Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_15_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma: Užití transformace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vodní elektrárna Voda přitékající přívodním kanálem roztáčí turbínu, která je na společné hřídeli s generátorem elektrické energie. Dohromady tvoří tzv.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Generátor střídavého proudu. K primárním zdrojům elektrické energie řadíme uhlí, ropu, zemní plyn, vodu v přehradách a také jaderné palivo. Přeměna energie.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Obsah Generátor střídavého proudu Trojfázová soustava střídavého napětí Transformátor Přenos elektrické energie Střídavý proud v energetice 1.
Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, Cheb Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
VY_52_INOVACE_05_03_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_24_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Fyzika a počasí.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_38_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Jaderná syntéza.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_23_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Dioda Anotace:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Rozdělení zdrojů Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_15 TÉMA: VYNÁLEZY.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Usměrňovač alternátoru Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_18_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Elektřina v.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_17_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Elektřina v.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceJedno.
Výroba ocelí Ocel se vyrábí zkujňováním.
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
OBNOVITELNÉ ZDROJE ENERGIE
Transformátory.
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
Výroba elektrické energie
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Tepelné motory.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček
Výroba elektrické energie - obecná část
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výstupní zařízení – druhy tiskáren
Elektroenergetika úvod do předmětu.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
Fyzika – Tepelná elektrárna
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Vznik střídavého proudu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_11 Elektrická práce Šablona číslo: IX
VYNÁLEZY ELEKTŘINA Autor : Simon Frolík 8..
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_19.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
VYTÁPĚNÍ MÍSTNÍ, ÚSTŘEDNÍ, DÁLKOVÉ, CZT vypracovala: Ing
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Elektrické spotřebiče, vodiče, nevodiče
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Řízení distribuční soustavy
Název projektu: Moderní škola
Analogové násobičky.
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Téma hodiny: Elektrárny – výroba el
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Interaktivní elektrický obvod
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Neživá příroda - vzduch
Elektrická energie Tomáš Obranský.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_15_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Užití transformace Anotace: Prezentace – užití transformace – výklad učiva, zápis do sešitů, zopakování a procvičení učiva Datum:

Užití transformace

Elektrický proud při transformaci Kolikrát se zvýší napětí, tolikrát se sníží proud. U I Kolikrát se sníží napětí, tolikrát se zvýší proud. U I

Výroba a rozvod elektrické energie - historie r.1882 – Thomas Alva Edison – 1.tepelná elektrárna -v centru New Yorku -stejnosměrný proud -4 dynama – každé 200 V žárovek v okruhu 100 m -kouř, saze, hluk -nutnost vyrábět dál od civilizace

r.1883 – Marcel Depréz -stejnosměrný proud V -vzdálenost 37 km (z Vizille do Grenoblu) -obrovské tepelné ztráty ve vodičích - 89%! (příliš veliký proud)

r.1896 – Nikola Tesla a George Westinghouse 1856 – elektrárna na střídavý proud -Niagárské vodopády -alternátory a transformátory -zásobovala Buffalo -transformátory: zvýšení napětí = snížení proudu → menší tepelné ztráty při přenosu

Nikola Tesla na bankovce

„Válka proudů“ T.A.Edison x N.Tesla a G.Westinghouse (stejnosměrný) (střídavý) -soupeření o zakázku na výstavbu elektrárny na Niagárských vodopádech -souboj elektrickým proudem (Edison vyzval Westinghouse) -r.1887 – Edison vynalezl elektrické křeslo (střídavý proud) - zvítězila výroba střídavého proudu

Souboj vynálezů Thomas Alva Edison -Žárovka -Fonograf -Duplexní telegraf -Cyklostyl -Uhlíkový miktofon -Elektroměr -Elektrocentrála -1.elektrárna -Princip elektronky -Tepelná pojistka -Kinetograf a kinetoskop -Gramofonová deska -Akumulátor NiFe -Elektromobil -Kinofilm -1.osvícený vánoční strom Nikola Tesla -Transformátor -Dynamo -Zesílení hlasu telefonu -Indukční motor -Obloukové osvětlení -Výroba a přenos elektřiny -Vysokofrekvenční proud -Dálkové ovládání lodi -Bezdrátový přenos zpráv -Turbíny -Aeromobil -Fontány -Automobilové motory -Vznášedlo -Výroba železa, mědi, síry -Tachometry

Rozvod elektrické energie Elektrárny – napětí 15 kV – proud tisíce A Transformace na 400 kV – proud se sníží na stovky A → menší tepelné ztráty ve vodičích

Transformační stanice: 400 kV → 110 kV Rozvodny: 110 kV → 23 kV Transformátory v obcích: 23 kV → 230 V

Další využití transformace pájení kovů sváření kovů tavení kovů Princip: snížení napětí → zvýšení proudu = teplo

transformátor pro autodráhu, vláčky transformátor pro reproduktory nabíječka mobilu, notebooku

Co jsme si zapamatovali? 1.Co se děje při transformaci s proudem? 2.Kdo a kde postavil 1.tepelnou elektrárnu? 3.Jaké měla nevýhody? 4.Proč není výhodné vyrábět v elektrárně stejnosměrný proud? 5.Kdo objevil výhody výroby střídavého proudu? 6.Jaký je princip přenosu elektrické energie? 7.Popiš cestu elektrické energie z elektrárny až ke spotřebiteli. 8.Uveď další příklady užití transformace. 9.Vysvětli princip elektrické pájky.

Zdroje: Snímek 7 – 2 fotografie - autor Snímek 13 – 2 fotografie (transformátor, nabíječka) – autor Snímek 11 – 2 fotografie (rozvodna, transformátor v obci – autor)