EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: 1. světová válka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA. Vznik 2 mocenských uskupení Trojspolek = Německo, Rakousko-Uhersko, Itálie Trojdohoda = VB, FR, Rusko Cesta k válce.
Advertisements

ZÁVĚR 2.SVĚTOVÉ VÁLKY. V roce 1943 již bylo zřejmé, že spojenci dříve nebo později válku vyhrají Vojska bojující za Hitlera a jeho spojence postupně ztrácela.
Konec I. Světové války a vznik Československa.
Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: říjen 2011 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Tematický okruh:První světová.
PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA Světová bojiště západní fronta východní fronta jižní fronta turecká fronta.
DĚJINY VE FOTOGRAFIÍCH I První světová válka Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Prusko-rakouská válka Německá válka či Sedmitýdenní válka.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Druhá světová válka – úvod Název sady: Moderní dějiny.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.2.2 Důsledky I. světové války, poválečné uspořádání Evropy.
STUDENÁ VÁLKA 1. FÁZE POČÁTKY STUDENÉ VÁLKY ZA POČÁTEK SE POKLÁDÁ PROJEV WINSTONA CHURCHILLA V AMERICKÉM FULTONU 1946 – EVROPA ROZDĚLENA NA.
DŮSLEDKY 1. SVĚTOVÉ VÁLKY: o V průběhu 4 let : zahynulo 10 milionů vojáků, 20 milionů zraněno o trvalá invalidita: 10-ky tisíc vojáků o ekonomika a hospodářství.
1. Světová válka Odstrčil Petr. První světová válka před rokem 1939 známá jako Velká válka, nebo světová válka byl globální válečný konflikt probíhající.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost  Okruh dle RVP:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
1. světová válka Průběh 1914 – 1916 Autor: Lenka Mulačová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
První světová válka 8. třída.
VY_32_INOVACE_220_20. léta – čsl. mírové smlouvy
MEZINÁRODNÍ VZTAHY V PŘEDVEČER PRVNÍ SVĚTOVÉ VÁLKY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Pražské červnové povstání
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
1950_1954 ROK PO ROCE Poválečnými dějinami rok za rokem.
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
VY_32_INOVACE_219_Pařížská mírová konference
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Česká poválečná literatura I.
výZBROJ I.SVĚTOVÉ VÁLKY
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA.
ŠABLONA III/2 PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA Mgr
Češi za první světové války
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_12_Návrat k demokracii Regina Byrtusová
EVROPSKÉ STÁTY V 1. POLOVINĚ 19. STOLETÍ
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
NĚMECKO PO VÁLCE.
Název a číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Mezinárodní vztahy v předvečer Velké války
1. světová válka Josef Petera ZŠ Nový Hrádek
Rusko v 17. století Označení materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZAHRANIČNÍ ODBOJ Marek Kryška.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
První světová válka „Válka na ukončení všech válek“
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
POČÁTEK 2. SvětovÉ válkY VY_32_INOVACE_53_POČÁTEK 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
České země za 1. světové války
Člověk a jeho svět Vlastivěda Prezentace EU peníze školám
1. světová válka.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Šablona 32 VY_32_INOVACE_08_22_I. SVĚTOVÁ VÁLKA
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ČEŠI A NĚMCI SMĚŘUJEME K SAMOSTATNOSTI
1. SVĚTOVÁ VÁLKA Události let
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: 1. světová válka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Název sady vzdělávacích materiálů: ICT 2 - Dějiny 19. a 20. století Autor: Marek Brožek Datum vytvoření: Garant (kontrola): Markéta Křížková Ročník: 9. třída ZŠ, kvarta Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Téma: První světová válka a její politické, sociální a kulturní důsledky Anotace: Materiál formou prezentace přibližuje příčiny První světové války od napětí mezi státy k Sarajevskému atentátu, místa, kde se bojovalo, způsob vedení války, nové technologie ve válce. Prezentace obsahuje obrazovou dokumentaci s obrázky osobností, válečného prostředí, zbraní, mapy. Nachází se tam také hypertextové odkazy na veřejně přístupná videa týkající se války. Prezentace končí výsledky války. Zdroje: na konci materiálu Časová náročnost: 45 min. a více Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Příčiny Válečné strany Bojiště Technika vedení války, strategie, zbraně Život za války Výsledek konfliktu, válečná bilance

 napětí mezi evropskými státy  válkychtivost vedoucích politiků a generálů některých států  naivní představy Evropanů o podobě a délce války  spojenecké povinnosti států ve vojenských spolcích způsobili dominový efekt vstupování do války 3

 Německo x Francie Francie ztratila území Alsaska-Lotrinska při Prusko-francouzské válce 1870  Německo x Anglie Německo buduje kolonie, staví bojové křižníky a ponorky – zbrojí na moři, kde se námořní mocnost Anglie začíná cítit ohrožena  Rakousko-Uhersko x Rusko Rusko vystupuje jako ochránce Slovanů na Balkáně, kde si R-U chce udržet vliv. Mnoho Slovanů v R-U má sympatie k Rusku (jediná slovanská velmoc)

Trojspolek Trojdohoda slovanští spojenci Ruska

Vilém II. Mikuláš II. František Josef I.

 Bosna a Hercegovina patří Rakousku-Uhersku, avšak zde žijící Srbové nejsou spokojeni s cizí vládou  následník rakousko-uherského trůnu František Ferdinand d´Este je se svojí chotí Žofií Chotkovou zabit v ulicích Sarajeva srbskými radikály (po nezdařeném pumovém útoku zastřeleni Gavrilem Principem)  jelikož se ukázalo, že atentátníci byli podporováni důstojníky srbské armády, vedl atentát v důsledku k vyhlášení války Srbsku Dějiny udatného českého národa odkaz na video

Zjisti z novin, jak dlouho po Sarajevském atentátu došlo k vyhlášení války. Proč se následně do války zapojily další státy, když mohlo jít jen o válku Rakousko- Uherska a Srbska?

V létě 1914 vypukla válka, z níž se během několika dní stala světová: účastnila se jí většina evropských států účastnili se jí obyvatelé zámořských kolonií evropských států (Indové, Australané, Novozélanďané, Kanaďané) od roku 1917 vstupují do války USA bojuje se na více kontinentech (Evropa, Afrika, Asie, kolonie)

Kteří spojenci obohatili původní Trojdohodu a Trojspolek? Proč se často místo termínu Trojspolek používá Ústřední mocnosti? +vstup USA 1917 k Trojdohodě

ZÁPADNÍ FRONTA ITALSKÁ FRONTA BALKÁNSKÁ FRONTA VÝCHODNÍ FRONTA

 válka začala velmi rychle útokem rakousko- uherských vojsk na Srbsko, německých na Belgii a Francii a Rusko  veřejnost i vojenské velení v mnoha státech se domnívaly, že se jedná o rychlou válku, která bude rozhodnuta do několika měsíců  skutečnost – bojové linie se po několika týdnech většinou zastavily a pokračovaly formou zákopové války

 systém několika pásů zákopů, minových polí a zátarasů s ostnatými dráty znemožňuje rychlý efektivní útok pěchoty  dochází k masivnímu nasazení dělostřelectva, které ničí zákopové linie  vojáci v zákopech žijí – bojují, jedí, spí, umírají  efektivní obrana zákopů protahovala válku

Angličané a Francouzi nasadili od roku 1917 tanky, ale s rychlostí max. 12 km/h a omezenou hybností neovlivnily výrazně boj. Filmový dokument o tancích za války - odkaz

 bojové plyny – užívané od počátku války na západní frontě  masově je využili Němci 1915 u belgických Yprů (název yperit)  od r museli mít vojáci povinně plynové masky, později i zvířata

následky použití plynů: poleptání pokožky a sliznic v ústech, následné udušení

letadla měla zpočátku špionážní cíle, teprve později užívána k bombardování už v této válce se mluví o leteckých esech a vzdušných soubojích letadla jsou převážně ze dřeva a plátna

 Angličané blokují německé přístavy, aby se do Německa nedostaly zásoby a suroviny  Německé ponorky zabraňují v tomtéž lodím Trojdohody  masivní bitevní křižníky křižují oceány, ale zřídka dojde ke střetu flotil  Němci během války začali praktikovat neomezenou ponorkovou válku

 bitva o Verdun – západní fronta  bitva na Sommě – západní fronta  boj v Alpách – italská fronta

 únor – prosinec 1916  Němci útočí na francouzských pevnostní systém okolo města Verdun  podaří se jim dobýt několik menších pevností  Francouzi povolají posily a za velkých ztrát dobyjí ztracená místa  ztráty na obou stranách asi mrtvých a zraněných

 Somma – řeka ve Francii  červenec až listopad 1916  Britové se snaží prolomit německé zákopy a odlehčit Francouzům u Verdunu  1. den útoku ztratili Britové mužů  výsledkem byl postup o 3 km a ztráta přes milion vyřazených mužů mrtvých či zraněných  v bitvě Britové použili tanky

 Původní člen Trojspolku Itálie zaútočila v roce 1915 na rakouské hranice u řeky Soči  fronta se zákopovou válkou zastavila na řece Soči, později Piavě  Rakušané zahájili útok i v horských oblastech Dolomit – jižní Tyrolsko  boje v horách až ve výšce 2500 m byly nesmírně náročné na zásobování, fyzickou odolnost  BÍLÝ PÁTEK – laviny zavalily vojáků  posuny na frontě byly nevýrazné, boj nepřinesl úspěch ani jedné straně  bojů u Soči a Piavy se účastnili také čeští vojáci – a to na obou stranách (v rakousko-uherské armádě i jako legionáři na italské straně)  celkové ztráty na italské straně asi mrtvých a zraněných

 USA byly dlouho neutrální, ale roku 1917 se připojili k Trojdohodě  pro Trojdohodu to mělo obrovský význam:  přísun čerstvých vojáků  finanční podpora USA  průmyslový potenciál USA – zbraně, jídlo …  prezident Woodrow Wilson se snažil zprostředkovat příměří a pro novou Evropu formuluje v lednu 1918 tzv. 14 bodů. Např:  poválečné odzbrojení  řešení koloniálního problému  nárok na sebeurčení národů (např. národy R-U)  podmínky obnovy poválečných hranic Část těchto bodů se stala součástí poválečných dohod.

 v Rusku proběhla na jaře 1917 revoluce, která odstranila samovládu cara Mikuláše  v říjnu 1917 provedli ruští komunisté (bolševici) pod vedením Lenina převrat, kterým se chopili moci a vytvořili první komunistický stát  v zemi je chaos, ruská vojska přestávají bojovat na východní frontě  komunisté uzavírají mír s Německem a R-U na jaře 1918 a vzdávají se velké části území, aby se mohli soustředit na občanskou válku  vystoupení Ruska oslabí Trojdohodu, umožní útoky na západní frontě  do občanské války v Rusku se zapojí armády dohodových států proti bolševikům – na této straně i českoslovenští legionáři  během občanské války dojde k vyvraždění carské rodiny  vzniká první komunistický stát

 hospodářství válčících států se vlivem dlouhé války muselo přizpůsobit skutečnosti, že: miliony mužů jsou odvedeny na frontu a jsou potíže s dovozem z ciziny a zásobováním  státy reagovaly zavedením válečného hospodářství: výroba podniků je podřízena válce – stát je hlavním odběratelem výroba zbraní, munice, uniforem má přednost před spotřebním zbožím železniční doprava je přednostně pro vojenskou přepravu chybějící dělníky nahrazují v práci ženy a zajatci je nedostatek základních potravin a spotřebního zboží  dlouhá válka má za následek špatnou sociální situaci u civilistů – z toho pramení demonstrace,v Rusku dokonce dojde k revoluci  vojáci všech armád se bouří, u nás např. Rumburská vzpoura

Komu jsou určené tyto obrázky? Co mají říci?

 v říjnu 1918 přestává bojovat rakousko-uherské vojsko  válka je ukončena příměřím s Německem  Ústřední mocnosti jsou poraženy (N, R-U, Bulharsko a Osmanská říše)  10 milionů mrtvých (válka a nemoci)  miliony zraněných a sirotků  zánik starých říší (Německá, Ruská, Rakousko-uherská a Osmanská říše)  vznik mnoha nových států a překreslení hranic Evropy  sociální nepokoje vyvolané bídou za války a bolševickou revolucí v Rusku  dlouho trvající poválečná hospodářská krize a bída  vyostřený nacionalismus vyvolaný novými hranicemi  tvrdé podmínky míru pro Německo vytvořily cestu nacistům k moci  klady – rozšíření demokratických principů v nových státech  technický pokrok – letectví, tanky  vytvořena Společnost národů s idealistickými cíli

srovnej

 zorganizovali vítězné státy od ledna 1919 do ledna 1920  vítězové stanovili podmínky pro poražené státy:  ztráta území pro Německo  hranice nástupnických států Rakouska-Uherska  úprava hranic poražených států a nových států  omezení vojska a loďstva Rakouska a Německa  podmínky placení válečných náhrad vítězům Nejvíce bylo postiženo Německo (náhrady, ztráta území, omezení vojska), což v Německu způsobilo velkou politickou i hospodářskou krizi. Dohodu vnímali velmi negativně i Maďaři,kterým z bývalého Uherska zůstala jen malá část území nového Maďarska a milióny Maďarů se ocitly v jiných státech. I zde proběhl pokus o revoluci a demokracie si nemohla najít cestu.

 snímek č. 5 :  snímek č. 6:  snímek č. 7:  snímek č. 8: 3%20Sarajevsk%C3%BD%20atent%C3%A1t%20PDF/Sarajevsky%20atent%C3%A1t.pdf 3%20Sarajevsk%C3%BD%20atent%C3%A1t%20PDF/Sarajevsky%20atent%C3%A1t.pdf  snímek č. 9:  snímek č. 10:  snímek č. 12:   snímek č. 17:  snímek č. 18:  snímek č. 19:  snímek č. 20:  snímek č. 21:  snímek č. 22: 

 snímek č. 23:  snímek č. 24:  snímek č. 25:  snímek č. 26:  snímek č. 27:  snímek č. 28:  snímek č. 30:  snímek č. 31:  snímek č. 33:  snímek č. 34:  snímek č. 36: /p_spolecnost.aspx?c=A120215_170825_p_spolecnost_waghttp://neviditelnypes.lidovky.cz/historie-zivot-boj-a-smrt-pod-sedmi-vlajkami-7-fa1- /p_spolecnost.aspx?c=A120215_170825_p_spolecnost_wag  snímek č. 39:  snímek č. 42: 