manýrismus V projevech výtvarného umění
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Dějepis
Obsah Vstup1 Etymologie2 Lokalita3 Období4 Vývoj5 Projev6 Idea7 Charakteristické znaky8 Malba9 Obrazárna10
Obsah El Greco11 El Greco12 Tintoretto13 Tintoretto14 Veronese15 Veronese16 Na dvoře Rudolfa II.17 Arcimboldo18 Arcimboldo, Jaro, Léto19 Arcimboldo, Podzim, Zima20
Obsah Correggio21 Plastika22 Adrian de Vries23 Valdštejnská zahrada se sochami de Vries24 Architektura25
vstup 1
odvozeno z italského slova maniera (jakýsi přehnaný způsob chování, manýry nebo charakteristický styl) pojmenování stylu se objevilo až na počátku 20. století (němečtí kunsthistorikové se snažili najít kategorii pro zdánlivě nezařaditelné umění lišící se od klasické renesance a ještě nemající všechny znaky baroka) etymologie 2
Itálie ( zejména Řím a Florencie) Francie a Španělsko (Známým obdivovatelem manýristů byl císař Rudolf II. Habsburský, který hostil mnoho z nich na Pražském hradě.) lokalita 3
od roku 1520 (rok, kdy zemřel Rafael) přibližně do konce 16. století období 4
přechodné období mezi renesancí a barokem vrcholné období –1600 v Itálii 1550–1610 ve Francii 1560–1630 ve střední Evropě vývoj 5
ve všech odvětvích výtvarného umění nejvíce malba plastika architektura (zastoupena nejméně, týká se spíše fasády budov, portálů či bran) projev 6
bývá často označován jako úpadkový styl jeho hlavním principem bylo narušení harmonického ideálu krásy Leonarda da Vinciho, Michelangela a Rafaela ten definovala vrcholná renesance idea 7
individuální odraz jednotlivých umělců protáhlé a nadměrně svalnaté postavy dynamika a život přehnané pózy postav manýristů nebývaly v harmonické rovnováze jako v obrazech renesančních umělců pojetí barev a světla nebylo přirozené a měkké jako v dílech jejich dřívějších kolegů charakteristické znaky 8
Osobně považuji za největšího manýristického malíře El Greca, který zejména svou barevností přeskočil dobu skoro o tři sta let a předstínil tak malířskou modernu devatenáctého století Dále se podíváme do Itálie (Paolo Veronese, Tintoretto, Correggio) Konečně i do Prahy Rudolfa II. (ovšem v podání italského malíře Giuseppe Arcimboldo) malba 9
obrazárna El Greco Původem Řek, vlastním jménem Doménikos Thetokópulos, působící nejdříve v Itálii, nakonec se usadil ve Španělsku (proto Greco, což znamená Řek) Autoportrét 10
El Greco Laokón……a detail obrazu 11
El Greco Ukřižování KristaSvatá rodina 12
Itálie Tintoretto Vlastním jménem Jacobo Comin barevností, zvláštními světelnými efekty a perspektivou předznamenal baroko Autoportrét 13
Tintoretto Nalezení těla sv. Marka..…a Přenesení těla sv. Marka 14
Itálie Paolo Veronese obrazy charakterizuje dramatická kompozice a barevnost několik jeho obrazů má také Národní galerie v Praze ohromil Svatbou v Kaaně v portrétech předstínil barokní šerosvit Autoportrét 15
Paolo Veronese Svatba v KaaněMars a Venuše 16
Ital na dvoře Rudolfa II. Giuseppe Arcimboldo vyznačoval se portréty sestavenými z různých objektů (zelenina, zvířata, květiny,…) 17
Giuseppe Arcimboldo Portrét Rudolfa II.Oheň 18
Arcimboldo JaroLéto 19
Arcimboldo PodzimZima 20
Correggio Ecce homoPanna s dítětem a andělem 21
Plastika Adrian de Vries Holandský sochař působící na dvoře Rudolfa II. Krásná galerie jeho plastik je ve Valdštejnské zahradě Dvorní sochař Rudolfa II. a jeho bratra Matyáše Na sklonku života bydlel, zemřel a je pochován v Praze 22
Adrian de Vries Laókoon a synovéZápasníci 23
De Vries AppolonVenuše a Adonis 24
architektura II Gesů, della PortaMatyášova brána 25
(léta praxe, poznatky ze studia kunsthistorie) Použité zdroje