ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Národní obrození 1 Dějepis 2. stupeň
České národní obrození I.
České národní obrození
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev:
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
České národní obrození
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Periodizace národního obrození
České národní obrození
CHARAKTERISTIKA DOBY ETAPA – OBRANNÁ Mgr. Michal Oblouk
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Národní obrození.
České země v první polovině 19. století
Josef Kajetán Tyl Vojtěch šimon.
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Národní obrození 8. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Soubor testů 4 Mgr. Ludmila Růžičková
Etapy českého národního obrození
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
Národní obrození František Palacký.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Zájem o česká divadelní představení – projev zájmu o českou kulturu.
České národní obrození
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Josef Dobrovský Mgr. Ludmila Růžičková.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Národní obrození.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Divadlo v době národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
Osobnosti divadla Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Literatura národní obrození: I. fáze Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02.
České země ve 2. polovině 18. století
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
Národní obrození Michaela Tarabová.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
1. Fáze Národního obrození
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_02 Název Jazykovědci počátku Národního obrození.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Národní obrození Kateřina čížková.
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
České národní obrození = ČNO
70.léta 18.století - pol. 19.století
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Počátek Národního obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
Národní obrození Opakování
České národní obrození
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo oživit český jazyk a motivovat český národ k větší uvědomělosti tvořilo součást procesu transformace feudálního společenství v občanskou společnost NÁRODNÍ OBROZENÍ je proces utváření novodobého národa, kladení základů novodobé národní kultury a vzkříšení národa ideologie národního obrození byla podpořena francouzským osvícenstvím a stavěla na myšlenkách demokracie a národního sebevědomí (důraz na český jazyk a českou historii) a slovanské vzájemnosti

ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ nositelem byla česká buržoazie a česká inteligence opírají se o venkovský lid Královská vědecká společnost - rozvoj vědecké činnosti České muzeum Matice česká - spolek pro podporu rozvoje písemnictví česky psaného významným činitelem divadlo - obrozenci ho považují za důležité Nosticovo divadlo (Stavovské) - Mozartovy opery Stavovské divadlo

ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ I. etapa léta 18. století II. etapa - počátek 19. století léta 19. století III. etapa léta 19. století léta 19. století IV. etapa léta 19. století ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ I. etapa léta 18. století Probíhalo bránění jazyka, jednalo se o období učeneckého zájmu. Tzv. generace Dobrovského. Datují se sem počátky českého divadla, básnictví a žurnalistiky. Je to doba hledání vlastenectví a stavění se na odpor josefínským centralizačním snahám. Umělci a vědci této doby hledají inspiraci v klasicismu a osvícenství. Nejvýznamnější osobností této doby byl Josef Dobrovský.

ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ I. etapa léta 18. století JOSEF DOBROVSKÝ (17. srpna 1753 Ďarmoty, Maďarsko – 6. ledna 1829 Brno) synem vojína Jakuba Doubravského v letech 1767–1769 studoval u jezuitů v Klatovech 1769 odešel studovat filosofii do Prahy 1772 se stal novicem jezuitského řádu v letech 1776 –1787 působil jako učitel filozofie a matematiky u hrabat Nosticů 80. letech se živě účastnil vědeckého života v roce 1784 pomáhal zakládat Českou (resp. Královskou) společnost nauk a v roce 1818 Národní muzeum Dobrovský měl také vliv na mladou generaci osvícenců psal většinou německy

ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ I. etapa léta 18. století Ausführliches Lehrgebäude der böhmischen Sprache Zevrubná mluvnice jazyka českého (1809) stanovil pravidla tvorby slov, čímž zabránil další činnosti brusičů (lidé, kteří ve snaze zachránit český jazyk, vymýšleli nová, gramaticky zcela nesmyslná, slova) umožnil tak svým činem vytvořit novou kultivovanou češtinu zvýraznil se tak ale i rozdíl mezi psaným a mluveným jazykem. DÍLO: Deutsch-böhmisches Wörterbuch - Slovník německo - český 1. díl 1802, 2. díl díl 1802, 2. díl 1821 zásluhou Antonína Jaroslava Puchmajera

ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ I. etapa léta 18. století Geschichte der bömischen Sprache und Literatur Dějiny českého jazyka a literatury časopisecky 1791, knižně 1792, 2. vydání 1818 jedná se o první dílo, které hodnotí dějiny české literatury úroveň literatury hodnotí podle úrovně jazyka vrchol českého písemnictví vidí v době veleslavínské, tj. v 16. století. Následující století hodnotil negativně jako dobu úpadku. DÍLO:

ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ I. etapa léta 18. století JAN ŠIMON VÁCLAV THÁM (26. října 1765, Praha – okolo 1816, Halič) český básník, dramatik a herec navštěvoval gymnázium a poté vystudoval filozofii stal se úředníkem pražské policie, brzy však přešel k divadelní kariéře DÍLO: napsal asi 50 her, zachovala se pouze část (z některých známe pouze názvy) jeho hry jsou plné nadšení, ale kvalitou by dnes asi neobstály Břetislav a Jitka aneb Únos z kláštera Vlasta a Šárka aneb Dívčí boj u Prahy Básně v řeči vázané Básně v řeči vázané - sbírka básní od různých autorů