Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 3 Empirismus, solipsismus a skepticismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
Politologie jako věda Politika moc
Filozofické kořeny politologie renesance - novověk
Noetická filozofie 17. a 18. století
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
John Stuart Mill (1806 – 1873).
Sociální konstruktivismus
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Aristotelés – část druhá
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Nová věda  Matematika  Kvantifikace  Hledání zákonitostí   správný způsob myšlení  Prototypem – klasická mechanika.
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
Teorie státu - pokračování
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Předpoklady a historické souvislosti
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: George Berkeley, David Hume Autor: Mgr. Šárka Rambousková.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Politologie jako věda Maturitní otázka č. 15.
Filosofie úvod do problému....
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Filozofie empirismu, racionalismu
Empirismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Filosofie křesťanského středověku
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Typicky řecká představa: A R C H É = prazáklad Uspořádaný svět je tvořen z již předtím existujícího prazákladu tím, že dostává nějaký řád, že jím prostupuje.
Demokracie Seminář politologie.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Platón & „objektivní idealismus“
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
„Barokní filosofie“ Racionalismus.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
OSVÍCENSTVÍ OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L-4-021
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
K novověké filosofii 16.–17. století
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Elejská škola.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
Francouzský materialismus I
Empirismus, racionalismus a experiment
Transkript prezentace:

Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 3 Empirismus, solipsismus a skepticismus

Empirismus aneb od nesmyslů ke smyslům - jaké jsou zdroje lidského poznání? - jaké jsou jeho možnosti a hranice? - co je pravdivé poznání? - je garantem poznání autorita, rozum nebo Bůh? Francis Bacon, baron z Verulamu (1561–1626) - nenašel zalíbení v matematice, nebyl radikálním empirikem - odmítaní autorit (zejména Aristotela) - to, co je nám jasné, nám má být podezřelé! - hledání vědecké metody (problém demarkace)

Stěžejní dílo: Nové organon (1620), Nová Atlantis (1626) Vědecká metoda – experiment a indukce: 1. pracovní hypotéza, 2. experiment uspořádaný podle cíle, 3. vyvození důsledků a formulace obecných závěrů, 4. ověření novými experimenty. Labutě a problém s indukcí!

Proč induktivismus není vždy spolehlivá metoda poznání?

Teorie idolů (idol jako překážka poznání!): 1. idoly rodu 2. idoly jeskyně 3. idoly trhu 4. idoly divadla Pojetí vědy jako moci sloužící k ovládnutí přírody člověkem: „Vědění je moc" → etické konsekvence! „Vynaložit na studium příliš času je lenivost; zneužívat jej pro ozdobu je opičáctví; a řídit se ve všem vyčtenými pravidly je školometské hnidopišství.“

Thomas Hobbes (1588–1679) aneb boj s Leviathanem! - anglický filosof, teoretik monarchického absolutismu a koncepce společenské smlouvy. - představitel materialismu (obviňován s ateismu). - stěžejní dílo: Leviathan neboli O podstatě, zřízení a moci státu církevního a občanského (1651), O tělese (1655). - matematiku považoval za jazyk pro univerzální vědu. - ve vědě zastává nominalistickou pozici (obecniny existují pouze jako jména). - zavádí konvencionalistické pojetí pravdy: pravdivá věta je taková, kde subjekt a predikát odkazují k téže (člověkem definované) věci.

- vše jsoucí je materiální, podléhá mechanickým zákonům pohybu částic, a to včetně člověka a jeho jednání → pohyb je universálním principem! - mechanicky vznikají také představy vědomí (phantasmata), za paměť a vědomí vděčíme zákonu setrvačnosti. Navrhl, aby mysl byla považována za výpočetní systém – stroj, který pracuje se slovy prostřednictvím aritmetických operací. Problém: Jak vědomí ví o materiálních objektech? - o Bohu můžeme vypovídat pouze to, že je příčinou světa; jeho podstatu však poznat nemůžeme a jeho uctívání je pouze věcí dohody.

V Leviathanu je popisován přirozený stav před vznikem státu → válka všech proti všem, člověk je člověku vlkem (homo homini lupus), neboť člověk je egoista, touží pouze po svém zachování a po moci! - člověk se na základě rozumové úvahy svého přirozeného práva vzdává a uzavírá (hypotetickou) společenskou smlouvu všech se všemi, neboť tak zvýší své pohodlí a šanci na přežití → vzniká stát, „politické těleso“, které funguje podle fyzikálních zákonitostí.

John Locke (1632–1704) aneb Empirismus jako sensualismus! Stěžejní dílo: Esej o lidském rozumu (1688), Dvě pojednání o vládě (1689). - odmítnutí koncepce vrozených idejí (žádné nejsou!). - poznání má zkušenostní charakter → smyslové vjemy. - mysl jako „tabula rasa“, obsahem mysli jsou ideje a všechny pocházejí ze zkušenosti! - idea je „obraz v mysli“, předmětem poznání jsou ideje, ne jednotlivé věci! - reflexe (tedy jakákoliv mentální aktivita, tedy i chtění, pochybování, obavy atd.) přichází až po smyslovém vnímání.

Ideje se dělí: 1.) jednoduché – smyslový počitek; 2.) složené – vytvořené z jednoduchým (kentaur, nosorožec). Věci mají kvality: 1.) primární – jsou „nutné“, „objektivní“ (tvar, velikost, váha, počet apod.), 2.) sekundární – mají původ ve smyslovém („subjektivním“) vnímání (barva, teplota, chuť, vůně apod.). Otázka: Existuje zvuk, když ho nikdo neslyší?

Sociální a politické myšlení – Locke jako inspirátor politického liberalismu - pozitivní teorie vlády → 2 základní premisy: 1.) přirozený zákon (člověk se od přirozenosti nachází ve stavu dokonalé svobody a rovnosti) a 2.) společenská smlouva (nevýhody přirozeného stavu lidi přiměly dobrovolně přestoupit ve stav, kde společenskou smlouvou ustanovili pravidla, která ruší tyto nevýhody). Moc ve státě rozdělil na 2 složky: zákonodární (legislativní - parlament), výkonnou (exekutivní - vláda). Montesquieu pak (o něco později) přidal složku soudní (justice). Majetkem někoho se věc stává ve chvíli, kdy člověk vynaloží nějakou práci, aby ji získal. „Moje svoboda končí tam, kde se začíná svoboda jiného.“

George Berkeley ( ) aneb Od sensualismu k solipsismu! - irský biskup a filosof, stěžejní dílo: Pojednání o principech lidského poznání (1710). - pozice imaterialismu (věci jsou jen filosofickým výmyslem!) a solipsismu → „esse est percipi“ (být znamená být vnímán) → člověk vnímá jenom ideje, jen ty pro člověka reálně existují. - není nutné rozlišovat mezi primár. a sekund. kvalitami, všechno to jsou jen počitky!

- když jsou věci vnímané, musí být nějaký vnímající → vznik pojmu já; - když věci existují bez ohledu na mé vnímání, musí existovat nějaký vyšší Vnímatel → Bůh (vznik představy Boha). Existují dvě skupiny jsoucen: 1.) ideje (barva, chuť, tvrdost apod.), 2.) substance, jimiž jsou tyto ideje vnímány (mysl, duch). Abstraktní ideje neexistují → obecné pojmy neoznačují reálná jsoucna – pozice důsledného nominalismu.

David Hume ( ) aneb Kde jsou hranice lidského poznání? - skotský filosof a historik, stěžejní dílo: Zkoumání lidského rozumu (1748), Zkoumání morálních principů (1751), Dialogy o přirozeném náboženství (1779). - pozice skepticismu → nemůžeme poznat ani sebe, ani svět! - vztah mezi příčinou a účinkem není nutný, jenom pravděpodobný, jde o zvyk → kritika determinismu!

Problém s determinismem…

-vlastní já je idea, která nepochází ze žádného smyslového vjemu → pokud neexistuje já, není ani duše, ani nesmrtelnost. - kritika teleologického důkazu Boží existence → je možné, že hmota uspořádává sebe sama (nepotřebuje na to Boha). - když neexistuje příčina a účinek, neexistuje ani prvotní příčina, tedy Bůh. - existenci Boha není možné dokázat pomocí racionálních důkazů, ani prostřednictvím smyslové evidence.

Už žádné čáry máry! - -odmítání zázraků → Humova břitva: „Žádné svědectví není s to dokázat zázrak, ledaže by šlo o svědectví takového druhu, že by jeho mylnost byla ještě zázračnější než skutečnost, kterou se snaží doložit.“ Jednoduše řečeno: Jakýkoliv svědek může být oklamán, tudíž je zázrak obtížně doložitelný.