Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti LETECKÁ PALIVA strana Teoretická východiska2 - 20 Zadání cvičení21.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Advertisements

CHLADÍCÍ STROJ.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Voda Rozdělení vody: -pevné - led a sníh -kapalné – voda
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Výbuch, detonace, deflagrace
Pyrometalurgická rafinace
Tepelné vlastnosti dřeva
Grantový projekt multimediální výuky
Tepelné motory.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
Proudový motor Izakovičová Pavla Mančíková Lucie Pálková Tereza
Michal Lukášek Michal Lukášek 8.A Michal Lukášek.
Spalovací motory s pístem
TEPELNÉ MOTORY 3 Reaktivní motory.
Tepelné motory.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo
Technické řešení ČEPRO, a. s
Integrovaná střední škola, Slaný
Spalovací Turbína.
Mechanika kapalin a plynů
Mezimolekulové síly.
ROPA.
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Mazání vzduchových kompresorů
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Alkany.
Fosilní paliva – Ropa.
Vypracoval: Ing. Roman Rázl
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Sondy Vypracoval: Ing. Bc. Miloslav Otýpka Kód prezentace: OPVK-TBdV-IH-AUTOROB-AE-3-ELP-OTY-003 Technologie budoucnosti do výuky CZ.1.07/1.1.38/
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Spalovací Motory Benzínové
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
NEBEZPEČNÉ LÁTKY NÁZEV OPORY – POŽÁRNĚ TECHNICKÉ PARAMETRY HOŘLAVÉ A VÝBUŠNÉ LÁTKY JOSEF NAVRÁTIL Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
 Hoření - chemický děj - vzniká teplo, světlo a látky odlišných vlastností, než má hořící látka - zpravidla se projevuje plamenem (sloupec hořících,
FYZIKA 3 VZNĚTOVÝ MOTOR ZŠ HejniceZ. Hyxa. Vznětové (Dieselovy) motory Palivo – motorová nafta Vznětový motor se vyrábí pouze ve čtyřdobé verzi, místo.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Úvod, bezpečnost a protipožární ochrana. 2. Charakteristiky motorových paliv. 3.
Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.
Dobrý sluha, ale zlý pán Chemie – 8. ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
ELEKTROTECHNOLOGIE VODIČE - ÚVOD. VŠEOBECNÁ CHARAKTERISTIKA VODIČE – ELEKTRICKY VODIVÉ MATERIÁLY pro jejichž technické využití je rozhodující jejich VELKÁ.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Vytápění Paliva.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Pístové spalovací motory
Spalovací motory Témata cvičení
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Ropa.
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Zmrazování Ground Freezing
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
Tepelné motory - proudové a raketové motory
CHLADÍCÍ STROJ.
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti LETECKÁ PALIVA strana Teoretická východiska Zadání cvičení21

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti -pohonné jednotky letadel se skládají především ze zdroje mechanické energie a zařízení, které má za cíl přeměnit mechanickou energii na tah (tahovou sílu); -zdrojem mechanické energie je motor, jehož konstrukce vychází z druhu pohonu; -dle způsobu této přeměny rozlišujeme i letadlové pohonné jednotky. [1]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti

-představuje jeden z hlavních chemických prvků v celém vesmíru jak ve hvězdách, tak i mezigalaktickém prostoru; -tvoří přibližně 75 % jeho hmoty a dokonce 90 % všech atomů; -všech způsobů pohonu se jedná o stejný princip, kde se dosahuje tahové síly zrychlením tekutiny, kterou je v případě vrtulového a proudového motoru okolní vzduch; -u raketových pohonů tím je látka, kterou si letadlo nese sebou; -letecká paliva lze rozdělit do tří základních skupin rozlišující se frakčním složením na: 1)Široká frakce (benzinopetrolejová) 2)Letecké petroleje (kerosiny); 3)Paliva s vysokým bodem vzplanutí. [2]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti POHONNÉ HMOTY PÍSTOVÝCH SPALOVACÍCH MOTORŮ -paliva, používaná v letadlových spalovacích motorech jsou kapalné látky, které stejně jako v případě ostatních spalovacích motorů tvoří se vzduchem směs, jejíž chemická energie se spalováním ve válci mění v teplo a další energetickou přeměnou se mění v energii mechanickou; -obdobně jsou tedy kladeny i požadavky na palivo a v případě pístových spalovacích motorů je i pracovní oběh zážehového motoru shodný s pozemními vozidly a stroji [3]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Paliva pístových spalovacích motorů

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti POHONNÉ HMOTY TURBÍNOVÝCH MOTORŮ -nejrozšířenějším leteckým palivem je letecký petrolej určený pro proudové motory turbínového typu; -letecké petroleje se od sebe vzájemně odlišují především bodem krystalizace a bodem vzplanutí; -jsou připravovány přímou destilací ropy a posléze rafinací či hydrokrakováním.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti TURBOVRTULOVÝ MOTOR 1.Reduktor 2.spalovací komora 3.dýza - výstup spalin 4.Vrtule 5.Kompresor 6.turbína [4]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti TURBOVENTILÁTOROVÝ MOTOR 1.vstup vzduchu do motoru 2.vstup vzduchu do kompresorU 3.spalovací komora 4.turbína 5.výstup splodin pohánějících motor – letadlo 6.prodící vzduch [5][5]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti -existuje řada specifikací, avšak nejčastěji používaná např. pro JET A1 (AVTUR) je AFQRJOS - Aviation Fuel Quality Requirements for Jointly Operated Systems, která představuje nejpřísnější požadavky dle DEF STAN a ASTM D 1655 a ČSN EN ISO 5163 (656197); -při stanovování požadavků se vycházelo z technických norem jak pro civilní, tak i armádní sektor; -z hlediska kontroly podléhá palivo velmi přísným kontrolám, jelikož nelze připustit technickou poruchu vlivem nevyhovující kvality

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti -letecký petrolej je do určité míry podobný motorové naftě pro arktické klima, avšak svými parametry odpovídá odlišným provozním podmínkám; -musí být i vizuálně čirý, bez mechanických nečistot a vody; -základním požadavkem na palivo je jeho rychlé a dokonalé spálení, malá tvorba úsad, stálost a krátká délka plamene PRINCIP Vzduch nasáty a stlačený kompresorem se vhání do spalovací komory, kam je pod tlakem vstřikováno palivo, které nepřetížitelně hoří. K samotnému spalování je využita pouze část vzduchu. Zbytek slouží jako zřeďovalo snižující teplotu spalin v komoře z cca 1800 o C na cca 800 o C, tedy teplotu, kterou bez poškození snáší použité materiály.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti -hmotnostní poměr paliva k množství vzduchu (celkového) se pohybuje od 1:50 až do 1:100; -výhřevnost paliva závisí i na poměru uhlovodíků, které nejlépe vyhovují alkany a cykloalkany, nejméně však aromáty, jejichž obsah je limitován s ohledem na saze vznikající při spalování; -množství sazí je většinou přímo úměrné poměru C : H paliva a mají mimo ekologických aspektů erozivní vliv na turbínu při vysokých rychlostech; -limitován je i obsah n-alkanů s ohledem na normovaný bod krystalizace.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Z hlediska dominantních parametrů leteckých petrolejů se hodnotí především: 1)Hoření (dáno výškou nečadivého plamene nebo luminometrickým číslem); 2)Výhřevnost a hustota (parametry energetické); 3)Charakteristika rozprašování (ovlivněná frakčním složením, viskozitou, povrchovým napětím a tlakem par); 4)Bod krystalizace a tekutost za nízkých teplot; 5)Tepelná stabilita (dána obsahem alkenů a pryskyřic); 6)Bezpečnost a skladovatelnost (charakterizována bodem vzplanutí, elektrickou vodivostí, odolností vůči vodě); 7)Materiálová snášenlivost určená obsahem sirných sloučenin, korozivností na Cu a Ag; 8)Kontaminace nežádoucími příměsemi. Každá vyrobená šarže a každá jednotlivá dodávka leteckého petroleje musí být od výrobce či dodavatele opatřena certifikátem osvědčujícím složení a vlastnosti dodávaného paliva.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Parametry leteckých petrolejů

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti -pro letecká paliva jsou stanoveny ve srovnání s ostatními palivy velmi přísné bezpečnostní požadavky na kvalitu paliva; -mezinárodní organizace stanovily ve spolupráci s ropnými společnostmi kvalitativní kritéria, které musí být dodržovány, tak aby byl zajištěn bezproblémový provoz stroje; -během letu ve vysokých výškách klesá teplota pod -40 o C a z tohoto důvodu nesmí palivo nejen zamrzávat, ale musí mít i dostatečnou viskozitu zajišťující čerpatelnost paliva; -samotná odolnost paliva proti zamrzání je dána obsahem parafinů, které při nízkých teplotách krystalizují (obdobně jako u motorové nafty)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti -obsah vody nesmí překročit 0,003 %, jelikož při snížení teploty by se mohla vylučovat ve formě ledu; -z tohoto důvodu jsou vyhřívány palivové filtry na teplotu min 5 o C; -volná a rozpuštěná voda je odstraňována již při výrobě v rafinériích, může se však dostávat do paliva během dopravy či skladování tzv. „dýcháním“ nádrží; -letecký petrolej je hydroskopický a tedy ve vlhkém prostředí lehce přijímá vodu; -při vyprazdňování nádrže vniká čerstvý vzduch a na stěnách nádrže kondenzuje atmosférická vlhkost (např. v železničních cisternách). Toto může probíhat i v důsledku kolísání teploty během dne, kdy dochází ke změně objemu paliva a vzduchu. Proto se musí voda z paliva odstranit při každé manipulaci.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti -palivo je však v letadle využívané i např. na chlazení a je tedy vystaveno i vysokým teplotám (260 o C), při kterých musí být teplotně stabilní a nesmí tvořit usazeniny; -teplotní nestabilita je způsobována přítomností stopových prvků, na jejichž vysrážení se používají přísady; -letecké palivo nesmí být korozní, aby nedocházelo k poškozování částí palivového systému a motorů letadla; -přítomnost síry a jejich sloučenin v palivu způsobuje korozi. Ta je sice odstraňována již při výrobě, ale některé sloučeniny (např. sirovodík) mohou vznikat i činností mikroorganismů.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti -palivo dále nesmí obsahovat povrchově aktivní látky působící na volnou vodu jako emulgátor (jílové filtry); -v průběhu dopravy a skladování se do paliva dostávají mechanické nečistoty tvořené převážně prachem ze stěn cisteren. Maximální obsah nečistot při plnění do letedla nesmí překročit 3 mg/l. -velký vliv na kvalitu paliva má proto technologie skladování i čerpací zařízení; -v rafinérii má ideální kvalitu, kterou posléze ztrácí. Proto je potřeba jej ošetřovat, k čemuž se používá sedimentace, odkalování, sání od hladiny, filtrace a separace. -pro potvrzení kvality musí být zásilka paliva doprovázena certifikátem předkládaným při každé manipulaci.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti -pro zlepšení užitných vlastností paliva se i do leteckých paliv přidávají vhodná aditiva; -k zajištění skladovací stability slouží antioxidanty, korozivní působení se zlepšuje pomocí inhibitorů koroze, přísady proti zamrzání zabraňují tuhnutí stopových množství vody v palivu při nízkých teplotách ve velkých výškách; -dále to jsou např. mazivostní přísady, přísady proti netěsnosti, deaktivátory kovů (pouze N,N-disalivyden-1,2.diaminopropan), biocidní přísady a antistatické přísady pro úpravu vodivosti -vodivost paliva se upravuje z důvodu zamezení možnosti výbuchu par paliva v důsledku elektrostatického náboje pouze tehdy, jestliže průměrná hodnota vodivosti klesne pod 50 pS.m -1. Vodivost paliva je přitom přímo úměrná teplotě s limitovanou hodnotou 600 pS.m -1.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti -v posledních letech se konstruktéři i v případě leteckých pohonů zabývají, především s ohledem na závislost na ropných zdrojích, alternativami leteckých paliv; -v prvé řadě se jedná o vodík, jehož širší využití není ekonomické, dále to je např. zkapalněný zemní plyn či paliva na bázi ethanolu; -letecký benzin a letecký petrolej však zatím nemají rovnocennou konkurenci v oblasti pohonu leteckých motorů.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti ZADÁNÍ CVIČENÍ: 1.Stanovte destilační křivku vzorku JET A1 a vyznačte v grafu hodnoty ZD, T10, T50, T90; 2.Stanovte obsah nečistot vzorku JET A1; 3.Stanovte bod vzplanutí vzorku JET A1; 4.Stanovte koeficient teplotní roztažnosti vzorku JET A1; 5.Stanovte hustotu při 23 o C a 70 o C vzorku JET A1.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj obrázků: [1] [2] g #!prettyPhoto [3] [4] [5]