BIOTOUR 2015 v kostce Stručný obsah prezentací ze seminářů ke zvýšení informovanosti obcí v oblasti sběru bioodpadů, pořadatel: MŽP.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha, Svaz měst a obcí České republiky
Advertisements

KOMPOSTOVÁNÍ Jihlava
Řešení komunálního odpadu v městech a obcích
Budoucnost hospodaření s komunálními odpady Dr. Ing. Lubomír Chytka ředitel odboru odpadů MŽP.
Odpady 2014 – jak dál v Olomouckém kraji ? Konference samospráv Olomouc
NAKLÁDÁNÍ S ODPADY v ÚVN. 1) Běžný odpad podobný komunálnímu  a) ukládá se v místě vzniku výhradně do jednorázově použitelných PVC pytlů modré barvy.
Kdo jsme Zpracovatelé odpadu, dodavatelé surovin a energie Aktivní v celém odpadovém řetězci Roční obrat €1.2 miliardy V osmi zemích Mezi Top 5-ti hráči.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu
BABYLON 22. říjen 2014 Liberec Databáze kompostáren za rok 2013 Kristýna HUSÁKOVÁ odbor odpadů.
Evropská směrnice o odpadech z pohledu měst a obcí
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Odpadové hospodářství ČR ve světle členství v EU Praha 1. prosince 2010.
Odpady a odpadové hospodářství II
Strategie odpadového hospodářství ČR Ministerstva životního prostředí
Jeseník – jednička ve třídění odpadů a úspory energie
Současný systém managementu skládkování v MSK
ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ
Základní problémy přípravy a provozu bioplynových stanic v ČR CZ Biom – České sdružení pro biomasu Ing. Tomáš Dvořáček Bioprofit s.r.o.
3. VÝZVA MAS LUHAČOVSKÉ ZÁLESÍ. Fiche 2: Rozvoj drobného a malého podnikání Hlavní opatření III.1.2. – Podpora a zakládání podniků a jejich rozvoje Cíl.
Odpadové hospodářství
IX. ročník odborného semináře MŽP, KÚ, SFŽP, ČIŽP a CENIA k odpadovému hospodářství Liberec, října 2014 Provozovaná zařízení v rámci odpadového.
Proč se zabývat odpady?. Obec § Legislativa EU, stát Hygienické odstranění odpadu Spokojenost občana (voliče) Proč Za co Výběr poplatky od občanů Snižovat.
Problematika odpadového hospodářství Povinnosti obce při nakládání s komunálním odpadem (KO), podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých.
Energie budoucnosti: suchá fermentace
IREAS, Institut pro strukturální politiku, o.p.s.
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Podpora obnovy venkova podpora regionálního rozvoje v roce 2008.
HYPOTÉZY. V obci je dostatek kontejnerů na tříděný odpad.
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
OPERAČNÍ PROGRAM PODNIKÁNÍ A INOVACE Program Prosperita
Finanční podpora v oblasti odpadového hospodářství Královéhradeckého kraje.
Možnosti, jak splnit zákonnou povinnost - zajistit místa pro oddělené soustřeďování biologicky rozložitelných odpadů…
Odpadového hospodářství na území ORP Pacov Ivana Eva Razimová.
Odpadové hospodářství a jeho výhled v České republice
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
LEGISLATIVNÍ RÁMEC A LIMITY (POH kraje) :   snížit maximální množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů (BRKO) ukládaných na skládky tak,
Právní režim nakládání s odpady
Sdružení podnikatelů v teplárenství Odpady 2015 a jak dál? Význam energetického využívání odpadů pro teplárenství Ing. Martin Hájek, Ph.D.
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Právní předpisy a změny v právních předpisech z pohledu odpadového hospodářství Eva Kubová Odbor odpadů MŽP.
Předcházení vzniku odpadu Úloha NNO Milan Havel – sdružení Arnika.
Plán odpadového hospodářství Karlovarského kraje Veřejné projednání návrhu POH Ing Martina Škvorová Ing. Pavel Novák s.r.o.
VÝNOSY Z POPLATKU ZA SKLÁDKOVÁNÍ KOMUNÁLNÍCH ODPADŮ 24. DUBNA 2013 BRNO SDRUŽENÍ PROVOZOVATELŮ TECHNOLOGIÍ PRO EKOLOGICKÉ VYUŽÍVÁNÍ ODPADŮ „ODPADY 2013.
Váš partner ve službách V Olomouci odpadyzeleňkomunikaceosvětlení.
HANTÁLY a.s. řeší otázku třídění a likvidace biologicky rozložitelného komunálního odpadu ( BRKO) již od roku Společně s Dobrovolným svazkem obcí.
Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Kateřina Čočková, regionální projektová manažerka.
KOMUNÁLNÍ ODPADY A JEJICH ENERGETICKÉ VYUŽITÍ Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí EGÚ Brno, Energetika 2015 Brno, 23. září 2015.
Možnosti třídění odpadů v obci a motivování občanů ke třídění.
DSO Tolštejn – Odpadové hospodářství Ing. Jan Slavík, Ph.D.
Proč třídit bioodpad Prezentace pro Zastupitelstvo města Valašské Meziříčí
HANTÁLY a.s. řeší otázku třídění a likvidace biologicky rozložitelného komunálního odpadu ( BRKO) již od roku Společně s Dobrovolným svazkem obcí.
Energetické využívání odpadů Odpady 2013 a jak dál? Štěpán Jakl odbor odpadů.
Novosedlice – návrh pilotního plánu změny hospodaření s odpadem Lokalita – ulice Bystřická a Sokolská Termín realizace: duben 2016 – prosinec 2016.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
Plán odpadového hospodářství Středočeského kraje na období 2016 – 2025 Semináře obce SK 2017 FITE a.s.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Projekt multifunkční energeticky soběstačné linky pro intenzivní a efektivní zpracování BRO a TAP Ing. Pavel Omelka.
Průmyslové kompostování: dostupné technologie a jejich vlastnosti
3. kolo Programu rozvoje venkova 2014 – 2020
Odpady a odpadové hospodářství III
Unikátní řešení odpadové agendy pro kompostárny
PRIORITNÍ OSA 3 OPŽP
Aktuální informace z odpadového hospodářství
Podpora implementace dětských skupin CZ /0.0/0.0/15_009/
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Obec Sibřina Plán investičních a provozních záměrů obce 2018 – 2022
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Záměr bioplynové stanice pro Prahu
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Poplatky za „komunální odpad“
Transkript prezentace:

