Regionální značení v České republice Tomáš Kažmierski Asociace regionálních značek, o.s.
Regionální značka = záruka původu – dříve samozřejmost, dnes „příležitost“ kvality = kritéria pro udělování; ta v celoevropském měřítku obdobná: –šetrnost k životnímu prostředí –maximální podíl místních surovin a ruční práce –jedinečnost ve vztahu k regionu, obnova nebo tvorba tradice, výjimečné vlastnosti
Regionální značky NEznamenají konzervování tradice – nejen zachování a obnova tradic, ale také vytváření nových výhradně místní suroviny – kritéria jedno z kritérií, ale ne nutná podmínka (s výjimkou přírodních produktů) pouze místní podnikatelé – podmínkou je provozovna, respektive podstatná část výroby, ne sídlo firmy certifikace celé produkce – značí se pouze konkrétní výrobky nebo jejich skupiny
Počátky regionálního značení v ČR Tradice Bílých Karpat –Občanské sdružení Tradice Bílých Karpat nyní: 32 tradičních produktů Regionální produkt Český ráj –Sdružení Český ráj nyní: 38 výrobců v tradičních oborech
Projekt: Natura 2000 – Lidé přírodě, příroda lidem Regionální environmentální centrum ČR realizace , podpora EK – DG Environment, MŽP a AOPK
Následně na Slovensku: „Parky a ekonomika – Rozvoj iniciatív na využívanie potenciálu prírodného dedičstva v rámci regionálneho priestorového plánovania“ Regionální environmentální centrum Slovensko realizace 2006 – 2008, podpora INTERREG III B CADSES – 21 výrobců ve 3 regionech
Vývoj značení v ČR: Základní hledisko – turistické oblasti
Vývoj značení v ČR:
Založení Asociace regionálních značek:
Asociace regionálních značek, o.s.
432 platných certifikátů pro výrobky, 42 pro služby propracovaný systém – know how pro zavedení a udělování značky zapojení různých aktérů – převaha MAS, ale zapojení i dalších organizací univerzálnost systému – paleta produktů i služeb jednotná vizuální identita – společný grafický styl přeshraniční potenciál – Slovensko, Polsko, Německo
Nejen udělování značky propagace, prezentace - na regionální i národní úrovni - tiskoviny, noviny, média
Portál o regionálním značení
Navazující aktivity síťování prodejních míst jarmarky aj. prezentace výstavy a veletrhy spolupráce s dalšími organizacemi v ČR mezinárodní spolupráce
podle typu koordinátora: sdružení výrobců (Beskydy a původně i Krkonoše) agentury destinačního managementu (Šumava, Českosaské Švýcarsko, Broumovsko – mimo ARZ Český ráj) rozvojové agentury (Vysočina, Moravská brána) MAS (Krkonoše, Moravský kras, Orlické hory, Moravské Kravařsko, Polabí, Podkrkonoší, Haná, Jeseníky, Prácheňsko, Železné hory – mimo ARZ Jizerské hory, Lužické hory, malé značky v Jižních a Západních Čechách) jiné (Górolsko Swoboda, Kraj blanických rytířů – mimo ARZ TBK) Specifika regionálních značek v ČR:
podle typu území: vyhledávané turistická destinace (Šumava, Krkonoše, Moravský kras, Orlické hory, Českosaské Švýcarsko, Jeseníky) pohraniční regiony (v Čechách většina) zemědělské oblasti (Polabí, Podkrkonoší, Haná) folklorní nebo historické oblasti (Prácheňsko, Haná, Moravské Kravařsko, Beskydy, Górolsko Swoboda) kraj (Vysočina) mikroregion (Železné hory) CHKO (Broumovsko) „ nový region“ (Kraj blanických rytířů) Specifika regionálních značek v ČR:
Společné plány jednotná a průběžně zdokonalovaná pravidla zachování a podpora jedinečnosti – nejen zboží, ale i příběhy síťování přímo v regionech vícezdrojové financování včetně podpory odbytu
Děkuji za pozornost! Asociace regionálních značek, o.s. kancelář: Senovážná 2, Praha 1 Ing. Tomáš Kažmierski Kateřina Čadilová, manažerka tel.: , mobil: