STRES A PSYCHOHYGIENA Maturitní práce 2014-2015 Autorka: Silvie Prachařová Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv hluku na lidské zdraví
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
OBEZITA.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Zvládání zátěží v krizových situacích
Vliv barev na psychiku člověka
Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
VY_32_INOVACE_VkZ.6.03-Stres-prezentace
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
SPÁNEK Šárka Blatná.
Pozornost - koncentrace pozornosti
Klinická propedeutika
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
STRES Je nespecifická reakce organismu na zátěžové vlivy
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Psychohygiena seniora
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Návykové látky, závislosti
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Interrupce jako trauma
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Náročné životní situace, konflikty
Náročné životní situace
REGULAČNÍ PROSTŘEDKY & TECHNIKY VE SPORTU
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Varovné signály PPP Státní zdravotní ústav. První varování ▪ Zpočátku dívka omezuje příjem některých potravin (sladkosti, smažená jídla, slazené nápoje…),
Regulace úzkosti ve sportu
Alkoholismus.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
Duševní zdraví a psychohygiena
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
duševní zdraví, hygiena,…
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
Duševní hygiena Mgr. Tereza Louková, Ph.D.
Psychologické aspekty zdraví
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Seminář Trauma.
Psychologie zdraví Stres.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Střední škola KNIH, o.p.s. Brno Bzenecká 23, Brno Maturitní práce 2013/2014 Vytvořil: Simona Bartíková Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Stres = stav organismu vznikající jako reakce na nepřiměřenou zátěž.  Mírný stres může zvýšit výkon, pomoci mobilizovat síly.  Velký stres naopak výkon.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Vyrovnávání se stresem
Psychologie v obezitologii
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Duševní hygiena.
Náročné životní situace
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Transkript prezentace:

STRES A PSYCHOHYGIENA Maturitní práce Autorka: Silvie Prachařová Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková

Obsah: Stres – definice, eustres a distres, stresory a salutory Stres – definice, eustres a distres, stresory a salutory Stresové reakce, projevy stresu Stresové reakce, projevy stresu Nemoci ze stresu Nemoci ze stresu Syndrom vyhoření Syndrom vyhoření Samoléčba stresu Samoléčba stresu Individuální citlivost vůči stresu Individuální citlivost vůči stresu Copingové strategie Copingové strategie Psychohygiena – vymezení pojmu, prevence stresu Psychohygiena – vymezení pojmu, prevence stresu Vnitřní zdroje Vnitřní zdroje

Stres Definice: Definice: Křivohlavý: „Stresem se obvykle rozumí vnitřní stav člověka, který je buď něčím ohrožovaný nebo ohrožení očekává a přitom se domnívá, že jeho obrana proti nepříznivým vlivům není dostatečně silná.“ Lazarus: „Stres je nárok na jednotlivce, který přesahuje jeho schopnost se s nárokem vypořádat, bez problémů mu čelit.“

Eustres, distres, stresory, salutory Zakladatel nauky o stresu, Hans Selye, rozlišil: Pozitivní stres, eustres – určité napětí, které potřebujeme k výkonu, je to míra stresu pro existenci nezbytná. Pozitivní stres, eustres – určité napětí, které potřebujeme k výkonu, je to míra stresu pro existenci nezbytná. Negativní stres, distres – prožívaný jako přetížení, zoufalství, bezmoc. Negativní stres, distres – prožívaný jako přetížení, zoufalství, bezmoc. Stresory a salutory: Stresory – události vyvolávající tíživou situaci Salutory – faktory, které člověka v těžké situaci povzbuzují.

Stresové reakce Akutní reakce na stres – POPLACHOVÁ REAKCE. Organismus připraven na boj nebo útěk. Podráždění sympatiku, zvýšená produkce stresových hormonů adrenalinu a noradrenalinu. Akutní reakce na stres – POPLACHOVÁ REAKCE. Organismus připraven na boj nebo útěk. Podráždění sympatiku, zvýšená produkce stresových hormonů adrenalinu a noradrenalinu. Připravení těla na akci: zrychlení metabolismu, činnosti srdce, zvýšení krevního tlaku, zrychlení dechu, uvolní se krevní cukr glukóza (svalová práce), ledviny zadržují vodu. Připravení těla na akci: zrychlení metabolismu, činnosti srdce, zvýšení krevního tlaku, zrychlení dechu, uvolní se krevní cukr glukóza (svalová práce), ledviny zadržují vodu. ADAPTAČNÍ FÁZE – nastává, pokud stres trvá (uvolňování energetických zásob organismu - sekrece hormonu kortizolu). ADAPTAČNÍ FÁZE – nastává, pokud stres trvá (uvolňování energetických zásob organismu - sekrece hormonu kortizolu). FÁZE VYČERPÁNÍ – stresovou situaci se nepodařilo zvládnout, dojde ke zhroucení obranných schopností organismu a k celkovému vyčerpání. FÁZE VYČERPÁNÍ – stresovou situaci se nepodařilo zvládnout, dojde ke zhroucení obranných schopností organismu a k celkovému vyčerpání.

Projevy stresu Fyziologické: bušení srdce, pocit sevření za hrudní kostí, bolesti břicha, průjem, časté nucení na močení, „knedlík v krku“, bolesti hlavy, páteře, změny v menstruačním cyklu, snížení sexuální potence. Fyziologické: bušení srdce, pocit sevření za hrudní kostí, bolesti břicha, průjem, časté nucení na močení, „knedlík v krku“, bolesti hlavy, páteře, změny v menstruačním cyklu, snížení sexuální potence. Emoční: prudké změny nálad, nadměrné zabývání se starostmi, sociální stažení, silná únava, úzkostnost, popudlivost, nedostatek empatie. Emoční: prudké změny nálad, nadměrné zabývání se starostmi, sociální stažení, silná únava, úzkostnost, popudlivost, nedostatek empatie. Behaviorální: nerozhodnost, častá nemocnost, pomalé uzdravování, nepozornost, zhoršená kvalita práce, poruchy spánku a chuti k jídlu, zvýšená konzumace návykových látek. Behaviorální: nerozhodnost, častá nemocnost, pomalé uzdravování, nepozornost, zhoršená kvalita práce, poruchy spánku a chuti k jídlu, zvýšená konzumace návykových látek.

Nemoci ze stresu Snížení imunity Snížení imunity Infarkt myokardu – roli hraje i životní styl Infarkt myokardu – roli hraje i životní styl Vysoký krevní tlak Vysoký krevní tlak Vředová nemoc žaludku a dvanáctníku Vředová nemoc žaludku a dvanáctníku Vynechání menstruace – např. u sportovkyň při velké fyzické zátěži Vynechání menstruace – např. u sportovkyň při velké fyzické zátěži Astma Astma Migréna Migréna Deprese – viz dále Deprese – viz dále Posttraumatická stresová porucha – rozvine se po otřesném zážitku (válka, znásilnění, autonehoda apod.). Opakovaně se vracejí vzpomínky na danou událost, spojené s vyhýbáním se místům a činnostem, jež tuto událost připomínají. Posttraumatická stresová porucha – rozvine se po otřesném zážitku (válka, znásilnění, autonehoda apod.). Opakovaně se vracejí vzpomínky na danou událost, spojené s vyhýbáním se místům a činnostem, jež tuto událost připomínají.

Deprese Zkušenost s nepříjemnými a neovlivnitelnými událostmi může vést k depresi. Prvním epizodám deprese často předcházejí stresové události. Zkušenost s nepříjemnými a neovlivnitelnými událostmi může vést k depresi. Prvním epizodám deprese často předcházejí stresové události. Potíže s neurotransmitery serotoninem a noradrenalinem. Potíže s neurotransmitery serotoninem a noradrenalinem. Projevy: Projevy: Emoční – hluboký smutek, osamocenost, pocity viny a studu. Emoční – hluboký smutek, osamocenost, pocity viny a studu. Fyzické – ztráta energie, únava, neklid, poruchy spánku, snížená či zvýšená chuť k jídlu. Fyzické – ztráta energie, únava, neklid, poruchy spánku, snížená či zvýšená chuť k jídlu. Kognitivní – poruchy pozornosti, zhoršení paměti, zmatenost, „černé myšlenky“. Kognitivní – poruchy pozornosti, zhoršení paměti, zmatenost, „černé myšlenky“. Behaviorální – nečinnost, stažení do sebe, vyhýbání se sociálnímu okolí, plačtivost, sebepoškozování, až sebevražda. Behaviorální – nečinnost, stažení do sebe, vyhýbání se sociálnímu okolí, plačtivost, sebepoškozování, až sebevražda.

Syndrom vyhoření Burn out syndrom Intenzivní dlouhodobý stres v kombinaci s vnitřními či vnějšími okolnostmi (např. chronická nemoc, zátěž z konfliktů ve vztazích, rozvod či rozchod, smrt blízkého člověka). Intenzivní dlouhodobý stres v kombinaci s vnitřními či vnějšími okolnostmi (např. chronická nemoc, zátěž z konfliktů ve vztazích, rozvod či rozchod, smrt blízkého člověka). Projevy: ztráta radosti, motivace, deprese, vyčerpání, popudlivost nebo vnitřní prázdnota. Projevy: ztráta radosti, motivace, deprese, vyčerpání, popudlivost nebo vnitřní prázdnota. Časté u pomáhajících profesí. Časté u pomáhajících profesí. = deprese z vyčerpání = deprese z vyčerpání

Samoléčba stresu návykovými látkami ALKOHOL – pomáhá snášet těžké situace. Zneužíván k utišení neklidu, úzkosti, deprese, pocitů samoty. Riziko rozvoje alkoholismu. ALKOHOL – pomáhá snášet těžké situace. Zneužíván k utišení neklidu, úzkosti, deprese, pocitů samoty. Riziko rozvoje alkoholismu. LÉKY – v případě uklidňujících léků je obzvlášť nebezpečná kombinace s alkoholem (hrozí útlum dechového centra a smrt!). LÉKY – v případě uklidňujících léků je obzvlášť nebezpečná kombinace s alkoholem (hrozí útlum dechového centra a smrt!). DROGY – touha po odpoutání od všeho nepříjemného, zklidnění. Při opakovaném užívání roste tolerance. Spojení s trestnou činností – další výrazný stresor. DROGY – touha po odpoutání od všeho nepříjemného, zklidnění. Při opakovaném užívání roste tolerance. Spojení s trestnou činností – další výrazný stresor. NIKOTIN dojem snížení napětí, to však roste v důsledku fyzické a psychické závislosti na nikotinu. NIKOTIN dojem snížení napětí, to však roste v důsledku fyzické a psychické závislosti na nikotinu. JINÉ ZPŮSOBY „snižování“ stresu– přejídání, hypersexualita. JINÉ ZPŮSOBY „snižování“ stresu– přejídání, hypersexualita.

Citlivost vůči stresu Každý člověk je individuálně vnímavý vůči stresu. Každý člověk je individuálně vnímavý vůči stresu. Osobnosti typu A – více ohroženy stresem. Jsou to lidé soutěživí, toužící po úspěchu, necitliví k druhým, stále ve spěchu, projevy nepřátelství. Osobnosti typu A – více ohroženy stresem. Jsou to lidé soutěživí, toužící po úspěchu, necitliví k druhým, stále ve spěchu, projevy nepřátelství. Osobnost typu B – poklidní, flegmatičtí, spolupracující. Osobnost typu B – poklidní, flegmatičtí, spolupracující. Osobnost typu D – nový koncept Osobnost typu D – nový koncept Role pesimismu a optimismu – rozdíly: časové hledisko, rozsah závažnosti, osobní podíl na události. Role pesimismu a optimismu – rozdíly: časové hledisko, rozsah závažnosti, osobní podíl na události. Nejde až tak o to, co se člověku děje, ale co si o tom myslí, jak se na věc dívá. Nejde až tak o to, co se člověku děje, ale co si o tom myslí, jak se na věc dívá.

Copingové strategie = způsoby zvládání zátěží a vyrovnávání se s nimi. = způsoby zvládání zátěží a vyrovnávání se s nimi. A) eliminace – odstranění stresorů (např. u fyzických stresorů jako hluk, chlad…) A) eliminace – odstranění stresorů (např. u fyzických stresorů jako hluk, chlad…) B) změna reakce na stresory (změna pohledu na věc + techniky vedoucí k uvolnění – autogenní trénink, jóga, meditace) B) změna reakce na stresory (změna pohledu na věc + techniky vedoucí k uvolnění – autogenní trénink, jóga, meditace) C) zvyšování odolnosti vůči stresu (zdravý životní styl, pohyb, spánek) C) zvyšování odolnosti vůči stresu (zdravý životní styl, pohyb, spánek)

Psychohygiena = „systém vědecky propracovaných pravidel a rad sloužících k udržení prohloubení nebo znovuzískání duševního zdraví, duševní rovnováhy“ (Míček). = „systém vědecky propracovaných pravidel a rad sloužících k udržení prohloubení nebo znovuzískání duševního zdraví, duševní rovnováhy“ (Míček). Humor – skvěle funguje proti stresu, napětí. Humor – skvěle funguje proti stresu, napětí. Relaxační techniky – svalové uvolnění, hluboký dech vede k celkovému zklidnění. Relaxační techniky – svalové uvolnění, hluboký dech vede k celkovému zklidnění. Vyvážená a pravidelná strava – jíst v klidu a pomalu. Vyvážená a pravidelná strava – jíst v klidu a pomalu. Fyzické cvičení, sport – spalují se stresové hormony adrenalin a noradrenalin. Fyzické cvičení, sport – spalují se stresové hormony adrenalin a noradrenalin. Zlepšit organizaci času – neodkládat činnosti na další den, používat diář, apod. Zlepšit organizaci času – neodkládat činnosti na další den, používat diář, apod.

Vnitřní zdroje energie Mohou to být činnosti, které máme rádi, lidé, příroda – cokoliv, co cítíme, že nás „dobíjí“. Mohou to být činnosti, které máme rádi, lidé, příroda – cokoliv, co cítíme, že nás „dobíjí“. Grün popsal 5 takových zdrojů: Grün popsal 5 takových zdrojů: 1. Síla přírody – zapojujeme více smyslů, abychom vnímali přírodu kolem, což nás přivádí od starostí více k sobě, příjemně unaví, uklidní. 2. Moc hudby, umění – pohlcení do této činnosti nám pomůže zapomenout na starosti. 3. Léčivá síla ticha – prostor k vnitřnímu ztišení, rozjímání. 4. Oslavy – vnitřně nás povznášejí. 5. Léčivá síla rozhovoru – zejména když druhý naslouchá a nehodnotí, přijímá mě takovou, jaká jsem.

Děkuji za pozornost.