BIOTOUR 2015 v kostce Stručný obsah prezentací ze seminářů ke zvýšení informovanosti obcí v oblasti sběru bioodpadů, pořadatel: MŽP

Legislativa - Zákon č. 229/2014 Sb., účinnost od Zákaz skládkování SKO, recyklovatelných a využitelných odpadů od roku 2024 Povinné třídění BRKO a kovů v obcích od 2015 Omezení využívání odpadů jako TZS na skládkách na 20 % hmotnostních Úprava možnosti odebrání souhlasu s provozem zařízení sběru a výkupu odpadů při výkupu odpadů, které jsou zakázány vykupovat zákon o odpadech bude opět novelizován bude přijat Zákon o výrobcích s ukončenou životností (baterie, elektrozařízení, pneumatiky, vozidla…)-již v eKLEPU Nové prováděcí vyhlášky (např. k vymezení odpadů, které bude od r.2024 zakázáno ukládat na skládky…)

Kolik % odpadu skládkují země EU a Norsko, Island, Švýcarsko

Legislativa Vyhláška č. 321/2014 Sb., o rozsahu a způsobu zajištění odděleného soustřeďování složek KO Vyhláška č. 341/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s biologicky rozložitelnými odpady (pokud obec bude chtít mít kompostárnu) Nařízení EP a Rady (ES) č. 1069/2009 o hygienických pravidlech pro vedlejší produkty živočišného původu…. a směrnice Rady 97/78/ES (pokud budete chtít využít zbytky z kuchyní)

Novela z pohledu nakládání s BRKO Obec je povinna zajistit místa pro oddělený sběr: - NO, papíru, plastu, skla, kovů a BRKO Rozsah a způsob zajištění odděleného soustřeďování stanoví OZV obce (určují místa pro ukládání KO) Průvodci KO mohou využít systému obce na základě smlouvy (výše ceny) původcem BRKO odpadů je vždy obec, musí plnit povinnosti původce dle § 16 zákona o odpadech, smí předávat odpady do vlastnictví pouze oprávněným osobám

Vyhláška z pohledu nakládání s BRKO Obec je povinna zajistit místa pro oddělený sběr NO – dvakrát ročně Papíru, plastů, skla, kovů – minimálně 1 x týdně celoročně - biologických odpadů rostlinného původu (minimálně 1. duben až 31. říjen – minimálně 1 x týdně) BRKO rostlinného původu jsou odpady ze zahrad ( ) a kuchyňské odpady rostlinného původu ( ) Zařazení do kategorie dle poměrné části odpadu, která je zastoupena ve vyšší míře

