Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 25.1.2013 Název:VY_32_INOVACE_01A_14_Trilobiti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Členovci  Členovci představují největší kmen živočišné říše se značným hospodářským významem. Mimo hmyz k nim patří také například korýši, pavoukovci.
Advertisements

PAVOUKOVCI I (Arachnida) VY_32_INOVACE_3.1.Bi2.19/Li
členovci v říši živočichů
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
Členovci Vývojově nejvíce úspěšní bezobratlí na zemi
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_01 Tematická.
BLEŠIVCI.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KORÝŠI.
Patří do skupiny členovců! Má přibližně druhů.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_16 Název materiáluKroužkovci.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
Oběhová soustava pásnic a měkkýšů Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.
Rozmnožování hmyzu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření Ročník3.
Soustava trávicí – měkkýši a kroužkovci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._28.KORÝŠI TÉMA: KORÝŠI ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Soustava krycí - kůže Autor: Eva Klabenešová „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“
Vývoj a stavba mozku obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření21.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_12_Charakteristika.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_05_Kruhoústí.
Nervová soustava členovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření20.
Oběhová soustava obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření17.
Typy oběhových soustav a srdcí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření1.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Kmen: členovci III. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
Dýchací soustava vyšších obratlovců
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Ryby-násadcoploutví,chrupavčití,mnohokostnatí.
ČLENOVCI 2. ledna 2014 VY_52_INOVACE_210221
Typy dýchacích soustav
Nervová soustava nižších obratlovců
Rozmnožování klepítkatců a korýšů
Dýchací soustava členovců
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_09_Hlísti.
Členovci Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_25_dělení členovců
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_07_Systematika.
Rozmnožování obojživelníků
Plži Gastropoda – zadožábří Očekávané výstupy
Hlavonožci Cephalopoda Očekávané výstupy
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová) Ročník Cílová skupina
kroužkovci, Annelida, opaskovci, máloštětinatci, mnohoštětinatci
zpracovaný v rámci projektu
Strunatci, pláštěnci, bezlebeční, obratlovci
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_16_Štíři,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Prezentace seznamuje žáky se stavbou těla a typy vývoje hmyzu Předmět
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Bezobratlí Členovci.
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
Kostra kroužkovců a členovců
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
Plži Gastropoda – předožábří, chroustnatky Očekávané výstupy
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Kmen: Členovci.
INSECTA 3. ledna 2014 VY_52_INOVACE_210225
PLOŠTĚNCI Ploštěnka mléčná VY_32_INOVACE_09_23.
Členovci vzdušnicovci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Anotace Výukový program pro žáky 6. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Členovci - pavoukovci. Možnost využití: interaktivní tabule.
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_14_Trilobiti Téma:ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – TRILOBITI (Trilobitomorpha) Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu „Trilobiti“. Navazuje na DUM „VY_32_INOVACE_01A_13_Členovci – obecná charakteristika“. Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. V kontrolních otázkách žáci pracují s interaktivním perem, na otevřené položky odpovídají ústně. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Materiál je určen pro interaktivní výuku biologie ve 2. ročníku čtyřletého gymnázia a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Součástí materiálu je krátký pracovní list / test, které lze využít jako podklad pro samostatnou práci nebo domácí přípravu, případně při zkoušení. Je uvedeno autorské řešení. V materiálu jsou realizovány mezipředmětové vztahy s geologií.

podkmen: TROJLALOČNATCI (Trilobitomorpha) Systematika: kmen:ČLENOVCI podkmeny: - TROJLALOČNATCI - Klepítkatci - Žabernatí - Vzdušnicovci - další třídy a řády

-vyhynulí † -již v prvohorách (před 530 – 250 mil. let) -dno mělkých moří -mineralizovaný exoskelet → fosilizace -u nás zkameněliny – střední Čechy – tzv. Barrandien Obr. 1

Heteronomní segmentace těla: hlava + stejnoměrně článkovaný trup Trilobit Obr. 2 Tři souběžné vyklenuté pásy (laloky)

STAVBA TĚLA TRILOBITŮ: -plochá hlava -trup – stejné články (někdy i částečně srůstají) -na hlavě tykadla (1. pár končetin) -ostatní páry nerozlišené – dvojvětevné, článkované -na nich vnější žábry -bentos - pohyb po dně nebo plavali nad dnem -potrava – draví (vodní živočichové, i jiní trilobiti)

