Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 18. 3. 2013 Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bezobratlí živočichové
Advertisements

Nadtřída: Mnohonozí (Myriapoda)
Mnohonožky a stonožky zdroj: www. cs.wikipedia.org/wiki/
Členovci  Členovci představují největší kmen živočišné říše se značným hospodářským významem. Mimo hmyz k nim patří také například korýši, pavoukovci.
PAVOUKOVCI I (Arachnida) VY_32_INOVACE_3.1.Bi2.19/Li
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Hmyz Autor: Mgr. Eva Vrtišková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
kmen: (EU)ARTHROPODA (členovci)
KORÝŠI A VZDUŠNICOVCI.
zdroj obrázku: www. hmyz.info
BLANOKŘÍDLÍ Anna Poláčková, 2.A.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_01 Tematická.
Říše: živočichové Třída: hmyz Kmen: členovci
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Podkmen: Vzdušnicovci /Tracheata/
Kmen: členovci II. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
JEPICE Autor: Daniel Ďásek.
Třída: Stonožky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními poznatky o třídě korýšů.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
podkmen: VZDUŠNICOVCI (TRACHEATA)
KORÝŠI.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_14_Trilobiti.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vzdušnicovci II – systém I Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.
Rozmnožování hmyzu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření Ročník3.
Soustava trávicí – měkkýši a kroužkovci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
V ZDUŠNICOVCI Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_05_Kruhoústí.
Nervová soustava členovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření20.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Kmen: členovci III. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
VZDUŠNICOVCI dýchají soustavou vzdušnic = rozvětvených trubic, které prostupují a okysličují všechny tkáně nejpočetnější skupina živočichů na Zemi patří.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Ryby-násadcoploutví,chrupavčití,mnohokostnatí.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Rozmnožování klepítkatců a korýšů
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_09_Hlísti.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_07_Systematika.
Rozmnožování obojživelníků
Přírodopis – 6.ročník VY_32_INOVACE_
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová) Ročník Cílová skupina
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_16_Štíři,
Prezentace seznamuje žáky se stavbou těla a typy vývoje hmyzu Předmět
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Bezobratlí Členovci.
VY_52_INOVACE_61_ Členovci- korýši- pavoukovci-učební text
Kostra kroužkovců a členovců
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
Členovci Korýši Stinka obecná. Př. stinka obecná - Stavba těla: - článkovaný krunýř - hlavová část se 2 páry tykadel - na každém článku krunýře 1 pár.
tř. KRUHOÚSTÍ (Cyclostomata)
Kmen: Členovci.
INSECTA 3. ledna 2014 VY_52_INOVACE_210225
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
Členovci vzdušnicovci.
HMYZ BEZKŘÍDLÍ, JEPICE.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno honožky,chvostoskoci Téma:ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu „Stonožky, mnohonožky, chvostoskoci“. Výklad je doplněn krátkým videem. Materiál je určen pro výuku biologie ve 2. ročníku čtyřletého gymnázia a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Součástí materiálu je pracovní list / test. V uzavřených položkách je možno vybírat více správných možností v nabídce. Na konci materiálu je uvedeno je autorské řešení testu. Test lze využít jako podklad pro samostatnou práci nebo domácí přípravu nebo při zkoušení, lze jej vytisknout a pracovat s ním v listinné podobě. Materiál je určen k interaktivní výuce.

STONOŽKY, MNOHONOŽKY Zařazení do systému: Kmen: ČLENOVCI Podkmeny: TROJLALOČNATCI KLEPÍTKATCI ŽABERNATÍ VZDUŠNICOVCI Třídy:- STONOŽKY - MNOHONOŽKY - CHVOSTOSKOCI - HMYZ

STONOŽKY (Chilopoda) -zploštělé článkované tělo -na každém článku 1 pár článkovaných nohou -1. pár = kusadlové nožky s jedovou žlázou → dravé (živí se červy, žížalami, hlísticemi, hmyzem) -na hlavě – 1 pár nitkovitých tykadel -noční aktivita Obr. 1

Stonožka škvorová (Lithobius forficatus) – vlhko, tma (pod kameny, kůrou, v listí) Obr. 2

Strašník dalmatský – 2cm, dravý, velmi dlouhé nohy, autotomie, J Evropa, u nás J Morava Obr. 3

Obr. 4 Zemivka žlutavá (Clinopodes flavidus) – v zemi, pod kameny (vlhko), živí se hlavně žížalami

MNOHONOŽKY (Diplopoda) tělo na průřezu kruhovité (někdy zploštělé z břišní strany) -články (= diplosomity) – vznik splynutím původně 2 článků → každý nese 2 páry končetin -článkovaná tykadla -jednoduché oči (někteří slepí) -většinou býložravci -vlhko, pod kameny, kůrou, v tlejícím listí Obr VIDEO – mnohonožka zemní (Julus terrestris)

Stavba těla mnohonožek Obr. 6 Cylinroiulus caeruleocinctus

Mnohonožka slepá (Blaniulus guttulatus) Obr. 7

některé mnohonožky se stáčejí do „klubíčka“ – svinule lesní (Glomeris pustulata) - obrana Obr. 8

CHVOSTOSKOCI Zařazení do systému: Kmen: ČLENOVCI Podkmeny: TROJLALOČNATCI KLEPÍTKATCI ŽABERNATÍ VZDUŠNICOVCI Třídy:- STONOŽKY - MNOHONOŽKY - CHVOSTOSKOCI - HMYZ

CHVOSTOSKOCI (Collembola) -starobylá skupina, kosmopolitní -nejpříbuznější skupina hmyzu -drobní -hlava, hruď, zadeček -ú.ú. – zanořeno do hlavy -tykadla -3 páry nohou -skákací aparát – furka (vidlička) + záchytka (retinaculum)

SKÁKACÍ APARÁT – v klidu je furka zachycena retinaculem, při skoku je furka uvolněna, vymrští se a „katapultuje“ chvostoskoka Obr. 9

-vnější oplození: ♀ sbírá spermatofor vybavený stopkou -u některých partenogeneze -vývin nepřímý (larva) -svlékají se i dospělci -EKG význam: půdotvorní činitelé, někteří škůdci (žampiony a jiné houby)

PRACOVNÍ LIST / TEST téma: STONOŽKY, MNOHONOŽKY, CHVOSTOSKOCI 1)Zařaďte mnohonožky do systému bezobratlých. 2)Vyberte správné tvrzení: a.Stonožky mají článkované tělo. b.Stonožky mají kruhový průřez těla. c.Stonožky jsou dravé. d.Tělní články stonožek srůstají původně ze dvou článků. 3) Furka je: a.Součást kousacího ústního ústrojí chvostoskoků. b.Součást článkovaných končetin chvostoskoků. c.Součást skákacího ústrojí chvostoskoků. d.Tykadlo chvostoskoků.

4) Vyberte správnou možnost: a. Mnohonožky jsou dravé / býložravé. b. Mnohonožky mají zploštělý / kruhový průřez těla. c. Chvostoskoci mají vnější / vnitřní oplození. d. Mnohonožky mají jednoduché / složené oči. 5) Popište životní prostředí stonožek a mnohonožek. 6)Napište dva zástupce stonožek a dva zástupce mnohonožek. 7)Popište ekologický význam chvostoskoků.

PRACOVNÍ LIST / TEST - ŘEŠENÍ téma: STONOŽKY, MNOHONOŽKY, CHVOSTOSKOCI 1)Zařaďte mnohonožky do systému bezobratlých. kmen: členovci podkmen: vzdušnicovci 2)Vyberte správné tvrzení: a.Stonožky mají článkované tělo. b.Stonožky mají kruhový průřez těla. c.Stonožky jsou dravé. d.Tělní články stonožek srůstají původně ze dvou článků. 3) Furka je: a.Součást kousacího ústního ústrojí chvostoskoků. b.Součást článkovaných končetin chvostoskoků. c.Součást skákacího ústrojí chvostoskoků. d.Tykadlo chvostoskoků.

4) Vyberte správnou možnost: a. Mnohonožky jsou dravé / býložravé. b. Mnohonožky mají zploštělý / kruhový průřez těla. c. Chvostoskoci mají vnější / vnitřní oplození. d. Mnohonožky mají jednoduché / složené oči. 5) Popište životní prostředí stonožek a mnohonožek. vlhké, tmavé – př. pod kameny, pod kůrou stromů, v opadaném listí, v půdě 6)Napište dva zástupce stonožek a dva zástupce mnohonožek. - stonožky: stonožka škvorová, strašník dalmatský, zemivka žlutavá - mnohonožky: mnohonožka zemní, svinule lesní 7)Popište ekologický význam chvostoskoků. + podíl na půdotvorných procesech, - škůdci (např. žampionů)

OBRÁZKY: 1 – archiv autora 2 - DARKONE. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BAUERPH. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GELLER - GRIMM, Fritz. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 5 – archiv autora 6 - DARKONE. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SANJA commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SHYAMAL, L.. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BUKRHARDT, U.. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN