PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - PAVOUKOVCI Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZOOLOGIE KMEN : ČLENOVCI ( ARTHROPODA)
Advertisements

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník: ročník
Členovci Základní škola a mateřská škola, Tupesy, Klepítkatci
Členovci  Členovci představují největší kmen živočišné říše se značným hospodářským významem. Mimo hmyz k nim patří také například korýši, pavoukovci.
Řád:Sekáči zadeček přisedá k hlavohrudi celou šíří (vypadá jako jeden kus) kráčivé končetiny – velmi dlouhé schopnost odvrhnutí končetiny=autotomie nestavějí.
Pavoukovci Mgr. Helena Roubalová
Členovci - pavoukovci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
PAVOUKOVCI I (Arachnida) VY_32_INOVACE_3.1.Bi2.19/Li
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.08 Anotace: Vysvětluje základní rozdíly, seřazuje jednotlivé zástupce. Vzdělávací oblast: Členovci – popis těla, zástupci Autor:
Opakování členovci - pavoukovci
Kmen: členovci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ČLENOVCI.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové
PAVOUKOVCI.
Základní škola Kladruby
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
Pavoukovci skupina bezobratlých živočichů zahrnuje přes druhů
9.1 Vím, kdo jsou pavoukovci
Bezobratlí živočichové Kmen členovci Třída pavoukovci.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu: Pavoukovci.
ZÁKLADNÍ ZNAKY SYSTÉM ČLENOVCŮ
PAVOUKOVCI; HMYZ V RYBNÍKU
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními znaky a systematickým.
Taxonomie klepítkatců
Prezentace Kmen:Členovci.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Členovci. Znaky členovců Nestejnoměrně článkované tělo (hlava, hruď, zadeček) Vnější kostra (KUTIKULA) z chitinu a uhličitanu vápenatého NS žebříčkovitá.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - OBOJŽIVELNÍCI Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
VÝSKYT A OCHRANA NETOPÝRŮ NA SVITAVSKU Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PROJEKT KYSELÝ DÉŠŤ Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Sekáči, roztoči, štíři, štírci
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - VIRY
ČLENOVCI 1. část PAVOUKOVCI KORÝŠI
Kmen: členovci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Prezentace – David Schröpfer
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - HMYZ
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PAVOUCI 2. ledna 2014 VY_52_INOVACE_210222
Členovci Pavouci.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_16_Štíři,
PAVOUKOVCI 1.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Sekáči Mgr. Michal Střeštík.
Bezobratlí Členovci.
Kmen: ČLENOVCI.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Základní škola, Hradec Králové
Členovci - Pavoukovci  Pavouci Př. křižák obecný.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Kmen: Členovci.
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
PAVOUKOVCI.
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Anotace Výukový program pro žáky 6. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Členovci - pavoukovci. Možnost využití: interaktivní tabule.
Základní škola, Hradec Králové
Transkript prezentace:

PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - PAVOUKOVCI Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach

Název školyGymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiáluK_INOVACE_1.BI.30 Tematická oblast ŠVP – Člověk a příroda (biologie) učivo: ● Morfologie a anatomie živočichů. ● Fyziologie živočichů. ● Systém a evoluce živočichů. ● Živočichové a prostředí. ● Etologie. Název vzdělávacího materiáluProcvičující a opakující test - pavoukovci Druh učebního materiáluprezentace (PowerPoint) Anotace Prezentace je využitelná pro opakování a procvičování učiva zoologie – kapitola PAVOUKOVCI Klíčová slovapavoukovci, anatomie, fyziologie, prostředí, systematika, ekologie Ročník2. ročník čtyřletého studia, 6. ročník osmiletého studia Typická věková skupinaveřejnost a školní věk (10-90 let) Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorJiří Mach Zhotovenoříjen 2013 Celková velikostVelikost souboru 6961 kB

Doplň do vět správné chybějící výrazy: a) Pavoukovce (Arachnida) řadíme do kmene ________ (Arthropoda) a do podkmene __________ (Chelicerata). b) Na hlavohrudi mají klepítka: odborně ________, makadla: odborně _________, ale nemají kusadla a křídla. členovci klepítkatci chelicerypedipalpy

Urči názvy hlavních skupin pavoukovců: a) ___________c) ___________ d) ___________ e) ___________ f) ___________ b) ___________pavoucisekáčištíři štírciroztoči solifugy

Doplň do vět správné chybějící výrazy: c) Hlavní oporu těla zabezpečuje _________ kostra, kterou tvoří látka ______ a povléká ji tenká vrstva kutikuly. d) V základu tvoří tělo dvě části: _________ a ________. vnější chitin hlavohruď zadeček

Popiš podstatné části hlavohrudi: složené oči klepítka makadla

Popiš podstatné části zadečku: pohlavní orgány snovací bradavky

Doplň do vět správné chybějící výrazy: e) Nervová soustava pavouka se nachází na ________ straně těla, oproti cévě, která rozvádí tělní tekutinu: ___________. hřbetní hemolymfu

