Klimatizace ve vozidlech MHD SDP ČR Tramvajová skupina Košice 21.-22.10. 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Vzorové příklady a inspirace pro úspěšné realizace
Nová vozidla dodávaná k splnění závazku veřejné služby
Design části dopravního prostředku vlak pro studenty.
TZ 21 – navrhování otopných soustav
Strategie rozvoje letiště Leoše Janáčka Ostrava
Následky nehod u osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
Rekuperační jednotka ISIS Recover
Tepelné čerpadlo 3.
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
FOTOVOLTAICKÉ HYBRIDNÍ MODULY
Integrovaný dopravní systém
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Centers Dating 2012 Moderátor: Pavlína Hajnová. Diskuze rezidenčních developerů Dušan Kunovský, Central Group Štěpán Havlas, Finep Martin Svoboda, JRD.
VÝNOSY, NÁKLADY, VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Charakteristické znaky MHD
LIBERALIZACE POŠTOVNÍHO TRHU Česká pošta, s.p. Ing. Marcela Hrdá Generální ředitelka
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Zavedení MHD zdarma ve Frýdku – Místku 2011
POROVNÁNÍ VYBRANÝCH SYSTÉMŮ KLIMATIZACE A VĚTRÁNÍ Z POHLEDU SPOTŘEBY ENERGIE A NÁVRATNOSTI 2VV s.r.o. 8/08.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Asociace energetických manažerů a Sdružení velkých spotřebitelů Ing. Aleš Valla Obchodní ředitel MORAVIA ENERGO, a.s. Nová pravidla vyhodnocování odchylek,
Sledování vozidel v reálném čase a využití pro informování cestujících
MODERNIZACE AUTOBUSŮ FORST Štěpán, ŠÍMA Radim, VEDRAL Lukáš
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
Tepelná čerpadla a solární systémy pro bytové domy
Projekt EVO1 Jednočlánkové bezbariérové tramvajové vozidlo typu EVO1 člen skupiny
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
Informace o spalovacích pecích k likvidaci kadáverů MVDr. Marek Žižlavský, Ph.D. SEVARON.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.
1. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Základní pojmy Ondřej Kališ
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
1 Název projektu: Pořízení trolejbusů MDPO, a.s..
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Dopravní konference Pardubice 2013 Pardubice
Prázdniny 2012 Společná tisková konference Policie ČR, BESIP – Ministerstva dopravy a Českého svazu pivovarů a sladoven dne
Následky nehod osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
TECHNICKÉ SLUŽBY BAHOZA s. r. o. Klimatizační jednotky tramvajových vozidel Ing. Ladislav Meluš.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Provozní a technické prostředky silniční a.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
VY_32_INOVACE_AUT1_15 Požadavky na karoserii z hlediska bezpečnosti.
Veřejná doprava pro všechny Město Beroun. Poloha města Beroun.
Analýza hospodářského výsledku
Sdružení dopravních podniků ČR odborná skupina TRAMVAJE
SDP tramvajová sekce OSTRAVA 22. –
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Nový zákon o ochraně ovzduší
SDP tramvajová sekce Bratislava 16. –
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
Vzduchové clony DoorMaster Comfort C a D
Nový přístup ŘSD ČR k činnostem pro zajištění údržby
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až říjen roku 2013 plk. Ing. Tomáš LERCH
Prázdniny bezpečnější – NÁKLADNÍ DOPRAVA
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Řešení problematiky „sucha“ v rámci PO1 OPPIK
Transkript prezentace:

Klimatizace ve vozidlech MHD SDP ČR Tramvajová skupina Košice

Dosavadní vývoj v DPMB do roku 1995 nebylo žádné vozidlo DPMB vybaveno klimatizací – ani při řidiče ani pro cestující V roce 1995 byla dodána první tramvaj s klimatizací pro řidiče - vozy T6A5 od roku 2010 jsou všechna nová vozidla vybavována klimatizací řidiče (do té doby jen tramvaje) v letních měsících se objevují stížnosti cestujících na nedůstojné podmínky při cestování z důvodu vysoké teploty ve vozidlech rok zvažována postupná instalace klimatizací pro cestující do všech vozidel v rámci obnovy vozového parku

Vývoj větrání prostoru kabiny řidiče Kabina řidiče Starší vozy (T2, T3 a KT8) měly lépe než současné řešeno větrání kabiny řidiče přirozeným způsobem Vozy T2 – otvíratelná část předního skla Vozy T3 – náporové větrání větracímu mřížkami nad předním sklem Vozy KT8 – posuvné boční díly – náporové větrání bočními okénky U novějších vozidel jsou podmínky pro přirozené větrání zhoršené– horší umístění posuvných větracích oken, výklopná okna Objevily se legislativní podmínky - stanovena maximální teplota na pracovišti Důsledky: stížnosti řidičů na nevhodné pracovní podmínky, kontroly KHS instalace ochlazovače nebo později klimatizace

