Nakažlivá /infekční/ nemoc Je přenosná z nemocného člověka (zvířete) na zdravého jedince Přenáší se přímým stykem, potravou, vdechnutím, poraněním, bodnutím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Boj s choroboplodnými zárodky- nakažlivými chorobami
Advertisements

Nakažlivé nemoci Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Viry říše: nebuněční.
Obecná epidemiologie Jak se šíří nákaza.
Viry.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Nemoci Kód VM:VY_52_INOVACE_20 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
VIRY Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
IMUNITNÍ SYSTÉM IMUNITA = schopnost organismu chránit se před patogeny (bakterie,viry,houby,prvoci  onemocnění) Nespecifická : Fagocytóza granulocytů,monocytů.
SYSTÉM A TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ
VIRY.
Viry.
PŘÍRODOPIS Bakterie – 6. ročník..
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
Mízní soustava odvod mízy zpět do krve části:
Obrana organismu proti infekci. Obrana organismu proti infekci Od proniknutí choroboplodných zárodků do těla, po projevy onemocnění uplyne kratší či delší.
Viry a bakterie Digitalizace výuky Příjemce
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
KŘÍŽOVKA BAKTERIE.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu:
INFEKČNÍ ONEMOCNĚNÍ.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.05 Anotace: Prezentace vysvětlí základní rozdíly mezi jednobuněčnými a mnohobuněčnými organismy, procvičuje a opakuje učivo. Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Imunita Cholera, 19. století.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA VIRY
-morbili, measles Ivona Jurčová
Imunita, obranné mechanismy v těle, infekční nemoci
Mízní soustava Lymfatická.
KŘÍŽOVKA VIRY.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
…a jak Nemoc… jí předcházet Lenka Dvořáková.
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Péče o nemocné dítě.
Viry VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis KLÍČOVÁ.
Bakterie. Malé organismy viditelné jen pomocí mikroskopu. Jsou to jednobuněčné organismy – jejich tělo je tvořeno jen jednou buňkou. Jsou jednodušší a.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Krupová NÁZEV:VY_32_INOVACE_15_Přírodopis 6. ročník TÉMA: Viry ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_20_PRVOUKA.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_16_Imunita Téma:
Bakterie VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Nemoci světa. AIDS  1. případ cca před 25 lety, ale už stihl zabít přes 25 milionů lidí  Aids napadá imunit. systém, tělo pak není schopno se bránit.
Funkce – obrana organismu proti infekci. Nakažlivé neboli infekční nemoci: =choroba, která je přenosná z nemocného člověka nebo zvířete na zdravého jedince.
Imunologie a alergologie
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_12_20_nemoci.
MÍZNÍ SOUSTAVA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 120_Viry
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-06
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BAKTERIE = jednobuněčné organizmy - typy bakterií: - kulovité – koky
VY_52_INOVACE_01_Organizmy lidských sídel – učební text
BAKTERIE – nejstarší obyvatelé Země(po výkladu si zapiš do sešitu)
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Infekční nemoci Bc. Veronika Halamová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_20_OPAKOVANI_JEDNOBUNECNE_ORGANISMY
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.24_Zivoni_prostredi_viry_bakterie.
VIRY- „život“ bez buňky
LIDSKÁ SÍDLA Mikroorganismy.
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
BAKTERIE.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Základní škola, Hradec Králové
AUTOR:Mgr. Radoušová Marcela
Transkript prezentace:

Nakažlivá /infekční/ nemoc Je přenosná z nemocného člověka (zvířete) na zdravého jedince Přenáší se přímým stykem, potravou, vdechnutím, poraněním, bodnutím hmyzem Vyvolávají ji: viry, bakterie, prvoci, plísně

Viry Jsou velmi jednoduché Mohou parazitovat jen uvnitř živočišných a rostlinných buněk Způsobují virová onemocnění: chřipku, spalničky, neštovice, zarděnky, infekční žloutenku, AIDS Mohou způsobovat i růst nádorových buněk

Bakterie Jsou jednobuněčné organismy Mají různý tvar – kulovitý, tyčinkovitý, spirálovitý

Bakterie Způsobují: angínu, záněty dýchacího ústrojí, tuberkulózu, záškrt, tetanus, tyfus, některá průjmová onemocnění

Bakterie, které pomáhají: Bakterie mléčného kvašení Bakterie rozkládající organický odpad = čističky odpadních vod Bakterie, které rozkládají ropné látky – při likvidaci ropných havárií Bakterie žijící v půdě – dokončují rozklad odumřelých organismů

OBRANA ORGANISMU PROTI INFEKCI 1)Fagocytóza =pohlcování cizorodých částeček bílými krvinkami 2)Tvorba protilátek - mění cizorodé látky v neúčinnou formu INKUBAČNÍ DOBA = čas od proniknutí choroboplodných zárodků do těla a prvními příznaky nemoci. Je různě dlouhá.

IMUNITA = odolnost organismu proti infekci Vrozená = dědičná odolnost člověka proti některým nemocem od jeho narození Získaná -vzniká během života člověka -dělí se na aktivní imunitu a pasivní imunitu

AKTIVNÍ imunita OČKOVÁNÍ = do zdravého jedince se vpravují oslabené zárodky nemoci ve formě očkovací látky PRODĚLÁNÍ CHOROBY = člověk si vyrobí protilátky a nemůže tou nemocí již onemocnět (např. plané neštovice) a) UMĚLÁ b) PŘIROZENÁ

PASIVNÍ imunita Vzniká vpravením krevního séra s již hotovými protilátkami. Je krátkodobá.

Děti jsou očkovány podle očkovacího kalendáře Klikni na obrázek

ALERGIE = NEPŘIMĚŘENÁ REAKCE ORGANISMU, KTERÁ LIDSKÉ TĚLO POŠKOZUJE Projevuje se jako – vyrážka, zánět spojivek, rýma, kašel Mohou ji vyvolat – potraviny, léky, pyly, plísně, roztoči, srst zvířat, peří, saponáty a chemikálie

Nyní si učivo zopakuj

Odolnost člověka proti nemocem Oddanost člověka proti nemocem Co je to imunita?

Výborně

Aktivní nebo pasivní Aktivní nebo pozitivní Získaná imunita může být

Výborně

ANONE Vzniká aktivní imunita očkováním a úrazem?

Výborně

Očkovacího diáře Očkovacího kalendáře Děti jsou očkovány podle

Výborně

viry bakterie Angínu způsobují

Výborně

viry bakterie Chřipku způsobují

Výborně

Přiměřená imunitní reakce Nepřiměřená imunitní reakce Alergie je

Výborně

mléčnéprůjmové Které bakterie jsou člověku prospěšné?

Výborně

Instantní doba Inkubační doba Období od nákazy do propuknutí nemoci se nazývá

Výborně

Bílých krvinek Krevních destiček Napadený organismus se brání proti choroboplodným zárodkům hlavně pomocí

Výborně

Použité zdroje: Galerie Microsoft Office - Klipart

Zkus to znovu