Klimatizace ve vozidlech MHD SDP ČR Tramvajová skupina Košice
Dosavadní vývoj v DPMB do roku 1995 nebylo žádné vozidlo DPMB vybaveno klimatizací – ani při řidiče ani pro cestující V roce 1995 byla dodána první tramvaj s klimatizací pro řidiče - vozy T6A5 od roku 2010 jsou všechna nová vozidla vybavována klimatizací řidiče (do té doby jen tramvaje) v letních měsících se objevují stížnosti cestujících na nedůstojné podmínky při cestování z důvodu vysoké teploty ve vozidlech rok zvažována postupná instalace klimatizací pro cestující do všech vozidel v rámci obnovy vozového parku
Vývoj větrání prostoru kabiny řidiče Kabina řidiče Starší vozy (T2, T3 a KT8) měly lépe než současné řešeno větrání kabiny řidiče přirozeným způsobem Vozy T2 – otvíratelná část předního skla Vozy T3 – náporové větrání větracímu mřížkami nad předním sklem Vozy KT8 – posuvné boční díly – náporové větrání bočními okénky U novějších vozidel jsou podmínky pro přirozené větrání zhoršené– horší umístění posuvných větracích oken, výklopná okna Objevily se legislativní podmínky - stanovena maximální teplota na pracovišti Důsledky: stížnosti řidičů na nevhodné pracovní podmínky, kontroly KHS instalace ochlazovače nebo později klimatizace
Vývoj větrání prostoru pro cestující Zabezpečení větrání původními vozidly ČKD -Velká posuvní boční okna -Stropní ventilace otočení proti směru jízdy – náporové větrání Zabezpečení větrání novými vozidly -Výklopná boční okna menších rozměrů než posuvná okna -Nucená ventilace -Omezené možnosti střešní ventilace Výsledek: -Pocitově horší komfort při cestování u nových vozidel – chybí náporové větrání -Požadavek na instalace klimatizací do vozidel
Vývoj větrání prostoru pro cestující Další aspekty -díky nárůstu individuální dopravy se postupně snižující cestovní rychlost (především v centrech)– snížená účinnost náporového větrání -Vyšší nároky na standardy přepravy – konkurence jízdy automobilem -Klimatizace osobních vozidel se stala standardem -Velké výkyvy počasí – extrémní léto V roce 2015 bylo v červenci 17 a v srpnu 16 dnů s maximální denní teplotou vyšší než 30 C Výsledek: -Kvalita přepravy služeb přepravy ve vozidlech se v očích cestujících snižuje, doprava získává hanlivá synonyma jako „socka“ apod. -Dopravní podniky bojují o cestující -Jedná se přitom většinou jen o pohodlí ve vozidlech, samotná spolehlivost a dodržování jízdních řádů se výrazně v porovnání s minulostí zvýšila
Jaký bude další vývoj Předpoklad: Dopravní podniky budou pravděpodobně dále bojovat o cestující, konkurentem je především individuální doprava Je těžké získat zpět ztracené zákazníky – je třeba jim nabídnout „něco víc“ Řešení: Udržení trendu v oblasti kvality služeb Zvýšení komfortu přepravy Jedním z opatření je instalace klimatizací pro cestující. Dosud řešil DPMB alespoň instalací posuvných oken.
Ekonomické a technické aspekty v souvislosti s instalací klimatizací Instalace klimatizace je spojena : s vyššími pořizovacími náklady na vozidlo 0,3 – 1 mil. Kč / vozidlo Zvýšenými provozními náklady – energie, údržba Možné zdroje financování: Zvýšení dotace objednatele – města ??? Zvýšení příjmů z tržeb – dlouhodobější záležitost Jak instalovat klimatizace: Doinstalace klimatizace do vozidel je problematická – vozidla na instalaci nejsou technicky připravena Instalace v rámci nových vozidel – technicky nejjednodušší řešení – konstruktér vozidla s instalací může od začátku počítat – jedná se však o dlouhodobou záležitost Možná technická řešení: Plnohodnotná klimatizace včetně rozvodů po vozidle Střešní ochlazovací jednotky
Zkouška klimatizace se střešními klimatizačními jednotkami v DPMB Zkušební provoz 2013 – 2015 instalovány dvě střešní klimatizační jednotky na střechu autobusu typy Citelis (vozidlo délky 12 m) Výhody řešení: Není nutnost rozvodů vzduchu po vozidle Nejsou ztráty při rozvodu vzduchu Jednoduchá údržba systému (uzavřený systém) Nižší příkon (i výkon) – cekem cca 2 x 4 kW Zkušenosti z provozu Dvě střešní jednotky nevychladily interiér vozidla na nižší než venkovní teplotu Pocitové ochlazení bylo vnímáno jen u výdechů z klimatizace Nerovnoměrná teplota v interiéru vozidla Vyhodnocení DPMB Toto řešení není pro použití jako klimatizace interiéru vhodné, je třeba se orientovat na dostatečně výkonnou klimatizaci s rozvody.
Požadavky na klimatizaci Stanovit chladící výkon – buď minimální hodnotu výkonu, nebo lépe požadovaný rozdíl teplot mezi interiérem a exteriérem Požadavek na vyústění¨rozvodů s rovnoměrně po vozidle V případě větracích částí oken požadavek na zamykání oken proti jejich otevření Alternativa bez klimatizace Zabezpečení dostatečného větrání vozidla – např. formou dostatečně velkých posuvných oken a střešních otvorů. Nucené větrání Posuvná okna Požadavky na parametry klimatizace
V roce 2015 v DPMB započala diskuse na téma klimatizace do interiéru vozidel Výsledek: U nových vozidel bude pravděpodobně požadavek na instalaci klimatizace prostoru pro cestující přímo od výrobce Situace v DPMB
Děkuji za pozornost Ing. Zdeněk Jarolín, DPMB, a.s.