Obratlovci obojživelníci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OPAKOVÁNÍ TŘÍDA RYB A OBOJŽIVELNÍCI Přehled některých ryb a obojživelníků Skokan hnědý na snůšce (provázky jsou snůšky ropuchy ob. Snůška ropuchy.
Advertisements

VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.14 Anotace:
Základní škola Rosice, okres Chrudim
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Autor:Mgr. Alena Shánělová
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Obojživelníci.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování obojživelníci
OBOJŽIVELNÍCI obývají „oba živly“ VODU SOUŠ.
OBOJŽIVELNÍCI Ocasatí.
Základní škola Kladruby
Třída: Obojživelníci znaky:
Obojživelníci Zástupci.
Živá a neživá příroda 3. ročník
OBOJŽIVELNÍCI
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Digitalizace výuky Příjemce
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Prvouka, přírodověda Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_06_10.
Zoologická zahrada Východ ZOO.
Třída OBOJŽIVELNÍCI Tvoří přechodnou skupinu mezi vodními a suchozemskými obratlovci, vyvinuli se z lalokoploutvých ryb (latimérie podivná), dospělci.
Obojživelníci Základní škola Žižkov, Kremnická 98, Kutná Hora
Jedná se o štíhlého čolka s drobnými končetinami a dlouhou hlavou. Pokud se vyskytuje ve vodě, jeho kůže je hladká, na souši ji má suchou a jemnozrnnou.
charakteristika obojživelníků
Živočichové opakování Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Základní škola a Mateřská škola Bělkovice – Lašťany
Obojživelníci autor: David Hainall.
Obojživelníci České republiky
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST – „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo CZ.1.07/1.400/ Číslo materiálu:
OBRATLOVCI Ryby a obojživelníci.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Obojživelníci Ocasatí Bezocasí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s vnější stavbou těla ryb a mírně.
stavba těla, rozmnožování
Základní škola Kladruby
OBOJŽIVELNÍCI Bezocasí.
Třída OBOJŽIVELNÍCI Přechodná skupina mezi vodními a suchozemskými obratlovci rozmnožování a vývin probíhá ve vodě, larvy= PULCI=dýchají ,mají.
RYBY 2 Obojživelníci plazi.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
NAŠI OBOJŽIVELNÍCI Obr.1.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.7 Živočichové - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - OBOJŽIVELNÍCI Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
RYBY. Stavba těla: Tělo se skládá z hlavy, trupu a ocasu, končetiny jsou přeměněné v ploutve. Pokryv těla: Tělo je kryto šupinami, které jsou neustále.
OBOJŽIVELNÍCI 7. ročník ZŠ Londýnská. OBOJŽIVELNÍCI.
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třída Obojživelníci
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
ŽIVOČICHOVÉ - PROCVIČOVÁNÍ
Autor: Mgr. Vladislava Slepičková
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
OBRATLOVCI Třída: OBOJŽIVELNÍCI.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
OBOJŽIVELNÍCI – VE VODĚ I NA SOUŠI
Podtřída: Ocasatí Mají dva páry stejně vyvinutých končetin
OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání
Poznávání obojživelníků
Obojživelníci VY_52_INOVACE_26 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Obojživelníci Naomi anna kubátová. druhy  Ocasatí  Mloci čolek  Čolek  žebrovník  Bezocasatí žebrovník  Různé druhy žab.
Zpracoval: Marcela Kováříková
OBOJŽIVELNÍCI 7. třída.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_118_Ryby
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

obratlovci obojživelníci

Příští hodinu referát PLAZI LESA

obratlovci

BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ? Čím se zásadně liší OBRATLOVCI a BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ?

Čím dýchají živočichové žijící ve vodě? x žijící na souši?

suchozemští živočichové vodní živočichové žábry suchozemští živočichové PLÍCE

OBOJŽIVELNÍCI V BLÍZKOSTI VOD – LESNÍ POTŮČKY A TŮŇKY

OBOJŽIVELNÍCI žáby mloci Bez ocasu S ocasem žáby mloci skokan ropucha mlok čolek

ŽÁBY

ZBARVENÍ KRYCÍ VÝSTRAŽNÉ SPLÝVAJÍ SVÝM ZBARVENÍM S OKOLÍM, OCHRANA PŘED NAPADENÍM ŽIVOČICH BÝVÁ JEDOVATÝ, VARUJE NEPŘÁTELE, ŽE JE NEBEZPEČNÝ

Čím se obojživelníci živí?? HMYZEM MĚKKÝŠI ŽÍŽALAMI PAVOUKY DROBNÝMI HLODAVCI

PULEC VE VODĚ, DÝCHÁ ŽÁBRAMI

V DOBĚ ROZMNOŽOVÁNÍ SE OBOJŽIVELNÍCI STĚHUJÍ K VODĚ, ČASTO PŘI TOM MUSÍ PŘEJÍT PŘES SILNICE A DÁLNICE, KDE ZAHYNOU POD KOLY AUT.

