Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Počítač, základní pojmy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Miroslav Kaňok, DiS. Dostupné z Metodického portálu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Vylučovací soustava – ledviny. Možnost využití: interaktivní tabule.
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí Komenského nám. 209, Nové Strašecí tel , ,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
PETROLOGIE Věda o horninách. Horniny Jsou anorganické nestejnorodé přírodniny, které jsou složené z nerostů. Př: žula = křemen + živec + slída.
ZÁKLADY GEOLOGIE Zlatý list 2017.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Negativní vliv mycích prostředků II.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Označení materiálu:VY_32_INOVACE_10_Kocůrková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Horniny přeměněné - metamorfované
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
ORGANOGENNÍ USAZENÉ HORNINY
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název materiálu: Nerostné suroviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Prezentace – výklad učiva
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Autor: Andrea Kolářová
Usazené horniny = sedimenty
Škola:. Základní škola Kladruby
HORNINY Rastislav Švec.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
ORGANOGENNÍ USAZENINY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: VY_32_INOVACE_15-08_Horniny - vyvřelé, usazené, přeměněné Autor:Mgr. Věra Vlková Ročník:9. Datum vytvoření: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Vlková. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Tematická oblast:Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět:Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují s vyvřelými, usazenými a přeměněnými horninami, s jejich vznikem, získáváním, využitím a s jejich zástupci. Klíčová slova:vyvřelé horniny, usazené horniny, přeměněné horniny, žula, čedič, písek, uhlí, fylit Druh učebního materiálu:prezentace

Vyvřelé horniny tvoří se tuhnutím roztavené hmoty, magmatu, připomínající taveninu v železářské nebo sklářské huti, obsahuje zejména oxid křemičitý a oxid hlinitý, v různém poměru jsou zastoupeny i oxidy železa, hořčíku, vápníku, sodíku a draslíku, tyto látky spolu reagují a při ochlazování magmatu krystalizují v nerosty; hlubinné vyvřeliny tvoří v zemské kůře rozsáhlá tělesa – masivy; povrchové (výlevné) vyvřeliny vznikají proniknutím magmatu na zemský povrch obvykle v sopkách; vzhled a složení hlubinných a povrchových vyvřelin se výrazně liší, hlubinné jsou velkozrnné až středně zrnité, kdežto povrchové vyvřeliny jsou jemnozrnné až celistvé;

ŽULA je nejrozšířenější hlubinná vyvřelina; tvoří ji křemen, živec a slída (tzv. „světlá slída“ – muskovit, tzv. „tmavá slída“ – biotit); používá se jako stavební, obkladový a sochařský kámen, na dlažební kostky, štěrk a drť; 1

ČEDIČ patří k nejhojnějším výlevným (sopečným) vyvřelinám; obsahuje sodnovápenaté živce a tmavé nerosty; je jemnozrnný až celistvý; v odkryvech (především na stěnách lomů) je nápadná sloupcová odlučnost zvaná kamenné varhany; 2

Usazené horniny usazené horniny vznikají na zemském povrchu usazováním látek na dně moří, jezer, řek i na souši, podle způsobu vzniku se dělí na: 1.úlomkovité (tvoří se přenášením a usazováním rozrušených hornin a nerostů); 2.organogenní (vznikají usazováním odumřelých těl rostlin a živočichů, jejich schránek nebo koster); 3.chemické; těleso usazených hornin se nazývá vrstva, nahoře a dole ji ohraničují vrstevní plochy, kolmá vzdálenost mezi nimi vyjadřuje mocnost vrstvy; vrstvu mohou vytvářet i horniny vyvřelé a přeměněné; soubor vrstev tvoří souvrství;

PÍSEK patří mezi úlomkovité usazené horniny; skládá se převážně z drobných zrnek křemene, obsahuje i šupiny slíd a částice jiných nerostů; přenáší a ukládá jej tekoucí voda, v pouštních oblastech též vítr; vrstvy písku jsou přirozeným filtrem prosakující vody; písek je důležitou surovinou pro stavebnictví, pro slévárenství a sklářství; stmelením písku vzniká pískovec; 3

UHLÍ patří mezi hořlavé usazeniny; vzniklo prouhelněním (zvětšováním obsahu uhlíku) zbytků rostlinných těl (hromadící se v močálech a jezerních pánvích) za nepřístupu vzduchu působením tlakových sil nadložních vrstev a vyšší teploty v hlubších částech zemské kůry; je významným zdrojem energie a surovinou chemického průmyslu; 4

Přeměněné horniny tvoří se přeměnou dříve vzniklých hornin – vyvřelých, usazených i již dříve přeměněných; příčinou přeměny je velký tlak způsobený horotvornými procesy a tíhou nadložních hornin, vysoká teplota v hlubších částech zemské kůry, chemické působení horkých vodných roztoků; k přeměně hornin dochází také v blízkosti vystupujícího žhavého magmatu; vlivem tlakových sil dochází v horninách k rovnoběžnému uspořádání nerostů – břidličnatosti, ta je typickým znakem většiny přeměněných hornin; břidličnaté a často různě zvrásněné přeměněné horniny označujeme také jako krystalické břidlice;

FYLIT vzniká částečnou přeměnou jílových usazených hornin, je složen z velmi jemných zrnek křemene a šupinek slíd, které hornině dodávají hedvábný lesk; díky výrazné břidličnatosti se snadno tence deskovitě štípe a zpracovává na střešní krytinu; 5

Opakování Jak se tvoří vyvřelé horniny? Tvoří se tuhnutím roztavené hmoty – magmatu. Jak vznikají usazené horniny? Usazené horniny vznikají na zemském povrchu usazováním látek na dně moří, jezer, řek i na souši. Podle způsobu vzniku dělíme usazené horniny na: úlomkovité, organogenní, chemické. Jak se tvoří přeměněné horniny? Tvoří se přeměnou dříve vzniklých hornin – vyvřelých, usazených i již dříve přeměněných.

K čemu se používá žula? Používá se jako stavební, obkladový a sochařský kámen, na dlažební kostky, štěrk a drť. Co vzniká stmelením písku? Pískovec. Jak vzniklo uhlí? Vzniklo prouhelněním (zvětšováním obsahu uhlíku) zbytků rostlinných těl (hromadící se v močálech a jezerních pánvích) za nepřístupu vzduchu působením tlakových sil nadložních vrstev a vyšší teploty v hlubších částech zemské kůry.

Použité zdroje: 1.Rapakivigranite ss. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 2.Sheepeater Cliff, Yellowstone, June 21, In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: pg pg 3.LionHeadSandstone. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 4.Coal. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 5.PhylliteUSGOV. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: