Úvod do HCI a (G)UI. Human-Computer Interaction Česky: interakce člověk – počítač interdisciplinární obor, který se zabývá fenoménem tvorby uživatelských.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Technologie pro publikování na webu 1
Advertisements

Úvod do platformy Java EE
CSS a HTML 5. HTML 5 HTML5 je nová verze specifikace značkovacího jazyka HTML, která přináší podstatné změny v technologiích webových stránek. HTML5 umožňuje.
SOFTWARE operační systémy
Programová rozhraní pro grafické adaptéry
Softwarový systém DYNAST
Operační systém Adam Greguš, 4.A.
Adobe Dreamweaver CS4 Ing. Martin Dosedla.
Tvorba webových aplikací
Co je Linux? Základní pojmy
OS Windows. Tento operační systém byl vytvořen pro snazší ovládání počítače běžnými uživateli. Například stačí jednou definovat připojená zařízení (tiskárny…)
Uživatelská rozhraní Eduard Sojka, Roman Szturc, Martin Němec, Jan Plaček Léto 2003/4 VŠB – Technická univerzita Ostrava.
Štěpán Lískovec, 4.A.  =základní programové vybavení počítače (tj.software)  hlavní úkol:  A, zajistit uživateli možnost ovládat PC  B, vytvořit pro.
Úvod. školní: příprava na předmět Databázové systémy praktický: webové aplikace databázové systémy základy vývoje webových aplikací od návrhu databáze.
Systémy pro podporu managementu 2
Operační systémy.
Operační systémy.
Roman Valeš projekt AVT. Cíl práce Obeznámení s programovacím jazykem Java Práce s vývojovými nástroji Hierarchie kódu Androidu Vytvoření Android aplikace.
Vývoj aplikace pro mobilní sběr dat Zpracovatel: Vladimír Havlík Vedoucí práce: Ing. Jan Stankovič Ph.D.
David Kratochvíl. * Linux – označení pro operační systém (OS) * 1,3 milionu mobilních zařízení s Androidem aktivováno každý den * Většina ze TV.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
David Šupita, Adam Řešetka, Petr Horák
Internetový prohlížeč
MAPGUIDE OPEN SOURCE - MAPOVÝ SERVER Student: Bc. Martin Soukup Předmět: GEIS Přednášející : R NDr. Tomáš Vaníček, P hD. Datum: Web:
Návrh a tvorba WWW Přednáška 13 Vývoj webových aplikací.
AJAX nejmodernější webová technologie… seminář pro učitele ZŠ a SŠ Mgr. Marek Osuchowski Ostravská univerzita © 2011.
Copyright (C) 2000 Vema, a. s.1 V3 klient Michal Máčel Provozní integrace G2, HR/Win a internetu.
Návrh Designu a správa multimediálních souborů Dalibor Kačmář Microsoft ČR Host: Julius Hájek Microsoft.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
uložené procedury (stored procedures) triggery, sekvence, pohledy, funkce, parametrické dotazy (prepared statements) komplexní agregace a SQL dotazy jiné.
Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI
Multithread programming Java vs. OpenMP Pavel Zavoral Martin Kugler.
Elektronické učebnice
Vzdálené počítačové sítě a programování v prostředí Windows Okruhy ke zkoušce z předmětu: Ing. Zdeněk Votruba LVALVA.
2005 Adobe Systems Incorporated. All Rights Reserved. 1 Inteligentní PDF formuláře Vladimír Střálka Territory Account Manager Adobe Řešení pro.
OPERAČNÍ SYSTÉMY ICT – Mgr. Milan Šimek. Nejznámější operační systémy DOS – textové rozhraní OS/2 – podobný Windows, ovládán hlasem UNIX – stabilní, otevřený,
IDEA Web Systém 5.0 Pavel Bezstarosti IDEA spol. s r.o
Programování POCSI. Programovani/POCSI2 Základní pojmy Akce - děj nad objekty, mající začátek a konec, a mající přesně definovaný účinek. Příkaz - popis.
OPERAČNÍ SYSTÉMY.
14. června 2004Michal Ševčenko Architektura softwarového systému DYNAST Michal Ševčenko VIC ČVUT.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
PHP Programy pro tvorbu WWW stránek - 01
Testování s TestComplete
Jan Růžička, Leden /01/05 Proč pro prezentaci prostorových dat využívat nástrojů WWW Nízké náklady na vybavení klientského počítače Snadné zvýšení.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
JavaScript úvod. Jazyky webového vývojáře Dynamická stránka  aktivně mění svůj obsah v reakci na činnost uživatele  zpracování na straně serveru (PHP,
Základy operačních systémů
Klient pro správu databází MySQL 1 Klient pro správu databází MySQL Zbyněk Munzar České vysoké učení technické v Praze Fakulta elektrotechnická.
Funkce operačního systému (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Rozdělení počítačů (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
WebOS – operační systém (nejen) pro mobilní přístroje Lukáš Jelínek AIKEN s.r.o. -
Hybridní mobilní aplikace pro Android Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Architektura X Windows ● Model klient-server ● X display (displej)– komplexní zařízení s vlastními výstupními (obrazovka) a vstupními zařízeními (myš,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Operační systém (OS) Základní funkce operačního systému: – Zajištění komunikace s okolím. – Řízení a zpracování programů. – Údržba informací na externích.
XML a datový standard Zdeněk Jirkovec Softwarové Aplikace a systémy.
NetBeans Plugin.  Echo2 web framework (Ajax, Java)  NetBeans IDE (modularita, Swing designer)  Vizuální design uživatelského rozhraní (WYSIWYG)  Drag.
SOFTWARE Operační systémy.
Vypracoval / Roman Málek
Vývoj mobilních aplikací a jejich výhody
Algoritmizace – základní pojmy
OPERAČNÍ SYSTÉMY Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Hybridní mobilní aplikace pro Android
Tradiční metodiky vývoje softwaru
OPERAČNÍ SYSTÉMY ICT – Mgr. Milan Šimek.
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Simple IoT platform.
Praktická cvičení Úvodní hodina David Malý kabinet 205.
Transkript prezentace:

Úvod do HCI a (G)UI

Human-Computer Interaction Česky: interakce člověk – počítač interdisciplinární obor, který se zabývá fenoménem tvorby uživatelských rozhraní zabývá se – analýzou návrhu – vyhodnocování a zavádění interaktivních výpočetních systémů používaných lidmi – jevy, které interakci doprovázejí řeší se tedy tři části – jedinec – počítač – způsob, jakým dohromady spolupracují

Human-Computer Interaction Cílem je návrh a vývoj prostředků a systémů, které jsou – použitelné – efektivní – bezpečné – Intuitivní Mimo svět počítačů se mluví o ergonomii – Human factors and ergonomics

Human-Computer Interaction human–machine interaction (HMI) man–machine interaction (MMI) computer–human interaction (CHI)

Netradiční formy HCI Nejprve tradiční: – GUI desktopové aplikace – GUI s taktilními prvky (dotykové displeje telefonů, tabletů…) – textové (příkazová řádka (CLI), konf. soubor, skript) Méně tradiční – augmented reality (AR), př. HUD/náhlavní displej – virtual reality (VR), cf. emersion/vnoření – voice user interfaces (VUI) – haptické zařízení – wearables (nositelná elektronika)

Základní princip HCI

Validita výzkumu a praxe HCI/GUI otázky návrhu UI/GUI jsou studovány a popsány mnohem lépe, než by laik čekal – a kupodivu není to jen prázdné tlachání – seriózní autoři svá doporučení podpírají rigorózním měřením a statistikou – tj. v žádném případě nejde o "jen tak něčí názory", ale o ověřené techniky, jejichž užitečnost a účinnost byla měřena -- chcete-li nějaká čísla, o která se lze opřít v argumentaci, pak například zde: rces/usability_in_the_real_world/benefits_of_usabilit y.html [x] rces/usability_in_the_real_world/benefits_of_usabilit y.html

Změna vnímání HCI před 10 lety Staré časy (před komerčním úspěchem Webu) – user interface designer = wirdo – použitelnost? Now (Web-age) – použitelnost! – user-centered design – dnes je cool být UX designer experience strategist interaction designer

GUI v OS OS (jeho moduly) poskytuje funkce pro vytváření oken a základních GUI prvků – Ve Windows Win32 / Win64 / WinCE API – V OS X Cocoa, Quartz – V Linuxu není v OS, X Windows, Simple DirectMedia Layer Vysokoúrovňové knihovny s vlastními prvky – GTK+ (Gnome), Qt (KDE), wxWidgets Volba technologie ovlivňuje – Rychlost GUI (nativní obvykle rychlejší) – Vzhled (standardní pro daný OS nebo vlastní)

API pro GUI v Javě AWT (Abstract Window Toolkit) – Dnes již hodně staré, jednodušší, rychlé (navázáno na volání OS API  vzhled podle OS) – Popora v WWW prohlížečích, ale prakticky se již nepoužívá Swing – Novější, komplexnější (30 komponent) – Pomalejší, vlastní vykreslování nezávislé na OS; ale bez nativního kódu, čistá Java – Souběžně využívá některé věci z AWT (vychází z něj, přebírá událostní model, fonty, barvy, layouty) SWT (Standard Widget Toolkit) – Vytvořeno IBM, využité v Eclipse – Využívá nativní kód, jednodušší než Swing JavaFX – Moderní náhrada za Swing, od Java 8 je součástí JRE/JDK – Jednodušší práce s událostmi, deklarativní popis oken, využití CSS a HTML

Cíl a obsah předmětu UUR Cíl: Umět napsat GUI programu v Javě a mít základní povědomí o kontextu HCI Výběr technologie – Java je základem výuky v 1. ročníku na KIV proto naše technologie nebude: Qt, MFC, GTK+, a ani HTML/JS či nedesktopové – iOS či Android – z Java technologií: AWT a JFC/Swing neúměrně stárnou SWT má řadu specifik a není v SDK

Drag and drop programování vs psaní zdrojového textu Nástroje pro tvotbu GUI „naklikáním“ – Netbeans „to umí samo od sebe“ – Pluginy pro Eclipse (WindowBuilder, Matisse4MyEclipse, JFormDesigner, V4All, VisualSwing4Eclipse …)  připravené komponenty, rychlý vývoj Proč umět GUI psát ručně? – Hledání bugů ve složitých oknech – Opakované zobrazení těchtýž dat (recyklace formulářů bez zbytečného opakování zdrojového textu) – Tvorba automatizovaných testů (unit testy) – Využití speciálních vlastností GUI (vlastní renderery) – Větší důraz na promyšlení struktury aplikace předem