Způsoby dle kterých je možné zajistit oddělené soustřeďování BRKO rostlinného původu: - sběrné dvory (obecní) - zařízení dle § 14 odst. 1 (např. průmyslové kompostárny, BPS) – souhlas kraje, provozní řád -malá zařízení dle § 33b zákona (kompostárny do 150 t/rok) a zakládkou 10 tun, souhlasné vyjádření OÚ obce s rozšířenou působností, kompostování i jiných původců bioodpadu a rostlinné zbytky z domácností, kapacita pro obce cca do 1000 obyv. -komunitní kompostárny dle § 10a zákona (mimo režim odpadů) -velkoobjemové kontejnery -sběrné nádoby, -pytle -kombinace výše uvedeného

Komunitní kompostárna funguje v režimu předcházení vzniku odpadu, není to zařízení na likvidaci odpadu (nevede evidenci, v budoucnu asi bude) Pouze odpady z katastru obce (pokud se rozvolní § 10, mohly by i okolní obce) Umožní odevzdávat veškeré rostlinné zbytky vznikající z údržby zeleně a zahrad není možné přijímat zbytky z kuchyní ( snahou obce by mělo být zajistit občanům místa pro sběr celého rozsahu BRKO) V budoucnu plánována revize vyhlášky č. 321 / 2014 Sb., - obce s komunitní kompostárnou budou mít povinnost také zajistit sběr BRKO rostlinného původu z kuchyní Metodický návod na komunitní/obecní kompostárnu :

Zajištění podkladů pro rozhodnutí 1.Vyhodnocení současného stavu nakládání s odpady v obci, regionu: - způsob nakládání s BRKO (okolní obce, kompostárny…) - specifika obce (typ zástavby, podnikatelské aktivity, využitelné stavby – např. silážní jámy…) -finanční možnosti obce -personální zajištění 2. Návštěva stejně velké obce s podobným char. zástavby 3. Konzultace s odborníkem Zvážit nutnost nákupu techniky (i u komunitní komp. – 1 zařízení k překopávání, 1 k manipulaci, 1 ke svozu) Vyřešit odbyt kompostu ještě před zahájením provozu (po zahájení provozu provést rozbor kompostu)

Odbyt kompostu Zemědělci (aplikace na půdu, zvýšení úrodnosti, zlepšení vodního režimu půdy, snížení eroze…) Občané Obec Výroba substrátů Rekultivace V případě komunitní kompostárny – aplikace kompostu k údržbě a obnově veřejné zeleně na území obce (v případě kompostáren z dotací –např. nemožnost obchodovat s kompostem 5 let) Hodnocení kvality kompostů : Zemědělská půda, občané – zákon č. 156/ 1998 o hnojivech, vyhláška č. 474/2000 Sb., MZe o požadavcích na hnojiva – registrace kompostu - ÚKZUZ Povrch terénu, zeleň rekultivace – vyhláška č. 341 / 2008 Sb., o podrobnostech nakládání s biol.rozlož. odpady

Technologie shromažďování Vlastní zařízení (i s dotací např.OPŽP, může být drahé) - provozní náklady, kapacita? (60 % kapacity kompostáren v ČR je zatím nevyužitých) Svoz – dojezdová vzdálenost, cena, jaké Nádoby či pytle Nehlídaná místa, VOK – vznik černých skládek! Domácí kompostování – prevence – odpad nevzniká (komposty, kompostéry, vermikompostéry)

Možnosti sběru Sběr – nádoby do domácností – 120, 240 l Výhody: - nejvyšší pohodlí pro občany - Maximální výtěžnost - Nejvyšší čistota Nevýhody: nejvyšší náklady na pořízení i obsluhu Sběr – nádoby do sběrných hnízd 770, l Výhody: - nižší náklady pro obce - pro občany navyklý způsob sběru – větší objem nádoby nevýhody: docházková vzdálenost – větší náchylnost na odkládání nepatřičných odpadů

Možnosti sběru Velkoobjemové kontejnery Výhody: - dostatečný prostor pro veškerý produkovaný odpad – odvoz dle potřeby - nejmenší riziko přetížení nevýhody: největší docházková vzdálenost – největší riziko odkládání nepatřičných odpadů při nehlídaném stanovišti - nejnáročnější osvěta - dlouhé skladování znehodnocuje surovinu Pytlový sběr Výhody: adresný, pro každou domácnost nevýhody: náročný na pracovní sílu – vzniká odpad znečištěných plastů

Systém zpracování Smlouva se svozovou firmou nebo zemědělcem (obvyklá cena za zpracování 1 t je 150 – 750 Kč ) Vlastní zařízení Dobře spočítat náklady na tunu (obec do 500 obyv. odebere desítky až stovky tun bioodpadu ročně) efektivnost sběru – snížení SKO o 23 % Investiční náklady – pořízení techniky, úprava plochy (dotace OPŽP až 90 %), technika (traktor s čelním nakladačem, štěpkovač, překopávač) min. 1,5 – 2,5 mil Kč (u malých kompostáren i váha, jímka… min 5 mil. Kč) Provozní náklady – nejdražší je pracovní síla (min. 50 – 100 tis. Kč/rok), náklady na PHM, el. energii, údržbu, opravy, administrativu ( tis. Kč/rok), Pokud je kapacita kompostárny do 150 t/rok, mohou být náklady na 1 t i více než Kč

Na co si dát pozor při sběru Provzdušňované nádoby Označení nádob Přetěžování nádob Důrazná osvěta Ceny nádob : popelnice 900 – 1200 Kč Kontejnery 6 – 7000 Kč, VOC 30 – Kč Speciální úprava vozu (vana na záchyt šťáv) Vyšší potřeba očisty nádob (integrovaná myčka ve voze) Četnost svozu (při provzdušňovaných nádobách stačí za 14 dní ) Na co si dát pozor při svozu

Současná situace Průměrné provozní náklady kompostárny 210 – 570 Kč/t zpracovaného BRKO Průměrné ceny za zpracování 1 tuny BRKO 110 – 600 Kč/t (tráva 110 Kč, dřevní štěpka 400) Průměrná cena kompostu 0 – 1400 Kč/t (ceny jsou bez DPH) Využít volnou kapacitu kompostáren, doplnit technologie kompostáren o výkonnou techniku (drtiče, síta) Podpořit odbyt kompostu – investice do rozmetadel organických hnojiv (zemědělcům chybí) Vzdálenost pro efektivní aplikaci do 5 km Př: Kompostárna s kapacitou 2000 t/rok BRKO produkuje cca 1000 t kompostu, potřeba plochy při dávce t/ha je 50 – 30 ha.

Příklady Obec Březník (cca 660 obyvatel) Třídění bioodpadu od roku 2003, nemá vlastní koncovku (bioodpad vozí na kompostárnu do Náměště n.O. – cca 8 Km), používá plastové nádoby 120 l (5 ks), 240 l (92 ks) a 770 l (nově 12 ks) a velkoobjemové kontejnery 17 m (2- 4 ks)

Příklady

Financování OPŽP – „rychlovýzva“ do – na vybavení kompostáren, nákup kompostérů OPŽP 2014 – 2020 – prioritní osa 3 – výše podpory max 85 % FS Nadace Via - souSedíme si - do 15. dubna až Kč a nabídku průběžného vzdělávánísouSedíme si MŽP (do konce prosince) – osvěta a informovanost občanů Jihočeský kraj (do konce ledna) – EVVO dotované aktivity org. EKODOMOV pro obce a firmy (divadelní představení, benchmarking obcí, Osvětové kompostovatelné sáčky (600,- Kč / 100 sad ks sáčků letáčků), Regionální soutěž kompostů MISS KOMPOST, TV spoty pro místní TV, Kompostovací poradna, informace a metodiky ke stažení dostupné na webových stránkách, Odborný seminář / konzultace

Vyhláška č.341/2008 v malých zařízeních - teplota nejméně 45 °C po dobu 5 dní,nejméně 2 překopávky, min. doba procesu 60 dnů bioplynové stanice – nejméně 55 °C po dobu 24 hodin, celková doba procesu anaerobní digesce více než 30 dnů. kontrola výstupů 1x za rok (As, Cd, Cr, Cu, Hg, Ni, Pb, Zn, PCB, PAU, nerozložitelné příměsi, AT4- respirační aktivita) rekultivační kompost (poměr C:N, pH, vlhkost….) kritéria pro kontrolu účinnosti hygienizace

Co je nejvýhodnější pro obec? Pokud si občan kompostuje sám (domácí kompostování) Předání BRKO zemědělci (musí být ale oprávněn nakládat s odpadem), který si vše další řeší sám Osvěta občanů – efektivní pokud je občan motivován – jak? Finančně či jinými výhodami Správně nastavený systém plateb a poplatků Podpora občanů v domácím kompostování Osvěta zemědělců