Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – I. část – vegetativní Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rostlinné orgány.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – II. část – stonek Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/9 Šablona:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pletiva dělivá.Pletiva trvalá. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Nukleové kyseliny I. - Struktura DNA Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/15 Šablona: III/2 Inovace.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Výživa organismů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka - kosti Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
List Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 2. část – semenné rostliny Číslo vzdělávacího materiálu:
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Kvantová čísla Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Pletiva Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Vegetativní orgány Kořen
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Stonek Biologie 1. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Krytosemenné rostliny
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Člověk a jeho svět 4. ročník
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název prezentace (DUMu): List
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
KOŘEN FUNKCE - roste jako první ze semene - upevňuje rostlinu v půdě
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Rostlinná pletiva buňky stejného tvaru k plnění určité funkce
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Člověk a jeho svět, 1 Název školy, adresa:
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Rozmnožování organismů
Základní škola, Hradec Králové
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Úvod Autor: Pavel Žižka
Lidské svaly a kůže ČLOVĚK.
Krytosemenné rostliny
Transkript prezentace:

genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – I. část – vegetativní Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/8 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Botanika Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: vyšší gymnázium, zejména 1. ročník čtyřletého gymnázia (kvinta) Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Rostlinné orgány Metodika/anotace: Hlavní funkcí tohoto materiálu je srozumitelně a názorně popsat význam rostlinných orgánů – jejich tvary, stavbu a funkce. Tato první část popisuje stavbu a funkce kořenu pro rostlinu. Materiál může dobře sloužit také jako příprava a opakování k maturitě z biologie. Časový rozvrh: 40 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Rostlinné orgány u rostlin cévnatých ucelené útvary tvořené souborem pletiv, které vykonávají konkrétní funkce pro rostlinu obdoba živočišných orgánů nižší pestrost oproti živočišným orgánům je dána množstvím pletiv (nízký počet typů je dán přítomností buněčné stěny) Organologie – věda zabývající se studiem orgánů

Dělení dle vzniku 1.homologické – orgány mají stejný základ ale vypadají (anatomicky i morfologicky) a fungují ve finále odlišně – př. metamorfózy stonku: ostny x šlahouny 2.analogické – mají odlišný původ ale funkcí a tvarem jsou si podobné – kořenová x oddenková hlíza

Dělení dle funkce 1.vegetativní – jejich úkolem je zprostředkovat látkovou výměnu s prostředím (příjem živin, fotosyntéza, dýchání, výdej zplodin metabolismu), nést generativní orgány a umožňovat nepohlavní (vegetativní) rozmnožování –Kořen –Stonek –List 2.generativní – podílejí se na pohlavním rozmnožování – tvoří pohlavní buňky (gamety), a umožňují rozšiřovat zárodky do prostředí –Květ –Semeno –Plod

Kořen  základ je dán již v zárodku cévnatých rostlin jako kořínek, který se dále rozrůstá do kořenového systému – ten je tvořen primárně z kořene hlavního a dále kořenů postranních (viz obr. 1A), u některých rostlin (jednoděložných, kapraďorostů) je hlavní kořen postupně redukován a jeho funkci přebírají kořeny vedlejší (adventivní kořeny) – obr. 1B  útvar, jehož hlavní funkcí je příjem minerálních roztoků z podloží a jejich vedení do horních částí těla  další funkce: uchycení rostliny k podkladu, zásoba živin či vody, příjem plynů, vegetativní rozmnožování, vylučování produktů metabolizmu, syntéza látek (silice, alkaloidy…)  většinou podzemní část rostliny (nemusí ale být), která nikdy nenese listy a neobsahuje fotosyntetická barviva – k jeho výživě se používají asimiláty z prýtu

Hlavní kořen s kořeny postranními (typické pro dvouděložné rostliny či jehličnany) Adventivní kořeny nahrazují fčně kořen hlavní (typické pro jednoděložné rostliny či kapraďorosty) Obr. 1:

Kořen - stavba  při pohledu na stavbu kořene se nám jeví zcela zřejmá podobnost se stonkem Příčný řez:  na povrchu chybí kutikula, kterou bychom našli v prýtu  povrch chrání kořenová pokožky (rhizodermis), která má významnou roli při příjmu živin – pro mnohonásobné zvětšení absorpčního povrchu utváří kořenové vlášení (u vodních rostlin se logicky neutváří)  pod rhizodermis nacházíme primární kůru (cortex) – je trojvrstvá –vnější vrstva = exodermis – ochranná fce, jedna vrstva –střední vrstva = mezodermis – vícevrstevná, zpevňovací fce (sklerenchym) nebo např. u vodních fce nadlehčovací (aerenchym) –vnitřní vrstva = endodermis – má tendenci korkovatět a dřevnatět (lignin), čímž znemožňuje průchodu patogenů a průběhu apoplastického transportu živin –při sekundárním tloustnutí je nahrazena sekundární kůrou  následuje střední válec –pericykl = perikambium – obsahuje neaktivní meristematické pletivo – zde se zakládají postranní kořeny –radiální cévní svazek –při sekundárním tloustnutí se radiální cévní svazek postupně mění v kolaterální (boční) Podélný řez – v podstatě odpovídá znalostem příčného řezu. Významná je zde kořenová čepička chránící apikální meristémy tvořené parenchymatickými tenkostěnný mi buňkami, aby nedošlo při růstu k jejich poškození (obr. 4).

Obr. 2: Řez kořenem buku lesního – druhotné tloustnutí u dřevin se projevuje tvorbou letokruhů stejně jako u stonku Obr. 3: logie_rostlin/1.%20Anatomie%20a%20morfologie%20rost lin/slides/ Obr. 4:

Růst kořene Video:

Schéma transportu vody a minerálních látek z kořenového vlášení do vodivých drah xylému ve středním válci Transport přes rhizodermis a primární kůru se uskutečňuje apoplastickou cestou (2) a symplastickou cestou plazmodesmami (3). Osmotická cesta přes vakuoly slouží pouze k transportu vody (1). Endodermis představuje bariéru apoplastického transportu, transport přes endodermis je pouze symplastický. Voda a v ní rozpuštěné minerální látky jsou aktivně pumpovány do vodivých elementů xylému Obr. 5:

Tvary rostlinného kořene vláknitýválcovitývřetenovitý kůlovitý bulva = kulovitýsvazčitý = adventivní mákkřenmrkevdub ředkev lipnice Obr. 6:

Metamorfózy kořene  v některých případech dochází k posunu funkcí kořene od základních (viz výše) k odvozeným = vedlejším  spojeno také se změnou tvaru samotného orgánu  kořena tak mohou zastupovat i jiné vegetativní orgány nebo vykonávat zcela nové úkony: 1.zásoba vody či živin – zvětšování kořene → hlízy (ocún), kořenové bulvy (celer, ředkev), vřetenovitý kořen (mrkev, petržel) – u posledních dvou se na stavbě podílí také částečně stonek – mluvíme o hypokotylu 2.tvorba útvarů pro symbiotické bakterie, sinice… - umožnění příjmu dusíku → symbiotické kořeny = kořenové hlízky (bobovité) 3.příjem vzdušné vlhkosti u epifytů → vzdušné kořeny (Monstera) 4.schopnost asimilace – nahrazují funkcí listy → asimilační kořeny u orchidejí či plovoucích rostlin (kotvice plovoucí) 5.podpěra v bahnitém substrátu → chůdovité kořeny (mangrovy) 6.proti gravitačně rostou z bahnitého substrátu, kde je nedostatek plynů, dýchací kořeny – zajišťují rostlině příjem plynů (mangrovy, tisovec dvouřadý) 7.přidržování se podkladu při popínání → příčepivé kořeny (břečťan popínavý) 8.získávání živin z vodivých pletiv jiných rostlin → asimiláty z lýka při parazitismu (podbílek šupinatý) anebo minerální roztoky ze dřevních částí při poloparazitismu (jmelí, ochmet) čerpají haustoria

Obr. 7: Obr. 8: hrady.dama.cz/cl anek/celer- pestovani-od- vysevu-po- sklizen Obr. 9: a_rostlin/html/biogenni_prvky/nasimilace.htm Obr. 10: monstera-deliciosa/ Obr. 11: Obr. 12: sciences.org/bille ts/2012/07/ Zásobní kořeny Kořenové hlízkyVzdušné kořeny Asimilační kořeny Chůdovité kořeny

Obr. 13: de/photo/bd1173- mangrove-und- luftwurzeln_ html Obr. 14: Obr. 15: Příčepivé kořeny Vzdušné kořeny Haustoria

Ekologický význam kořene zpevňování půdy – faktor eroze zadržování vody v půdě obsah látek využívaný jinými organismy při symbiózách (hlízkové bakterie, mykorhiza) nebo parazitismu (houby, jiné rostliny – viz výše) vylučování toxických látek do prostředí – alelopatie potrava pro živočichy včetně člověka úkryt pro drobné živočichy z pohledu člověka také zdroj chemických látek pro výrobu léčiv atd.

Zdroje: (k ) Obr. 1: Obr. 2: Obr. 3: ostlin/slides/ ostlin/slides/ Obr. 4: Obr. 5: Obr. 6: Obr. 7: Obr. 8: Obr. 9: Obr. 10:

Zdroje: (k ) Obr. 11: Obr. 12: Obr. 13: Obr. 14: Obr. 15: Video: