Sluchové a rovnovážné ústrojí V oblasti ORL je sídlo 3 smyslů Chuť - čich - sluch „čtvrtý“ smysl: ústrojí vestibulární.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Advertisements

Audiologická problematika senia
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Tradované mýty v problematice závratí Doc MUDr M. Lejska,CSc Humpolec
ENDOKRINNÍ SOUSTAVA ( SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍ SEKRECÍ ) Daniel Chlup.
SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍM VYMĚŠOVÁNÍM. Funkce: řízení celého organismu (spolu s nervovou soustavou) žlázy s vnitřním vyměšováním = endokrinní žlázy produkují.
Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
Oční vady. Krátkozrakost Dalekozrakost Šedý zákal Zelený zákal Vetchozrakost Šilhání Astigmatismus Tupozrakost Barvoslepost.
1 Lidské smysly Smysly jsou prostředkem, pomocí kterého vnímáme své okolí. Pět samostatných smyslových systémů reaguje na různé podněty: ooči umožňují.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
H LASITOST ZVUKU Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
1 Základy teoretické akustiky Sales Support Organization | 30/04/2008 | © Robert Bosch GmbH reserves all rights even in the event of industrial property.
VY_32_INOVACE_PŘČL.11 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Kosterní a svalová soustava. odchylky ve tvaru lebky rozštěp patra, horní čelisti a rtu končetiny postižení kyčelního kloubu deformity hrudníku překřížená.
Smyslové orgány 1 Zrakové ústrojí, sluchorovnovážné ústrojí obr. 1 obr. 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Sluch Fyzika??? Zvuk vzniká kmitáním pevných těles.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Fylogeneze pohybu živočichů- test
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Diagnostika sluchových vad
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE__04_05_16_SLUCH
E B O L A.
Příčiny a funkce deviací PhDr.Hana Pazlarová, ph.d
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
3.přednáška z anatomie pro SM
PÁTEŘNÍ MÍCHA VY_32_INOVACE_ ledna 2014
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Regenerace vláskových buněk: Přichází toto téma do úvahy při léčení poruch sluchu.
Fyziologické faktory sportovního výkonu
Provozováno výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VLASTNOSTI ZVUKU.
Močové ústrojí Šablona III/2 Mgr. Věnceslava Svobodová
Rozštěpy rtu a patra Petra Bajerová Marie Bartošíková
Přírodověda 5.tř. opakování
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 09_Smyslová soustava
Hudební akustika Mgr. Petr Kalina, Ph.D
Ústrojí sluchu a ústrojí pro vnímání polohy a pohybu těla opakování
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Smyslové orgány – chuť, čich, …
Základní škola, Hradec Králové
Zrakové ústrojí, sluchorovnovážné ústrojí
Genetické patologické stavy
Lidské smysly Naše tělo. ČLOVĚK A JEHO SVĚT Lidské smysly Radka Smetanová VY_32_INOVACE_lidskesmysly_03.
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Markéta Hanzalová Náprstková N12Smysly
Inkontinence Michaela Matoušková.
Zvukové jevy.
KOSTRA.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Sluchové a rovnovážné ústrojí V oblasti ORL je sídlo 3 smyslů Chuť - čich - sluch „čtvrtý“ smysl: ústrojí vestibulární

Anatomie sluchového ústrojí Ucho Zevní - střední - vnitřní

Zevní ucho Boltec - dědičné variace tvaru Zvukovod – přívod zvukových vln Bubínek - pružná membrána, rozhraní, oddělující střední ucho

Střední ucho Bubínková dutina: hypo-,meso- epitympanum obsahuje: sluchové kůstky 2 svaly – m.tensor tympani, m.stapedius Ústí sluchové trubice Vstup do antra

Vnitřní ucho Sluchový orgán – hlemýžď (cochlea) 2 ½ závitu, v ose - modiolus Vestibulární (rovnovážné) ústrojí – Předsíň (vestibulum), Polokruhové (semicirkulární) chodbičky

Hlemýžď – kostěné pouzdro, v něm je blanité ústrojí ( ductus cochlearis) v tekutině (perilymfa), uvnitř je odlišná tekutina (endolymfa) Ductus cochlearis: 2 etáže: Scala vestibuli Scala tympani

Cortiho ústrojí Mezi d. cochlearis a d. vestibuli Na membrana basilaris: 2 řady vláskových smyslových buněk, zevní a vnitřní Vlásků se dotýká membrana tectoria Ke smyslovým buňkám – vlákna nervových buněk z ganglia v modiolu

Sluchový nerv (n. acusticus) Vychází z ganglia v modiolu, vnitřním zvukovodem na dno 4. komory, končí v jádrech na téže i druhé straně Sluchové dráhy Od jader až do kůry mozkové – Insula Reili, Heschlovy závity Četné spoje k různým oblastem mozku (okohybné nervy, vegetativní systém, motorická jádra)

Sluchová dráha : Ganglion spirale cochleae Nucleus cochlearis Nucleus olivae Lemniscus lateralis Colliculus inferior Corpus geniculatum mediale Capsula intena Heschlovy závity

Mechanismus slyšení Zvuk – vlnění v hmotném prostředí Zvukovodem zvukové vlny rozkmitají bubínek Sluchovými kůstkami je zvuk převeden na ploténku třmínku v oválném okénku. Vznikne cestující vlna v nitroušní tekutině, která podle frekvence a amplitudy rozkmitá basilární membránu, podráždí smyslové buňky.

Charakteristiky zvuku Intenzita – ve W/cm² Hlasitost – jednotkou: Bell (dB) Výška (frekvence) počet kmitů/sec, jednotkou: Hertz (Hz) 1 Hz = 1kmit/sec

Rozsah sluchu Člověk: 16 Hz - 8 (10) kHz Pes: až 20 kHz Pod 16 Hz: infrazvuk (vibrace) Nad 20 kHz: ultrazvuk (až MHz)

Poruchy sluchu Vrozené: geneticky podmíněné Získané: prenatálně, perinatálně postnatálně,

Poruchy sluchu Podle místa postižení Převodní (vnější, střední ucho) Senzorineurální (vnitřní ucho) Smíšené (kombinace předchozích) Centrální (sluch. dráhy, kůra)

Porucha převodu Porucha ventilace středouší Středoušní záněty Traumata bubínku, kůstek Uzávěr zvukovodu (cerumen) Vrozené vady

OMS ac OMSchron AOM AOM 3.den

Perforace

Cizí těleso ve zvukovodu

Senzorineurální poruchy Akustické trauma (akutní – chronické), mechanické poranění Ototoxické látky (ATB, chinin) Cévní příčiny (atheroscl., spasmy,krvácení) Jiné noxy (virózy, meningitis)

Presbyacusis „stařecká“ nedoslýchavost Nerozhoduje věk, ale souhrn negativních vlivů jak zevních (hluk, toxické látky, kouření) tak vnitřních (choroby ledvin, cukrovka, vysoký TK )

Ochrana sluchu před hlukem Chrániče zvukovodové sluchátkové celohlavové - přílby

Vyšetřování sluchu Řečí Hlasitá řeč – vox magna – Vm Šepot - vox sibillans – Vs Audiometrie subjektivní, objektivní (jiné objektivní metody, umožňující vyšetření i u novorozenců, např. otoakustické emise)

Audiologická metoda  pohyblivost kůstek  funkce sluchové trubice  vzdušnost středouší  stapediální reflex Objektivní charakter

Ušní šelesty Tinnitus aurium Objektivní (slyší je i vyšetřující) Subjektivní (slyší je jen pacient)

Objektivní šelesty Etiologie: Cévní anomálie, klonus středoušních svalů, měkkého patra, nádory Charakter: většinou pulzace, často synchronní s tepem. Možnost chirurg. léčby

Glomus tympanicum tumor

Subjektivní šelesty Provázejí převodné i percepční sluchové vady Mohou být i bez poruchy sluchu U převodních vad odstranitelné spolu s příčinou nedoslýchavosti U percepčních vad etiologie často nezjistitelná, obtížně ovlivnitelné léčbou

Léčba nedoslýchavosti Převodní: Sanace nosohltanu, HCD, VDN, úprava funkce sluchové trubice Chirurgická náprava defektů převodních struktur

Léčba nedoslýchavosti Senzorineurální Akutně vzniklé: vazoaktivní látky i v infuzích, přetlaková léčba kyslíkem Dlouhodobé: většinou irreverzibilní – proto na 1. místě Prevence

Léčba percepční poruchy Vitaminy skupiny B Vazodilatační léky (i v infuzích) Neuroleptika Preparáty z ginkgo biloba (jínan) Sluchadla včas

Zásady prevence sluchových poruch Včasná léčba středoušních zánětů a vad Ochrana před nadměrným hlukem Vyloučit noxy, zvyšující krevní tlak a zužující cévy (kouření!) Úprava životosprávy (stresy, spánek, strava, kompenzační cvičení)

Děkuji za pozornost