Vývoj větrání prostoru pro cestující Zabezpečení větrání původními vozidly ČKD -Velká posuvní boční okna -Stropní ventilace otočení proti směru jízdy – náporové větrání Zabezpečení větrání novými vozidly -Výklopná boční okna menších rozměrů než posuvná okna -Nucená ventilace -Omezené možnosti střešní ventilace Výsledek: -Pocitově horší komfort při cestování u nových vozidel – chybí náporové větrání -Požadavek na instalace klimatizací do vozidel

Vývoj větrání prostoru pro cestující Další aspekty -díky nárůstu individuální dopravy se postupně snižující cestovní rychlost (především v centrech)– snížená účinnost náporového větrání -Vyšší nároky na standardy přepravy – konkurence jízdy automobilem -Klimatizace osobních vozidel se stala standardem -Velké výkyvy počasí – extrémní léto V roce 2015 bylo v červenci 17 a v srpnu 16 dnů s maximální denní teplotou vyšší než 30 C Výsledek: -Kvalita přepravy služeb přepravy ve vozidlech se v očích cestujících snižuje, doprava získává hanlivá synonyma jako „socka“ apod. -Dopravní podniky bojují o cestující -Jedná se přitom většinou jen o pohodlí ve vozidlech, samotná spolehlivost a dodržování jízdních řádů se výrazně v porovnání s minulostí zvýšila

Jaký bude další vývoj Předpoklad: Dopravní podniky budou pravděpodobně dále bojovat o cestující, konkurentem je především individuální doprava Je těžké získat zpět ztracené zákazníky – je třeba jim nabídnout „něco víc“ Řešení: Udržení trendu v oblasti kvality služeb Zvýšení komfortu přepravy Jedním z opatření je instalace klimatizací pro cestující. Dosud řešil DPMB alespoň instalací posuvných oken.

Ekonomické a technické aspekty v souvislosti s instalací klimatizací Instalace klimatizace je spojena : s vyššími pořizovacími náklady na vozidlo 0,3 – 1 mil. Kč / vozidlo Zvýšenými provozními náklady – energie, údržba Možné zdroje financování: Zvýšení dotace objednatele – města ??? Zvýšení příjmů z tržeb – dlouhodobější záležitost Jak instalovat klimatizace: Doinstalace klimatizace do vozidel je problematická – vozidla na instalaci nejsou technicky připravena Instalace v rámci nových vozidel – technicky nejjednodušší řešení – konstruktér vozidla s instalací může od začátku počítat – jedná se však o dlouhodobou záležitost Možná technická řešení: Plnohodnotná klimatizace včetně rozvodů po vozidle Střešní ochlazovací jednotky

Zkouška klimatizace se střešními klimatizačními jednotkami v DPMB Zkušební provoz 2013 – 2015 instalovány dvě střešní klimatizační jednotky na střechu autobusu typy Citelis (vozidlo délky 12 m) Výhody řešení: Není nutnost rozvodů vzduchu po vozidle Nejsou ztráty při rozvodu vzduchu Jednoduchá údržba systému (uzavřený systém) Nižší příkon (i výkon) – cekem cca 2 x 4 kW Zkušenosti z provozu Dvě střešní jednotky nevychladily interiér vozidla na nižší než venkovní teplotu Pocitové ochlazení bylo vnímáno jen u výdechů z klimatizace Nerovnoměrná teplota v interiéru vozidla Vyhodnocení DPMB Toto řešení není pro použití jako klimatizace interiéru vhodné, je třeba se orientovat na dostatečně výkonnou klimatizaci s rozvody.

Požadavky na klimatizaci Stanovit chladící výkon – buď minimální hodnotu výkonu, nebo lépe požadovaný rozdíl teplot mezi interiérem a exteriérem Požadavek na vyústění¨rozvodů s rovnoměrně po vozidle V případě větracích částí oken požadavek na zamykání oken proti jejich otevření Alternativa bez klimatizace Zabezpečení dostatečného větrání vozidla – např. formou dostatečně velkých posuvných oken a střešních otvorů. Nucené větrání Posuvná okna Požadavky na parametry klimatizace

V roce 2015 v DPMB započala diskuse na téma klimatizace do interiéru vozidel Výsledek: U nových vozidel bude pravděpodobně požadavek na instalaci klimatizace prostoru pro cestující přímo od výrobce Situace v DPMB

Děkuji za pozornost Ing. Zdeněk Jarolín, DPMB, a.s.