Muslimové Adaptace II. Muslim x muslim Identita na základě příslušnosti k náboženské skupině Celosvětové náboženství = etnická identita různá 5 subcivilizací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Advertisements

Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Diversita lidské populace II
STŘEDNÍ VÝCHOD.
VY_32_INOVACE_4.1.GE2N.09/Mč Jihozápadní Asie.
JIHOZÁPADNÍ ASIE = „BLÍZKÝ VÝCHOD“
Mezinárodní organizace
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Arabové a Islám Raný středověk.
Světová náboženství.
Islám.
Islám Arabové.
KŘESŤANSTVÍ.
Aneb jak ho vnímají různé státy, náboženství, historie trestu smrti a jak je vnímán dnes.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
ASIE.
Jihozápadní Asie.
Islám Arabové.
JIHOZÁPADNÍ ASIE.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - ISLÁM
Arabská říše Islám.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
Islám Arabská říše.
RISK Náboženství.
Islám, ropa, oblast napětí
Autor: Mgr. Věra Sklenářová
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Mohamen Jasenovský Jaroslav.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k seznámení žáků s islámským náboženstvím.
ISLÁMSKÝ NÁBOŽENSKÝ SYSTÉM
JZ Asie Zahrnuje oblast Malé Asie, Arabského poloo., kolem Perského zálivu mezi Středozemním, Černým mořem a Indickým oc. Arabský štít, který tvoří nejstarší.
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Najdi na slepé mapě Asie státy podle zadání
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
HOSPODÁŘSTVÍ. Velikost ekonomiky Poř.státmld. US$ PPP (2003) 1.USA Čína Japonsko Indie Německo Spojené království1.
Přírodní zdroje Obnovitelné Půdy, voda, biomasa, sluneční energie…
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
ARABOVÉ A jejich výboje.
Turecko Eliška Novotná.
Náboženství - islám Název školy
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Rozšíření Islámu v dnešní době
MUSÍ BÝT KOMUNITNÍ TLUMOČNÍK STEJNÉHO POHLAVÍ JAKO KLIENT?
Kód VM: VY_32_INOVACE_4PRI16 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Miroslav Přichystal Datum:
Irácko-íránská válka ( )
Západní náboženství.
Jihozápadní Asie Materiál byl vytvořen v rámci projektu
OBLASTI ASIE Podle tradičního dělení se Asie člení na 7 oblastí
Islámské umění.
Geografie Věda, která zkoumá krajinnou sféru (od 6 – 70 km pod zemským povrchem – až po 30 km nad zemským povrchem) Jaký je svět kolem nás? Proč je plný.
Vnější vztahy EU RNDr. Oldřich Hájek. Vnější vztahy Co jsou vnější vztahy? Evropská unie je jedním z klíčových hráčů na světové scéně jak v ekonomickém,
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_JIHOZÁPADNÍ ASIE ROČNÍK: 7. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda.
Islám. Monoteistické náboženství Druhé největší náboženství světa Založené na učení proroka Muhammada Stoupenci Islámu: muslimové Prameny islámu: Korán,
Duchovní kultura Evropy Matěj Jansa Tomáš Karfilát.
Islám Štěpán Křenovský, Jakub Šťastný, Antonín Krejča, Jan Danda, Matyáš Danda V2A 2015.
Anotace: Prezentace pro 7. ročník. K výkladu o Arabské říši a základech islámského náboženství. Slouží též k zápisu do sešitu a procvičení nových pojmů.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Jihozápadní Asie ropa islám Izrael.
HLAVNÍ HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE VE SVĚTĚ. Za účelem prohloubení a usnadnění ekonomické spolupráce se vytváří HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE. Tyto organizace přispívají.
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
POČÁTKY ISLÁMU, VÍRA A TRADICE
STŘETÁVÁNÍ KŘESŤANSTVÍ
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Napříč Asií.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Liga arabských států /LAS/
D ě jiny islámských zemí. Z Mekky do Medíny Prorokem islámu Muhammad Žil jako obchodník, než se mu začal zjevovat archanděl Gabriel Muslimové (vyznavači.
Předmět: Zeměpis Ročník: 7. Tématický celek: Regiony světa – Asie
OHNISKA NEKLIDU V SOUČASNÉM SVĚTĚ
Transkript prezentace:

Muslimové Adaptace II

Muslim x muslim Identita na základě příslušnosti k náboženské skupině Celosvětové náboženství = etnická identita různá 5 subcivilizací turkicko sunnitská - Albánie, Ázebajdžán, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Gruzie, Kazachstán, Kyrgyzstán, Makedonie, Srbsko, Černá hora, Turecko, Turkmenistán, Uzbekistán arabsko sunnitská - Bahrajn, Irák, Katar, Kuvajt, Libanon, Jemen, Jordánsko, Omán, Palestina, Saúdská Arábie, Spojené Arabské Emiráty, Sýrie, Alžírsko, Egypt, Libye, Maroko, Niger, Senegal, Tunisko indoárijská sunnitská - Afghánistán, Bangladéš, Pákistán perská šíitská - Írán, Tádžikistán indomalajská sunnitská - Indonésie, Malajsie

Postavení muslimů v Evropě 3,5% populace Evropy Islamofobní projevy – xenofobie vůči cizincům Evropa: neúměrně zastoupeni v lokalitách se špatným bydlením, špatné vzdělání, nezaměstnanost, nízké platy = sociální vyloučení – nedobrovolná menšina (PISA – výkon imigrantů nižší než v zemi původu) Probmém integrace – nekompatabilita kultury – rezistence integrace – multikulturalismus, co selhal Tlaky na konformizaci – Francie, Holansko šátkové aféry, beraní zabíječky Exkurz do situace v USA: z neviděných – problémoví a proč? (Klípa, Putna) X ČR jiná pozice muslimů

Historie muslimů v ČR Meziválečné Československo – snahy o uznání Islámu jako církev, 30. léta – 700 členů (B+H, Albánie, SSSR) Po druhé sv. val – změna na volné sdružení jednotlivců, studenti Po roce 1989 – vytvářejí organizační zázemí – Ústředí muslimských obcí = Islámské nadace a centra + další, nová vlna imigrace + konvertité (10%)

Islám jako ortopraxe Geopolitické členění: dár al-islam = dům islámu, dár al harb = dům války (zde džihád) a dár al -´ahd = dům dohody Šarí´a –božský zákon – 5 pilířů Islámu 1. Vyznání víry – šaháda 2. Modlitba – salát 3. Náboženská daň – zakát 4. Půst o ramadánu -sawm 5. Pouť do Mekky – hadždž 6. Džihád - někdy

Sociální organizace dle Islámu 5 tříd lidských činů 1. Povinné dle Koránu – farb, wádžip 2. Doporučené (suna, mustahabb,mandúb) 3. Indiferentní (muháb) 4. Zavrženíhodné (makrúh) 5. Trestné (barám) Umma – společenství – překrývá etnické a kmenové dělení

Život v ČR Centra: Praha, Brno, Teplice – mešity a modlitebny Registrace církve – dvoustupňová (300 x 0,2% věřících z obyvatel ČR) 1. stupeň (2004) 2. stupeň - možnost chodit do věznic, sňatky, školy, finanční podpora státu Boj o mešity – Praha, Brno (1997) Teplice (2004) Praktikující muslimové 2 tisíce. Českých konvertitů – Komunita muslimů – heterogenní x symbolická konstrukce- deštník solidarity (Cohen 2000)(viz umma)

Organizace muslimů Zakládala islámská centra v Brně, Praze a Teplicích. Centra a nadace: Ústředí muslimských obcí – zastřešuje Islámskou nadaci v Praze, Islámskou nadaci v Brně, Islámské centrum v Praze, Islámské centrum v Teplicích Muslimská unie Liga českých muslimů Svaz muslimských studentů Liberální muslimové Islámská komunita českých sester

Modlitebna na Černém Mostě

Heterogennost komunity v ČR 5 subcivilizací – data k Arabská sunitská (3112) Turkická sunitská (7037) Perská šíitská (201) Indoarijská sunitská (710) indomalajská sunitská (75) Celkem: (11235) ze 78 zemí Muslimové jádra x muslimové periferie Arabové x ostatní x konvertitky

Počet cizinců z některých muslimských zemí k státcelkemtrvalýdočasný Afghánistán Albánie Alžírsko Egypt Irák Írán Jemen Jordánsko Kosovo Libanon Libye Malajsie Maroko Pákistán Sýrie Turecko

Počet občanů Turecka roky celkem trvalý /101 dočasný /202

Počet občanů Sýrie roky celkem trvalý /93 dočasný /46

Strategie adaptace Integrace – muži studenti + ženy Češky – často konvertitky Asimilace – rezignace na islám Izolace – muslimské ženy v kleci své domácnosti, 0 jazykové kompetence

Bariéry života vČR Strava – maso – halál (problém jogurt se želatinou) = Praha – 1 krám + mešita + svépomoc + dovoz SNR, Etika – nelhat a nekrást – komunikace s Čechy Nábožensky vyrovnaný sňatek dětí Motlitba a páteční společná m. v mešitě Nesedět tam, kde podávají alkohol, nebýt tam, kde mají psy. Konflikt – znovu vyjednání pravidel – šátek má chránit ženu – zde ženu chrání, když ho nenosí/ šátek nyní mohu nosit.

Muslimové a rodina ČR při založení rodiny – země kde chtějí zůstat Absence širší rodiny Rodina = středobod Vzdělání vysoká hodnota – vysokoškolští rodiče

Muslimové a škola Zahraniční školy – irácké velvyslanectví Muslimové v české škole - Možné bariéry Motlitba – 5x denně v astronomicky stanovenou dobu směrem k Mekce Tělo + gender – při motlitbě tělo zahaleno, oddělení mužského a ženského prostoru, péče o tělo - sport Strava – zákaz vepřového Rodiče – akceptace situace v jiné zemi – rodina x veřejný prostor Absence výuky – jazyk (motlitba v arabštině)

Zdroje Topinka,D. (ed.): Integrační proces muslimů v České republice – Pilotní projekt. Výzkumná zpráva. Praha 2006/2007