Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice TRAMVAJE V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice1
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice2
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice ČESKÉ BUDĚJOVICE Žižkovo náměstí je taneční parket a Černá věž přísná gardedáma… Vzalas nás k sobě po včerejším flámu zajdem si na pivo do Masných krámů víme že v devět tam otvírají… Jaromír Nohavica Českým Budějovicím Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice3
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice 1265 založení města králem Přemyslem Otakarem II. Město těžilo z polohy na obchodní a solné stezce 1497 se prvně připomíná Bílý, později Velký, pivovar 1522 vypravena do Prahy první nákladní loď, lodní doprava ustupuje až s rozvojem železnice 1641 největší požár města – vyhořely 2/3 domů 1795 založen Měšťanský pivovar – dnes pivovar Samson 1827 zahájení provozu na koněspřežné dráze do Lince- první kontinentální železnice v Evropě 1868 zahájení provozu železnice do Plzně, 1874 železnice do Prahy 1895 založen Český akciový pivovar – dnes Budvar 1909 zahájen provoz tramvají a první trolejbusové linky 1914 ukončen provoz první trolejbusové linky Březen 1945 město bombardováno – 2200 bomb, zahynulo 203 lidí a zničeno 185 domů provoz druhého trolejbusového systému 1980 založeno Jihočeské biologické centrum ČSAV 1991 založena Jihočeská univerzita 1991 zahájení provozu třetího trolejbusového systému Několik slov o Českých Budějovicích Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice4
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Několik slov o Českých Budějovicích Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice5 Letecký pohled na centrum statutárního města s téměř 100 tisíci obyvateli a s jedním z nejkrásnějších čtvercových náměstí Barokní radnice na náměstí Přemysla Otakara II. Z roku Renesanční Černá věž (72 m), původně strážní věž z r.1549
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice6 Projekt Tramvaj v Budějovicích dle smlouvy s Internationale Elektrizitäts Gesselschaft (IEG ) z Vídně obsahoval původně návrh na dvě normálně rozchodné linky a manipulační trať do vozovny.
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice7 První linka stavěná v roce 1909 Nádraží – Pražské předměstí, měla vést až k Městskému hřbitovu. V cestě ale stálo úrovňové křížení se dvěma železničními tratěmi (do Plzně a do Prahy). Řešením byl přestup na trolejbus.
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice8 Konečná stanice první linky Nádraží
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice9 Mezilehlá stanice první linky P na Pražské předměstí - Náměstí se stala konečnou stanicí druhé linky L na Linecké předměstí. Označení linek P a L generovalo slogan Pomalu a Langsam
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice10 Pražské předměstí – úvraťové zakončení linky P.
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice11 Pražské předměstí – přestup tramvaj trolejbus.
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice12 Městský hřbitov – první trolejbus
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice zahájení provozu na druhé lince L z Náměstí na Linecké předměstí.
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice14 Komplikace s únosností mostu přes Malši. Povolen pouze provoz prázdných vozů bez cestujících. Cestující přešli pěšky přes most a nastoupili do tramvaje, která jezdila kyvadlově mezi mostem a konečnou na Lineckém předměstí.
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice15 Nový únosný most byl zprovozněn až v roce 1916.
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice16 Konečná stanice Linecké předměstí byla opět úvraťová.
