HISTORIE NAVIGACE
Vývoj navigačních systémů ► rozvoj lodní dopravy – ekonomická nutnost příbřežní plavby – navigace dle orientačních bodů plavba jen ve dne a za dobrých povětrnostních podmínek plavba po moři – užití astronomické navigace problémy s určováním zeměpisné polohy – měření času přesýpavými hodinami 13. století magnetický kompas první námořní mapy astroláb Perský astroláb zdroj:
astroláb a jeho funkce ► je historický astronomický přístroj a analogový počítač, který dříve astronomové, astrologové, navigátoři a další používali na určování a předpovídání poloh hvězd a Slunce, určování místního času podle místní zeměpisné délky a naopak, k zeměměřickým účelům a pro triangulaci hvězdSluncezeměpisné délkytriangulacihvězdSluncezeměpisné délkytriangulaci ► Astroláb se skládá se dvou kruhových částí, spojených ve středu čepem. Spodní část obsahuje systém souřadnic. Je ji možno také zavěsit, čímž je zajištěna její pevná poloha vůči povrchu Země. Vrchní část je z velké části průhledná a obsahuje sadu hrotů, označujícíh polohy významných stálic. Nastavením vzájemné polohy těchto desek je možno zobrazit aktuální polohu hvězd na obloze. Na vrchní části jsou také vystouplé hroty, umožňující odměřovat skutečnou výšku nebeských těles vůči kolmici zavěšeného astrolábu. Vývoj navigačních systémů
16. století zpřesnění navigace – Mercatorovo zobrazení 17. století vydávání námořních almanachů – založených na astronomických pozorováních 18. století – mapa magnetických deklinací – zpřesnění práce s kompasem 1884 – dohodnut jednotný nultý poledník: Greenwichský poledník 20. století – hlavní hybnou silou navigace jsou vojenské požadavky 1907 – gyroskopický kompas – není ovlivněn magnetickou deklinací a ukazuje stále jedním směrem počátek 20. století – využívaní rádiových vln radar (Radio Detecting And Ranging) - silné svazky vln se vysílají v krátkých impulzech a v pauzách se přijímají vlny, odražené na hledaných objektech. Vzdálenost nalezeného předmětu se určuje pomocí interference vyslaného a odraženého signálu. Vývoj navigačních systémů
počátek 1940 – LORAN – první navigační systém globálního charakteru v Atlantiku – nepostačoval – vznikl systém 8 pozemních majáků OMEGA (Norsko, Libérie Havaj, Severní Dakota- USA, Reunion, Argentina, Austrálie, Japonsko) 1964 – TRANSIT – první družicový radionavigační systém 1973 – budování GPS (USA) – pro vojenské účely – jako součást sytému NAVSTAR počátek 80. let 20.st. zahájení budování sovětského systému GLONASS 2001 – rozhodnuto o budování evropského civilního systému GALILEO