Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice TRAMVAJE V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH 1909 - 1950 Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veselí nad Lužnicí – České Velenice
Advertisements

Doprava. Doprava Témata prezentace Dopravní muzeum Dresden DVB dopravní podnik Letiště Drážďany Stavba mostu Waldschlösschenbrücke Turistická atrakce.
Letecký pohled na část města ZAJÍMAVÉ OBJEKTY a PAMÁTKY ve Velké Bíteši Snímky Vladimír Hudec Srpen 2011 Grafická úprava Antonín Jirušek.
Marketingový výzkum v dopravě Autobusová linka Praha - Brno
Návrh trolejbusové linky 73
Integrovaný dopravní systém
Trolejbusy: 14Tr.
Charakteristické znaky MHD
Srovnávaná města: 1. Praha 2. Londýn 3. Paříž 4. Berlín 5. Athény 6. Budapešť 7. Vídeň.
Vývoj železnic Koňské dráhy Parostrojní železnice
Historie MHD I N S T I T U T D O P R A V Y
ÚVOD DO ŽELEZNIC.
Z ajímavé BUDOVY a OBJEKTY v BRNĚ První část SOUČASNOST zpracováno - rok 2013.
Modernizace trati Ústí nad Labem – Kadaň-Prunéřov a nový model dopravy
STUDIE ROZVOJE DOPRAVY V AGLOMERACI CHOMUTOV-JIRKOV
STRATEGIE SPOLEČNOSTI A JEJÍ ZÁMĚRY V ROCE 2014
Vypracovala: Žaneta Peikerová C1.B
Kvalita a úroveň městské dopravy v Praze
Doporučené zdroje pro studium předmětu "Trakční vozidla MHD"
Naše město České Budějovice jsou krajské město. Byly založeny Přemyslem Otakarem II. roku Mají více jak obyvatel. Město řídí primátor. Městem.
OSOBNOST František Křižík Vypracovaly: Kateřina Nováková
Vysokorychlostní vlaky AGV. Počátky vlaků AGV První studie vztahující se k vlakům s obchodním názvem Automotrice Grande Vitesse (dále jen AGV) se datují.
Hana Škopková, VI.B Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
Dopravní průzkum Petr Chocholouš.
Městská hromadná doprava v Ústí nad Labem
Plánování a organizace veřejné dopravy
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Tramvaje: T3.
Michal Petřík, Petr Poremski, Daniela Uhrovičová, Ondřej Šimečka
Úvod do pozemních komunikací
VLAKOTRAMVAJ V KARLSRUHE sestavil Michal Drábek pro Drážní společnost při ČVUT FD říjen 2007.
Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně TRAMVAJE V MARIÁNSKÝCH LÁZNÍCH Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně1.
Projekt EVO1 Jednočlánkové bezbariérové tramvajové vozidlo typu EVO1 člen skupiny
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Eurotrans, Brno Po Brně - zeleně Překlad pro Brňáky: Po štatlu bez rychny.
METROBUSY V PRAZE A OKOLÍ Projekt hierarchizace autobusové sítě Ing. Filip Drápal, ROPID.
Karlovy Vary Prezentace 2016 – 07 Foto a text Zdeněk Kačena Ruční posun obrázků.
Zaniklé tramvajové provozy ČR – Jablonec nad Nisou
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
1 Název projektu: Pořízení trolejbusů MDPO, a.s..
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Provozní a technické prostředky silniční a.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: Z 8/19 Předmět: Zeměpis Ročník: 8. ročník Jméno.
Zaniklé tramvajové provozy ČR Zaniklé tramvajové provozy – Těšín 1.
Česká hlava Věda a technika na ulici
Integrovaný dopravní systém pro oblast Českobudějovicka od
VLAKY Od koněspřežky po super vlaky Autor: Eduard Špička.
ČESKÉ BUDĚJOVICE A3V Obor Historie a místopis dne
zasedání Odborné skupiny tramvaje při Sdružení dopravních podniků ČR
Historie železniční dopravy
Česká republika – České Budějovice
Materiálně-technické podmínky železniční dopravy
Koněspřežná dráha České Budějovice - Linec (česká část)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SDP – Autobusová skupina
Pražské tramvaje Belgický podnikatel Eduard Otlet zahájil 23. září 1875 provoz na první trati pražské koňky, asi netušil, že toto datum se stane datem,
Město Zwickau Zwickau (česky Cvikov či Zvíkov) je okresní město ve Svobodném státě Sasko a zároveň důležitým centrem západní části Saska čtvrté největší.
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
Sdružení dopravních podniků ČR Odborná skupina TRAMVAJE
Wien – Baden: integrace tramvaje se železnicí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Železniční doprava 19. stol.
Lanové dráhy visuté pozemní.
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
Prezentace pro OS tramvají
Současný počet tramvají v evidenci DPMO a. s.
Vlakem z Prahy na letiště
Transkript prezentace:

