L OM SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lom světla F f čočky, lidské oko Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Advertisements

Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
- podstata, veličiny, jednotky
Světelné jevy a jejich využití
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Světlo - - podstata, lom, odraz
Světelné jevy Optika II..
OPTIKA.
Lom světla.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Jevy na rozhraní dvou prostředí
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Digitální učební materiál
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Digitální učební materiál
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_612_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Fotoelektrický jev Mgr. Kamil Kučera.
Vztlaková síla Ing. Jan Havel.
Optické přístroje Mgr. Kamil Kučera.
Polarizace světla Mgr. Kamil Kučera.
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
D OPPLERŮV JEV Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - HMOTNOST Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
T EPLO A TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
P OLOVODIČOVÁ DIODA Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
M ECHANICKÝ POHYB Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
K INETICKÁ TEORIE LÁTEK Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
O DRAZ SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
T LAKOVÁ SÍLA, TLAK Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - DÉLKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
G RAVITAČNÍ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
G RAVITAČNÍ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
E LEKTRICKÝ PROUD V KAPALINÁCH A PLYNECH Ing. Jan Havel.
ELEKTROSTATICKÉ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
O DRAZ ZVUKU Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
E LEKTRICKÁ PRÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
J EDNODUCHÉ STROJE - KLADKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
J EDNODUCHÉ STROJE - PÁKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
V ÝBOJE V PLYNECH Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
E LEKTRICKÉ POLE Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
P ÍSTOVÉ SPALOVACÍ MOTORY Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
M ĚŘENÍ ČASU Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
ZAPOJOVÁNÍ REZISTORŮ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
K EPLEROVY ZÁKONY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČOČKY Mgr. Kamil Kučera.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

L OM SVĚTLA Ing. Jan Havel

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. ANOTACE 1.Kód EVM: K_INOVACE_2.FY.27 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.28/ Vytvořeno: říjen Ročník: 2. ročník – osmileté gymnázium (RVP-G), 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika Tematický okruhLom světla Materiál slouží k výkladu jevu dobře známého z běžného života – lomu světla. V prezentaci jsou vysvětleny podmínky, za kterých lom světla vzniká a principy, kterými se řídí. Učivo je ověřeno závěrečnými otázkami a příklady. Materiál se využije v průběhu hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Pokus Zrealizujte a pokuste se vysvětlit následující jev: Mince uložená na dně talíře není z určitého místa, jednoznačně určeného pevnou pozicí fotoaparátu, vidět. Po nalití vody to talíře se mince „záhadně“ objeví v zorném poli fotoaparátu

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Vysvětlení Co už víme: o světlo se šíří přímočaře, přesto muselo nějak změnit svoji dráhu Draha se změnila nalitím vody o došlo k lomu světla

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Vysvětlení K lomu světlo dochází na rozhraní dvou optických prostředí  v tomto případě vody a vzduchu. Schéma uspořádání pokusu bez vodySchéma uspořádání pokusu s vodou

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Příklady lomu světla V praxi můžeme pozorovat lom světla velmi často: [2] [1] [3] Deformace obrazu díky lomu na rozhraní vzduchu-sklo-voda Lom světla na optickém hranolu (obal alba Dark side of the moon kapely Pink Floyd) Světlo se po dvojím lomu vrací do původního směru

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Lom světla K lomu světla dochází na rozhraní dvou optických prostředí Příčinou jsou rozdílné rychlosti světla v daných prostředích  vyjadřujeme pomocí optické hustoty: V látkách s větší optickou hustotou se světlo pohybuje pomaleji než v látkách s menší optickou hustotou Rychlost světla ve vakuu: c = m. s -1 Rychlost světla v jiném prostředí je vždy menší: Rychlost světla ve vodě: c = 2, m. s -1 Rychlost světla ve skle: c = 1, m. s , m. s -1

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Lom světla k  kolmice dopadu – kolmice na rovinu rozhraní vztyčená v místě dopadu paprsku α  úhel dopadu – úhel mezi dopadajícím paprskem a kolmicí dopadu Rovina dopadu - myšlená rovina určená kolmicí dopadu a dopadajícím světelným paprskem

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Lom světla β - Úhel lomu – vyznačujeme jej mezi kolmicí dopadu a lomeným paprskem Podle toho, zda paprsek prochází z opticky řidšího prostředí do hustšího (či naopak) rozeznáváme dva případy: Lom ke kolmici:Lom od kolmice:

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Lom ke kolmici

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Lom ke kolmici

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Vysvětlení pokusu Nyní můžeme důkladně vysvětli pokus ze začátku hodiny – minci vidíme díky paprskům odraženým od jejího povrchu – přímočarým šířením se žádný nedostane k čočce fotoaparátu Je-li paprsek zlomen od kolmice (prochází z vody do vzduchu), může překonat okraj talíře a doputovat k fotoaparátu

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Optický hranol [4][5]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Optické čočky Průhledná optická tělesa, která díky dvojímu lomu na nerovnoběžných površích mění směr světelných paprsků Spojka – směrem ke krajům se ztenčuje, rovnoběžné paprsky mění ve sbíhavé (lupa, brýle pro korekci dalekozrakosti) Rozptylka – směrem ke středu se ztenčuje, rovnoběžné paprsky mění ve rozbíhavé (brýle pro korekci krátkozrakosti, optické přístroje Řez rozptylnými čočkamiŘez spojnými čočkami Reálná spojná čočka [6]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Schéma průchodu paprsků čočkami SpojkaRozptylka [7] [8]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Optický hranol Za jakých podmínek vzniká lom světla? Uveď příklady z praxe, kdy můžeme lom světla pozorovat Vysvětli pojem „optická hustota prostředí“ Vysvětli, za jakých podmínek vzniká lom od kolmice a za jakých lom ke kolmici Nakresli schéma průchodu světelného paprsku optickým hranolem Jaké druhy optických čoček známe? Uveď příklady jejich využití Vyhledej v literatuře schéma lidského oka – jaký druh čočky se nachází v oku?

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Zdroje a použitá literatura [1] HARDIE, George. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [2] AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [3] AJIZAI. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [4] SUIDROOT. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [5] PAJS. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [6] TAMASFLEX. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [7] AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [8] AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KRYNICKÝ, Martin. Lom světla [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Není-li uvedeno jinak, jsou obrazové materiály dílem autora, vytvořené v open-source sw Inkscape, případně jde o fotografie pořízené autorem materiálu