● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M-1-004.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Advertisements

Česká společnost se učí podnikat
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
EVROPA PO ZÁMOŘSKÝCH OBJEVECH
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Průmyslová revoluce v 18. století
Život na počátku 19. století
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE DĚJEPIS.
Parní lokomotiva A její konstruktéři.
1.Světová válka.
Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
Vývoj železnic Koňské dráhy Parostrojní železnice
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 1. pol. 19. století.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Průmyslová revoluce Viktorie Blahová, I.A.
MONTGOLFIÉRA.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Společnost na počátku 19. století
Mezi Vídeňským kongresem a revolucí 1848
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
Průmyslová revoluce:. Přechod od ruční výroby v manufakturách, k tovární strojní velkovýrobě William Bell Scott: William Bell Scott: Iron and Coal ( )
Průmyslová revoluce.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rozvoj vědy a techniky Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
konec 18. století konec 18. století: české země – hospodářsky nejrozvinutější část HBM nejrozšířenější – textilnictví nejrozšířenější – textilnictví:
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR. LENKA POZDĚNOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_VLASTIVĚDA 5. ROČNÍK_6.VYNÁLEZY A VYNÁLEZCI 18. A 19. STOLETÍ TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1189_ROZVOJ VĚDY A TECHNIKY Téma: MANUFAKTURA,
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Anotace Žáci se prostřednictvím prezentace seznamují s vynálezy v 2.pol. 19.století Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření březen 2012 Ročník V. Vzdělávací.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_7_Průmyslová revoluce Téma:
Průmyslová revoluce 3 Velká Británie 18. a 19.století Průmysl, obchod, doprava, ekonomie.
Průmyslová revoluce 5 Zemědělství, průmysl, doprava.
Předpoklady přechodu k průmyslové společnosti 18.stol. Základní škola Čelákovice VY_32_INOVACE_114_Přechod k průmyslové společnosti.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE V ČECHÁCH
Průmyslová revoluce V Anglii.
Svět v poslední třetině 19. století
Anotace: Seznámení se s obdobím 2. poloviny 19. století
MANUFAKTURY A PRVNÍ STROJE
Průmyslová revoluce.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny ČR Vynálezy mění svět
Cukrářství Vypracovala: Adéla Uřičářová, 9.A
VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Novověk – průmyslová revoluce
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
EVROPA HOSPODÁŘSTVÍ VY_32_INOVACE_07-47 Ročník: VIII. ročník
VĚDECKÝ A TECHNICKÝ POKROK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
zpracovaný v rámci projektu
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
Manufaktury Začínají vznikat v polovině 18. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE.
Průmyslová revoluce.
Společnost na počátku 19. století
Železniční doprava 19. stol.
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
Průmyslová revoluce v Anglii
Transkript prezentace:

● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M-1-004

Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích

Průmyslová revoluce = velký technologický, ekonomický a společenský převrat, který vyvolává: ● hromadné zavádění strojů do výroby ● vznik továren (nahradily manufaktury a řemeslné dílny) ● užití nových zdrojů energie ● nové složení společnosti ● změny v urbanizaci

● Nejdříve proběhla v Anglii a Anglie předstihla okolní svět o půl století. ● Byla nazývána „dílnou světa“. ● Začíná v lehkém průmyslu (textilnictví) ● Sestrojeny první spřádací a tkalcovské stroje

Hnací silou se stává parní stroj - konstruktér James Watt

Wattův parní stroj znamená skutečnou revoluci ve výrobě.

Parní stroj vyvolává řetězovou reakci ● Parní stroj rozvoj těžby uhlí nároky na dopravu uhlí budování železnic, mostů, nádraží zvýšená potřeba železa zdokonalení výroby železa, litiny, ocelí vznik vysokých pecí, hutí, oceláren. ● „Začalo to u manšestru a končí u ocele.“

Sestrojena parní lokomotiva ● Vynálezce ● George Stephenson ● Zavedena pravidelná železniční doprava.

Průmyslová revoluce - podstata ● Přechod od ruční výroby ke strojové (snadná mechanizace jednoduchých operací ● Nové zdroje energie (uhlí, parní stroj) ● Železo jako konstrukční materiál ● Revoluční změny v dopravě ● Zvyšující se význam aplikované vědy ● V konečné fázi stroje vyrábějí nové stroje

Změna společenské struktury 2 nové třídy: ● majitelé továren, průmyslníci, finančníci ● ● dělníci (proletariát)

Stinné stránky revoluce - bezmezné vykořisťování dělníků - dlouhá pracovní doba (běžně 10 – 14 hodin) - narůstání sociálních rozdílů - práce žen a dětí - vznik chudinských čtvrtí ve městech - ničení krajiny a přírody - odčerpávání neobnovitelných zdrojů

Průmyslová revoluce - průběh Velká Británie Francie USA Německo 1850 – 1870 Rakousko Rusko 1890 – 1914

Průmyslová revoluce v Čechách ● Textilní průmysl – strojová výroba látek v tradičních soukenických střediscích v Brně a na Liberecku. ● Zahájena výroba cukru z cukrové řepy u Dačic a na Mladoboleslavsku. ● Moderní strojírenské dílny vznikají v Brně, Liberci. Zakládány anglickými a německými odborníky. ● Vysoké pece ve Vítkovicích u Ostravy, železárny v Třinci. ● V Plzni postaven moderní pivovar.

● Zhruba od roku 1840 začala stavba dráhy pro parní lokomotivy z Vídně přes Břeclav a Přerov do Bohumína a dále do Polska s odbočkami do Brna a Olomouce. ● Trať z Olomouce postupně prodloužena do Prahy.

Díky průmyslové revoluci dostává svět novou tvář...

Zdroje: Čapek V., Pátek J.: Dějepis pro SOŠ, Scientia