MIKROBIOLOGIE Virologie Bakteriologie Bakteriologie Parazitologi e Parazitologi eMykologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prokaryotní organismy
Advertisements

RISKUJ – PROKARYOTA Biologie 1.ZA,SC,OS Mgr. Petra Siřínková
Prokaryotická buňka VY-32-INOVACE-BIO-120
1.E Biologie.
Bakteriologie Určování bakterií.
STRUKTURA BUŇKY.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
EUKARYOTA.
Systém organismů.
PŘÍRODOPIS Bakterie – 6. ročník..
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BAKTERIE
ORGANISMY JEDNOBUNĚČNÉ
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Jednobuněčné prokaryotní organismy
Prokaryotická buňka.
Buňka.
Základy přírodních věd
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Jednobuněčné organismy s nepravým jádrem
Biologie 1.E
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Biologie 1.E
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_527.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Bakteriální nemoci člověka
Bakterie.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
BAKTERIE.
Bakterie - nejstarší obyvatelé Země
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
BUŇKA.
BAKTERIE.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Stavba Význam v přírodě a pro člověka
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Buněčné soustavy prokaryotického typu
Základní struktura živých organismů
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
SINICE fotosyntetizující bakterie
BUŇKA.
Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy Jesenická 11, Plzeň Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_P6-001 Předmět PŘÍRODOPIS.
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Prokaryotní organismy charakteristika,
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Prokaryotní organismy Archaea
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Bakterie.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Bakterie Nikola Klaclová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Živočišná Buňka.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
Srovnání prokaryotické a eukaryotické buňky
4. Buňky.
BAKTERIE.
Prokaryotická buňka.
Botanika Rostlinná Buňka.
Základní škola, Hradec Králové
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MIKROBIOLOGIE Virologie Bakteriologie Bakteriologie Parazitologi e Parazitologi eMykologie

PRVOJADERNÍ (Prokaryota)  jednobuněčné organismy  jádro (nukleoid) není obalené, tvořené dvouvláknovou kružnicovou DNA, která plní funkci chromozómu  jsou haploidní, množí se příčným dělením  většina má buněčnou stěnu obsahující peptidoglykan  vnitřní prostor buňky není rozdělen na menší oddíly - kompartmenty  syntéza bílkovin (proteosyntéza) probíhá na ribozomech

PRVOJADERNÍ (Prokaryota)  prokaryotická buňka neobsahuje chloroplasty a mitochondrie  výživa je autotrofní i heterotrofní  vznikly asi 1 mld. roků po vzniku Země - stáří cca 3,8 mld. roků  dělí se na dvě říše → každá říše je samostatnou vývojovou větví, vývoj probíhal paralelně ARCHEBAKTÉRIEEUBAKTÉRIE

odděluje vnitřní prostředí od vnějšího je polopropustná(semipermeabilní) podílí se na replikaci chromozómu jedna dvouvláknová molekula DNA (asi 1000 x delší než buňka, bez jaderné membrány) viskózní,koncentrovaný roztok obsahuje převážně bílkoviny t tuhý obal buňky u uděluje tvar, mechanicky chrání j je složena z peptidoglykanu (dusíkatý polysacharid typický pro bakterie PRVOJADERNÍ (Prokaryota) Struktura buňky: 1) Buněčná stěna 2) Cytoplazmatická 3) Cytoplazma 4) Jádro = nukleoid 5) Ribozómy d drobná tělíska v cytoplazmě vě podjednotky s skládají se z RNA a bílkovin.

říše: ARCHEBAKTÉRIE  buněčná stěna je tvořena atypickým peptidoglykanem - pseudomureinem nebo je tvořena bílkovinami  některé archebaktérie jsou nahé - buněčnou stěnu nemají  jsou bližší eukaryotickým organismům než eubakteriím  mají tvar tyčinek, koků nebo vláken  nevytvářejí spóry ani klidová stádia  barví se G(+) i G(-)  pohyblivé formy mají bičíky  jsou aerobní i anaerobní

říše: ARCHEBAKTÉRIE Rozdělení: podle metabolismu na 4 skupiny: 1. Metanové archebaktérie  anaerobní, redukují CO 2 na CH 4  vyskytují se v půdě, odpadních vodách, trávících traktech živočichů  výroba bioplynu. 2. Extrémně halofilní archebaktérie  zdrojem uhlíku jsou AMK a cukry,  žijí v prostředí NaCl – až kolem 20%  obsahují barvivo bakteriorodopsin - přeměna slun. záření na chem. energii  slaná jezera, solené ryby, solené kůže

říše: ARCHEBAKTÉRIE 3. Haloalkalifilní archebaktérie  aerobní  žijí v prostředí NaCl s Na 2 CO 3 a s vyšším pH (kolem 9)  solná jezera 4. Termacidofilní archebaktérie  velmi pestrá skupina  snášejí vysokou teplotu ( °C)  energii získávají oxidací S nebo H 2 S  horké prameny,např. Island

říše: EUBAKTÉRIE Podříše: 1. Baktérie (Bacteria) 2. Sinice (Cyanobackteria) 3. Prochlorofyty (Prochlorofyta) Vlastnosti:  nukleoid není ohraničen jadernou membránou a nedělí se mitózou  organely také nejsou ohraničeny membránou  ribozómy jsou volně rozptýleny v cytoplazmě  hlavní složkou buněčné stěny je peptidoglykan (murein), různorodý tvar baktérií

1. podříše: Baktérie  v buněčné stěně je peptidoglykan, nad stěnou může být pouzdro složené z polysacharidů (fce ochranná)  některé druhy mají bičíky (jeden nebo víc,fce pohybová) nebo fimbrie (fce přilnavost)  zásobní látkou je glykogen nebo kys. poly-  - hydromáselná  plazmidy  fotosyntetizující baktérie mají chromatografy = váčky s chlorofylem  fotosyntéza  v nepříznivých podmínkách - tvorba spór (ztráta vody, vznik silného obalu, odolávají od +100 do – 190 °C)

1. podříše: Baktérie Výživa bakterií: 1) autotrofní: Fotoautotrofní (energii získávají fotosyntézou) Chemoautotrofní (energii získávají oxidací anorganických látek chemosyntézou) 2) heterotrofní: energii získávají z organ. látek parazitismus, saprofytismus, symbióza Vztah ke kyslíku: 1. aerobní- potřebují k životu kyslík 2. anaerobní - kyslík je pro ně jedovatý 3. fakultativně anaerobní - mohou žít s kyslíkem i bez něho

1. podříše: Baktérie Význam baktérií: 1. rozklad - mineralizace organických látek (reducenti, destruenti, dekompozitoři) 2. původci chorob rostlin, živočichů a člověka (patogenní baktérie) 3. využití v biotechnologiích (výroba octa, siláže, bioplynu, kysaných mléčných výrobků, enzymů, antibiotik, hormonů, aminokyselin, čistění odpadních vod,…)

1. podříše: Baktérie Rozmnožování bakterií: 1. příčné dělení - molekula DNA se zdvojí, chromozómy přejdou na opačné póly buňky – ta se prodlouží,uprostřed se utvoří přehrádka  2 dceřinné buňky 2. pohlavní rozmnožování - konjugace - dva jedinci se spojí úzkým můstkem a dojde k přesun části DNA z buňky donorové do buňky recipientní -vždy jednosměrný přesun.

1. podříše: Baktérie Příklady baktérii : nitrifikační - přeměňují amonné soli na dusitany až dusičnany nitrifikační - přeměňují amonné soli na dusitany až dusičnany denitrifikační - rozkládají dusičnany a dusitany až na molekulární dusík(ochuzují půdu o dusík) denitrifikační - rozkládají dusičnany a dusitany až na molekulární dusík(ochuzují půdu o dusík) hlízkové - symbióza s bobovitými rostlinami, obohacující půdu o dusík,,vazači dusíku hlízkové - symbióza s bobovitými rostlinami, obohacující půdu o dusík,,vazači dusíku kvasné - zkvašují sacharidy  kvašení octové, mléčné, propionové, máselné,.. kvasné - zkvašují sacharidy  kvašení octové, mléčné, propionové, máselné,.. hnilobné - rozkládají bílkoviny  hnití hnilobné - rozkládají bílkoviny  hnití saprofytické, sirné saprofytické, sirné …

1. podříše: Baktérie 6. patogenní – choroboplodné - způsobují nemoci živočichů a člověka,např.: a) pneumokoky  zápal plic b) streptokoky  angíny,spála,růže,záněty c) stafylokoky  hnisavá onemocnění - vředy d) meningokoky  zánět mozkových blan e) salmonely  průjmová onemocnění f) vibria  cholera - průjmy,dehydratace,smrt g) mykobakterie  TBC, malomocenství h) spirochety  lymská borelióza a syfilis i) bacily  snět slezinná j) aktinomycety  sněť slezinná

1. podříše: Baktérie

Bacillus anthracis

1. podříše: Baktérie Escherichia coli

1. podříše: Baktérie Streptokok

Stafylokok aureus

1. podříše: Baktérie Mycobacterium leprae