Doplň do vět správné chybějící výrazy: f) K dýchání pavoukovci mohou využívat _________, vzácněji __________ nebo ______________. plicní vakyvzdušnice celý povrch těla

Doplň do vět správné chybějící výrazy: g) Vylučovací soustavu tvoří _________________. h) U pavouků je známý _________ způsob trávení, při kterém využívají dutá klepítka a jedové žlázy. ch) Díky pohlavnímu dimorfizmu lze u pavouků poznat samičku, která je velikostně ______ než samec. Malpighické trubice mimotělní větší

Uveď 4 příklady využití snovacího vlákna u pavouků: 1) tvorba sítí (pavučin) 2) tvorba kokonu 3) šíření („babí léto“) 4) lov potravy

Poznáš druh pavouka? běžník

Poznáš druh pavouka? slíďák

Poznáš druh pavouka? křižák

Poznáš druh pavouka? pokoutník

Poznáš druh pavouka? vodouch

Poznáš druh pavouka? skákavka

Poznáš druh pavouka? sklípkan

Doplň do vět správné chybějící výrazy: i) Pro sekáče je typické to, že tělo mají ______________________________. j) Známí jsou i tím, že v případě nebezpečí odvrhují končetinu, čemuž říkáme ___________. ze strostlého zadečku a hlavohrudi autotomie

Doplň do vět správné chybějící výrazy: k) Štíři mají přeměněná ________ v klepeta. Typickým prostředím jejich výskytu je oblast _____ a ______. makadla teplásuchá

Vyber 1 správnou odpověď: K charakteristice roztočů nepatří to, že: a) mají hlavohruď široce srostlou se zadečkem b) mají nepřímý vývoj c) řada druhů parazituje bezobratlé i obratlovce d) nejsou destruenty

Platí věty? a) Roztoč kleštík způsobuje u včel nemoc varroázu. b) Klíště obecné (Ixodes ricinus) je původcem klíšťové encefalitidy. c) Klíště obecné přenáší virovou nemoc lymeská borelióza. d) Klíště obecné může parazitovat i na „studenokrevných“ živočiších. ANO NE ANO

Popiš správný způsob postupu odstranění klíštěte z kůže člověka: 1) Opatrně celé klíště vykývat (pinzeta,…). 2) Ránu desinfikovat (líh, jodová tinktura,….). 3) Odstraněné klíště zlikvidovat (odpad).

Doplň do vět správné chybějící výrazy: l) Mezi nepříjemné parazity člověka v kůži patří _______ (původce trudovitosti) a ________ (způsobuje svrab). trudníkzákožka

Co je na obrázku? Roztoč kleštík včelí.

Co je na obrázku? Pavouk chránící kokon s vajíčky.

Co je na obrázku? Ústní ústrojí klíštěte (hypostom).

Snímek č. 4 (pavouk): fotografie z databáze autora prezentace Snímek č. 4 (sekáč): autor: Robert Flogaus-Faust, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Robert Flogaus-FaustCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 4 (štír): autor: Per-Anders Olsson, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 4 (štírek): autor: Christian Fischer, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Christian FischerCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 4 (klíště): autor: Hubert Berberich, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 4 (solifuga): autor: Marswalker, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0MarswalkerCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 5: autor: Kaldari, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0KaldariCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 6: autor: Sam Droege, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Sam DroegeCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 7: autor: James Henry Emerton, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 8 a 9: autor: John Henry Comstock, Modified by Chmee2, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commons licence 3.0 Snímek č. 11: autor: Original uploader was Nbjacobs at en.wikipedia, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Nbjacobsen.wikipediaCreative Commons licence 3.0 Snímek č. 12, 13 a 14: fotografie z databáze autora prezentace Snímek č. 15: autor: Hector M. O. Gonzalez-Filho, Sylvia M. Lucas, Felipe dos S. Paula, Rafael P. Indicatti, and Antonio D. Brescovit, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 16: autor: James K. Lindsey, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 17: autor: Norbert Schuller Baupi, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonsicence 3.0 Snímek č. 18: Thomas Quine, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Thomas QuineCreative Commonsicence 3.0 Zdroje obrazového materiálu:

Snímek č. 19: autor: Sam Droege, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Sam DroegeCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 20: autor: Per-Anders Olsson, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 21: autor: Ton Rulkens, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Ton RulkensCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 23: autor: Alan R Walker, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Alan R WalkerCreative Commonsicence 3.0 Snímek č. 24 (trudník): zdroj: Demodex.gif: Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Demodex.gifwww.legart.ru/demodex.htmlCreative Commonsicence 3.0 Snímek č. 24 (zákožka): autor: Alan R Walker, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Alan R WalkerCreative Commonsicence 3.0 Snímek č. 25: autor: Gilles San Martin, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Gilles San MartinCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 26: autor: Alvesgaspar, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0AlvesgasparCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 27: autor: Broady, Kevin Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Zdroje obrazového materiálu: Autor prezentace studoval: a)vlastní učební materiály (přípravy), b)literatura: Rosypal S. 2013, Nový přehled biologie, Scientia, Praha, ISBN: