S UBSAHARSKÁ A FRIKA Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování Afrika.
Advertisements

AFRIKA Geografická poloha.
Charakteristika kontinentu
SEVERNÍ AFRIKA.
Problémy tropických oblastí
Tropická Afrika.
Šířkové pásy tropický pás.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 7.ročník Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor / předmět: Zeměpis Tematický okruh: 6.
Afrika - rostlinstvo a živočišstvo
AFRICKÉ REGIONY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s podnebím a přírodními podmínkami.
Severní Afrika Název školy
PŘÍRODNÍ ZEMSKÉ PÁSY.
Vegetace Afriky
Biosféra.
Afrika – poloha, rozloha
Křížovka - Tropický deštný les
CO VYJADŘUJE SLOVO SAHEL
Živý obal Země ( rostliny a živočichové)
NEJVĚTŠÍ POUŠŤ SVĚTA SAHARA. NEJVĚTŠÍ POUŠŤ SVĚTA SAHARA.
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
Východní Afrika Autor: Mgr. Marian Solčanský
Afrika – celkový přehled
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Africké regiony- Východní Afrika Název sady: Zeměpis 7. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Africké regiony- Země Guinejského zálivu Název sady: Zeměpis.
K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
M AKROREGIONY SVĚTA – JÁDRA A PERIFERIE Autor: Hana Brýdlová.
L ITOSFÉRA – VNĚJŠÍ PROCESY Autor: Hana Brýdlová.
K ARTOGRAFIE – MĚŘÍTKO MAPY Autor: Hana Brýdlová.
A FRIKA – SÍDLA A HOSPODÁŘSTVÍ Autor: Hana Brýdlová.
H YDROSFÉRA – POHYBY MOŘSKÉ VODY Autor: Hana Brýdlová.
T VORBA KARTOGRAMU Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
AFRIKA VY_32_Inovace_01TR-1 autor : Mgr. Trčková Ivana ZŠ a MŠ Nedašov.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_13.AFRICKÉ REGIONY Téma: AFRICKÉ REGIONY (Sahel.
A FRIKA – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY I. Autor: Hana Brýdlová.
A FRIKA – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY II. Autor: Hana Brýdlová.
J IŽNÍ A FRIKA Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638,
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová liána místní obyvatelstvo Tropický prales Amazonie.
VY_32_INOVACE_Vac_II_10 Střední Afrika Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
Afrika.
Evropa rostlinstvo a živočišstvo
POUŠTĚ A POLOPOUŠTĚ.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Podnebí a přírodní krajiny Afriky
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
ZEMĚPIS - SVĚT Východní a Jižní Afrika
19. POVRCH AFRIKA VY_32_INOVACE_12_Z5
VY_32_INOVACE_11_Z_HORKÉ POUŠTĚ
VY_32_INOVACE_11_Z4 14. POUŠTĚ ZŠ a MŠ HEJNICE 2011.
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_TROPICKÁ AFRIKA
Jméno autora výukového materiálu
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
VY_32_INOVACE_ZE6-19 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Vzdělávací materiál: Afrika Operační systém: Windows XP Professional
Přírodní krajiny AUTOR: Mgr. Aleš Skála
VY_32_INOVACE_
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_11_Tropický pás
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 2
REGIONY AFRIKY.
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Afrika - poloha Leží na všech 4 polokoulích: S,J,Z,V
Afrika - poloha Leží na všech 4 polokoulích: S,J,Z,V
Sahel – nejchudší část Afriky
Transkript prezentace:

S UBSAHARSKÁ A FRIKA Autor: Hana Brýdlová

Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.ZE.01…45 Tematická oblast Regiony světa – Afrika Název vzdělávacího materiáluSubsaharská Afrika Druh učebního materiálu EVM - prezentace Anotace Výuková prezentace, seznámení s tématem, závěrečné opakování Klíčová slova subsaharská Afrika, Sahel, oáza, rovníková Afrika, východní Afrika, Kilimandžáro Ročník sekunda Typická věková skupina 12 – 14 let Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorHana Brýdlová ZhotovenoZáří 2013 Celková velikostVelikost souboru – kB

Africké regiony Opakování: Které státy patří do Severní Afriky? Severní Západní Střední Východní Jižní

Subsaharská Afrika Subsaharská Afrika je území znázorněné zelenou barvou. Na které oblasti ji můžeme rozdělit?

Přírodní oblasti Subsaharské Afriky 1.Sahara 2.Sahel 3.Rovníková Afrika 4.Východní Afrika – vysoká 5.Jižní Afrika nek.phtml?id=110645#mapa Současné problémy afrických zemí

1. Sahara Největší poušť světa, velká téměř jako celá Evropa Rozkládá se po obou stranách obratníku Raka Srážky do 250 mm Velké teplotní rozdíly, zvětrávání Převládají kamenité pouště, písek jen asi 20 %

Podle mapy určete, do kterých států zasahuje Sahara:

Život na Sahaře Arabové ji označují jako „ moře bez vody“ Ve skutečnosti mnoho oáz – žije zde asi 3 miliony lidí V oázách je podzemní voda, palmy datlové, stany kočovníků – velbloudi, pěstují i zeleninu, obiloviny (proso), olivy

Oáza v Libii

2. Sahel Znamená v arabštině „břeh“ Táhne se na jižním okraji Sahary, tvoří jej suchá savana Období dešťů trvá jen 2 – 3 měsíce Suché savany slouží jako pastviny 12/12/21/burkina-faso/sahel- region-on-our-way-to-mali/#main

Život v Sahelu Suché savany slouží jako pastviny Kočovní pastevci chovají skot, ovce, kozy Někde pěstují i proso Období sucha přečkají díky studnám

Problémy Sahelu Velmi suchá období od roku 1973 Pomoc zvěrolékařů s nemocemi zvířat – rozrůstání stád Nadměrné spásání trávy – rozšiřování pouště Klesání podzemní vody v důsledku umělého zavlažování pastvin Vzrostl počet místních obyvatel – snížená úmrtnost (lékařská pomoc), ale i lepší životní podmínky

3. Rovníková Afrika Tropické deštné lesy – nejbohatší krajinný typ na světě Rozkládá se kolem rovníku Velké množství zvířat a rostlin Celoročně vysoké teploty a srážky Konžská pánev, řeka Kongo Vývoz vzácného dřeva Vývoz nerostných surovin

Život v pralese Stěhovavé zemědělství Co pěstují obyvatelé pralesa? Kde vznikají nová pole? Půda má málo živin a lidé musí vyčerpaná pole opustit. Jak dlouho asi mohou pěstovat zemědělské plodiny na současném poli?

4. Východní Afrika Východní Afrika

Velmi členitý povrch, rozkládá se na Somálské litosférické desce Nejvyšší část Afriky – činné i vyhaslé sopky (např. Kilimandžáro) Příkopová propadlina – hluboká jezera Náhorní plošiny – savany – období dešťů a sucha Výšková stupňovitost

Život ve Východní Africe Hustě osídlená oblast Pastevecké kmeny i usedlí zemědělci Pěstuje se kukuřice, banány, proso, zeleniny Průmysl jen ve velkých městech, rychle rostou Národní parky – safari Problémy: ozbrojené konflikty, chudoba, uprchlíci - tábory

Podle následujícího textu pojmenujte a popište jednotlivé výškové stupně na Kilimandžáru - Uhuru. Co je příčinou jejich vzniku a uspořádání?

Cesta na Kilimandžáro – z deníku cestovatele 1. den: Cesta na nejvyšší horu Afriky začíná v Tanzanii na jižním úpatí. Autem strážců národního parku jedeme savanou do výšky 1400m, kde přenocujeme v hotelu. Jsou zde plantáže banánovníků a kávovníků, teplota je 20°C.

2. den: Auto nás odváží k bráně parku do výšky 1800m. Odtud jdeme pěšky – 5 hodin stoupáme vlhkým horským lesem do výšky 2 700m, ochladilo se na 12° C, je hrozné vlhko.

3. den: Rychle dosahujeme horní hranici lesa – výška 3000 m. Dále stoupáme s nosiči horskými loukami do výšky 3 700m.

4. den: Ve výšce m odpočíváme a zvykáme si na řídký vzduch. Objevují se první příznaky výškové nemoci – bolesti hlavy a silné bušení srdce. Ráno je teplota 2°C, kolem poledne 16°C.

5. den: Vystupujeme do sedla mezi 2 vrcholy Kilimandžára – Uhuru a Mawesi ve výšce 4000m. Je zde mrazová pustina, jsou zde jen velmi odolné rostliny, většinou ale jen skály. Nocujeme ve výšce 4 700m, teplota je pod nulou, vzduch je řídký a suchý.

6. den: Vystupujeme na nejvyšší bod Afriky – Kilimandžáro – Uhuru, poslední část cesty jdeme po ledovci.

Závěrečné opakování 1.Vysvětli pojmy: Subsaharská Afrika Sahel oáza 2. Co se nejvíce vyváží z centrální Afriky? 3. Jaké výškové stupně znáš ve Východní Africe? 4. Ve které části Afriky najdeš nejvyšší horu, jak se jmenuje a jakou má výšku? Proč má 2 názvy? 5. S jakými problémy se setkáváme v Subsaharské Africe?

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 1.SPACEPOTATO. Africa-regions.png [online] [cit ]. Dostupné z: 2.JCHERLET:. Sub-Saharan Africa definition UN.png [online] [cit ]. Dostupné z: 3.FLOCKEDEREISBAER. Sahel orthographic map.jpg [online] [cit ]. Dostupné z: 4.DAB. Africa Sahara Sahel SubSaharan.png [online] [cit ]. Dostupné z: CYNIC ZAGOR. Faiyum Oasis by Zorbey Tunçer.jpg [online] [cit ]. Dostupné z: NASA, Photographs courtesy USGS and USAID. Senegal dry wet 540.jpg [online] [cit ]. Dostupné z: 8.JEANETTE VAN ACKER. Crisis in the Sahel [online] [cit ]. Dostupné z: JENNIFER LAZUTA. Food Insecurity a Serious Problem in Sahel [online] [cit ]. Dostupné z: sahel/ html 10.VÍT VOŽENÍLEK, J. Demek. Zeměpis světadílů a oceánů(1). Olomouc: Prodos, ISBN Kilimanjaro Uhuru Peak Sign.jpg [online] [cit ]. Dostupné z: