ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, 379 01 Třeboň AutorMgr.Dana Motyčková ČísloVY_32_Inovace_3411 NázevPoledníky a rovnoběžky Téma hodinyPoledníky a rovnoběžky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZEMĚ JAKO VESMÍRNÉ TĚLESO
Advertisements

GLÓBUS COPAK NÁM ŘÍKÁ TENTO PŘEDMĚT, KDYŽ SE NA NĚJ PODÍVÁME?
PLANETA ZEMĚ 3.planeta od Slunce s výrazně odlišnými vlastnostmi oproti ostatním palnetám: ideální velikost umožňuje dostatečnou gravitaci pro udržení.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Povrch Země je pokryt pomyslnou sítí čar poledníků a rovnoběžek
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Tvar a rozměry Země.
Jak se neztratit na moři?
Polární oblasti Anotace
Tvar a rozměry Země.
Modrá planeta Země.
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Orientujeme se na planetě Zemi
POLEDNÍKY a ROVNOBĚŽKY
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 6.
Geografie jako věda a její využití
GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ.
Zeměpisná poloha 6. října 2005.
ARKTIDA v Severním ledovém oceánu
Pohyby Země Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Určování zeměpisných souřadnic
Přírodověda – Podnebné pásy ( Polární pás )
Orientace na Zemi – poledníky a rovnoběžky
Registrační číslo projektu
Počasí během roku a podnebí
SVĚTOVÉ STRANY , POLEDNÍKY A ROVNOBĚŽKY
1. Během jednoho oběhu kolem Slunce se Země otočí
Zeměpisná poloha.
Svět na mapě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Rozvoj v poznání světa přispěly objevné cesty
Autor: Mgr. Helena Nováková
Glóbus Glóbus - zmenšený model Země - má své měřítko
Za předpokladu požití glóbusu, mapy světa, psacích potřeb.
Zeměpisná síť I. Jan Dušek.
DEN a NOC.
Sluneční soustava 5. ročník
Kartografie a topografie
Rovnoběžky.
Rovníkové souřadnice I.druhu Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová Seminář z fyziky Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
GLÓBUS.
ORIENTACE NA ZEMI zeměpisné souřadnice
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Geometrická podstata map
Tvar a rozměry Země.
Podnebí, podnebné pásy.
Časová pásma.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ opakování učiva 6. ročníku Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo.
IT ve škole 2499/21/7.1.4/2010 Rovnoběžky a poledníky VY_32_INOVACE_C13 Sada 1 Člověk a příroda ZŠ Pačejov.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_2.PLANETA ZEMĚ Téma: Planeta Země Číslo projektu:
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Atmosféra - podnebí I. – teplotní pásy Tomáš Kvasný Zeměpis Březen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Antarktida Polární oblasti tajga.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Trvání dne a noci na Zemi TÉMATICKÝ CELEK:
VESMÍR.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
ZEMĚPIS VY_32_INOVACE_05_05_ poledníky a rovnoběžky.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_ZEMĚPIS
VY_32_INOVACE_14_Z_POLÁRNÍ PUSTINY
VY_32_INOVACE_15_32_STŘÍDÁNÍ ČTYŘ ROČNÍCH OBDOBÍ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_01_Světadíly_a_oceány_ib2 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr.Dana Motyčková ČísloVY_32_Inovace_3411 NázevPoledníky a rovnoběžky Téma hodinyPoledníky a rovnoběžky PředmětVlastivěda Ročník/y/4. AnotaceMateriál obsahuje výklad o polednících a rovnoběžkách na Zemi, o severním a jižním pólu, rovníku a otázky na procvičení učiva. Očekávaný výstup Seznamuje se s poledníky a rovnoběžkami na Zemi, odpovídá na otázky a řeší jednoduché úkoly. Druh učebního materiálu Prezentace

Na mapě i glóbusu je vyznačena zeměpisná síť. Tvoří ji… Poledníky jsou myšlené čáry (polokružnice) na zemském povrchu, které směřují od severního pólu k jižnímu pólu. Rovnoběžky jsou myšlené čáry (kružnice) na zemském povrchu, které vyznačují směr od východu na západ. Každá rovnoběžka i poledník má své číslo, proto pomocí zeměpisné sítě můžeme určit přesnou polohu kteréhokoli místa na zeměkouli.

Základní poledník nebo též nultý poledník je poledník, od kterého se počítá zeměpisná délka. Prochází Královskou observatoří v Greenwichi v Anglii (dnes jižní předměstí Londýna), podle toho se nazývá též Greenwichský poledníkpoledníkzeměpisná délka Královskou observatoří v Greenwichi AngliiLondýna Od počátků astronomie bylo její důležitou aplikací měření času a využití nebeských těles pro navigaci. Pravý sluneční čas je v každém místě svázán s místním poledníkem.astronomienebeských tělesnavigaciPravý sluneční čas

Městem Jindřichův Hradec prochází 15 poledník východní délky. 0 ©Dana Motyčková

V bodech, kde na glóbusu protíná model zemské osy povrch, jsou póly. Kolem myšlené zemské osy se Země otočí jednou za 24 hodin a vystřídá se den a noc. Nejsevernější místo na Zemi je severní pól (Arktida). Severní pól je výrazně teplejší než jižní pól, protože se nachází na úrovni hladiny moře uprostřed severního oceánu. Zimní (lednové) teploty na severním pólu se pohybují v rozmezí od asi -43 °C. Letní teploty (v červnu, červenci a srpnu), se pohybují kolem bodu mrazu (0 °C). Mocnost (tloušťka) ledu na severním pólu se pohybuje kolem dvou až tří metrů tloušťky. Doba, kdy je Slunce trvale nad obzorem se nazývá polární den, a doba, kdy je slunce pod obzorem se nazývá polární noc ( střídají se pravideĺně po půl roce ).polární denpolární noc 6. dubenn ,00° N Robert Edwin Peary na saních duben ,83° N ze Špicberků Roald Amundsen (Norsko) a Lincoln Ellsworth (Spojené státy) 2 letadla, ztroskotání při přistání1925Roald Amundsen Dosažení pólu:

Obyvatelé severního pólu: · EskymáciEskymáci K přežití v arktických oblastech vynalezli kajak, olejovou lampu, iglú, anorak (obdoba horního dílu neoprénu z mrožích či tuleních střev …) Lední medvěd

Nejjižnější místo na Zemi je jižní pól (Antarktida). Jižní pól se nachází ve výšce 2835 m nad mořem uprostřed v těchto místech rovného 2850 m silného ledového masivu, který se posouvá rychlostí 10 m za rok. Od postavení polární stanice jsou o jižním pólu známa některá klimatická data. Zaznamenané teploty se pohybují mezi -82,2 a -13,6° C s průměrnou hodnotou -49° C. Vítr zde fouká v průměru 5,5 m / s. Jižní pól na Zemi je místo, kde zemská osa protíná zemský povrch, a ze kterého se navíc Země při pohledu směrem k rovníku jeví, jako by se otáčela ve směru hodinových ručiček.rovníku Prvním člověkem, který stanul na jižním pólu, byl norský polárník Roald Amundsen. Bylo to 14. prosince Ve stejný okamžik se pokoušel dobýt jižní pól také Angličan Robert Falcon Scott. Jeho expedice dorazila na točnu o měsíc později. Při strastiplné zpáteční cestě se svou výpravou zahynul.Roald Amundsen14. prosince1911Robert Falcon Scott V současné době se na jižním pólu nachází trvale obydlená polární stanice Amundsen-Scott Amundsen-Scott

Jižní pól a jeho obyvatelé: Tučňáci

Běžně se vyskytují v polárních oblastech (jižní záře – aurora australis, severní záře – aurora borealis), zatímco ve středních zeměpisných šířkách a zejména v tropech jen výjimečně. Zajímavým úkazem je polární záře

Nejdelší rovnoběžka se nazývá rovník. Ten půlí na povrchu Země vzdálenost mezi oběma póly. Rozděluje zeměkouli na dvě polokoule – severní a jižní. Rovnoběžky se zkracují od rovníku směrem k pólům (bod).rovníkupólům Oblasti kolem rovníku jsou nejteplejšími místy na Zemi. Nejvýznamnější zemské rovnoběžky: Rovnoběžky se standardně označují podle své zeměpisné šířky. Některé význačné mají svá vlastní jména. Jsou to např.zeměpisné šířky severní pólseverní pól (rovnoběžka 90° severní šířky), severní polární kruhseverní polární kruh (rovnoběžka 66°33′ severní šířky), obratník Rakaobratník Raka (rovnoběžka 23°27′ severní šířky), rovníkrovník (rovnoběžka 0°), obratník Kozorohaobratník Kozoroha (rovnoběžka 23°27′ jižní šířky), jižní polární kruhjižní polární kruh (rovnoběžka 66°33′ jižní šířky) jižní póljižní pól (rovnoběžka 90° jižní šířky) Amazonský prales

Zopakuj si: 1.Co je poledník? 2.Co je rovnoběžka? 3.Jak říkáme oblastem kolem pólů? 4.Na kterém pólu je chladněji? 5.Vyhledej si čím je způsobena polární záře. 6.Která rovnoběžka je nejdelší? 7.Může se potkat lední medvěd s tučňákem? 8.K čemu slouží rovnoběžky a poledníky? 9.Kterým městem prochází nultý poledník? 10.Kterým městem prochází patnáctý poledník? 11.Vyhledej si, kdo žije v rovníkové Africe.

Použité zdroje: Archiv autora foto: poledník v Jindřichově Hradci - autor AdamAdam from cscs Přemysl otakarPřemysl otakar ChrisOChrisO Kuno Lechner ThesevenseasThesevenseas (talk)talk TukesTukes at en.wikipediaen.wikipedia Przemyslaw "Blueshade" Idzkiewicz KOLEKTIV AUTORŮ POD VEDENÍM PROF. PHDR. PETRA CHALUPY, Csc. Člověk a jeho svět: Naše vlast Místo, kde žijeme- vlastivěda. druhé vydání. Všeň: Alter, ISBN