Dvojvětevná končetina trilobitů – nese žábry Obr. 3

-potrava – někteří detritem, jiní draví (vodní živočichové, i jiní trilobiti) (neměli kusadla – pouze rostrum, dravci – ostré části předních konč. → drcení potravy) -byli kořistí ryb a hlavonožců (obrana – klubíčko) Obr. 4

Trilobit Koneprusia brutoni – devonská moře Obr. 5

Známo přes 17 tisíc různých druhů trilobitů Obr. 6 Obr. 7

Obrázky od Joachima Barranda z r – francouzský geolog (1799 – 1883), studoval trilobity v Čechách Obr. 8

OTÁZKY 1) Popište segmentaci těla trilobitů a zdůvodněte jejich evoluční pokročilost nebo zastaralost. Obr. 1 SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 2) Trilobiti dýchají: a. celým povrchem těla b. plicními vaky c. žábrami umístěnými na končetinách d. žábrami umístěnými na článcích zadečku SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 3) Trilobiti patří a.Do podkmene vzdušnicovců b.Do podkmene žabernatých členovců c.Do podkmene klepítkatců d.Tvoří samostatný podkmen SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 4) Zařaďte trilobity časově a uveďte geologické období, jehož jsou reprezentanty. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST

SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: 1) -zřetelná hlava -tělní články téměř stejnocenné – evolučně původní znak -v oblasti zadečku se články zužují -dvojvětevné končetiny (evolučně původní znak), článkované, s výjimkou tykadel nerozlišené ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY: PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU:

SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: 2) Trilobiti dýchají: a. celým povrchem těla b. plicními vaky c. žábrami umístěnými na končetinách d. žábrami umístěnými na článcích zadečku ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY: PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU:

SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: 3) Trilobiti patří a.Do podkmene vzdušnicovců b.Do podkmene žabernatých členovců c.Do podkmene klepítkatců d.Tvoří samostatný podkmen PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: 4) -žili v prvohorách -před mil. let ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY: PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST:

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – TRILOBITI 1)Popište životní prostředí a potravní strategii trilobitů. 2)Popište stavbu těla a typ tělní segmentace trilobitů 3)Vyberte správné tvrzení: Trilobiti a. měli mineralizovaný exoskelet b. měli otevřenou cévní soustavu c. dýchali celým povrchem těla d. nemají článkované končetiny

4)K rozšíření poznatků o trilobitech významně přispěl: a. francouzský geolog Joachim Barrande b. francouzský geolog Jean - André Deluc c. anglický geolog a paleontolog William Buckland d. významný český geolog Radim Kettner 5) Kým byli trilobiti dále ohrožováni? 6) Podle obrázku charakterizujte končetiny trilobitů. Kde jsou umístěny žábry? Obr. 3

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ: 1)Popište životní prostředí a potravní strategii trilobitů. - vodní - dno mělkých moří, plavali nebo lezli po dně - dravci – živili se vodními živočichy, i jinými trilobity, někteří se živili detritem 2)Popište stavbu těla a typ tělní segmentace trilobitů -zřetelná hlava, tělo téměř homonomně segmentované, zadečkové články se zužují 3)Vyberte správné tvrzení: Trilobiti a. měli mineralizovaný exoskelet b. měli otevřenou cévní soustavu c. dýchali celým povrchem těla d. nemají článkované končetiny

4)K rozšíření poznatků o trilobitech významně přispěl: a. francouzský geolog Joachim Barrande b. francouzský geolog Jean - André Deluc c. anglický geolog a paleontolog William Buckland d. významný český geolog Radim Kettner 5) Kým byli trilobiti dále ohrožováni? - byli potravou hlavonožců a ryb 6) Podle obrázku charakterizujte končetiny trilobitů. Kde jsou umístěny žábry? - končetiny článkované, dvojvětevné (s výj. tykadel nerozlišené), na každém tělním článku - žábry – na vnější větvi končetin Obr. 3

1 - AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GROBE, Hannes. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: RIESER, Micha L.. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4 – RIESER, Micha L.. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DESCOUENS, Didier. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HYPOSTOME. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HYPOSTOME. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BARRANDE, Joachim. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

LITERÁRNÍ ZDROJE: KISSLINGER, František; LANÍKOVÁ, Jana; ŠLÉGL, Jiří a kol. Biologie II (základy zoologie). Klatovy: Gymnázium v Klatovech, 1998, ISBN VÝUKOVÁ SKRIPTA. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN HANČOVÁ, Hana; VLKOVÁ, Marie. Biologie v kostce II pro SŠ. 2. vydání.Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN