Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/01.0008 Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval: Jan Filka ZŠ a MŠ Horníkova 1
Advertisements

Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Palivová soustava vznětových motorů
Spalovací motory zážehové
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Otázka č.17 a) Klikové mechanismy.
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů
19. Vnitřní tvoření směsi a spalování ve vznětových motorech a DISI
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Výuka předmětu automobily
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Spalovací motory.
Spalovací motory vznětové
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Tepelné motory.
Tepelné motory. Tepelné motory Parní stroj Vaří-li se voda v hrnci s poklicí, pára poklici nadzvedá koná práci Parní stroj přeměňuje teplo.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
Tepelné stroje -motory
Pístové spalovací motory
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Tepelné motory.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Spalovací Turbína.
POLOHA TĚŽIŠTĚ AUTOMOBILU
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Vznětové motory Střední odborná škola Otrokovice
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Chlazení motorů Střední odborná škola Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Vstřikovače vznětových a zážehových motorů
Výpočet doby vstřiku, jako základní vstupní údaje pro Ř.J
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Elektronické zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Spalovací Motory Benzínové
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Konstrukce zážehových a vznětových motorů Konstrukce zážehových a vznětových motorů OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
KARBURÁTOR OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U Obsah  Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu  Princip.
Motorové oleje OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U Motorové oleje Význam Rozdělení Normy motorových olejů.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_23-01 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
VY_32_INOVACE_ROZ_18 Zvláštní provedení ventilových rozvodů.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Snímače v motorových vozidlech I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Vytápění Paliva.
Pístové spalovací motory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Spalovací motory Témata cvičení
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
Spalovací motory VY_32_INOVACE_29_Spalovací motory
Název prezentace (DUMu): Funkce a použití zapalování
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Název prezentace (DUMu): Úvod do zapalování, rozdělení, pojmy
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
Transkript prezentace:

Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov

Modul 10 Automobily a motorová vozidla Palivová soustava vznětového motoru Autor: Jiří Peška

PALIVOVÉ SOUSTAVY A ŘÍZENÍ VZNĚTOVÝCH MOTORŮ

Úvod * Vznětové motory se v posledním čtvrtstoletí rozšířili netušenou měrou v silniční dopravě a jsou ve velké převaze jako pohonné jednotky těžších nákladních vozů, zemědělských traktorů, stavebních a zemních strojů a jsou téměř výhradní pohonnou jednotkou v motorové trakci kolejové. Nároky na kvalitu a vlastnosti paliva se u těchto motorů liší podle velikosti, otáček a použití motoru.

* Druhy paliv pro vznětové motory:  lehká paliva – frakční destiláty ropy pro menší rychloběžné motory (automobilové, průmyslové),  střední paliva – směsi těžších destilátů ropy a ropných olejů pro větší motory středních otáček (lodní, dráhové, stacionární),  těžká paliva – v podstatě topné oleje velkých viskozit používané pro pohon velkých dvoudobých motorů. Úvod

* Druhy nafty vyráběné v ČR:  typ A s bodem tuhnutí -4°C označená NM-4, s filtrovatelností do 0 °C. Je určená pro letní provoz.  typ B s bodem tuhnutí 22°C označená NM-22 s filtrovatelností do -15 °C. Je určená pro zimní provoz. U této nafty lze pomocí přípravků Dieselex, Naften, zvýšit bod tuhnutí až na -29 °C. Úvod

Řízení vznětových motorů * Hlavní požadavky na vstřikovací systém a jeho řízení:  vysoké vstřikovací tlaky  utváření průběhu vstřikování  předvstřikování  na každý provozní stav upravené hodnoty pro vstřikovanou dávku, začátek vstřiku a plnící tlak,  na zatížení motoru nezávislá regulace chodu naprázdno,  řízené recirkulace výfukových plynů,  malé tolerance okamžiku vstřiku a vstřikované dávky a vysoká přesnost během celé životnosti,

* Činitelé ovlivňující tvorbu směsi a průběh spalování:  začátek dodávky paliva a začátek vstřiku  doba vstřiku a průběh vstřiku (množství paliva vstřiknutého do spalovacího prostoru v závislosti na úhlu natočení klikového hřídele),  vstřikovací tlak,  směr vstřikování a počet vstřikovaných paprsků,  přebytek vzduchu  rozvíření vzduchu.

* Činitelé ovlivňující prodlevu vznícení a prodlevu vstřiku:  vznětlivost paliva,  kompresní poměr,  teplota nasávaného vzduchu a provozní teplota motoru,  rozprášení paliva.

* Rozdělení palivových soustav podle způsobu vstřikování:  řadová vstřikovací čerpadla,  rotační vstřikovací čerpadla,  s axiálním pístem,  s radiálním pístem,  vstřikování se sdruženými vstřikovači UIS (PDE), UPS,  common rail.

* Varianty spalovacího prostoru u vznětových motorů:  motory s přímým vstřikováním DI  motory s nepřímým vstřikováním ( do komůrky v hlavě válce) IDI

* Důležité pojmy:  U metody přímého vstřikování jsou vstřikovací tlaky v porovnání se vznětovými motory s nepřímým vstřikováním podstatně vyšší.  Prodleva vstřiku je doba šíření tlakové vlny paliva mezi začátkem dodávky paliva a začátkem vstřiku.  Prodleva vznícení je doba, která uplyne od okamžiku vstřiknutí paliva až do samovznícení.  Stechiometrický směšovací poměr činí u vznětových motorů asi 14,5 kg vzduchu na 1 kg paliva (λ=l).

Shrnutí Co je důležité znát? 1. O kolik procent se snížila spotřeba u přímého vstřikování a proč? 2. Vyjmenuj hlavní požadavky na vstřikovací systém a jeho řízení. 3. Co to je stechiometrický směšovací poměr? 4. Jaké znáš činitele ovlivňující tvorbu směsi a průběh spalování. 5. Vysvětli pojem prodleva vstřiku a prodleva vznícení.

Zdroje Použitá literatura 1. Ing. Zdeněk JAN a Jindřich KUBÁT, Elektrotechnika motorových vozidel 1, 1. vydání. Brno: Avid, s.r.o., Brno, ISBN: Schvalovací doložka MŠMT ČR 2. Ing. Zdeněk Jan a Ing. Bronislav Ždánský, AUTOMOBILY 4: Příslušenství, 2. vydání. Brno: Avid, s.r.o., Brno, ISBN: Schvalovací doložka MŠMT ČR 3. časopis Autoexpert, Vogel Publishing, ročník 2000 – časopis Svět motorů, vydavatelství Automedia, Praha, ročník 2004 – Škoda- Bosch- Scania školící materiály 6.