ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_04_Přírodopis 7.ročník_Chování ptáků Téma: Chování ptáků CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: srpen 2011
Anotace Přírodopis 7.ročník, Chování ptáků 1)Prezentace k výkladu a) potrava ptáků b) tok, stavba hnízda, líhnutí, krmiví a nekrmiví ptáci c) dorozumívání d) tahy 2) Procvičení - otázky
Chování ptáků potrava - rychlý metabolismus, velký výdej energie, proto nutné přijímat hodně potravy dělení ptáků podle potravy - masožraví, býložraví (husa), všežraví (kachna divoká), semenožraví, plodožraví, nektarožraví, hmyzožraví, rybo- žraví, mrchožraví
rozmnožování - vznik hnízdních párů dočasných nebo trvalých - tok - ptačí námluvy - každý ptačí druh má charakteristický tok, např. odlišné zbarvení peří, pohyby křídel, hlasové projevy, rozvíjení ocasních per - tok vrcholí oplozením
stavba hnízda - v křovinách, na stromech, skalách, v trávě, dutinách, na zdech - snůška vajec - sezení na vejcích – 11 dnů – 12 týdnů hnízdo vlaštovky hnízdo straky
líhnutí - mláďata prorazí skořápku vaječným zubem na špičce zobáku krmiví – mláďata holá, nevidoucí, musí být krmena nekrmiví - mláďata vidí, mají prachové peří, sama se živí
dorozumívání - hlasové projevy - vábení, varování, zpěv - různé postoje tahy - stěhování - orientace ptáků – podle magnet. pole, postavení Slunce, hvězd a měsíce
tažní ptáci – každoročně odlétají do teplejších krajin - vlaštovka, jiřička, čáp, kukačka stálí ptáci - zůstávají - sýkora, datel, brhlík potulní ptáci - po hnízdění létají v širším území - stehlík, strnad
Dokážeš odpovědět na tyto otázky? 1) Proč musí ptáci přijímat hodně potravy? Mají velký výdej energie. 2) Vysvětli, co je tok. Ptačí námluvy. 3) Čím se mláďata při líhnutí dostávají ze skořápky? Pomocí vaječného zubu na špičce zobáku.
4) Jaká jsou mláďata krmivých ptáků? Jsou holá, nevidoucí a musí být krmena. 5) Vysvětli pojem potulní ptáci. Po hnízdění létají v širším území, např. stehlík, strnad
s/thumb/f/f5/Tetrao_urogallus_tj%C3%A4der.jpeg/258px- Tetrao_urogallus_tj%C3%A4der.jpeg&imgrefurl= %2599ev&h=289&w=258&sz=26&tbnid=6rIguRl59yIlUM:&tbnh=90&tbnw=80&prev=/s earch%3Fq%3Dtet%25C5%2599ev%2Bhlu%25C5%25A1ec%26tbm%3Disch%26tbo%3D u&zoom=1&q=tet%C5%99ev+hlu%C5%A1ec&docid=v8jIijTJ1B6WlM&hl=cs&sa=X&ei=U gqfT9uCPYvntQbxg9xY&sqi=2&ved=0CEwQ9QEwBQ&dur= ky Použité zdroje ČABRADOVÁ, Věra; HASCH, František; SEJPKA, Jaroslav a kol. Přírodopis 7- učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005, ISBN
&hl=cs&sa=X&qscrl=1&nord=1&rlz=1T4FUJE_csFR344CZ344&biw=1280&bih=598& tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=CrvBs0OBQoLLCM:&imgrefurl= articles/big/724.jpg&w=800&h=450&ei=ggufT7TuKoeaOof3rc0P&zoom=1&iact=hc&vpx =935&vpy=316&dur=3080&hovh=168&hovw=300&tx=129&ty=128&sig= &page=5&tbnh=100&tbnw=177&ndsp=24&ved=1t:429,r:17,s:90,i:41 1&nord=1&rlz=1T4FUJE_csFR344CZ344&biw=1280&bih=598&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid1&nord=1&rlz=1T4FUJE_csFR344CZ344&biw=1280&bih=598&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid= IAZ01KAdpGNRrM:&imgrefurl= &docid=xCFL9IK6i5CH_M&imgurl= 700&h=524&ei=rAyfT8TrA4-XOp-oqN8P&zoom=1&iact=rc&dur=2&sig= &page=1&tbnh=121&tbnw=174&start=0&ndsp=19&ved=1t:429,r:9,s:0,i:87&tx=73& ty=60
&nord=1&rlz=1T4FUJE_csFR344CZ344&biw=1280&bih=598&tbm=isch&tbnid=CJn00L D7yHCFwM:&imgrefurl= kvocnou/lihnuti-kurat&docid=zLnIOLnbUHXsLM&imgurl= content/uploads/2009/05/kuratka-2.jpg&w=1024&h=768&ei=zw2fT4jrF42c- waBkp39Dg&zoom=1&iact=hc&vpx=110&vpy=140&dur=3313&hovh=194&hovw=259 &tx=68&ty=88&sig= &page=1&tbnh=120&tbnw=163&start= 0&ndsp=19&ved=1t:429,r:0,s:0,i:64