Anton Pavlovič Čechov Višňový sad David Smolík SEXTA 2008/2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Identifikátor materiálu: EU –
Advertisements

Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Realistický román.
PŘEHLED ČESKÉ LITERATURY OD 11. DO 14. STOLETÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Divadlo konce 19.století.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. B. Molièra…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Holana…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Kritický realismus v literatuře
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
VY_32_INOVACE_CJK4_2460_Z EM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
STAROSLOVĚNSKÁ LITERATURA
Český jazyk a literatura
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Identifikátor materiálu: EU –
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Haška…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
Portréty literárních osobnostní světové literatury.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Jiří Orten Život, dílo, citáty. Jiří Orten Život, dílo, citáty.
Alexandr Sergejevič Puškin
Vladislav Vančura 9. ročník.
Friedrich Dürrenmatt Katka Berková, V8A
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anton Pavlovič Čechov Višňový sad
Molière Anna Coufalová C1B.
Ruský dramatik,povídkář a prozaik.  Narodil se 29.ledna 1860 ve státě na území Evropy i Asie v městečku Taganrog,kde později i vystudoval gymnázium.
William Shakespeare.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
VOLTAIRE vl.jm. Francois Marie-Arouet ( )
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
Mezigenerační a sociální konflikty v české literatuře 19. století Opakování, test.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
KAREL ČAPEK KAROLÍNA RŮŽIČKOVÁ C3B. OBSAH Život Tvorba Dílo Ukázka Povídky z druhé kapsy Otázky.
Romain Rolland Aneta Kozlová Septima
James Joyce Odysseus. James Joyce ( )  prozaik, básník, učitel  narozen v Dublinu  studoval univerzitu v Dublinu  1902 odjel do Paříže  většinu.
Lyrické drama - ruský realismus. Anton Pavlovič Čechov
VY_32_INOVACE_11_Literatura 19. století Kritický realismus
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Franz Kafka Zdeňka Faltusová Septima 2009/2010
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Jan Neruda Povídky malostranské
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Kritický realismus - úvod
Odraz 1. světové války ve světové literatuře:
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
Transkript prezentace:

Anton Pavlovič Čechov Višňový sad David Smolík SEXTA 2008/2009

A. P. Čechov  prozaik, dramatik, autor humoresek a novel  zakladatel lyrického a psychologického dramatu  vystudoval medicínu, lékařem pouze dva roky  projevuje se jako výborný diagnostik  napsal kolem 600 děl povídkových, píše fejetony  mistr v charakterizaci postav, jejich chování a v užití detailu  humor, často nostalgie, vyostřená pointa, někdy pouhý náznak  umění zkratky a náznaku (Vidět v kapce vody celý svět)

Dílo  Drama: Racek Strýček Váňa Tři sestry Višňový sad  Povídky: Step Tlustý a tenký Pavilon č.6 Smrt úředníka

Višňový sad  tragicky laděné lyrické drama  děj o 4 jednáních  propracovaná psychologie postav  protikladné vlastnosti postav parodují ruskou společnost na přelomu 19. a 20. století  poslední autorovo dokončené dílo

Hlavní postavy  Ljubov Andrejevna Raněvská - majitelka panství  Aňa - její sedmnáctiletá dcera  Varja - adoptivní dcera  Gajev - bratr Raněvské  Lopachin – podnikatel, přítel rodiny Raněvské  Firs – komorník  Trofimov – přítel Aňy

Děj  odehrává se na venkovském statku v Rusku  Raněvská přijíždí z Paříže, po dlouhé době, na svůj statek s Višňovým sadem v Rusku  mezitím, co byla v Paříži, statek spravovala její nevlastní dcera Varja, už ale došly peníze a jediným východiskem je prodej pozemků pro stavbu bytů - takové řešení doporučuje i Varjin nápadník – kupec Lopachin  Raněvská odmítá statek rozprodat – višňový sad je rodovou tradicí, ačkoliv finanční prostředky na záchranu nesežene  dražba se přeci jenom koná - statek získává Lopachin, který nechává sad nemilosrdně zničit. Varja se s Lopachinem rozchází  Raněvská se navrací do Paříže. Jediná Anna se svým chlapcem Trofimovem věří tomu, že se pravda ukáže a Lopachin nebude na statku dlouho.

Znaky směru v knize  obraz skutečnosti, autor se nevrací k minulosti, upřednostňuje současnost  objektivní přístup ke skutečnosti  realistický obraz sociální bídy  kritika nedostatků ve společnosti

Jazyk  většinou krátké věty  přenesená pojmenování  přirovnání  spisovná čeština převažuje  hovorová řeč  nářečí  archaismy

Struktura díla  komedie o čtyřech dějstvích  každé dějství se odehrává vždy na určitém místě 1. dějství – statek Raněvské vzpomínky na mládí 2. dějství – višňový sad 3. dějství – taneční večer v sále s odděleným salónem 4. dějství - opět statek - loučení

Hlavní myšlenka  autor zde vystihl zanikající aristokratickou společnost  přirovnává višňový sad k Rusku  vyjadřuje kritiku ruské společnosti  chce ukázat rozdílné vlastnosti lidí  zamýšlí se nad smyslem života ruské inteligence  zobrazuje ruskou společnost 19. a 20. stol., jejich osudy

Hodnocení +–+–

Citace  Čechov, Anton Pavlovič, Dramata. Anton Pavlovič Čechov ; [Z ruského originálu... přeložila Alena Morávková,Leoš Suchařípa a Ivan Wernisch]. 1. vyd. Praha : Odeon, s. (Galérie klasiků).  Polášková, Taťána. Literatura – přehled středoškolského učiva / [Taťána Polášková, Dagmar Milotová, Zuzana Dvořáková]. 2., upr. vyd. Třebíč – Petra Velánová, s. (Maturita) ISBN X