Nastavení fotoaparátu (4)
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Josef Kulhavý Předmět:Informační technologie
Obsah Průběh fotografování1 Režimy fotoaparátu – auto2 Režimy fotoaparátu – portrét3 Režimy fotoaparátu – krajina4 Režimy fotoaparátu – makro5 Režimy fotoaparátu – noc6 Zásady – ústřední motiv7 Zásady – rušivé elementy8 Zásady – světlo9 Zásady – umístění objektů10
Obsah Práce s bleskem11 Kamera a sekvence12 Zoom13 Další funkce fotoaparátu14
1.Zapneme fotoaparát – Po zapnutí se vysune objektiv a provedou základní nastavení fotoaparátu 2.Můžeme upravit zoom – Pro lepší zachycení fotografovaného objektu a kompozici snímku 3.Namáčkneme (cca do poloviny) tlačítko spouště – V té době fotoaparát zaostří, nastaví clonu a čas závěrky, rozhodne se, zda použije blesk, blesk zároveň i dobije 4.Domáčkneme tlačítko spouště – Dojde k expozici světlocitlivého čipu, zároveň se aktivuje blesk, dojde k uložení snímku na paměťovou kartu Průběh fotografování 1
Univerzální režim, který využijeme, pokud se focením nechceme více zabývat. Fotoaparát nastaví vše sám na střední hodnoty. Za běžných světelných podmínek dává dobré výsledky. Režimy fotoaparátu – auto 2
Používá se na focení portrétů (zblízka). Fotoaparát nastaví hodně otevřenou clonu a krátký čas. Důsledkem je malá hloubka ostrosti a tedy mírně rozmazané pozadí. Postava na snímku je od pozadí opticky oddělena, což je dobře. Režimy fotoaparátu – portrét 3
Pro fotografování blízkých i vzdálených objektů. Fotoaparát nastaví co největší clonu s přihlédnutím k nejdelšímu za aktuálních světelných podmínek použitelnému času. Výsledkem je vysoká hloubka ostrosti a tedy kompletně ostrý snímek, od popředí až po pozadí. Režimy fotoaparátu – krajina 4
Pro fotografování malých, velmi blízkých předmětů. Některé fotoaparáty mají dva režimy – Režim Makro – pro fotografování objektů vzdálených 20 – 50 cm. – Režim Supermakro – pro fotografování objektů vzdálených 5 – 20 cm. – Tyto vzdálenosti vždy záleží na konkrétním fotoaparátu. Blízké objekty odrážejí málo světla, proto fotoaparát musí nastavit nízkou clonu. Důsledkem je velmi nízká hloubka ostrosti. Režimy fotoaparátu – makro 5
Pro fotografování za špatných světelných podmínek. Fotoaparát nastaví co nejdelší čas (např. 1/30 s), aby se alespoň trochu vykreslilo pozadí a vždy zapne blesk pro osvětlení popředí. Důsledkem dlouhého času je citlivost na pohyb přístroje a např. rozmazaná světla pohybujících se vozidel. Ostře je vykresleno jen popředí v dosahu blesku, tj. do cca 5 metrů od přístroje. Pevná ruka často nestačí, velmi užitečný je stativ. Režimy fotoaparátu – noc 6
Snímek by měl mít ústřední motiv, který zdůrazníme jeho umístěním na snímku. Ústřední motiv by měl být dostatečně velký, bez zbytečného místa kolem. Zásady – ústřední motiv 7
Snímek by neměl obsahovat rušivé prvky. Příklady: – Vedle objektu (dopravní značka, cizí lidé) – V pozadí objektu (budovy barevně splývající s objektem) Zásady – rušivé elementy 8
Při fotografování bychom měli stát po světlu, aby byl objekt dobře osvícen, světlo by nemělo by být za ním. Ideální je šikmé světlo – ranní nebo večerní slunce. Denní světlo je daleko lepší, než světlo blesku. Pozor na stín fotografa. Pozor na okna proti objektivu – raději fotografovat se zataženými záclonami nebo s vynuceným bleskem. Zásady fotografování – světlo 9
Ústřední objekt by měl být jasně zřetelný, většinou hodně velký. Neměl až na výjimky být uprostřed snímku, daleko lépe vyzní jeho umístění do 1/3 od kraje. Při focení krajiny by rozhraní mezi krajinou a oblohou nemělo být uprostřed snímku. Buď zdůrazníme oblohu, nebo krajinu. – Středová kompozice je statická až nudná, někdy však má své opodstatnění. Zásady – umístění objektů 10 Pokud je na snímku vyjádřen pohyb, pohled nebo směřování, neměl by objekt „utíkat“ ven ze snímku, ale naopak směřovat do jeho středu.
V menu fotoaparátu lze pracovat s nastavením blesku: Auto – automatický režim, o použití blesku rozhodne sám fotoaparát Vždy vypnuto – blesk se nepoužije Vždy zapnuto – blesk se použije Redukce červených očí – blesk blikne dvakrát – poprvé svým jasem donutí rohovku lidského oka, aby se stáhla a tím zabránila odlesku očního pozadí při druhém blesknutí Práce s bleskem 11
Kamera – Pořizování videa – Záznam nedosahuje kvality videokamery (zejména nízký framerate – pouze 15 snímků za sekundu oproti 25 snímkům za sekundu u videokamery) – Někdy obsahují i mikrofon pro záznam zvuku Sekvenční snímání – Několik kvalitních fotografií za sebou – cca 3x za sekundu – Většinou nelze použít blesk Kamera a sekvence 12
Pro přiblížení objektů / zvětšení objektů a tím i lepší kompozici snímku. Ovládací prvek je většinou umístěn na horní straně fotoaparátu. Zoom 13 Používá se jedině optický zoom. Digitální zoom je nepoužitelný – rozmazává fotografii.
Samospoušť – pro zpožděnou expozice snímku. – Pro skupinovou fotografii (včetně fotografa) – Pro přesnější zaměření fotoaparátu (při stisku spouště se fotoaparát může pohnout) Panoramatický režim – pro přípravu spojení fotografií do panoramatu Detekce obličeje – rozpozná obličej a zaostří na něj Detekce úsměvu – expozice proběhne automaticky, jakmile fotoaparát rozpozná úsměv Zvukové poznámky – zaznamená několik sekund zvuku před nebo po expozici snímku GPS – zaznamená souřadnice pořízení snímku a uloží ji jako IPTC informaci … Další funkce fotoaparátu 14
idif/fotografovani/images2/Nikon_Coolpix_L2_OBR.28_makro_tuzky.jpg time-photos/The-New-Focal02-0.jpg time-photos/The-New-Focal01-0.jpg pjeew/T4wdGDOSHdI/AAAAAAAAAJE/U9jWo4UvYgY/s1600/Pohled+prav%C3%A1.JPG Použité zdroje