Muslimové Adaptace II
Muslim x muslim Identita na základě příslušnosti k náboženské skupině Celosvětové náboženství = etnická identita různá 5 subcivilizací turkicko sunnitská - Albánie, Ázebajdžán, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Gruzie, Kazachstán, Kyrgyzstán, Makedonie, Srbsko, Černá hora, Turecko, Turkmenistán, Uzbekistán arabsko sunnitská - Bahrajn, Irák, Katar, Kuvajt, Libanon, Jemen, Jordánsko, Omán, Palestina, Saúdská Arábie, Spojené Arabské Emiráty, Sýrie, Alžírsko, Egypt, Libye, Maroko, Niger, Senegal, Tunisko indoárijská sunnitská - Afghánistán, Bangladéš, Pákistán perská šíitská - Írán, Tádžikistán indomalajská sunnitská - Indonésie, Malajsie
Postavení muslimů v Evropě 3,5% populace Evropy Islamofobní projevy – xenofobie vůči cizincům Evropa: neúměrně zastoupeni v lokalitách se špatným bydlením, špatné vzdělání, nezaměstnanost, nízké platy = sociální vyloučení – nedobrovolná menšina (PISA – výkon imigrantů nižší než v zemi původu) Probmém integrace – nekompatabilita kultury – rezistence integrace – multikulturalismus, co selhal Tlaky na konformizaci – Francie, Holansko šátkové aféry, beraní zabíječky Exkurz do situace v USA: z neviděných – problémoví a proč? (Klípa, Putna) X ČR jiná pozice muslimů
Historie muslimů v ČR Meziválečné Československo – snahy o uznání Islámu jako církev, 30. léta – 700 členů (B+H, Albánie, SSSR) Po druhé sv. val – změna na volné sdružení jednotlivců, studenti Po roce 1989 – vytvářejí organizační zázemí – Ústředí muslimských obcí = Islámské nadace a centra + další, nová vlna imigrace + konvertité (10%)
Islám jako ortopraxe Geopolitické členění: dár al-islam = dům islámu, dár al harb = dům války (zde džihád) a dár al -´ahd = dům dohody Šarí´a –božský zákon – 5 pilířů Islámu 1. Vyznání víry – šaháda 2. Modlitba – salát 3. Náboženská daň – zakát 4. Půst o ramadánu -sawm 5. Pouť do Mekky – hadždž 6. Džihád - někdy
Sociální organizace dle Islámu 5 tříd lidských činů 1. Povinné dle Koránu – farb, wádžip 2. Doporučené (suna, mustahabb,mandúb) 3. Indiferentní (muháb) 4. Zavrženíhodné (makrúh) 5. Trestné (barám) Umma – společenství – překrývá etnické a kmenové dělení
Život v ČR Centra: Praha, Brno, Teplice – mešity a modlitebny Registrace církve – dvoustupňová (300 x 0,2% věřících z obyvatel ČR) 1. stupeň (2004) 2. stupeň - možnost chodit do věznic, sňatky, školy, finanční podpora státu Boj o mešity – Praha, Brno (1997) Teplice (2004) Praktikující muslimové 2 tisíce. Českých konvertitů – Komunita muslimů – heterogenní x symbolická konstrukce- deštník solidarity (Cohen 2000)(viz umma)
Organizace muslimů Zakládala islámská centra v Brně, Praze a Teplicích. Centra a nadace: Ústředí muslimských obcí – zastřešuje Islámskou nadaci v Praze, Islámskou nadaci v Brně, Islámské centrum v Praze, Islámské centrum v Teplicích Muslimská unie Liga českých muslimů Svaz muslimských studentů Liberální muslimové Islámská komunita českých sester
Modlitebna na Černém Mostě
Heterogennost komunity v ČR 5 subcivilizací – data k Arabská sunitská (3112) Turkická sunitská (7037) Perská šíitská (201) Indoarijská sunitská (710) indomalajská sunitská (75) Celkem: (11235) ze 78 zemí Muslimové jádra x muslimové periferie Arabové x ostatní x konvertitky
Počet cizinců z některých muslimských zemí k státcelkemtrvalýdočasný Afghánistán Albánie Alžírsko Egypt Irák Írán Jemen Jordánsko Kosovo Libanon Libye Malajsie Maroko Pákistán Sýrie Turecko
Počet občanů Turecka roky celkem trvalý /101 dočasný /202
Počet občanů Sýrie roky celkem trvalý /93 dočasný /46
Strategie adaptace Integrace – muži studenti + ženy Češky – často konvertitky Asimilace – rezignace na islám Izolace – muslimské ženy v kleci své domácnosti, 0 jazykové kompetence
Bariéry života vČR Strava – maso – halál (problém jogurt se želatinou) = Praha – 1 krám + mešita + svépomoc + dovoz SNR, Etika – nelhat a nekrást – komunikace s Čechy Nábožensky vyrovnaný sňatek dětí Motlitba a páteční společná m. v mešitě Nesedět tam, kde podávají alkohol, nebýt tam, kde mají psy. Konflikt – znovu vyjednání pravidel – šátek má chránit ženu – zde ženu chrání, když ho nenosí/ šátek nyní mohu nosit.
Muslimové a rodina ČR při založení rodiny – země kde chtějí zůstat Absence širší rodiny Rodina = středobod Vzdělání vysoká hodnota – vysokoškolští rodiče
Muslimové a škola Zahraniční školy – irácké velvyslanectví Muslimové v české škole - Možné bariéry Motlitba – 5x denně v astronomicky stanovenou dobu směrem k Mekce Tělo + gender – při motlitbě tělo zahaleno, oddělení mužského a ženského prostoru, péče o tělo - sport Strava – zákaz vepřového Rodiče – akceptace situace v jiné zemi – rodina x veřejný prostor Absence výuky – jazyk (motlitba v arabštině)
Zdroje Topinka,D. (ed.): Integrační proces muslimů v České republice – Pilotní projekt. Výzkumná zpráva. Praha 2006/2007