Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Paryby Číslo vzdělávacího materiálu: ICT7/1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PARYBY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Advertisements

MLŽI.
Obecná charakteristika Stavba těla
  CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_537_Př8     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Oblast: Autor:Mgr. Alena Shánělová Název:VY_32_INOVACE_PR7_07 - Paryby
RYBY Osteichthyes, Pisces. RYBY Osteichthyes, Pisces.
Ryby autor: David Hainall.
ZOOLOGIE PARYBY.
Anatomie Kapra obecného
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_15 Tematická.
PARYBY.
Opakování ryb.
Obecná charakteristika + rozdělení.
Kruhoústí a paryby autor: David Hainall.
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
Obratlovci PARYBY.
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Plazi-želvy a krokodýli
Opakování strunatci, kruhoústí, paryby
Paryby Chondrichthyes.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Třída: savci Řád: šelmy.
SAVCI.
Moře a oceány obratlovci.
OBRATLOVCI RYBY.
Zoologie strunatců pro učitelství přírodopisu ZŠ (3
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Třída: paryby Chondrichthyes.
Přibližně polovina jich obývá vodní prostředí
Elektronická učebnice - II
Plazi.
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
Rejnoci.
Třída: Paryby ● znaky: – tělo torpédovité nebo shora zploštělé – chrupavčitá kostra – žábry, nemají skřele – není plynový měchýř, náhrada olejovitá játra.
Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
RYBY Přírodopis 7. třída.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_06_Charakteristika.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
VY_52_INOVACE_37_Paryby Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann Bc. Petr Grossmann.
Přírodopis – 7.ročník Paryby VY_32_INOVACE_ Název školy
PARYBY převážně mořští kostra
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třídy Kruhoústí Paryby
Paryby Základní škola a Mateřská škola
PARYBY převážně mořští živočichové chrupavčitá kostra dýchají žábrami
PARYBY I..
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_07_Systematika.
Třída: RYBY.
AZ KVÍZ Vodní strunatci
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Charakteristika.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Strunatci Žraloci.
VY_32_INOVACE_PŘZOO.04 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
VY_32_INOVACE_04-35 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
Nadtřída: ČELISTNATCI
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Paryby Číslo vzdělávacího materiálu: ICT7/1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Zoologie strunatců Autor: Mgr. Šárka Kirchnerová Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Jakub Siegl Ročník: 3. ročník čtyřletého gymnázia Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Paryby Metodika/anotace: Powerpointová prezentace. Materiál slouží k výkladu látky Paryby. Obsahuje základní informace o třídě, systém a zástupce.. Časový rozvrh: 60 min Zdroje: poslední slide Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

 starobylá skupina  vodní, převážně mořští čelistnatci s chrupavčitou kostrou (pokud jsou zkostnatělé, nejde o pravou kost)  protáhlý rypec (rostrum)  kopulační orgány na břišních ploutvích samců  zahrnuje skupiny chiméry a příčnoústíchiméry příčnoústí

 bizarně vypadající paryby – velká hlava, oči, velké prsní ploutve a bičovitý ocas  mají nepravou „skřeli“ – navenek pouze jedna žaberní štěrbina  pohybují se pomocí prsních ploutví  Chiméra podivná – Středozemní moře, Azory, Island, atlantské pobřeží Evropy, m Zpět

 tvar těla torpédovitý, nebo dorzoventrálně zploštělý  dlouhý rypec, ústa na spodní straně hlavy  plakoidní šupiny a trvale se vyměňující zuby  chorda dorsalis potlačena obratli  obvykle 5 párů žaberních štěrbin ústí přímo navenek

 lebka je široká, s pouzdry smyslových orgánů  dobře vytvořené obratle, chorda má zaškrcovaný vzhled

 ocasní u žraloků heterocerkní  dále hřbetní, prsní, řitní, břišní  u rejnoků difycerkní

 mozek je protáhlý, obzvláště vyvinuté čichové laloky  nozdry vedou do slepých čichových váčků  chuťové receptory jsou jen v ústech a hltanu  na hlavě systém kanálků proudového orgánu  Lorenziniho ampule – elektroreceptory  rovnovážně sluchový orgán  zrak velmi špatný

 ústa se zuby, hltan s otvory vedoucími k žábrám, jícen, žaludek (někdy rozšířený), střevo se spirální řasou (typhlosolis), konečník  rektální žláza slouží k vylučování soli  játra velká, se žlučníkem, slouží i jako zásobárna tuku a hydrostatický orgán

 dýchací soustavu představují žábry  žaberních štěrbin je nejčastěji 5, vzácněji 6- 7, nebo 4 páry  zachováno spirakulum, žaberní štěrbina mezi čelistním a jazylkovým obloukem  žraloci a rejnoci nasávají vodu poklesem a zpětným tahem čelistí, po uzavření úst je polknutím voda vytlačena k žaberním lupínkům, otevřou se žaberní štěrbiny a voda proudí ven

 čtyřdílné srdce (žilní splav, předsíň, komora, srdeční násadec)  tepny, žíly, vlásečnice

 soustava rozmnožovací a močová u samců propojeny  párové ledviny  varlata, vaječníky  vejcorodí, nebo živorodí – „děloha“ – rozšířený konečný oddíl vejcovodu  oplození je vnitřní  mláďata živorodých se uvnitř těla matky živí ze žloutkového vaku, děložním “mlékem“, nebo ostatními zárodky Vejce žraloka

 původně mořští, ale asi 30 druhů je sladkovodních a 15 druhů je žijících ve vodách smíšených  podle druhu potravy rozlišujeme tři skupiny:  žraloci – lovci (živí se rybami, hlavonožci, želvami, mořskými savci a ptáky  planktonofágové- živí se malými korýši, hlavonožci a rybami, které získávají filtrováním vody při pomalém plavání  bentofágové – pohybují se nad mořským dnem, z něhož loví plže, mlže, korýše a další živočichy, mívají často zploštělé zuby pro drcení jejich schránek

 poměrně málo známé  teritoriální chování- charakteristické držení těla se zvednutou hlavou  při páření je samec zakousnut do prsní ploutve samice  některé druhy konají migrace dlouhé i stovky a tisíce km

 Žralok obrovský (Rhincodon typus)- největší žijící žralok, 18 m a 12 t  koncová ústa, planktonofágní  tropická moře

 Žralok bílý (Carcharodon carcharias)- 7 m délky; 3,5 t hmotnosti  nebezpečný člověku

 Kladivoun obecný (Sphyrna zygaena)- hlava ve tvaru T, na koncích oči  až 4 m, může být nebezpečný člověku  kosmopolitní

 Máčka skvrnitá (Scyliorhinus canicula)- nejhojnější evropský žralok, velikost kolem 70 cm

 Piloun mnohozubý (Pristis pectinata)- protažené a ozubené rostrum, používá ho k prorývání dna  až 4,5 m, sladká slaná, brakická voda

 Parejnok elektrický (Torpedo marmolata)- dosahuje 1 m a 30 kg  je vybaven elektrickými orgány po stranách hlavy (výboje používají k lovu a obraně)

 Trnucha obecná (Dasyatis pastinaca)- má na hřbetě u kořene ocasu trn s jedovou žlázou (obrana)  žije při evropských březích

 Manta atlantská (Manta birostris)- rozpětí křídel až 9 m, hmotnost 1 t  planktonofágové  video video

1. Předloha snímků 2. Chiméra podivná 3. Plakoidní šupiny 4. Kostra příčnoústých (lebka žraloka mako) 5. Ploutve Nervová soustava g 7. Trávicí soustava gie/CHORDATA/Selachii.htm

8. Cévní soustava 9. Urogenitální soustava a rozmnožování ryby_C.html 10. Stavba těla žraloka %A1%20Jarmila/Materi%C3%A1ly%20k%20v%C3%BDuce/2.ro% C4%8Dn%C3%ADk/09%20Strunatci/1%20Paryby/

11. Zástupci  žralok obrovský:  žralok bílý:  kladivoun obecný:  máčka skvrnitá:  piloun mnohozubý: pectinata/ pectinata/  parejnok elektrický:  trnucha obecná:  manta atlantská:  (video)