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Parametry pouliční dráhy: Rozchod mm (původně v projektu 1435 mm, cena, průchodnost centra) Napájecí napětí 550 V, dodávku zajišťovaly dva měniče 100 kW; baterie 185 Ah Délka tratě HN – Pražské předměstí 2,83 km; Náměstí –Linecké předměstí 1,65 km od roku ,8 km; manipulační trať do vozovny 525 m Výhybny: v úseku HN –Náměstí, na prodloužení linky P a na prodloužení linky L Povolená rychlost 15 km/hod, v okrajových částech 20 km/hod Jízdní doba linky P 17 min, linky L 15 min 1925 Jihočeské elektrárny (JČE) odkoupily všechny akcie vídeňské společnosti a tak se elektrárna a pouliční dráha stala až do konce provozu v roce 1950 jejich majetkem 1936 úpravy kolejové sítě: nová konečná linky L, změny na Náměstí Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice17
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Parametry pouliční dráhy: Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice18 V roce 1936 úpravy kolejové sítě: nová konečná linky L, změny na Náměstí Nové linkové vedení: I – Pražské předměstí – Linecké předměstí III – opačný směr spoje od Nádraží navazující na Náměstí na spoj na Pražské předměstí označeny jako linka III spoje navazující na Linecké předměstí označeny jako linka I
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice19 Zajímavé uspořádání jízdního řádu: Sazebník - tarif Odjezdy prvních vozů Odjezdy posledních vozů Doprava k ranním vlakům Doprava od pražského rychlíku 22,27 hod Stanice a zastávky na linkách
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Soubor elektrárny a vozovny byl vybudován na Mánesově ulici Vozovna měla 4 odstavné koleje, montážní jámy Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice20
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Vozovna byla architektonicky velmi zdařilá. Kromě 4 odstavných kolejí měla lakovnu, opravnu vozů, kovárnu, sklad a další zařízení. Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice21
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Vozový park V roce 1909 k zahájení provozu bylo dodáno 8 shodných motorových vozů od firmy Ringhoffer s výzbrojí AEG. Vozy obdržely čísla 1 – 8. MV – Délka 7500 mm, šířka 2150 mm, výška 3250 mm, rozvor 2500 mm, váha 9000 kg. 18 sedících a 12 stojících cestujících. Motory 2 x 25,7 kW. Sběrač lyrový. Během provozu nebyly provedeny žádné velké rekonstrukce. Vůz č.8 vážně poškozen při náletu Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice22 Barevné provedení po dodáníBarevné provedení od r.1936
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Vozový park Rok po dodání prvních 8 MV v roce 1910 byly zakoupeny dva VV opět od firmy Ringhoffer. Jednalo se o současnou výrobu VV pro Prahu. Vzhled VV navrhnul architekt Kotěra. Vozy obdržely ev.č. 21 a 22. Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice23 Délka 7100 mm, šířka 2150 mm, výška 2950 mm. Rozvor 2500 mm a váha 3800 kg. 18 sedících a 16 stojících cestujících. VV měly solenoidovou a ruční špalíkovou brzdu, elektrické osvětlení Barevné provedení VV po dodání Barevné provedení VV od r. 1936
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Vozový park V roce 1945 jednáno se SČE v Mostě o zajištění výpomoci při obnově MV č. 8. Došlo pouze k převozu vyřazeného VV z Teplic. Teplický VV č. 28 pocházel z roku 1900 a původně to byl MV z Koblenze. V Českých Budějovicích obdržel číslo 23. Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice24 Délka 7000 mm, šířka 2000 mm, výška 3100 mm. Rozvor 2000 mm a váha 4000 kg. Výrobcem byly firma Carl Weyer&Cie Düsseldorf.
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Vozový park V roce 1909 dodány dva trolejbusy pro úsek k Městskému hřbitovu. Výrobce šasi, pojezdu, elektrické výzbroje a sběracího zařízení firma Daimler-Mercedes Stoll Wien, Lohner&Comp Wien výrobce vozové skříně. Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice25 Délka 5500 mm, šířka 2200 mm, výška 2950 mm. Rozvor 3500 mm a váha 2600 kg. Pohon zadních kol, trakční motory 2x 14,7 kW. V roce 1914 zrekvírovány pro armádu, přestavba na autobusy
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Vozový park Doprava z vozovny prováděna nejdříve koňským potahem, později tažením na tyči za tramvají. Při této přepravě silně trpěly plné obruče na špatných cestách a nezakrytých vignolových kolejnicích. Uvádí se potom zbudování zvláštního plošinového podvozku na nějž trolejbus vlastní silou na Pražském předměstí najel. Dále byl tažen tramvají. Manipulace ve vozovně není popsána. Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice26
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Budějovická tramvaj se po válce už nevzpamatovala. V roce 1946 se JČE a město dohodly dále tratě nerekonstruovat a zřídit trolejbusovou dopravu zahájen provoz trolejbusů. Postupně se zmenšovaly úseky tramvajového provozu zastaven provoz tramvají městská doprava vyčleněna z JČE a vzniká Dopravní komunální podnik. MV č.1-7 byly předány do Mostu, kde byly zařazeny pod č Další osud VV není známý a byly asi po ukončení provozu sešrotovány. Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice 27
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice Ing. Rudolf John Senior manager Pragoimex a.s. Pod náspem 795/12 Praha 9 Děkuji za pozornost Prezentace zpracována s použitím podkladů z publikace 100 let městské dopravy v Českých Budějovicích od autorského kolektivu – Vydal Milan Binder v roce 2009 a Tramvaje v České a Slovenské republice autorů Bauer, Fojtík, Losos, Mahel – vydavatelství Verlag fuer Verkehrsliteratur Dresden 1998 Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice28