P OHYBY ROSTLIN, JEJICH VÝVOJ A RŮST Karolína Kleinová Oktáva 2015/16 Cvičení z biologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příprava rostlin a živočichů na zimu
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Pohyby rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Použitý zdroj: Biologie rostlin, pro gymnázia, Lubomír Kincl
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
Růst a vývoj rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Růst a vývoj rostlin.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.03 Anotace: Prezentace seznamuje s projevy živých organismů – pohybem a dýcháním. Vzdělávací oblast: Základní projevy živých organismů,
Rostliny na jaře.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Regulátory rostlinného růstu
Fyziologie mikroorganismů
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
1 VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_488_Př7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník:
NázevRůst rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika AnotaceVýklad s testem, lze použít i jako materiál k samostudiu Klíčová.
Pohyby rostlin VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.11/Li
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
autor: Radka Vašíčková
Pohyby rostlin Schopnost rostlin reagovat pohybem na vnější fyzikální nebo chemický podnět se označuje dráždivost.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Soustavy pletiv Pletiva – skupiny buněk stejného tvaru, funkce.
Rostliny.
Název Pohyby rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Pohyby rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
ZNAKY ŽIVOTA ROSTLIN.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Jiří Kec,Pavel Matoušek
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EVVO Prvouka 3. ročník ZŠ „ŽIVÁ PŘÍRODA“
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
Růst a vývin rostlin.
Uspořádání rostlinného těla
Zvláštnosti metabolismu rostlin
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
RŮST A VÝVOJ ROSTLIN.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Symbioza Mixotrofie Parazitismus Saprofytismus Mykorhiza
Přírodní látky Hormony –různé chem. látky, ovlivňují živé buňky a procesy v nich – řídí a ovlivňují činnost buněk –rostlinné hormony = fytohormony – řídí.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
Růst a vývin rostlin - rozmnožování pomocí semen
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Otázky k přednášce 1. 1.Jaké jsou charakteristické vlastnosti rostlin na rozdíl od živočišných organismů na úrovni buňky, pletiva a celého organismu? Jaký.
Dormance.
Pohyby rostlin.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rostliny Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Společné znaky rostlin.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorHana Krejčová Datum NázevVY_52_INOVACE_32_rostliny Ročník3. Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Fyziologie rostlin Zabývá se vnitřními životními pochody rostlin.
Název prezentace (DUMu): Růst rostlin
BUŇKA – základ všech živých organismů
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Název prezentace (DUMu): Dráždivost a pohyby rostlin
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Název projektu: Moderní škola
Vegetativní rostlinné orgány
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Živá příroda.
Růst a vývin rostlin.
Botanika.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Transkript prezentace:

P OHYBY ROSTLIN, JEJICH VÝVOJ A RŮST Karolína Kleinová Oktáva 2015/16 Cvičení z biologie

P ASIVNÍ POHYBY výsledkem působení sil mimo rostlinu, pohyb semen a plodů anemochorie – pohyb s využitím větru hydrochorie – pohyb s využitím vody zoochorie – pohyb pomocí zvířat epizoochorie – rozšíření rostlin přichycením na živočicha endozoochorie – roznos průchodem zažívacím traktem živočicha myrmekochorie – rozšiřování mravenci ornitochorie – roznos ptáky antropochorie – pohyb pomocí člověka

P ŘÍKLADY PASIVNÍHO POHYBU Anemochorie Epizoochorie Myrmekochorie

A KTIVNÍ POHYBY 1. Fyzikální pohyby – hýbají se živé i neživé části rostliny Hygroskopické – bobtnání, šišky Kohézní – výtrusnice kapradin Explozivní – netýkavka

2. V ITÁLNÍ POHYBY Lokomace = taxe – pohyb z místa na místo V buňce - pohyb cytoplazmy, buněčného jádra, plastidů Celých buněk a kolonií – sinice, řasy, hlenky, zoospory fototaxe – pohyb za světlem (sinice) chemotaxe – k chemickému podnětu či od něj aerotaxe – za kyslíkem (bakterie) termotaxe – za vyšší teplotou hydrotaxe – za vodou (hlenky) geotaxe – proti směru gravitace (řasy k hladině vody) Pozitivní – pochyb k podnětu Negativní – pohyb od podnětu

2. V ITÁLNÍ POHYBY Ohyby – pohyb pouze části rostliny Samovolné (vnitřní podnět) Nutační – nevratné Variační – vratné

Odvetné (vnější podnět) Orientované (Tropismy – záleží na směru podnětu)  fototropismy (slunečnice)  aerotorpismus – reakce na kyslík  chemotropismus - na chemické látky v prostředí  tigmotropismus - dotyk  termotropismus – reakce na změnu teploty  hydrotropismus – působící vlhkost Neorientované (Nastie – mění se intenzita podnětu)  Fotonastie - intenzita světla (rozevírání květů)  termonastie - změna teploty(rozevírání tulipánů)  tigmonastie - reakce na dotyk  chemonastie – reakce na styk s chemikálií  seismonastie – mechanickým otřesem  nyktinastie = spánkové pohyby

R ŮST ROSTLIN Kvantitativní nevratná změna Tři fáze: Zárodečná fáze (= embryonální) malé tenkostěnné buňky, které se stále dělí, hodně cytoplazmy, velké jádro Prodlužovací fáze (= elongační) Probíhá zvětšování objemu buněk Rozlišovací fáze (= diferenciační) Buňky se tvarově odlišují a specializují podle funkce – vznik trvalých pletiv probíhá současně se zárodečnou a prodlužovací fází

R ŮST ROSTLIN Vnější faktory růstu světlo: nutné pro tvorbu asimilátů při fotosyntéze etiolizace (= žloutnutí rostlin při nedostatku světla) teplo: minimum (začíná růst) × optimum (nejvyšší intenzita růstu) × maximum (růst ustává) kyslík: dýchání voda: nezbytná v embryonální a v prodlužovací fázi živiny: optimální množství znečištění prostředí a UV paprsky růst zpomalují

R ŮST ROSTLIN Vnitřní faktory Stimulátory (Povzbuzení činnosti) Auxiny Tvoří se ve vrcholech stonku Ve vysoké koncentraci může brzdit růst např. postranních pupenů Cytokininy Hlavně v kořenových špičkách Urychlují dělení buněk Gibereliny Zrychlují dělení buněk Přerušují období klidu u semen, hlíz a cibulí

Inhibitory Kyselina abscisová Hlavně v plně vyvinutých listech a plodech Zpomaluje růstové procesy, navozuje u rostlin odpočinek Etylen Plynný hormon, který vzniká rozkladem chem. látek Omezuje růst kořenů, prodlužování Urychluje dozrávání plodů

R ŮST R OSTLIN Periodicita růstu Pravidelně se opakuje denní: den (pomalejší růst) × noc (vyšší produkce auxinů > rychlejší růst) roční: změny vnějšího prostředí (teplota,...) – období klidu × období vegetace

R ŮST ROSTLIN Růstová korelace Korelace = vzájemná souvislost/závislost Apikální dominance Nadvláda vrcholového pupenu, který brání růstu postranních (spících) pupenů Regenerace Fyziologická = přirozená obnova (obnova listů, sítkovic,...) Patologická = uplatňuje se při poškození rostliny (vznik závalu při uříznutí větve,...)

V ÝVOJ ROSTLIN Kvalitativní změna 1. embryonální fáze (od zygoty k dozrání semene) 2. vegetativní fáze (od klíčení semene; vznik vegetativních orgánů; pouze vegetativní rozmnožování) 3. dospělost (vznik reprodukčních orgánů; vegetativní i pohlavní rozmnožování) 4. stárnutí (převaha katabolických procesů); rostlina se nemnoží; končí odumřením rostliny)

V ÝVOJ ROSTLIN Rozdělení rostlin podle délky životního cyklu Jednoleté rostliny - v jednom roce vyklíčí, plodí a odumírají Efeméry - vývoj trvá několik týdnů Letničky - celý cyklus proběhne od jara do podzimu Ozimy - naseje se na podzim, vyklíčí, přezimuje, kvete, sklizeň Dvouleté rostliny - první rok vytvoří vegetativní orgány, přezimují a ve druhém roce plodí a odumírají Vytrvalé rostliny Jednou plodící - několik let vytvářejí vegetativní orgány, potom jednou vykvetou, plodí a odumřou Opakovaně plodící trvalky (pereny) - plodí většinou už v prvním roce, nepříznivé období přečkávají pomocí oddenků, hlíz, cibulí dřeviny – žijí většinou déle než trvalky, plodí až po několika letech