to bylo jen 16% Mladí lidé ve věku let - 10% negramotných V letech klesla negramotnost u dospělých obyvatel ve všech rozvojových zemích. Výjimkou jsou jižní a západní Asie a země subsaharské Afriky. Sice se tam také každoročně naučí číst a psát stále víc lidí, nicméně na výsledném čísle se projevuje obrovský nárůst populace. Poměr gramotných a negramotných se proto v těchto regionech skoro nezměnil. Východní Asie a Tichomoří milionů 2011 – 142 miliónů V Arabských zemích 90. léta – uměla číst a psát ½ dospělých – po 20 letech ¾ Subsaharské Afriky V roce 1990 zhruba 133 milionů negramotných dospělých V roce 2011 nárůst 182 milionů.

Z materiálů Člověk v tísni autor: Petra Zatloukalová Rozvoj regionů i celé země je závislý na kvalitním vzdělání (zvyšování kulturnosti, vzdělání pro praxi). Země s nejnižší gramotností mají: Nejvyšší mateřskou a kojeneckou úmrtnost Nejvyšší procento dětské práce Extrémní chudobu Vzdělané dítě, zejména jde-li o dívku, je nejlepší „investicí“ pro budoucí rozvoj země. Děti vzdělaných matek: významně méně často umírají jsou zdravější v dětství nepracují, ale chodí do školy

Proč odstraňování negramotnosti Dovednost číst, psát, počítat: Umožňuje orientovat se ve světě Znát svá práva a aktivněji se postavil podmínkám, které jej drží v bídě Přečíst varovné nápisy na chemickém hnojivu, návody k použití ….. Zapsat a spočítat plánované výdaje Dozvědět se o vládním sociálním programu a přihlásit se do něj Prevence konfliktů Zapojení žen do společnosti Zahájení práce v malých podnicích – lidé na okraji společnosti tak získávají práci a naději dát svému životu nový směr. UNESCO – u příležitosti Mezinárodního dne gramotnosti 8.9. vyznamenává organizace, které se na vzdělávacích programech podílejí. Program Místo ke čtení získal v roce 2011 cenu za publikaci stovek titulů, které vydal a rozšířil v místních a menšinových jazycích zemí, jako je Vietnam, Zambie, Kambodža nebo Nepál.

ADRA – Světové vzdělávací programy Světové vzdělávací programy se zaměřují zejména na děti. Statistiky ukazují u této věkové skupiny na nejviditelnější pokrok se v Burundi zvýšil počet gramotných dětí o 35 procent, podobná čísla hlásí z Bangladéše a Nepálu. V Egyptě vzrostla gramotnost dětí o 26 procent. V některých zemích jsou velké rozdíly ve vzdělanosti chlapců a dívek. Například v jižní a západní Asii zvládá základy písma jen 87 procent mladých mužů, zatímco dívek jen 75 procent. Podobné je to v arabských zemích. V Bangladéši, kde působí i ADRA, umí číst a psát jen 79 procent mladých lidí. Zdaleka nejhorší podmínky panují ve slumech, tedy koloniích, kde lidé žijí v chudobě, v provizorních příbytcích a v otřesných hygienických podmínkách. Jen každé páté dítě, které bydlí ve slumu, chodí do školy. Okolo 2,4 milionů dětí z bangladéšských slumů ve věku 6-10 let nemá stále přístup k základnímu vzdělání. Mladý člověk, který se naučí číst a psát má šanci na lepší budoucnost

Člověk v tísni (2013) Unesco na světě žilo v roce 2008 téměř 800 milionů negramotných lidí. Více než polovina z nich žije v Asii, relativně nejvážnější je však situace v subsaharské Africe. Právě do Afriky spadá desítka zemí, kde méně než polovina lidí umí číst a psát. V Mali je gramotná přibližně čtvrtina lidí starších 15 let, v Burkině Faso, Nigeru, Čadu, Etiopii a Guinei je to kolem třetiny. Méně než polovina dospělého obyvatelstva je gramotná v Guinei, Sierra Leone, Beninu, Senegalu a Gambii. Jedenáctou zemí s nadpoloviční negramotností je nejchudší země Karibiku – Haiti. Ženy jsou méně gramotné Děti a mládež jsou stále vzdělanější než jejich rodiče, což platí zejména pro dívky. Za posledních dvacet let se gramotnost zvýšila o 4% u chlapců a 8% u dívek, často díky zrušení školních poplatků a všestranné podpoře od vlád, místních i mezinárodních organizací. Ačkoliv dívky rychle dohánějí chlapce (a v některých zemích je dokonce lehce předhánějí), stále tvoří ženy a dívky celé dvě třetiny všech negramotných. Největší nerovnost existuje v jižní Asii, kde 73% mužů umí číst a psát, zatímco u žen je to jen 51%. Více informací najdete na Pavla Začalová, koordinátorka kampaně Stop dětské práci (Rozvojovka, informační sekce Člověka v tísni)

Negramotnost v České republice Parlamentní listy Při sčítání lidí v roce 2011 bylo v populaci starších 15 let úplně bez vzdělání přes lidí. Základní školu pak nedokončilo více než lidí. Za posledních padesát let se počet lidí bez vzdělání téměř zdvojnásobil, v roce 1961 jich bylo Statistika těch, kteří nedokončí základní vzdělání, není. Kdo nedokončí školu, nemusí být negramotný. Povinná školní docházka je devítiletá, když dítě třeba dvakrát propadne, vyjde školu v sedmé třídě. I tak by ale mělo čtení a psaní ovládat. Funkční negramotnost je častější: lidé se SPU, děti problémových rodin, které chodí za školu a řada dalších

Negramotnost v ČR Dálkové kurzy pro negramotné Pro ty, kteří jsou negramotní, mohou základní a střední školy zřídit kurz, kde si negramotní vzdělání dodělají. Tyto kurzy nejsou limitovány věkem, dají se studovat i dálkově. Skutečně negramotní Těžce mentálně postižení lidé. Ti se sice mohou vzdělávat ve speciálních programech uzpůsobených jejich možnostem, od určitého stupně mentální retardace se už ale člověk nikdy číst a psát nenaučí. Těžce postižení s více vadami

Vzdělanost v sociální práci Nevzdělanost je jedno ze zel, které musí sociální stát řešit. Je to problém sociální. Sociální aspekty vzdělávání řeší dostupnost z aspektů: 1. Zeměpisný 2. Ekonomický 3. Kvalitativní (kvalita výuky) Právo na vzdělání je lidské právo zaručené Listinou základních práv a svobod

ADRA (Adventist Development and Relief Agency) je mezinárodní humanitární organizace poskytující pomoc lidem v nouzi. ADRA Česká republika je součástí mezinárodní sítě organizací ADRA, které působí ve více než 125 zemích světa. V České republice pracujeme od roku Člověk v tísni, o.p.s. Zajišťujeme realizace humanitárních i rozvojových projektů v krizových oblastech světa, podporu snah o demokratizaci a dodržování lidských práv. Zabýváme se sociální integrací, osvětou či vzděláváním ohledně problematiky chudoby, migrace a porušování lidských práv.