NÁZEV ŠKOLY: Základní škola J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice AUTOR : Mgr. Jana Christenová NÁZEV: Vy_32_INOVACE_06_Čj_ Vedlejší věty podmětné a předmětné TÉMA: Vedlejší věty podmětné a předmětné
Anotace žáci si procvičují určování vedlejších vět podmětných a předmětných AutorMgr. Jana Christenová Jazykčeština Očekávaný výstup Uvědomují si vztah mezi podmětem a vedlejší větou podmětnou, mezi předmětem a vedlejší větou předmětnou Speciální vzdělávací potřeby- žádné - Zpětná vazbasprávné řešení, rozbor hodnocení Druh učebního materiálupracovní list Druh interaktivityaktivita Cílová skupinažák Stupeň a typ vzdělávánízákladní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina13 – 15 let Materiál vyhovuje výuce
VEDLEJŠÍ VĚTY PODMĚTNÉ Urči větné členy: Datum dopisu nebylo čitelné. Podmět nahraď vedlejší větou: Nebylo čitelné, VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ VYJADŘUJE PODMĚT VĚTY ŘÍDÍCÍ. Doplň vedlejší věty podmětné: Nebylo jisté, kdo Říká se, že Kdo , se dosud neví. Kdo, co nebylo čitelné? …, kdy byl dopis napsán.
VEDLEJŠÍ VĚTY PŘEDMĚTNÉ Urči větné členy: Žádal nás o pomoc. Předmět nahraď vedlejší větou. Žádal nás, abychom VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ VYJADŘUJE PŘEDMĚT VĚTY ŘÍDÍCÍ. Doplň vedlejší věty předmětné: Vyprávěl nám, jak Rád bych věděl, proč Nevěděli, odkud O koho, co nás žádal? …, abychom mu pomohli.
Rozliš vedlejší věty podmětné a předmětné, naznač jejich grafickou stavbu: Je směšné, když s ním nemluvíš. Nevěř tomu, co ti vykládá. Že to není pravda, to tvrdí všem. Vyprávěl nám, jak se vše seběhlo. Bylo vidět, že ho hra baví.
I. H když II. V podmětná
I. H co II. V předmětná
Že I. V předmětná II. H
I. H jak II. V předmětná
I. H že II. V podmětná
Zpracovala Mgr. Jana Christenová