Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Lupa, mikroskop, dalekohledy Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 01/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.9.A_20_lupa_mikroskop_dalek ohled Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA
velikost i vzdálenost předmětů posuzujeme podle zorného úhlu, je to úhel mezi paprsky, které vycházejí z okrajových bodů předmětu a vnikají do našeho oka, předmět (detaily na předmětu) vidíme tehdy, jestliže ho vidíme pod zorným úhlem alespoň 1 ´
Výškový úhel: Hloubkový úhel: Zorný úhel: Úhel periferního vidění:
Předmět umístíme mezi lupu a její ohnisko. Obraz: zdánlivý, přímý, zvětšený. Lupa zvětší zorný úhel. Použití: v laboratořích při pozorování rostlin, drobných živočichů, minerálů, při čtení údajů na stupnicích přesných měřicích přístrojů, při čtení drobného písma, ve filatelii apod.
použití v biologii, lékařství, mineralogii atd., v mikroskopu jsou použity dvě soustavy spojných čoček, spojka blíže předmětu se nazývá OBJEKTIV, spojka, do níž se díváme okem, je OKULÁR mikroskopu
Optický dalekohled či teleskop je přístroj k optickému přiblížení pomocí dvou soustav čoček nebo zrcadel: objektivu a okuláru, jímž se obraz pozoruje. Podle konstrukce se optické dalekohledy dělí na : REFRAKTORY, jejichž objektiv je tvořen čočkou nebo soustavou čoček REFLEKTORY, jejichž objektiv je tvořen zrcadlem
dalekohledy astronomické, dalekohledy pozemní (terestrické) včetně zaměřovacích a geodetických, divadelní kukátka, triedry a další.
1 - objektiv, 2 - okulár, 3 - oko, 4 - předmět, 6 - zvětšený obraz, 7 - tubus; f 1 - ohnisková vzdálenost objektivu, f 2 - ohnisková vzdálenost okuláru.
obraz předmětu je: ZVĚTŠENÝ, PŘEVRÁCENÝ, ZDÁNLIVÝ
Aby obrazy pozorovaných předmětů byly přímé, mezi OBJEKTIV A OKULÁR se vloží DVA OPTICKÉ PRAVOÚHLÉ HRANOLY. Jeden hranol převrací obraz stranově a druhý výškově = TRIEDR
1-objektiv 2, 3 –hranoly 4 – okulár
K astronomickým účelům poprvé použil dalekohled v roce 1606 Galileo Galilei. Jan Kepler zkonstruoval dalekohled v roce Galileo GalileiJan Kepler
na oběžnou dráhu Země ho do výše 600 km vynesl v roce 1990 americký raketoplán Discovery, předává na Zemi obrazy vesmíru neovlivněné zemskou atmosférou, umožňuje pořizovat velmi ostré snímky vesmírných těles, přispěl k mnohým klíčovým objevům, které pomohly astronomům lépe porozumět základním problémům astrofyziky. velmi ceněné jsou například snímky tzv. Hubbleových hlubokých polí s nejvzdálenějšími objekty, které zatím lidstvo bylo schopno ve vesmíru pozorovat.
Hubbleovo hluboké pole
doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN galerie office [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] Opticke_zobrazeni_mikroskop.svg.png [cit.: ] Opticke_zobrazeni_mikroskop.svg.png [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] m_Telescope3%2C_Ond%C5%99ejov_Astronomical.jpg [cit.: ] m_Telescope3%2C_Ond%C5%99ejov_Astronomical.jpg [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: [cit.: ] [cit.: ]
1) Žák uvede příklady využití lupy, mikroskopu a dalekohledu. 2) Žák uvede příklady vlastních zkušeností s prací s mikroskopem. 3) Popis zorného úhlu při pozorování předmětu bez lupy a s lupou. 4) Žák znázorní a vznik obrazu v mikroskopu a dalekohledu. 5) Žák charakterizuje obraz vytvořený v mikroskopu a dalekohledu. 6) Ukázka některých dalekohledů. 7) Hublleův vesmírný dalekohled.