Číslo DUM: VY_32_INOVACE_12 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu II. (pomocné vědy historické, datum, letopočet,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO DĚJEPISU Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními dějepisnými pojmy.
Advertisements

ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Český stát za vlády Jagellonců
Římské číslice jako rozšiřující učivo
Úvod do studia dějepisu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Historická období a historické prameny
MĚŘENÍ ČASU PhDr. Jana Žáková.
Vypracovala Jitka Trejbalová
I-3 Archeologie a pomocné vědy historické
Římské číslice 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,
Stvoření světa, vznik člověka
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Měření času Kalendáře, letopočty.
Orientace v čase, časová osa/přímka
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Pomocné vědy historické
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Čísla kolem nás.
ÚVOD DO DĚJEPISU PhDr. Jana Žáková.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Římské číslice 1 – 20 Matematika , 5. ročník
Autor: Mgr. Jaroslava Bošková
Dějepis Úvod do dějepisu Pavel Šupka
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
pomocné vědy historické
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_6_ ÚVOD DO STUDIA DĚJEPISU Číslo projektu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3_09_ Kalendář Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_09 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu I. (dějepis, historie, historické prameny,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE05 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_07 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Český filmový muzikál (80. léta 20. století) -žáci si osvojí stručný.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_08 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Český filmový muzikál (90. léta 20. století, po roce 2000) -žáci si.
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
Kapitolka o čase pro žáky 4. ročníku ZŠ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
VY_32_INOVACE_07_rimskecislice
ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11
Opakování národních dějin (1)
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu 1.
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_01
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Jak pracovat s učebnicí
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_16
Římská čísla – Matematika 3.ročník
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_01_ Římské číslice
ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.01_franska_rise,_francie Datum: Ročník: sedmý.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Judaismus – počítání času
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_08
Téma (název prezentace)
Úvod do učiva dějepisu.
Historické prameny a pomocné vědy historické
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 7. ročník
Vlastivěda – dějepisná část
ÚVOD DO DĚJEPISU.
Historické prameny a pomocné vědy historické
Transkript prezentace:

Číslo DUM: VY_32_INOVACE_12 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu II. (pomocné vědy historické, datum, letopočet, kalendář, století, tisíciletí) -žáci budou znát, co jsou pomocné vědy historické -žáci budou vědět, k čemu se používá datum, letopočet, kalendář, historická mapa DĚJEPIS – 6. ročník

DĚJEPIS Úvod do studia dějepisu II.

Pomocné vědy historické (PVH): pomáhají historikovi ve zkoumání minulosti 1. paleografie (vývoj písma) 2. chronologie (měření času, datace) 3. heraldika (vývoj erbů) 4. diplomatika (vývoj písemností) aj.

Při popisu dějin (minulosti) se používá: 1. historická mapa gary_1911.jpg 2. datum ( ; ) 3. letopočet (křesťanský, islámský, židovský aj.)

Křesťanský letopočet: začíná narozením Ježíše Krista AD = Anno Domini (léta Páně) narození Ježíše Krista

Letopočet vyjadřujeme: 1. arabskými číslicemi (1348) 2. římskými číslicemi (MCCCXLVIII) M = 1000 D = 500 C = 100 L = 50

I = 1 II = 2 III = 3 IV = 4 V = 5 VI = 6 VII = 7 VIII = 8 IX = 9 X = 10

Kalendář: soupis všech dnů a měsíců v roce rozlišujeme: 1. lunární kalendář 2. solární kalendář A1%C5%99

jednotlivé roky tvoří století: např. 14. století trvá od 1301 do = 19. století 1212 = 13. století jednotlivá století tvoří tisíciletí

Opakování: K čemu slouží pomocné vědy historické? a) vůbec nesouvisí s historií b) pomáhají historikovi ve zkoumání minulosti

ŠPATNĚ! ! ! 

SPRÁVNĚ! ! !

Při popisu dějin (minulosti) se používá: a) zeměpisná mapa a datum b) zeměpisná mapa, datum a letopočet c) historická mapa, datum a letopočet

Křesťanský letopočet začíná:

Jak vyjadřujeme letopočet? a) arabskými číslicemi b) římskými číslicemi c) arabskými a římskými číslicemi

ŠPATNĚ! ! ! 

SPRÁVNĚ! ! !

Kterými arabskými číslicemi se vyjádří tento letopočet: MDCCLXXXI?

Do kterého století zařadíme rok 1526?

Zdroje: