Adaptace organismů na vodní prostředí Zdroje: a Velká encyklopedie rostlin a živočichůwww.wikipedia.czwww.google.comwww.biomach.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MLŽI.
Advertisements

Třída: obojživelníci Amphibia. Třída: obojživelníci Amphibia.
KMEN: STRUNATCI Chordata
Obecná charakteristika Stavba těla
Třída RYBY. Osnova: Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnitřní stavba těla Vnitřní stavba těla Vnitřní stavba.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Oblast: Autor:Mgr. Alena Shánělová Název:VY_32_INOVACE_PR7_07 - Paryby
Ryby autor: David Hainall.
Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_307
ZOOLOGIE PARYBY.
Anatomie Kapra obecného
OBOJŽIVELNÍCI Ocasatí.
Obratlovci – dýchací soustava
Digitalizace výuky Příjemce
Třída OBOJŽIVELNÍCI Tvoří přechodnou skupinu mezi vodními a suchozemskými obratlovci, vyvinuli se z lalokoploutvých ryb (latimérie podivná), dospělci.
charakteristika obojživelníků
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
PARYBY.
ÚVOD SYSTÉM BEZČELISTNATCI-KRUHOÚSTÍ ČELISTNATCI
Obratlovci PARYBY.
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Povrch těla živočichů.
Opakování strunatci, kruhoústí, paryby
Paryby Chondrichthyes.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Kruhoústí.
Třída: Obojživelníci (Amphibia)
OBOJŽIVELNÍCI Bezocasí.
Třída OBOJŽIVELNÍCI Přechodná skupina mezi vodními a suchozemskými obratlovci rozmnožování a vývin probíhá ve vodě, larvy= PULCI=dýchají ,mají.
OBRATLOVCI RYBY.
Bezčelistnatci Agnatha.
Zoologie strunatců pro učitelství přírodopisu ZŠ (3
Měkkyši Berenika Jurková 5.A.
Třída: paryby Chondrichthyes.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
Třída: Paryby ● znaky: – tělo torpédovité nebo shora zploštělé – chrupavčitá kostra – žábry, nemají skřele – není plynový měchýř, náhrada olejovitá játra.
Obratlovci obojživelníci.
RYBY. Stavba těla: Tělo se skládá z hlavy, trupu a ocasu, končetiny jsou přeměněné v ploutve. Pokryv těla: Tělo je kryto šupinami, které jsou neustále.
Obratlovci Pětilístek: páteř
Obratlovci úvod; Kruhoústí
VY_52_INOVACE_37_Paryby Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann Bc. Petr Grossmann.
Přírodopis – 7.ročník Paryby VY_32_INOVACE_ Název školy
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
PARYBY převážně mořští kostra
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třídy Kruhoústí Paryby
Typy dýchacích soustav
Paryby Základní škola a Mateřská škola
PARYBY převážně mořští živočichové chrupavčitá kostra dýchají žábrami
Třída: RYBY.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Strunatci, pláštěnci, bezlebeční, obratlovci
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Strunatci Žraloci.
VY_32_INOVACE_PŘZOO.04 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
tř. KRUHOÚSTÍ (Cyclostomata)
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
OBOJŽIVELNÍCI 7. třída.
Živočichové.
Přírodopis – 7.ročník Kruhoústí VY_32_INOVACE_ Název školy
Elektronická učebnice - II
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Adaptace organismů na vodní prostředí Zdroje: a Velká encyklopedie rostlin a živočichů

Vodní rostliny dělíme do 2 základních skupin: 1- Hydrofyty 2- Hygrofyty *3- Zvláštní případ hydrofytů - rheofyty

» Hydrofyty okřehek menší (Lemna minor) leknín bílý (Nymphaea alba) stulík žlutý (Nuphar lutea) voďanka žabí (Hydrocharis morsus-ranae)

» Adaptace na vodní prostředí Ve vodním prostředí je uhlík často limitující živinou. Jeho nízká dostupnost způsobuje, že fotosyntéza vodních rostlin je ve srovnání se suchozemskými 5-10krát pomalejší a vodní rostliny mají tedy nižší růstovou rychlost. Jaké jsou příčiny? Difúze plynů je ve vodě podstatně pomalejší (cca krát), navíc i proudění vody je pomalejší než proudění vzduchu. Výsledkem je nerovnoměrná zonace plynů ve vodním sloupci. Dostupnost CO 2 je navíc snížena přítomností nemíchané hraniční vrstvy na povrchu listu. V této vrstvě (řádově mikrometry) se mohou molekuly CO 2 pohybovat pouze difúzí. Ve vodě se navíc rostliny potýkají s dalším problémem – často nemají k dispozici uhlík ve formě nejlépe dostupného CO 2, a musejí ho získávat z jiných sloučenin... molekulární oxid uhličitý CO 2 kyselina uhličitá H 2 CO 3 hydrogenuhličitan HCO 3 - uhličitan CO 3 2- Aponogeton ulvaceus - Madagaskar

» Jednu ze zmiňovaných překážek dokázaly rostliny využít i ve svůj prospěch: nemíchaná vrstvička vody, která brání přístupu CO 2 k listům, zabraňuje zároveň i rychlému unikání molekul oxidu uhličitého, vydávaného průduchy na povrchu listů při dýchání. Experimentálně byla prokázána více než 50% refixace. Tady mají vodní rostliny určitou výhodu oproti suchozemským, které vydýchaný CO 2 rychle ztrácí do volného ovzduší. CO 2 je navíc přijímán celým povrchem listů, nikoliv pouze průduchy jako u suchozemských rostlin.

» Obrovská skupina živočichů- čelistnatci, bezčelistnatci » Končetiny mají podobu ploutví Dýchacími orgány jsou plíce nebo žábry » Oporou těla obratlovců je vnitřní kostra tvořená buď chrupavkou (kruhoústí, paryby a chrupavčité ryby), nebo kostní tkání ostatní obratlovci » Základem obličejové části je 7 žaberních oblouků

» -> chybí párové ploutve a čelisti » Sliznatky » - mořští, živí se červi, nemocnými a mrtvými rybami-> žerou jejich orgány » - slizové žlázy na boku vylučují lepivý sekret (v případě napadení, zalepení žáber predátora) » -> kostra je chrupavčitá a pružná » - nemají obratle » Mihule » - mořské i sladkovodní » - parazité – živí se krví ryb » - vývoj nepřímý přes larvu, která se vyvíjí v sladké vodě » - některé druhy přijímají potravu pouze v larválním stádiu » - vytvářejí se chrupavčité útvary obklopující chordu » - mihule potoční, m. mořská

» Paryby: » - torpédovitý tvar (dosažení velkých rychlostí) » - dobře vyvinuté smysly= většinou dravci » - mají mohutné čelisti s několika řad zubů » - gonochoristé, oplození je vnitřní » - na hlavě: oči, čichový orgán, Lorenziho ampuly (vnímají změny teploty a elektrostatického pole) » po stranách těla: postraní čára (vnímá změnu tlaku vody) » Rejnoci: » - tvar těla přizpůsobený k životu u dna- bentičtí živočichové » - párové ploutve srůstají v lem » Rejnok ostatný, Manta obrovská » Parejnok elektrický- po stranách hlavy- el. orgány- el. výboje- může usmrtit člověka; vytváří je svalovou činností » Žraloci: » - výborný čich, sluch, zrak » - zuby- neustále dorůstají- několik řad » Žralok bílý, obrovský, tygří, kladivoun

» Ryby: » - tělo pokrývají kostěné šupiny(vyrůstají ze škáry); pokožka vylučuje hlen (snižuje odpor vody) » - kostra- osifikovaná (fosforečnan vápenatý), výjimečně zachována chorda(jeseteři) » - TS- ozubená ústa, na dně hltanu mohou být požerákové zuby, mají velká játra se žlučovým váčkem » - smysly- ploché oči k vidění na krátké vzdálenosti, vnitřní ucho, chuťové buňky na vousech, postranní čára » - plynový měchýř s hydrostatickou funkcí » - gonochoristé s párovými vaječníky a varlaty, samci produkují mlíčí (spermie), samice jikry(vajíčka), vývoj je přímý, oplození většinou vnější

» Obojživelníci: » - tělo je pokryto kůží se žlázami vylučujícími ochranný hlen, případně jedové výměšky » - značná část kyslíku přijímána přes kůži » - přechod z vody na souš-metamorfóza- mění stavbu těla » - DS- dospělci dýchají plícemi nebo kůží, larvy žábrami » - všichni obojživelníci jsou masožravci » - smysly- dokonalejší než u ryb, hlavně zrak (oko kryto víčky, schopnost akomodace) a sluch(vyvinuto střední ucho) » Zástupci: čolek obecný, horský, velký, mlok skvrnitý----- ocasatí skokani, ropucha, rosnička bezocasí

BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ

» 1. Tvarová a pohybová přizpůsobení bezobratlých mechanickým vlastnostem vody Zařízení: » 1. vznášivá (jen plankton) » 2. pohybová a stabilizační » 3. přichycovací a uchopovací » 4. mechanicky ochranná » 5. sběrná a filtrační

» 2. Osmoregulace » organismy ve sladkých vodách mají hypertonické vnitřní prostředí -odstranění pronikající vody a zachycení rozpuštěných iontů » udržování iontové rovnováhy a osmotického příjmu a výdeje vody » vyvažování příjmu a výdaje tepla v tolerovaném rozmezí » zbavování se odpadních produktů metabolismu vylučováním

» 3. Adaptace dýchacích orgánů vodních bezobratlých » získávání kyslíku rozpuštěného ve vodě » Tracheální (vzdušnicové) žábry » přívěsky z polopropustných membrán (pro plyny), do kterých se rozvětvují vzdušnice » Vzdušnicové sběrače » všechna zařízení, které umožňují přímé přijímání vzduchu nad vodní hladinou - pomocí „šnochlů“ dosahují nad vodní hladinu

» Speciální dýchací orgány - pravé žábry » předožábří plži – schránka uzavíratelná víčkem, v tělní dutině → dýchají kyslík rozpuštěný ve vodě » plicnatí plži – bohatě prokrvená stěna plášťové dutiny slouží jako plíce → vynořují se nad hladinu, aby doplnily zásobu kyslíku » larvy obojživelníků » ryby

» 1. Jaký kyslík příjimají bezobratlí živočichové? » 2. Jaký orgán na hlavě u paryb vnímá změnu elektrostatického pole?