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice TRAMVAJE V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice1

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice2

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice ČESKÉ BUDĚJOVICE Žižkovo náměstí je taneční parket a Černá věž přísná gardedáma… Vzalas nás k sobě po včerejším flámu zajdem si na pivo do Masných krámů víme že v devět tam otvírají… Jaromír Nohavica Českým Budějovicím Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice3

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice 1265 založení města králem Přemyslem Otakarem II. Město těžilo z polohy na obchodní a solné stezce 1497 se prvně připomíná Bílý, později Velký, pivovar 1522 vypravena do Prahy první nákladní loď, lodní doprava ustupuje až s rozvojem železnice 1641 největší požár města – vyhořely 2/3 domů 1795 založen Měšťanský pivovar – dnes pivovar Samson 1827 zahájení provozu na koněspřežné dráze do Lince- první kontinentální železnice v Evropě 1868 zahájení provozu železnice do Plzně, 1874 železnice do Prahy 1895 založen Český akciový pivovar – dnes Budvar 1909 zahájen provoz tramvají a první trolejbusové linky 1914 ukončen provoz první trolejbusové linky Březen 1945 město bombardováno – 2200 bomb, zahynulo 203 lidí a zničeno 185 domů provoz druhého trolejbusového systému 1980 založeno Jihočeské biologické centrum ČSAV 1991 založena Jihočeská univerzita 1991 zahájení provozu třetího trolejbusového systému Několik slov o Českých Budějovicích Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice4

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Několik slov o Českých Budějovicích Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice5 Letecký pohled na centrum statutárního města s téměř 100 tisíci obyvateli a s jedním z nejkrásnějších čtvercových náměstí Barokní radnice na náměstí Přemysla Otakara II. Z roku Renesanční Černá věž (72 m), původně strážní věž z r.1549

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice6 Projekt Tramvaj v Budějovicích dle smlouvy s Internationale Elektrizitäts Gesselschaft (IEG ) z Vídně obsahoval původně návrh na dvě normálně rozchodné linky a manipulační trať do vozovny.

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice7 První linka stavěná v roce 1909 Nádraží – Pražské předměstí, měla vést až k Městskému hřbitovu. V cestě ale stálo úrovňové křížení se dvěma železničními tratěmi (do Plzně a do Prahy). Řešením byl přestup na trolejbus.

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice8 Konečná stanice první linky Nádraží

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice9 Mezilehlá stanice první linky P na Pražské předměstí - Náměstí se stala konečnou stanicí druhé linky L na Linecké předměstí. Označení linek P a L generovalo slogan Pomalu a Langsam

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice10 Pražské předměstí – úvraťové zakončení linky P.

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice11 Pražské předměstí – přestup tramvaj trolejbus.

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice12 Městský hřbitov – první trolejbus

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice zahájení provozu na druhé lince L z Náměstí na Linecké předměstí.

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice14 Komplikace s únosností mostu přes Malši. Povolen pouze provoz prázdných vozů bez cestujících. Cestující přešli pěšky přes most a nastoupili do tramvaje, která jezdila kyvadlově mezi mostem a konečnou na Lineckém předměstí.

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice15 Nový únosný most byl zprovozněn až v roce 1916.

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice16 Konečná stanice Linecké předměstí byla opět úvraťová.

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Parametry pouliční dráhy: Rozchod mm (původně v projektu 1435 mm, cena, průchodnost centra) Napájecí napětí 550 V, dodávku zajišťovaly dva měniče 100 kW; baterie 185 Ah Délka tratě HN – Pražské předměstí 2,83 km; Náměstí –Linecké předměstí 1,65 km od roku ,8 km; manipulační trať do vozovny 525 m Výhybny: v úseku HN –Náměstí, na prodloužení linky P a na prodloužení linky L Povolená rychlost 15 km/hod, v okrajových částech 20 km/hod Jízdní doba linky P 17 min, linky L 15 min 1925 Jihočeské elektrárny (JČE) odkoupily všechny akcie vídeňské společnosti a tak se elektrárna a pouliční dráha stala až do konce provozu v roce 1950 jejich majetkem 1936 úpravy kolejové sítě: nová konečná linky L, změny na Náměstí Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice17

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Parametry pouliční dráhy: Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice18 V roce 1936 úpravy kolejové sítě: nová konečná linky L, změny na Náměstí Nové linkové vedení: I – Pražské předměstí – Linecké předměstí III – opačný směr spoje od Nádraží navazující na Náměstí na spoj na Pražské předměstí označeny jako linka III spoje navazující na Linecké předměstí označeny jako linka I

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice19 Zajímavé uspořádání jízdního řádu: Sazebník - tarif Odjezdy prvních vozů Odjezdy posledních vozů Doprava k ranním vlakům Doprava od pražského rychlíku 22,27 hod Stanice a zastávky na linkách

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Soubor elektrárny a vozovny byl vybudován na Mánesově ulici Vozovna měla 4 odstavné koleje, montážní jámy Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice20

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Vozovna byla architektonicky velmi zdařilá. Kromě 4 odstavných kolejí měla lakovnu, opravnu vozů, kovárnu, sklad a další zařízení. Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice21

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Vozový park V roce 1909 k zahájení provozu bylo dodáno 8 shodných motorových vozů od firmy Ringhoffer s výzbrojí AEG. Vozy obdržely čísla 1 – 8. MV – Délka 7500 mm, šířka 2150 mm, výška 3250 mm, rozvor 2500 mm, váha 9000 kg. 18 sedících a 12 stojících cestujících. Motory 2 x 25,7 kW. Sběrač lyrový. Během provozu nebyly provedeny žádné velké rekonstrukce. Vůz č.8 vážně poškozen při náletu Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice22 Barevné provedení po dodáníBarevné provedení od r.1936

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Vozový park Rok po dodání prvních 8 MV v roce 1910 byly zakoupeny dva VV opět od firmy Ringhoffer. Jednalo se o současnou výrobu VV pro Prahu. Vzhled VV navrhnul architekt Kotěra. Vozy obdržely ev.č. 21 a 22. Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice23 Délka 7100 mm, šířka 2150 mm, výška 2950 mm. Rozvor 2500 mm a váha 3800 kg. 18 sedících a 16 stojících cestujících. VV měly solenoidovou a ruční špalíkovou brzdu, elektrické osvětlení Barevné provedení VV po dodání Barevné provedení VV od r. 1936

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Vozový park V roce 1945 jednáno se SČE v Mostě o zajištění výpomoci při obnově MV č. 8. Došlo pouze k převozu vyřazeného VV z Teplic. Teplický VV č. 28 pocházel z roku 1900 a původně to byl MV z Koblenze. V Českých Budějovicích obdržel číslo 23. Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice24 Délka 7000 mm, šířka 2000 mm, výška 3100 mm. Rozvor 2000 mm a váha 4000 kg. Výrobcem byly firma Carl Weyer&Cie Düsseldorf.

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Vozový park V roce 1909 dodány dva trolejbusy pro úsek k Městskému hřbitovu. Výrobce šasi, pojezdu, elektrické výzbroje a sběracího zařízení firma Daimler-Mercedes Stoll Wien, Lohner&Comp Wien výrobce vozové skříně. Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice25 Délka 5500 mm, šířka 2200 mm, výška 2950 mm. Rozvor 3500 mm a váha 2600 kg. Pohon zadních kol, trakční motory 2x 14,7 kW. V roce 1914 zrekvírovány pro armádu, přestavba na autobusy

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Vozový park Doprava z vozovny prováděna nejdříve koňským potahem, později tažením na tyči za tramvají. Při této přepravě silně trpěly plné obruče na špatných cestách a nezakrytých vignolových kolejnicích. Uvádí se potom zbudování zvláštního plošinového podvozku na nějž trolejbus vlastní silou na Pražském předměstí najel. Dále byl tažen tramvají. Manipulace ve vozovně není popsána. Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice26

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Budějovická tramvaj se po válce už nevzpamatovala. V roce 1946 se JČE a město dohodly dále tratě nerekonstruovat a zřídit trolejbusovou dopravu zahájen provoz trolejbusů. Postupně se zmenšovaly úseky tramvajového provozu zastaven provoz tramvají městská doprava vyčleněna z JČE a vzniká Dopravní komunální podnik. MV č.1-7 byly předány do Mostu, kde byly zařazeny pod č Další osud VV není známý a byly asi po ukončení provozu sešrotovány. Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice 27

Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Ing. Rudolf John Senior manager Pragoimex a.s. Pod náspem 795/12 Praha 9 Děkuji za pozornost Prezentace zpracována s použitím podkladů z publikace 100 let městské dopravy v Českých Budějovicích od autorského kolektivu – Vydal Milan Binder v roce 2009 a Tramvaje v České a Slovenské republice autorů Bauer, Fojtík, Losos, Mahel – vydavatelství Verlag fuer Verkehrsliteratur Dresden 1998 Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice28