T VORBA KARTOGRAMU Autor: Hana Brýdlová
Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiáluK_INOVACE_1.ZE.01…45 Tematická oblastZnázornění Země na mapách Název vzdělávacího materiáluTvorba kartogramu Druh učebního materiálu EVM - prezentace Anotace Výuková prezentace, návod a požadavky na tvorbu kartogramu Klíčová slovatematická mapa, kartogram Ročník1. ročník, kvinta Typická věková skupina15 – 16 let Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorHana Brýdlová ZhotovenoBřezen 2014 Celková velikostVelikost souboru : 3094 kB
Otázky na úvod 1.Co je to tematická mapa? 2.Uveďte příklady tematických map. 3.Jaké vyjadřovací metody používáme při tvorbě tematických map: 4.Z následujících obrázků poznejte, jaké metody tvůrci použili pro znázornění daných jevů:
1. HDP/obyv. v evropských státech
2. Železniční doprava v Kanadě
3. Vegetační pásy v USA
4. Největší evropská města
5. Země podle počtu obyvatel
6. Rozšíření boreliózy v USA
Tvorba kartogramu Sestrojte tematickou mapu např. počtu obyvatel jednotlivých států vybraného světadílu: 1. Vyberte se slepou mapu států nějakého kontinentu, např. Ameriky, Afriky, části Asie (nejlépe světadíl, který znáš nejméně) Odkaz: 2. Najděte potřebná data (např. počet obyvatel států vybraného světadílu). Odkaz: 3. Na základě zjištěných dat vytvořte stupnici s intervaly ( 5 – 7 intervalů). Těmto intervalům přisuďte vhodnou barevnou stupnici.
4. Sestavte vaši mapu. Vybarvěte státy podle zvolené stupnice, uveďte názvy států a hlavních měst. Nezapomeňte uvést název mapy, měřítko, vysvětlivky a tiráž. Mapu doplňte o tabulku států s příslušnými číselnými údaji. Dbejte na celkovou kompozici mapy.
5. Výsledek vaší práce porovnejte např. s odkazem: n=1&language=en&pcode=tps00001&toolbox=types 6. Podle této mapy Evropy nyní okomentujte státy s vysokým a naopak malým počtem obyvatel. Porovnejte počet obyvatel s rozlohou států. Které státy budou mít vysokou hustotu zalidnění, které nízkou? Proč? Podle následujících mapek a uvedených odkazů popište, jakými metodami byly vytvořeny následující tematické mapy a co vyjadřují: a) b) png
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 1.Nafouknutá mapa světa: Rozloha podle populace [online]. [cit ]. Dostupné z: Větrná mapa [online] [cit ]. Dostupné z: ustavu/oddeleni-meteorologie/projekty-egp/vetrna-energie/vetrna-mapa.html 5.File:Europe-GDP-PPP-per-capita-map.png. Wikimedia commons [online] [cit ]. Dostupné z: capita-map.png 6.SAN JOSE. File:Europe population over 65.png. Wikimedia commons [online] [cit ]. Dostupné z: 7.PERTAM. File:Kartodiagrm.jpg. Wikimedia commons [online] [cit ]. Dostupné z: 8.SAMUELL. File:Allrailcanada.svg. Wikimedia commons [online] [cit ]. Dostupné z: 9.GUSTAVSSON321. File:Karte Vegetation USA.jpg. Wikimedia commons [online] [cit ]. Dostupné z: 10.PEMFR. File:EuropeCent.PNG. Wikimedia commons [online] [cit ]. Dostupné z: 11.Mapa – zdroj informací [online] [cit ]. Dostupné z: