Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : duben 2012 Název :VY_52_INOVACE_5.2.3 Z9_ 36 Téma : Kyselé deště Ročník : 9. Číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Prezentace seznámí žáky s příčinami vzniku kyselých dešťů a jejich vlivem na hydrosféru, půdy a biosféru. Pracovní listy slouží k opakování látky. Materiál byl určen pro interaktivní tabuli. Pro vyplnění pracovních listů lze využívat i funkce pera. Pracovní listy se dají použít také tištěné na papíře. Kde je možnost připojení více myší, lze využít systém Multiple-Mouse k soutěži mezi žáky. Cílová skupina: 9.ročník
Kyselé deště volné nekovové oxidy síry a dusíku se váží s vodní párou do sloučenin kyseliny sírové a kyseliny dusičné. S + O2 SO22SO2 + O2 2SO 3 SO3 + H2O H 2 SO4
Kyselina sírová narušuje proces fotosyntézy rozpouští rostlinám výživné látky ničí buněčnou tkáň kořenů a listů rostlin poškozování listů odumírání lesů vápník, potřebný pro stavbu jejich buněk
CO 2, SO 2 H2OH2O Kyselý déšť H 2 SO 4
ničí celé lesy rozpouští zdivo jezera a potoky jsou okyselovány listnaté i jehličnaté ničí veškeré památky od soch až po budovy úhyn ryb V některých zemích se proto snaží snížit kyselost vod rozprašováním vápna.
Důsledky okyselení vody: pokles druhové pestrosti snížení počtu jedinců jednotlivých druhůúhyn organizmůpokles samočistící schopnosti vody
Důsledky okyselení vody: uvolnění látek chem. vázaných – jedykoroze potrubíhygienická závadnost pitné vodynepříjemná chuť pitné vody
kyselé deště znečišťují i půdu: pokles pH-hodnoty porušování celého ekosystému vymírání mikroorganismů neúrodnost půdy
Yes No Voda v zasažených oblastech je zásaditá.
Yes No Železo rychle rezaví.
Yes No Památky se rychle rozpadají.
Yes No Kyselý déšť zvyšuje úrodnost půdy.
Yes No V zasažené oblasti roste úhyn ryb.
Ilustrace –