Jak tráví obojživelníci zimu?

KŮŽE OBOJŽIVELNÍKŮ JE TENKÁ A HLADKÁ (BEZ KOŽNÍCH VÝRŮSTKŮ) OBSAHUJE MNOŽSTVÍ SLIZOVÝCH ŽLÁZ, KTERÉ JI NEUSTÁLE ZVLHČUJÍ PŘES ZVLHČENOU KŮŽI SNÁZE PRONIKÁ KYSLÍK (KOŽNÍ DÝCHÁNÍ), ALE TAKÉ NEČISTOTY Z PROSTŘEDÍ NĚKTEŘÍ MAJÍ V KŮŽI JEDOVÉ ŽLÁZY NĚKTEŘÍ JSOU SCHOPNI ZMĚNIT SVOU BARVU

Proč jsou obojživelníci v ČR chránění zákonem?

Ze všech tříd obratlovců je nejvíce ohrožených druhů mezi obojživelníky. Rychlost vymírání obojživelníků je mnohem rychlejší (až 200x) než u jiných zvířat. Obojživelníci mají propustnou kůži a žijí ve vodním i suchozemském prostředí. Z obou prostředí tak přestupují škodliviny do jejich těl. Na zkáze se podle vědců podílí také predátoři, problémy s rozmnožováním, choroby, ale také stres vyvolaný lidmi a jejich působením: ničení přirozeného prostředí, znečištění životního prostředí, rozšíření druhů, které v přírodě nejsou původní, globální oteplování a zvýšené dávky UV záření.

ZÁSTUPCI OBOJŽIVELNÍKŮ a) žáby

Skokan hnědý

skáče až do vzdálenosti 1 m

vajíčka skokana se zárodky pulci skokana hnědého pulec

Ropucha obecná

samec ropuchy samice ropuchy

samec samice páření ropuchy obecné

přední noha ropuchy zadní noha ropuchy

Vajíčka ropuchy Pulci ropuchy obecné

Pulci ropuchy obecné

Obranná reakce ropuchy

silně ohrožený druh Rosnička zelená

Dospělá rosnička měří 3 – 5 cm. mládě Dospělá rosnička měří 3 – 5 cm. mlá

ZÁSTUPCI OBOJŽIVELNÍKŮ a) ocasatí

silně ohrožený druh Mlok skvrnitý

20 cm

Pulec mloka co je to??? VNĚJŠÍ ŽÁBRY

samec Čolek obecný 6 - 10 cm 6 cm samice

Pulci čolka

samec KDO JE KDO??? samice

OBRATLOVCI LESA – obojživelníci Obratlovci – mají vnitřní kostru s páteří z obratlů Obojživelníci v lese žáby (bez ocasu) a mloci (ocas) žáby: skokan hnědý - skáče, ropucha obecná - leze, má jedové žlázy, rosnička zelená - na keřích mloci: mlok skvrnitý, čolek obecný zbarvení - ochranné (skokan) nebo výstražné (mlok) - má jedové žlázy v kůži vývoj - přes larvu = pulec - ve vodě, dýchá žábrami dospělec - na souši, dýchá plícemi a kůží – tenká, slizká rozmnožují se ve vodě potrava: hmyz, pavouci, plži  udržují biologickou rovnováhu citliví na čistotu prostředí, V ČR - chránění zákonem

Opakování: 1. Vysvětli rozdíl mezi obratlovci a bezobratlými živočichy a uveď příklady 5 živočichů z každé skupiny. 2. Vysvětli, proč dostali obojživelníci své jméno  popiš vývin obojživelníků; vysvětli hlavní rozdíl mezi larvou a dospělcem (životní prostředí + dýchání). 3. Na jaké dvě velké skupiny dělíme zástupce obojživelníků a podle čeho se takto dělí? Uveď dva zástupce z každé skupiny. 4. Jak se přizpůsobili obojživelníci svým vzhledem životnímu prostředí? Na co lze u některých podle jejich vzhledu usuzovat? 5. Čím se obojživelníci živí? Jak tráví zimu? Jsou pro přírodu ( pro člověka ) něčím užiteční nebo naopak?