Ploštěnci, hlístice, vířníci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Biologická prezentace – Ploštěnci Barbora Svobodová
Advertisements

PLOŠTĚNCI – ŽIVOČICHOVÉ S PLOCHÝM TĚLEM
KMEN: STRUNATCI Chordata
Mnohobuněční živočichové Obr.1
Kmen: Ploštěnci.
Kmen: Ploštěnci mají zploštělé, oboustranně souměrné tělo
Hlísti Žijí volně (ve vodě, v zemi) nebo parazitují na rostlinách či živočiších Podílí se i na zúrodňování půdy Jsou odděleného pohlaví Mají zřejmou pohlavní.
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
TRIBLASTICA.
KROUŽKOVCI Válcovité článkovité na koncích zašpičatělé tělo Pokožka
Bezobratlí živočichové
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_05 Tematická.
Triblastica:1) Ploštěnci- Plathelminthes
Motolice (Trematoda).
ploštěnci První triblastica
PLOŠTĚNCI 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
ZOOLOGIE PLOŠTĚNCI.
Cizopasní ploštěnci Vnitřní paraziti tasemnice a motolice
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
HLÍSTI (Hlístice – nejpočetnější skupina těchto bezobratlých živ.)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ploštěnka mléčná Mgr. Helena Roubalová
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VY_32_INOVACE_9B7 PLOŠTĚNCI, HLÍSTI morfologie a anatomie
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Triblastika prvoústí se schizocoelní dutinou
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Oddělení: TRIBLASTIKA PRVOÚSTÍ
„RISK“.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
KMEN: PLOŠTĚNCI.
HLÍSTI.
PLOŠTĚNCI Dělení: PLOŠTĚNKY MOTOLICE TASEMNICE.
Hlísti Žijí volně (ve vodě, v zemi) nebo parazitují na rostlinách či živočiších Podílí se i na zúrodňování půdy Tělo: Jsou odděleného pohlaví Mají zřejmou.
Ploštěnci.  Říše : živočichové  Kmen: ploštěnci  Třída :tasemnice Binomické jméno : Tasemnice dlouhočlenná Taenia solium Tasemnice bezbranná Taenia.
CZ.1.07/1.1.26/ Gymnázium Jiřího Wolkera v Prostějově Výukové materiály z biologie pro vyšší gymnázia Autoři projektu Přírodní vědy hrou - výuka.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_16_TEMA Hlístice TÉMA.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Ploštěnci - Platyhelminthes Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/3 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_Hlísti  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kmen: Hlísti. Dvouvrstevní živočichové, protáhlé, nečlánkované, k oběma koncům se zužující tělo Na povrchu těla je silná kutikula Mají nepravou tělní.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 6.ROČNÍK.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS
Kmen : HOUBOVCI Nejprimitivnější živočichové.
Kmen: Ploštěnci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou ploštěnců.
Stavba těla savců.
– SAMEC SE NÁPADNĚ LIŠÍ OD SAMICE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Vzkaz pro vás!  Milí sedmáci,
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Ploštěnci Mgr. Michal Střeštík 1.
CIZOPASNÍ PLOŠTĚNCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Tasemnice 15. února 2014 VY_52_INOVACE_210210
Základní škola, Hradec Králové
CIZOPASNÍ PLOŠTĚNCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
VY_52_INOVACE_03_Vnější a vnitřní parazité- učební text
Kmen Ploštěnci.
Kmen: Hlístice (hlísti)
Ploštěnci (riskuj) ploštěnci ploštěnky motolice tasemnice ploštěnci
Transkript prezentace:

Ploštěnci, hlístice, vířníci Diana Šťastná Gymnázium Židlochovice Oktáva, 2016

1. Ploštěnci Typickým znakem je zploštění těla z hřbetní a břišní strany (dorzoventrálně) Tělo je tvořeno 2 zárodečnými lupeny Vyplňuje je řídké parenchymatické pletivo, omývané tělními tekutinami Vylučovací orgány jsou protonefridie – plaménkové buňky a vylučovací kanálky Hermafroditi s nepřímým vývojem

Ploštěnky Jsou vázány na vodu nebo vlhkou půdu, živí se dravě Protáhlé zploštělé tělo, svaly jsou uspořádány v podkožním vaku Pohybují se pomocí řasinkového epitele pokožky (okružně, podélně, příčně) Mají vakuovitou trávicí dutinu se slepými rameny Dýchají celým povrchem těla Vajíčka ukládají do kokonů, které přilepují na kameny ve vodě Sladkovodní mají přímý vývoj, mořské nepřímý

Ploštěnka potoční Ploštěnka mléčná

Motolice Cizopasní, střídají hostiele (vývojová stádia – bezobratlí, dosplělec – obratlovci) Mají složité vývojově cykly Nečlánkované tělo Jednovrstvá pokožka vylučuje kutikulu, která ji chrání před trávicími šťávami Potlačené orgány (smyslové a pohybové) Téměř celé tělo vyplňuje pohlavní ústrojí Pokud se oplozená vajíčka dostanou do vody mění se na miracidium (obrvená pohyblivá larva) → musí do 24 hod proniknout do bahnatky malé → sporocysta → opuští bahnatku na trávu → v dalším hostiteli cysta praská a larva proniká do jater → cyklus se může opakovat

Motolice jaterní Krevnička močová Způsobuje těžké trávicí poruchy Může být přenesena i na člověka Krevnička močová Způsobuje billhariózu (projevuje se záněty močového měchýře)

Tasemnice Zcela přizpůsobeni životu uvnitř hostitele Onkosféra (larva) → boubel (larvocysta – klidové stádium) → dospělec V dospělosti je tělo tvořeno hlavičkou (skolex), příchytnými háčky (rostelum) a plochými článkami (proglotidy) Dosahují délky až několika metrů Pokožka vylučuje kutikulu (ochrana před trávicími šťavami) Redukovaný podkožní svalový vak Chybí trávicí soustava, živiny vstřebává celým povrchem těla

Tasemnice dlouhočlenná Tasemnice bezbranná Při konzumaci syrového hovězího V dospělosti v tenkém střevě Dosahuje délky až 10m Tasemnice dlouhočlenná Při špatné úpravě vepřového se boubel dostane do žaludku

2. Vířníci Tvoří součást zooplanktonu Tělo je tvořeno hlavovou částí (smyslová tykadla, pohárové oči, 2 věnce brv), tělovou částí a příčně pruhovanou nohou s lepivými žlázami Většinou se rozmnožují partenogeneticky (samičky kladou neoplozená vajíčka, ze kterých se líhnou samičky) Krunýřenka obecná

3. Hlísti Protáhlé, válcovité, nečlánkované tělo, na obou koncích zúžené Nemají dýchací a cévní soustavu Gonochoristé

Hlístice Parazitičtí Na ústech kutikulární zuby, za ústy hltan Pružné a pevné tělo Jednobuněčné vylučovací trubice vylučuje škodlivé látky Gonochoristé s pohlavním dimorfismem

Škrkavka dětská Roup dětský V tenkém střevě Larvy prolezou stěnou střeva a jsou krví zanášeny do jater a plic Roup dětský V tlustém střevě a konečníku dětí Onemocnění oxyurióza

Háďátko řepné a pšeničné Vlasovec mízní Bodavý hmyz přenáší larvy do těla Ucpávají cévy, způsobují horečku a zimnice Vlasovec oční Způsobuje oční záněty a nádory kůže