PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - PAVOUKOVCI Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach
Název školyGymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiáluK_INOVACE_1.BI.30 Tematická oblast ŠVP – Člověk a příroda (biologie) učivo: ● Morfologie a anatomie živočichů. ● Fyziologie živočichů. ● Systém a evoluce živočichů. ● Živočichové a prostředí. ● Etologie. Název vzdělávacího materiáluProcvičující a opakující test - pavoukovci Druh učebního materiáluprezentace (PowerPoint) Anotace Prezentace je využitelná pro opakování a procvičování učiva zoologie – kapitola PAVOUKOVCI Klíčová slovapavoukovci, anatomie, fyziologie, prostředí, systematika, ekologie Ročník2. ročník čtyřletého studia, 6. ročník osmiletého studia Typická věková skupinaveřejnost a školní věk (10-90 let) Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorJiří Mach Zhotovenoříjen 2013 Celková velikostVelikost souboru 6961 kB
Doplň do vět správné chybějící výrazy: a) Pavoukovce (Arachnida) řadíme do kmene ________ (Arthropoda) a do podkmene __________ (Chelicerata). b) Na hlavohrudi mají klepítka: odborně ________, makadla: odborně _________, ale nemají kusadla a křídla. členovci klepítkatci chelicerypedipalpy
Urči názvy hlavních skupin pavoukovců: a) ___________c) ___________ d) ___________ e) ___________ f) ___________ b) ___________pavoucisekáčištíři štírciroztoči solifugy
Doplň do vět správné chybějící výrazy: c) Hlavní oporu těla zabezpečuje _________ kostra, kterou tvoří látka ______ a povléká ji tenká vrstva kutikuly. d) V základu tvoří tělo dvě části: _________ a ________. vnější chitin hlavohruď zadeček
Popiš podstatné části hlavohrudi: složené oči klepítka makadla
Popiš podstatné části zadečku: pohlavní orgány snovací bradavky
Doplň do vět správné chybějící výrazy: e) Nervová soustava pavouka se nachází na ________ straně těla, oproti cévě, která rozvádí tělní tekutinu: ___________. hřbetní hemolymfu
Doplň do vět správné chybějící výrazy: f) K dýchání pavoukovci mohou využívat _________, vzácněji __________ nebo ______________. plicní vakyvzdušnice celý povrch těla
Doplň do vět správné chybějící výrazy: g) Vylučovací soustavu tvoří _________________. h) U pavouků je známý _________ způsob trávení, při kterém využívají dutá klepítka a jedové žlázy. ch) Díky pohlavnímu dimorfizmu lze u pavouků poznat samičku, která je velikostně ______ než samec. Malpighické trubice mimotělní větší
Uveď 4 příklady využití snovacího vlákna u pavouků: 1) tvorba sítí (pavučin) 2) tvorba kokonu 3) šíření („babí léto“) 4) lov potravy
Poznáš druh pavouka? běžník
Poznáš druh pavouka? slíďák
Poznáš druh pavouka? křižák
Poznáš druh pavouka? pokoutník
Poznáš druh pavouka? vodouch
Poznáš druh pavouka? skákavka
Poznáš druh pavouka? sklípkan
Doplň do vět správné chybějící výrazy: i) Pro sekáče je typické to, že tělo mají ______________________________. j) Známí jsou i tím, že v případě nebezpečí odvrhují končetinu, čemuž říkáme ___________. ze strostlého zadečku a hlavohrudi autotomie
Doplň do vět správné chybějící výrazy: k) Štíři mají přeměněná ________ v klepeta. Typickým prostředím jejich výskytu je oblast _____ a ______. makadla teplásuchá
Vyber 1 správnou odpověď: K charakteristice roztočů nepatří to, že: a) mají hlavohruď široce srostlou se zadečkem b) mají nepřímý vývoj c) řada druhů parazituje bezobratlé i obratlovce d) nejsou destruenty
Platí věty? a) Roztoč kleštík způsobuje u včel nemoc varroázu. b) Klíště obecné (Ixodes ricinus) je původcem klíšťové encefalitidy. c) Klíště obecné přenáší virovou nemoc lymeská borelióza. d) Klíště obecné může parazitovat i na „studenokrevných“ živočiších. ANO NE ANO
Popiš správný způsob postupu odstranění klíštěte z kůže člověka: 1) Opatrně celé klíště vykývat (pinzeta,…). 2) Ránu desinfikovat (líh, jodová tinktura,….). 3) Odstraněné klíště zlikvidovat (odpad).
Doplň do vět správné chybějící výrazy: l) Mezi nepříjemné parazity člověka v kůži patří _______ (původce trudovitosti) a ________ (způsobuje svrab). trudníkzákožka
Co je na obrázku? Roztoč kleštík včelí.
Co je na obrázku? Pavouk chránící kokon s vajíčky.
Co je na obrázku? Ústní ústrojí klíštěte (hypostom).
Snímek č. 4 (pavouk): fotografie z databáze autora prezentace Snímek č. 4 (sekáč): autor: Robert Flogaus-Faust, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Robert Flogaus-FaustCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 4 (štír): autor: Per-Anders Olsson, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 4 (štírek): autor: Christian Fischer, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Christian FischerCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 4 (klíště): autor: Hubert Berberich, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 4 (solifuga): autor: Marswalker, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0MarswalkerCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 5: autor: Kaldari, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0KaldariCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 6: autor: Sam Droege, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Sam DroegeCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 7: autor: James Henry Emerton, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 8 a 9: autor: John Henry Comstock, Modified by Chmee2, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commons licence 3.0 Snímek č. 11: autor: Original uploader was Nbjacobs at en.wikipedia, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Nbjacobsen.wikipediaCreative Commons licence 3.0 Snímek č. 12, 13 a 14: fotografie z databáze autora prezentace Snímek č. 15: autor: Hector M. O. Gonzalez-Filho, Sylvia M. Lucas, Felipe dos S. Paula, Rafael P. Indicatti, and Antonio D. Brescovit, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 16: autor: James K. Lindsey, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 17: autor: Norbert Schuller Baupi, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonsicence 3.0 Snímek č. 18: Thomas Quine, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Thomas QuineCreative Commonsicence 3.0 Zdroje obrazového materiálu:
Snímek č. 19: autor: Sam Droege, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Sam DroegeCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 20: autor: Per-Anders Olsson, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 21: autor: Ton Rulkens, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Ton RulkensCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 23: autor: Alan R Walker, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Alan R WalkerCreative Commonsicence 3.0 Snímek č. 24 (trudník): zdroj: Demodex.gif: Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Demodex.gifwww.legart.ru/demodex.htmlCreative Commonsicence 3.0 Snímek č. 24 (zákožka): autor: Alan R Walker, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Alan R WalkerCreative Commonsicence 3.0 Snímek č. 25: autor: Gilles San Martin, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Gilles San MartinCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 26: autor: Alvesgaspar, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0AlvesgasparCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 27: autor: Broady, Kevin Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Zdroje obrazového materiálu: Autor prezentace studoval: a)vlastní učební materiály (přípravy), b)literatura: Rosypal S. 2013, Nový přehled biologie, Scientia, Praha, ISBN: