Dějiny a literatura po roce 1945 – moderní odborné a didaktické trendy CZ.1.07/1.3.08/03.0013 Studijní opora Semestrální kurz 2012 Sedmdesátá léta v rodinné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Románské umění 11. – 13. století.
Advertisements

Tematický okruh: Člověk ve společnosti (Kulturní život)
Románská kultura 10. – 12. století
Románská kultura.
Významné památky ČR.
Kultura raného středověku
Renesance.
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Česká kultura v 16. století renesance
VATIKÁN.
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
Románský sloh.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Gotická kultura.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Osobnosti Charty 77 Václav Havel Petr Uhl Jiří Dientsbier Jiří Hájek.
zpracovaný v rámci projektu
Gotická kultura.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Ve znamení gotického slohu
Umělecké slohy a moderní umění 1. Románské umění a Gotika
GOTIKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Kultura na počátku novověku
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_412_NAŠE VLAST Téma: POLOHA ČR, SOUSEDNÍ.
STÁTNÍ SVÁTEK 17. listopadu
EVROPSKÁ INTEGRACE.
RENESANCE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
EURO. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Umění a lidská tvořivost: Umění a lidská tvořivost: románský a gotický styl OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Simona Rendeková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01_ČESKÉ DĚJINY_ROMÁNSKÝ SLOH ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Nejvýznamnější gotické památky v Evropě Iva Závišková 6.A.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola
pol. 12. století - konec 15. stol.
HLAVNÍ MĚSTO PRAHA Mgr. Michal Oblouk.
GOTIKA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Dějiny ČR – románský sloh
Gotika Bolfíková Nikola.
VY_32_INOVACE_206_Gotika Šablona Identifikátor školy:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Architektura do začátku 20. století.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Obnovení demokracie v Československu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
ARCHITEKTURA = STAVBY Celek
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Architektonické směry
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_36_Návrat_k_demokracii_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_19
Význam křesťanství ve středověku
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Architektonické slohy města Veselí nad Moravou ÚKOL Č. 23
Transkript prezentace:

Dějiny a literatura po roce 1945 – moderní odborné a didaktické trendy CZ.1.07/1.3.08/ Studijní opora Semestrální kurz 2012 Sedmdesátá léta v rodinné historii PhDr. Helena Východská

„ŽHAVÁ“ HISTORIE OBDOBÍ

LISTOPADOVÉ SYMBOLY

SAMETOVÝ VŮDCE PREZIDENT V DŮCHODU Dramatik, spoluzakladatel Charty 77, se takřka přes noc stal z politického vězně hlavou nové demokracie. V listopadu 1989 se postavil do čela Občanského fóra a vyjednal s komunisty nenásilné předání moci. Disidenta, který byl ještě před několika měsíci ve vězení, zvolil parlament v prosinci 1989 jednomyslně prezidentem. Václav Havel

STUDENTSKÝ LÍDR HUMANITÁRNÍ PRACOVNÍK V listopadu 1989 jeden z hlavních představitelů celostátního stávkového výboru studentů. Zastupoval studenty v delegaci OF, která jednala o sestavení vlády národního porozumění. Po šesti měsících na (v červnu 1990) na svůj mandát v parlamentu rezignoval. Spoluzakládal humanitární společnost Člověk v tísni a agenturu Epicentrum, které se specializují na krizové oblasti světa. Pomáhal proto organizovat např. pomoc pro Arménii, Afghánistán, Bosnu či Čečensko. Šimon Pánek

UMLČENÁ HVĚZDA OCHRÁNKYNĚ ZVÍŘAT Zpěvačka, které normalizační režim zakázal po roce 1970 vystupovat, se úo 20 letech objevila před demonstrujícími davy na Václavském náměstí. Z balkonu Na Václavském náměstí i z tribuny na Letné zpívala národní hymnu a svoji legendární "protiokupační" píseň z roku 1969 Modlitba pro Martu. Je autorkou a protagonistkou televizního pořadu Chcete mě? zaměřeného na osudy opuštěných nebo týraných zvířat. V jejich prospěch také příležitostně zpívá na charitativních koncertech. Marta Kubišová

MODERÁTOR PROTESTŮ SVĚTÍCÍ BISKUP Katolický duchovní nesměl po svém podpisu Charty 77 působit v duchovní správě. V listopadu 1989 stál u zrodu Občanského fóra. Specifickým způsobem moderoval většinu protikomunistických demonstrací na Václavském náměstí i na Letné. Brzy se vrátil ke kněžské činnosti. Od roku 1992 je prezidentem Arcidiecézní katolické charity, v roce 1996 ho jmenoval kardinál Vlk kanovníkem Metropolitní kapituly u sv. Víta na Pražském hradě. Václav Malý

FILMOVÁ TVÁŘ FILMOVÝ FESTIVAL Jeden z nejpopulárnějších českých herců byl účastníkem první schůzky komunistického premiéra Adamce s opozicí. Z balkonu na Václavském náměstí vyhlásil v prosinci 1989 oficiální kandidaturu Václava Havla na funkci prezidenta republiky. Prezident a výkonný ředitel Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, spoluzakládal Divadlo Bez zábradlí. Jiří Bartoška

Z HERCE POLITIKEM Z POLITIKA HERCEM Slovenský herec se v roce 1989 veřejně postavil proti režimu. V listopadu 1989 byl hlavním řečníkem na bratislavských demonstracích, později poradcem prezidenta Havla. Po návratu na Slovensko se stal dvakrát ministrem, později generálním ředitelem komerční televize JoJ a před několika lety se po patnácti letech vrátil před filmařskou kameru. Milan Kňažko

Ilustrace charakterizuje „životně“ důležitou událost v dějinách České republiky. Charakterizujte, vysvětlete tuto událost. Zkuste odhadnout důvody kvůli kterým k ní vůbec došlo. Vyhledejte ve vhodných zdrojích rok této události. Jak vidíte, s tímto krokem jsou spojeni především dva muži. Kdo jsou? Myslíte, že tento krok přinesl naší zemi nějaké klady? Zamyslete se nad tím, jaké přinesl zápory.

1.……………….. 2……………….. 3……………….. 4……………….. 5……………….. 6.……………….. 7……………….. 8……………….. 9……………….. 10………………. HISTORIE EMU, EUROZÓNA OBCHODNÍ ZÁSADY SROVNÁNÍ ČL. STÁTŮ KANDIDÁTSKÉ STÁTY

HISTORIE EU

členové kandidátské země země s uzavřenou Stabilizační dohodou další možní členové MOŽNÉ ROZŠÍŘENÍ EU

Ekonomická gramotnost, finanční gramotnost: Nové EURO výstup: návrhy EURO bankovek s motivy a prvky, které spojují země dosavadní eurozóny (stavební slohy různých hist. epoch, dějinné problémy…) - 8. třída, skupinová práce (4ks) - nominální hodnoty bankovek 5 – 100 eur (5, 10, 20, 50, 100) - návrh nové bankovky ve formátu A3 – architektonický styl, typické prvky (stavby, materiály, zdobnost…), obecné rysy doby, kontext života lidí - příklady staveb v regionu, v ČR a v Evropě – foto, kresba, vlastní ilustrace… Cj: termíny, znalosti reálií, výběr typických děl národní hrdosti VV: vkusná a nápaditá úprava plakátu Ov: důraz na tématiku EU, měnu, symboly EU Z: mapy, výskyt památek

20 EURO Plynule navazuje na románský sloh. Počátek v polovině 12. století, pokračuje další tři století. Název odvozen germánských Gótů. Cíl – přiblížit člověka bohu a křesťanské víře. V českých zemích pokračuje v tzv. vladislavské gotice. V Německu a stř. Evropě trvá do 16. století, kdy se v Itálii už prosadila renesance. Vznikají katedrály, kláštery, kostely, hrady, města. Lomený oblouk v oknech, portálech, na klenbách, vysoké štíhlé věže, opěrný systém, fiály, chrliče, pilíře…

Vznikla v 8.stol. př.n.l. ve starověkém Řecku. Navázala na egyptskou a mykénskou architekturu. Po Řecích ji převzali Římané. Trvala do konce vlivu římského impéria. Římany byla rozšířena téměř po celé Evropě (Španělsko, Francie, Gruzie) Určující je schodiště a sloupoví (sloup dórský, iónský a korintský) Chrámy, lázně, amfiteátry, akvadukty, správní budovy, stadiony, cirky, paláce…

Styl rozšířen v celé Evropě od 11. do 13. století. Východní Evropa v té době přebírá byzantský styl. Název odvozen od slova Řím – Roma, inspirován stavbami římského impéria. Církevní stavby – kostely, rotundy a baziliky. Světské stavby – hrady, falce, feudální dvorce. Silné hrubé zdivo, těžká valená klenba, podpěry ze silných sloupů a pilířů, malé okenní a dveřní otvory, sdružená okna, obloučkové vlysy…

Plynule navazuje na románský sloh. Počátek v polovině 12. století, pokračuje další tři století Název odvozen germánských Gótů. Cíl – přiblížit člověka bohu a křesťanské víře. V českých zemích pokračuje v tzv. vladislavské gotice. V Německu a stř. Evropě trvá do 16. století, kdy se v Itálii už prosadila renesance. Vznikají katedrály, kláštery, kostely, hrady, města. Lomený oblouk v oknech, portálech, na klenbách, vysoké štíhlé věže, opěrný systém, fiály, chrliče, pilíře…

Rinascenza – znovuzrození (antiky). Vznik v italských městech (Florencie, Neapol, Pisa) a rozšiřuje se do celé Evropy. Styl měšťanů – příjemný, pohodlný, komfortní, luxusní. Trvá od 14. do 17. století. Důraz kladen na člověka a jeho pozemský život. Renesance je méně spjata s náboženstvím. V architektuře i životním stylu zřetelná inspirace antikou: zámky, letohrádky, radnice, kostely, arkády, sgrafitové omítky, kazetové stropy, závěsné obrazy, dekorační gobelíny…

Evropská unie na ZŠ v Dolním Žandově

Celoškolní projekt Evropská unie na ZŠ v Dolním Žandově  5. – 9. třída, sedm skupin po desíti žácích  losování členských států EU (Maď., Kypr, Pol., Dánsko, Lucem., Nizozemí, Estonsko)  patroni z pedagogického sboru (krycí jména Petr Veliký, Marei Curie-Sklodowská, W. Churchill, A. Nobel, A. Tasman, T. Brahe…)  hospodaření s eurobankovkami (základ 1 mil – nákup nápověd, odměny, smlouvy…)  státní území – jednotlivé třídy (vlajka…), práce celý týden  vnitřní rozdělení skupiny: fce prezidenta (monarchy), premiéra, tiskového mluvčího (diplomat), eurokomisaře a různých ministrů (financí, zahraničí, práce a sociálních věcí, průmyslu a obchodu, kultury a školství, mládeže a tělovýchovy)  výroba identifikačních znaků všech členů každého státu - Průkaz občana EU a visačku  prezentace státu - plakáty z rolí balicího papíru (hlavní údaje, symboly, zajímavosti – pátek, prezentace v tělocvičně)  umožněno podepisování smlouvy mezi jednotlivými státy („např. Nizozemí, které pobývalo v hudební učebně, navázalo diplomatické vztahy s Estonskem, které mělo území v učebně s interaktivní tabulí, smlouva uskutečnila a Nizozemí bylo vpuštěno za mírný poplatek Euro…“)

 úterý: soutěž Eurobingo (obliba), dopoledne práce na prezentacích, odpoledne soutěžní aktivita (1,5 hod)  středa : Mistrovství Evropy v tělocvičně, každý člen každého státu v jedné vybrané disciplíně (10 dis.: skok vysoký, skok daleký z místa, člunkový běh, hod medicinbalem, šplh na tyči, šplh na laně, střelba na basketbalový koš (10 pokusů), střelba hokejkou na cíl, střelba míčem na fotbalovou branku a stolní tenis)  čtvrtek: dokončovány prezentace, křížovky se základními informacemi o svém státě (pro ostatní)  překlady – „dobrý den, láska, opice, pes, pták, ryba“ jazyky všech 7 států (+ výběr) alternativní zdroje  vyplňování osmisměrky - obrázky do skládanky: M. Aleš: Jiří z Poděbrad a Matyáš Korvín  pátek: luštění křížovky a prezentace  divadelní představení Zpátky do Evropy - o poselství J. z Poděbrad

Otázky do hry Eurobingo: 1)Který stát EU má nejmenší rozlohu? 2)Uveď příjmení alespoň jednoho nositele Nobelovy ceny z naší republiky. 3)Ve kterém evropském státě sedí na trůně královna Alžběta II.? 4)Co je „tsunami“? 5)Jmenuj alespoň dva symboly EU. 6)Jaký stát se nachází mezi Francií a Portugalskem? 7)Který stát světa je největší: Kanada, USA, Rusko, nebo Čína? 8)Jakou měnu má Velká Británie? 9)Uveď jméno i příjmení premiéra ČR. 10) Evropský parlament nesídlí v Strasburku, Bruselu, nebo Berlíně? 11) Ve kterém státě se budou v roce 2010 odehrávat zimní olympijské hry? Stát leží na americkém kontinentu. 12) Jak zní odborný název „pampelišky“? 13) Jak se nazývá „mozek počítače“? 14) Kolik je v ČR krajů? 15) Kolik centimetrů odpovídá délce jednoho palce v americké měrné soustavě: 2,54 cm, 30, 5 cm, nebo 91,4 cm?50) Kolik metrů odpovídá délce jedné míle v americké měrné soustavě. 16) Který stát světa je nejlidnatější?

Děkuji za pozornost. Na shledanou. Učitelům (dějepisu) ZDAR!